Den fantastiska historien om McLaren – teamet som alltid kommer igen (Del 4)
McLaren tycks definitivt vara tillbaka i den absoluta F1-toppen till glädje för de många fans inklusive undertecknad som följt stallet under dess upp- och nedgångar genom åren. Konstruktörstiteln 2025 är ju i praktiken redan säkrat, kampen om förartiteln ser i skrivande stund ut att bli en intern uppgörelse mellan teamkompisarna Norris och Piastri. Som racar stenhårt mot varandra, precis som under fighterna mellan Senna och Prost i slutet av 80-talet.
Läs tredje delen här.
Vi fortsätter här berättelsen om McLarens och blickar lite in i teamets framtidsutsikter, nu när man ser ut att vinna både förartiteln som konstruktörsmästerskapet i överlägsen stil.
En ständig fråga är vem som egentligen äger McLaren, något som inte är helt lätt att klara ut, och som mycket annat inom finansvärlden ständigt förändras. Ron Dennis och bröderna Ojjeh har i olika omgångar sedan länge släppt sitt ägande.
Under lång tid kontrollerades företaget av en finansgrupp i Bahrain, men under våren 2025 övertog intressen från Abu Dhabi ägandet av McLaren Holding, där F1-temet är ett dotterbolag men med från biltillverkningen delvis andra ägare.
Rent finansiellt ser framtiden för F1-teamet bra ut, teamet är lönsamt till skillnad från den helt separerade biltillverkningen som sedan länge dras med förluster.

Zak Brown har ju själv en bakgrund i sportpromotion och sponsorarbete, och har övergivit det tidigare filosofin att försöka få till en samlad, stor titelsponsor, och satsar i stället på att knyta upp en mängd samarbetspartners från olika branscher.
Idag har McLaren över 50 olika sponsorer och samarbetspartners som exponeras i varierande grad under säsongen beroende på när och var man tävlar vilket ger riskspridning och troligen långt mer än 1 mdr i intäkter varje år.
Vad är då framtiden för McLaren Formula 1 Team? Zak Browns vision för teamet utöver att bli världsmästare både på förar- och konstruktörssidan i Formula 1, är att även satsa på andra viktiga klasser och kategorier.
Sedan några år har man ett toppteam i Indycar där bla Felix Rosenqvist körde 2022–23. Ännu inte titelutmanare som rår på suveränen Alex Palou men teamet stjärnförare, mexikanaren Pat O Ward har vunnit två tävlingar i år och kom två i Indy 500. Pato O'Ward har också testat F1 flera gångar är en given reserv om någon av F1-förarna måste stå över någon tävling i framtiden.

McLaren har även tävlat i såväl Formula E samt E-extreme, där man gick ur den förra satsningen denna säsong för att frigöra resurser till nästa stora utmaning, att vinna 24-timmarsloppet på Le Mans och upprepa sin seger från 1995.
McLaren har känt lite på Le Mans genom att stötta några privatteam i GT-klassen, men till 2028 ställer man upp i den högsta klassen (Hypercars) och räknar efter noga förberedelser med att slåss om totalsegern. Det ska bli oerhört spännande att följa, och ytterligera skärpa den redan stenhårda konkurrensen i sportvagns-VM som fått en verklig renässans under senare år.
Frågan är om dessa många satsningar splittrar resurserna och får ledningen att tappa fokus. Zak Brown hävdar motsatsen, genom att tävla i många olika kategorier kan t ex tekniker och mekaniker alternera och byta erfarenheter med varandra samt förare som inte får plats i F1-teamet få möjlighet att utvecklas i andra racingklasser.
Men visst ställer det stora krav på ledningen med en så diversifierad satsning i en sport som kräver yttersta detaljfokus.
Vill McLaren köpa motorer från en konkurrent?
En annan fråga är om McLaren verkligen i längden vill köpa sina motorer från en konkurrent, där misstanken om att inte få de senaste specifikationerna naturligtvis ändå alltid finns där.
I McLarens sportbilar sitter redan idag egenutvecklade motorer, även om de fysiskt tillverkas av underleverantörer. Så kompetensen och förmågan att utveckla egna F1-motorer finns helt klart. Man kan också, vilket är en ren spekulation, tänka sig att McLaren inleder ett partnerskap med en större biltillverkare för att säkerställa ytterligare know-how och resurser.
En möjlig partner skulle kunna vara Porsche, som man samarbetade med stor framgång 1983-1986. Porsche var ju på väg in i Formula 1 i samband med regelförändringarna nästa år parallellt med koncernsyskonet Audi.
Det var tänkt att ske i samarbete med Red Bull, med förhandlingarna gick i baklås och Porsche bestämde sig för att lägga F1-planerna i frysboxen tills vidare. Men ett sådant scenario förutsätter nog en viss samordning eller kanske t o m en sammanslagning även på sportbilssidan.
Inte helt ologiskt då McLarens produktionsbilar visserligen är oerhört avancerade och läckra, men där det separata bilbolaget McLaren Automotive fortfarande dras med stora förluster kan behöva dela teknologi och plattformar.
En liten ledtråd kring kopplingen mellan F1-teamet och biltillverkningen är t ex att Ferraris tidigare, legendariska stallchef och sedermera VD och ordförande Luca di Montezemelo nyligen gått in i styrelsen för just McLarens bilbolag.

En annan spekulation kring teamets långsiktiga motorstrategi är ett partnerskap med exempelvis Hyundai/Kia, båda starkt expansiva varumärken där det återkommande spekuleras i om inte någon av dem så småningom kommer in i Formula 1 i någon form.
Men det här är som sagt bara spekulationer, för om McLaren väljer gå sin egen väg likt Red Bull på motorsidan så lär det nog inte ske innan nästa års motorreglemente satt sig ordentligt. Här börjar ju för övrigt vissa tvivla på om F1 verkligen valt rätt lösning, t ex har det redan uppstått en ganska onödig och definitivt feltimad diskussion om att återgå till V8- eller V10-motorer.
Hade någon sagt att Bruce McLaren, när han för 60 år sedan startade upp sitt företag, över tiden skulle komma i kapp Ferrari när det gäller antal VM-titlar och GP-segrar och även tillverka tusentals sportbilar varje år som i alla fall både tekniskt och designmässigt är i paritet med värstingarna från Maranello, skulle vederbörande nog ansetts vara en dåre eller möjligen en flummig drömmare.
Bruce McLaren drömde stort men fick tragiskt nog inte själv vara med om att förverkliga sin vision om att bli en ny Enzo Ferrari. Men lyckligtvis för oss McLaren-supporters har andra krafter som Teddy Mayer, Ron Dennis och nu Zak Brown lyckats att ta visionen vidare.
McLaren kommer framöver säkert ha en och annan dålig säsong. Men som man säger om katten och att den har nio liv så kommer teamet alltid tillbaka till den absoluta toppen.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång.