McLaren

Den fantastiska historien om McLaren – teamet som alltid kommer igen (Del 4)

McLaren tycks definitivt vara tillbaka i den absoluta F1-toppen till glädje för de många fans inklusive undertecknad som följt stallet under dess  upp- och nedgångar genom åren. Konstruktörstiteln 2025 är ju i praktiken redan säkrat, kampen om förartiteln ser i skrivande stund ut att bli en intern uppgörelse mellan teamkompisarna Norris och Piastri. Som racar stenhårt mot varandra, precis som under fighterna mellan Senna och Prost i slutet av 80-talet.

Läs första delen här.

Läs andra delen här.

Läs tredje delen här.

Vi fortsätter här berättelsen om McLarens och blickar lite in i teamets framtidsutsikter, nu när man ser ut att vinna både förartiteln som konstruktörsmästerskapet i överlägsen stil.

En ständig fråga är vem som egentligen äger McLaren, något som inte är helt lätt att klara ut, och som mycket annat inom finansvärlden ständigt förändras. Ron Dennis och bröderna Ojjeh har i olika omgångar sedan länge släppt sitt ägande. 

Under lång tid kontrollerades företaget av en finansgrupp i Bahrain, men under våren 2025 övertog intressen från Abu Dhabi ägandet av McLaren Holding, där F1-temet är ett dotterbolag men med från biltillverkningen delvis andra ägare. 

Rent finansiellt ser framtiden för F1-teamet bra ut, teamet är lönsamt till skillnad från den helt separerade biltillverkningen som sedan länge dras med förluster. 

Lando Norris, Zak Brown och Oscar Piastri. Foto: Bildbyrån

Zak Brown har ju själv en bakgrund i sportpromotion och sponsorarbete, och har övergivit det tidigare filosofin att försöka få till en samlad, stor titelsponsor, och satsar i stället på att knyta upp en mängd samarbetspartners från olika branscher. 

Idag har McLaren över 50 olika sponsorer och samarbetspartners som exponeras i varierande grad under säsongen beroende på när och var man tävlar vilket ger riskspridning och troligen långt mer än 1 mdr i intäkter varje år. 

Vad är då framtiden för McLaren Formula 1 Team? Zak Browns vision för teamet utöver att bli världsmästare både på förar- och konstruktörssidan i Formula 1, är att även satsa på andra viktiga klasser och kategorier.  

Sedan några år har man ett toppteam i Indycar där bla Felix Rosenqvist körde 2022–23. Ännu inte titelutmanare som rår på suveränen Alex Palou men teamet stjärnförare, mexikanaren Pat O Ward har vunnit två tävlingar i år och kom två i Indy 500. Pato O'Ward har också testat F1 flera gångar är en given reserv om någon av F1-förarna måste stå över någon tävling i framtiden. 

Felix Rosenqvist McLaren 2023. Foto: Bildbyrån

McLaren har även tävlat i såväl Formula E samt E-extreme, där man gick ur den förra satsningen denna säsong för att frigöra resurser till nästa stora utmaning, att vinna 24-timmarsloppet på Le Mans och upprepa sin seger från 1995. 

McLaren har känt lite på Le Mans genom att stötta några privatteam i GT-klassen, men till 2028 ställer man upp i den högsta klassen (Hypercars) och räknar efter noga förberedelser med att slåss om totalsegern. Det ska bli oerhört spännande att följa, och ytterligera skärpa den redan stenhårda konkurrensen i sportvagns-VM som fått en verklig renässans under senare år.

Frågan är om dessa många satsningar splittrar resurserna och får ledningen att tappa fokus. Zak Brown hävdar motsatsen, genom att tävla i många olika kategorier kan t ex tekniker och mekaniker alternera och byta erfarenheter med varandra samt förare som inte får plats i F1-teamet få möjlighet att utvecklas i andra racingklasser. 

Men visst ställer det stora krav på ledningen med en så diversifierad satsning i en sport som kräver yttersta detaljfokus.  

Vill McLaren köpa motorer från en konkurrent?

En annan fråga är om McLaren verkligen i längden vill köpa sina motorer från en konkurrent, där misstanken om att inte få de senaste specifikationerna naturligtvis ändå alltid finns där.

I McLarens sportbilar sitter redan idag egenutvecklade motorer, även om de fysiskt tillverkas av underleverantörer. Så kompetensen och förmågan att utveckla egna F1-motorer finns helt klart. Man kan också, vilket är en ren spekulation, tänka sig att McLaren inleder ett partnerskap med en större biltillverkare för att säkerställa ytterligare know-how och resurser. 

En möjlig partner skulle kunna vara Porsche, som man samarbetade med stor framgång 1983-1986. Porsche var ju på väg in i Formula 1 i samband med regelförändringarna nästa år parallellt med koncernsyskonet Audi. 

Det var tänkt att ske i samarbete med Red Bull, med förhandlingarna gick i baklås och Porsche bestämde sig för att lägga F1-planerna i frysboxen tills vidare. Men ett sådant scenario förutsätter nog en viss samordning eller kanske t o m en sammanslagning även på sportbilssidan. 

Inte helt ologiskt då McLarens produktionsbilar visserligen är oerhört avancerade och läckra, men där det separata bilbolaget McLaren Automotive fortfarande dras med stora förluster kan behöva dela teknologi och plattformar.  

En liten ledtråd kring kopplingen mellan F1-teamet och biltillverkningen är t ex att Ferraris tidigare, legendariska stallchef och sedermera VD och ordförande Luca di Montezemelo nyligen gått in i styrelsen för just McLarens bilbolag. 

Lando Norris. Foto: Bildbyrån

En annan spekulation kring teamets långsiktiga motorstrategi är ett partnerskap med exempelvis Hyundai/Kia, båda starkt expansiva varumärken där det återkommande spekuleras i om inte någon av dem så småningom kommer in i Formula 1 i någon form. 

Men det här är som sagt bara spekulationer, för om McLaren väljer gå sin egen väg likt Red Bull på motorsidan så lär det nog inte ske innan nästa års motorreglemente satt sig ordentligt. Här börjar ju för övrigt vissa tvivla på om F1 verkligen valt rätt lösning, t ex har det redan uppstått en ganska onödig och definitivt feltimad diskussion om att återgå till V8- eller V10-motorer. 

Hade någon sagt att Bruce McLaren, när han för 60 år sedan startade upp sitt företag, över tiden skulle komma i kapp Ferrari när det gäller antal VM-titlar och GP-segrar och även tillverka tusentals sportbilar varje år som i alla fall både tekniskt och designmässigt är i paritet med värstingarna från Maranello, skulle vederbörande nog ansetts vara en dåre eller möjligen en flummig drömmare.  

Bruce McLaren drömde stort men fick tragiskt nog inte själv vara med om att förverkliga sin vision om att bli en ny Enzo Ferrari. Men lyckligtvis för oss McLaren-supporters har andra krafter som Teddy Mayer, Ron Dennis och nu Zak Brown lyckats att ta visionen vidare. 

McLaren kommer framöver säkert ha en och annan dålig säsong. Men som man säger om katten och att den har nio liv så kommer teamet alltid tillbaka till den absoluta toppen. 

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång. 

[email protected]  

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till [email protected]. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via [email protected]. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via [email protected]

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten