McLaren

Den fantastiska historien om McLaren - teamet som alltid kommer igen (Del 1)

Vi är många som gläds över att McLaren är tillbaka i den absoluta F1-toppen. Med två unga och talangfulla förare har stallet inte bara utmanat Red Bulls tidigare dominans, utan känns i dagsläget som det definitiva ledarteamet inom Formula 1. Konstruktörstiteln 2025 är ju i praktiken redan säkrad, allt talar ju för att förartiteln blir en intern uppgörelse mellan teamkompisarna Norris och Piastri. 

Extra kul för spänningen är också att det ännu så länge inte finns några teamorder, förarna får raca mot varandra vilket ibland slutar mindre bra t ex när det small i Kanada på sista varvet. För övrigt en kultur som historiskt funnits länge inom McLaren, några av oss minns säkert de stentuffa fighterna mellan Senna och Prost i slutet av 80-talet.

Men McLaren har inte alltid varit på topp. Få team har haft så stora svängningar inte bara vad gäller det sportsliga utan även vad gäller ägarskap och management. Men alltid har teamet kommit tillbaka, även från den djupaste och mest långvarig vågdal. 

Tittar man i marathonlistan över alla F1-team är naturligtvis Ferrari oöverträffade. Man har varit med alla de 75 säsonger sporten existerat och har dessutom förkroppsligat racingteamet med att producera fantastiska bilar för gatbruk som de flesta av oss bara kan drömma om.  

Men sakta börjar även McLaren, om än i ett från racingteamet avskilt bolag, både komma ikapp vad gäller segrar och titlar men också producera sportbilar som i alla fall vad gäller teknik och design är en klar utmanare till Ferrari. Men låt oss ta historien om McLaren från början, som är så lång att den kräver ett antal krönikor för att fånga alla upp- och nergångar och skiften som teamet haft allt seden den första F1-starten 1966.

Allt började på andra sidan jordklotet, där Bruce McLaren föddes i Auckland, Nya Zeeland 1937. Inte speciellt idrottsligt lagd efter flera års sjukdom som lämnade efter sig ett ben som var längre än det andra som fick honom att halta sig fram i livet. Men unge Bruce hade ambitioner som överträffade de flesta och en benhård vilja att genomföra dem. 

Inspirerades av Jack Brabham

Först och främst skulle han bli en förare av världsklass. därefter sin egen konstruktör och på toppen av allt bygga en verksamhet som spände sig från ett F1-team till att tillverka sport- och racerbilar av de mest skilda slag.

Bruce inspirationskälla och mentor var Jack Brabham, australiensaren som blev världsmästare 1959 och 1960 och sedan nobbat alla lukrativa anbud för att starta sitt eget F1-team. 

Brabham är den enda personen i F1-historien som blivit världsmästare både som förare och konstruktör under samma år. Det ville Bruce inte bara upprepa utan ta ännu längre till fler racingklasser och även etablera sig på den amerikanska motorkontinenten. 

Bruce McLaren kom till England i slutet av 50-talet och lyckades med hjälp av bla just Jack Brabham få en plats i Cooper-stallet. Cooper var vid denna tidpunkt ett av de absoluta toppteamen i F1 och pionjär med att flytta motorns placering från framför till bakom föraren. 

Resultatet blev lätta bilar med mycket bättre väghållning än de klumpiga roadsters som dominerat allt sedan F1 drog i gång 1950. Bruce vann som yngste föraren någonsin 1959 års GP i USA. Han skulle sedan blir Cooper trogen innan han startade sitt eget team och blev bla totaltvåa i VM 1962. McLaren var också en flitig deltagare i 24-timmarsloppet på Le Mans som han vann 1966 tillsammans med landsmannen Chris Amon i en Ford GT40.

De första McLaren-bilarna tar form

1964 var den första McLaren-bilen klar, kallad M1, som var en sportvagn med täckta hjul tänkt för främst privatförare att tävla med. Men diskret i bakgrunden utvecklades även en F1-bil, som var mogen för debut 1966, då Bruce lämnade Cooper och blev sin egen teamägare och konstruktör. Två resultatlösa år följde, där man hade problem att hitta konkurrenskraftiga motorer, men till säsongen 1968 föll pusselbitarna på plats. 

