
McLaren tycks definitivt vara tillbaka i den absoluta F1-toppen till glädje för de många fans inklusive undertecknad som följt stallet under dess upp- och nedgångar genom åren. Konstruktörstiteln 2025 är ju i praktiken redan säkrat, kampen om förartiteln ser i skrivande stund ut att bli en intern uppgörelse mellan teamkompisarna Norris och Piastri. Som racar stenhårt mot varandra, precis som under fighterna mellan Senna och Prost i slutet av 80-talet.
Läs andra delen här.
Vi fortsätter här berättelsen om McLarens brokiga historia och har hunnit fram till 2015 då teamet för andra gången påbörjat ett samarbete med Honda som många trodde skulle återskapa framgångarna från 1988 - 1991. Men den här gången blev det snarast ett fiasko som kastade in McLaren i en ny och djup nedgångsfas.
2014 infördes ett nytt motorreglemente i Formula 1. De tidigare högvarviga V10- och senare V8-motorerna ersattes med mer modesta men tubomatade V6:or på 1,6 liter. Dessa fick sedan extra kraft genom en väldigt komplicerat hybridsystem.
Plötsligt gjordes spelplanen på motorsidan om där Mercedes som var snabbast i gång med den nya hybridtekniken och skaffade sig ett ordentligt försprång. Honda men även med all sin historiska kompetens och resursbild kom initialt rejält på efterkälken.
De uteblivna framgångarna gjorde att samarbetet mellan McLaren och Honda knöt sig tämligen omgående, där båda parter beskyllde varandra för misslyckandet att inte få fram en vinnande bil. Det var långt från det tajta samarbete under 1988–91.
.jpg)
Fernando Alonso, nu tillbaka i teamet verkade tappa all motivation, gick ut i media med negativa kommentarer kring Honda och krävde i stället att få möjlighet att vinna Indy 500 även om han fick avstå Monacos GP som gick samma helg.
Alonsos dröm om Indy 500 blev ett fiasko, han krävde då i stället att få köra 24-timmarsloppet på Le Mans och lyckades få FIA att flytta på Kanadas GP två år i rad.
Där gick det bättre, vinst i en Toyota både 2018 och 2019. Känns som en föga seriös inställning från Alonso som mest verkade vilja fylla på sitt CV snarare än att slåss om VM-titeln i Formula 1, något som naturligtvis hämmade hela teamet.
McLaren bryter med Honda
Inför 2018 bröt McLaren samarbetet med Honda i förtid, som i stället gick till Red Bull Racing vilka i sin tur dumpade Renault. Hos Red Bull fungerade Honda-motorn märkligt nog alldeles utmärkt vilket ledde till 4 raka VM-titlar 2021 – 2024.
Märkliga turer som visar att ett samarbete även på den här nivån inte bara handlar om teknik utan minst lika mycket om människor, relationer och timing.
I nästintill affekt vände sig McLaren i stället till Renault och använde deras motorer under säsongerna 2018 - 2020. Men den motorn fungerade inte heller som förväntat, de tre säsongerna blev riktiga lågvatten för McLaren där t o m Haas kom före i konstruktörs-VM 2018.
Så den enda utvägen blev att försöka glömma gammalt groll och återskapa relationen med Mercedes. Från 2021 och framåt har McLaren varit Mercedes trogen och av allt att döma fått lika bra motorer som fabriksteamet.

Återgången till Mercedes som motorleverantör var en del av en större omstrukturering av McLaren som leddes av den amerikanska racingentreprenören Zak Brown som nu gått in som VD för teamet.
Som många andra inom sporten försökte Zak själv göra karriär som racerförare och tog sig med smärre framgångar upp till Formula 3 innan han lag hjälmen på hyllan.
Men han var också en driven affärsman, grundade den största marknadsföringsbyrån inom motorsport (JMI) som han sedan med god förtjänst sålde till kommunikations- och reklamjätten Chime Communication.
Zak Brown får McLaren på fötter igen
Efter några år som VD valde Zak att helt fokusera på motorsport, bla via sitt sportbilsteam United Autosport innan han klev in som VD och högsta chef för McLarens F1-team.
Pengarna han fått vid försäljningen av JMI placerade han bla i världens största bilsamlingar med fokus på racerbilar med meriterad historik. Så Zak Brown fick verkligen leva ut sin dröm, men också slita hårt med att rekonstruera ett McLaren som nu höll till långt bak i startfältet.

Och det har verkligen tagit tid och mycket arbete att få teamet på fötter. Efter att fått ordning på motorsidan gällde det att hitta förare som kunde börja ta poäng och helst så småningom även slåss om segrar.
Få toppförare var tillgängliga, men till 2021 beslöt Brown att ge Daniel Ricciardo en sista chans att ta sig tillbaka till toppen. Det slog väl ut, Ricciardo vann teamets första seger sedan 2013 i Italiens GP 2022.
Men Zak Brown ville hitta en mer långsiktig lösning och en framtida världsmästare. Framtidsmannen blev Lando Norris som valdes ut bland många duktiga F3- och F2-förare.
Australiensiskt byte - Ricciardo mot Piastri
Ricciardo såg Brown inte som någon långsiktig lösning, utan bytte ut honom till 2023 mot en annan ung talang, Oscar Piastri, som knöts till McLaren efter en tuff legal dragkamp med Alpine. Därmed hade McLaren hittat ett långsiktigt förarteam att bygga sin fortsatta väg mot F1-toppen.
Och förra året började till slut framgångarna komma, med Norris seger i Miami och ytterligare 3 lopp samtidigt som Piastri vann i Ungern och Azerbaijan.
Det räckte till att säkra konstruktörstiteln 2024 året. En lång ökenvandring sedan Hamiltons VM-titel 2008 var därmed till ända för McLaren Formula 1 Team.
Och som 2025 ser ut vid halvtid så är konstruktörstiteln i praktiken säkrad. Med stor sannolikhet hamnar även förartiteln hos McLaren, men om det blir Norris eller Piastri är helt en öppen fråga.
Allt tyder på att teamet fortsätter med ”Papaya Rules” där båda förarna kör på exakt lika villkor och inte drar sig för att attackera varandra, ibland med oönskad utgång som vi såg i Kanadas GP.
I nästa krönika tittar vi närmare på framtidsutsikterna för McLaren Formula 1 Team.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång.
[email protected]