Man började som många andra team använda den av Ford finansierade Cosworth V8 som skulle bli nästintill en standardmotor i F1 fram till början av 80-talet. Bruce lockade också över 1967 års världsmästare Dennis Hulme från Brabham, tillsammans bildade de formidabelt team. I Belgiens GP blev Bruce McLaren den tredje föraren i historien som vann ett F1-lopp både som förare och konstruktör medan Hulme vann i Italien och Kanada. 

Men Formula 1 var bara ett av McLarens många ben. Parallellt byggde man bilar som tävlade i den amerikanska sportvagnsserien Can-Am, där det inte fanns några begränsningar i motorns storlek. McLaren var det mest professionella teamet och sålde även bilar till privata team. McLaren dominerade totalt Can-Am 1967 – 1971 fram till att Porsche lanserade sin fantastiska 917-modell som hade blivit bannlyst i sportvagns-VM där den var alltför överlägsen.

Allt pekade åt rätt håll för McLaren tills katastrofen slog till den 2 juni 1970, då Bruce själv under en testkörning av den nya Can-Am bilen förolyckades på Goodwood bara 33 år gammal. Många undrade nu vad som skulle hända med teamet när dess stora ledare gått bort.

Men Bruce hade sett till att organisationen var ytterst kompetent, så teamet kunde drivas vidare och blev under 70-talet extremt framgångsrikt i såväl F1 men också i sportvagnar och även i Indycar där man tog sig första seger i Indy 500 1972 genom Mark Donohue och i samarbetet med Penske-teamet. Ägarmässigt köpte stallchefen Teddy Mayer ut Bruce änka och drev teamet genom det framgångsrika 70-talet.

Emerson Fittipaldi blev en del av teamet.

1974 gjorde man det stora klippet genom att locka över 1972 års världsmästare Emerson Fittipaldi till teamet. ”Emmo” som han kallades svarade upp mot förväntningarna och tog titeln i hård kamp med Ferrari-duon Clay Regazzoni, Niki Lauda och vår egen Ronnie Peterson. Året efter fick Fittipaldi ge sig för Niki Lauda och Ferrari men till säsongen 1976 var man redo för en ny titelfight.  

Men med bara två några månader kvar till säsongsstarten bröt plötsligt ”Emmo” sitt kontrakt och gick över till sin bror Wilsons nystartade F1-team (som f ö slutade i ett stort fiasko som ödelade Fittipaldis F1-karriär). Stort tumult utbröt i stallet som hade stor press från sin huvudsponsor Marlboro att få fram en förare som kunde utmana om VM-titeln. Efter många turer och med stor tveksamhet föll så valet på James Hunt, som hade blivit arbetslös efter Hesketh-teamets konkurs men också var känd som en bråkstake och festare av rang. 

Säsongen 1976 blev ikonisk och en kamp in på mållinjen mellan James Hunt och Niki Lauda och är värd en egen krönika och skildrades många år senare i den utmärkta filmen ”Rush”. De flesta vet hur det gick, finalen på Fuij-banan kördes i galet ösregn, Lauda valde att bryta då han ansåg omständigheterna för farliga, medan Hunt kämpade vidare men var tvungen att ta minst en poäng vilket han gjorde genom en djärv omkörning i sista kurvan. 

McLaren blir världsmästare – och faller tillbaka

McLaren var åter världsmästare, men skulle sedan sakta falla bakåt. Uppföljaren till den legendariska McLaren M23 som varit en vinnare i fyra säsonger blev inte lyckad och Hunt kunde inte heller hantera sin plötsliga framgång utan prioriterade i mycket festande före racing. Utvecklingen inom Formula 1 gick också snabbt sedan Lotus introducerat sin berömda ”vingbil” 1977 och förfinat den oövervinnlighet året efter. McLaren var inte alls med i den utvecklingen.

Till säsongen 1979 var det meningen att Ronnie Peterson skulle köra för McLaren och då förhoppningsvis ta med sig sina erfarenheter från just Lotus, men det sprack i och med Ronnies död efter Monza-kraschen. Ersättaren John Watson var ingen dålig förare, men det började bli uppenbart att McLaren behövde nya idéer och förnyad energi. Då kliver en viss Ron Dennis in i teamet och stöper om allt från grunden. Ron Dennis skulle ta McLaren till en ny storhetstid, vilket vi kommer berätta om i nästkommande krönika.

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång.  

[email protected]

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till [email protected]. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via [email protected]. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via [email protected]

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten