Personporträtt: Alain Prost - Professorn från Lorette
En av världens främsta förare - med en av de hetaste rivaliteterna i F1-historien-
Namn: Alain Marie Pascal Prost
Lag: McLaren, Renault, Ferrari och Williams
Nationalitet: Fransk
Ålder: 67 år
F1-säsonger: 13
Titlar eller bästa meriter: Världsmästare 4 gånger (1985, 86, 89, 93)
Fun Fact: Känd för sina smeknamn Maestro eller Professorn, på grund av sitt metodiska sätt att tävla.
Professorn från Lorette
En av världens främsta F1-förare genom tiderna som tävlade i F1 tretton gånger. Mellan 1980-1991 samt säsongen 1993. Han är son till André Prost och Marie-Rose Karatchian och hade en bror Daniel, som gick bort i cancer i september 1986.
"Professorn" var känd för sitt metodiska sätt att tävla. Redan från mycket ung ålder började han ta flera segrar i karting där han utmärkte sig ett stort löfte.
Efter att ha vunnit den franska Formel 3 två gånger samt även den europeiska versionen öppnades dörrarna upp för Alain Prost till Formel 1 av McLaren.
Året för sin F1-debut gifte han sig med Anne-Marie Barge med vilken han fick två söner: Nicolas, som också är förare, och Sacha, som nu är 32 år gammal. Dottern Victoria fick han med sin nya fru Bernadette Cottin.
Mellan 2014 och 2018 tävlade äldsta sonen Nicolas i Formula E för Renault. Via Nicholas har Prost två barnbarn och även Sacha har en son.
Utanför bilvärlden är Prost en ivrig golfspelare och en mycket aktiv inom cykelsport. Utöver att vara cyklist så arbetar han också deltid som designer med cykelrams-företaget Cyfac.
Starten på en framgångsrik karriär
McLaren var det första teamet som gav Prost möjlighet att tävla i F1. Under sitt debutår råkade Prost dock ut för stora olyckor, till exempel på Kyalami i Sydafrika där han bröt handleden under träningen och på Watkins Glen i USA där han fick en hjärnskakning.
Det blev en sextonde plats för Prost hos McLaren hans första säsong där, och det var ingenting som imponerade på britterna så man skickade tillbaka fransmannen över sundet vid engelska kanalen till sitt hemland. Där togs han emot av Renault där det skulle bli tre säsonger.
Den första, 1981, slutade han femma, året därefter blev han fyra och säsongen 1982 var han med och utmanade om guldet.
Inte bara utmanade. Faktum är att han ledde i stort sett hela säsongen - och det i överlägsen stil.
På den här tiden var det bara 15 GP per säsong och efter 11 GP hade Prost 51 poäng, jämfört med Nelson Piquet på andra plats som bara hade 37.
Fyra race senare hade brassen gått om Prost efter att denne tvingats bryta tre av de kvarvarande loppen. Piquet slutade på 59 poäng mot Prosts 57, som hade tappat guldet efter en sanslöst dålig säsongsavslutning. Han hade haft en och halv hand på bucklan men fick ändå se sig besegrad.
Tillbaka över sundet
Till säsongen 1984 var Prost välkommen tillbaka i England igen och McLaren som såg en potentiell världsmästare i fransmannen efter dennes framfart de senaste säsongerna. Om man tyckte att Prost var nära guldet 1984 så var det en försmak av vad som väntade 1985.
Fransmannen ledde återigen i stor stil, den här gången över stallkamraten Niki Lauda.
Men efter att Prost ha fått bryta fyra av de åtta sista loppen kom Lauda ifatt och gick förbi. Det hjälpte inte att Prost vann de två sista racen. Lauda vann med 72 poäng, mot Prosts 71.5.
Att fransmannen tvingades bryta fyra lopp av sex upp till säsongsavslutningen kostade honom återigen guldet - med minsta möjliga marginal. Niki Lauda tog sitt tredje och skulle det visa sig bli, sista VM-guld.
McLaren som team vann 12 av 15 race den säsongen och var totalt överlägsna konkurrenterna.
Säsongen därpå däremot kunde Prost till slut kvittera ut sitt efterlängtade och välförtjänta VM-guld. I stor still dessutom - han vann med 20 poängs marginal ner till italienaren Michele Alboreto.
Efter två raka andraplatser blev det två raka guld då Prost även vann 1986.
Det skulle dröja till 1989 innan Prost vann igen, men det som hände runt de här åren har blivit Formel 1-historia.
Det var nämligen en tid då världens två största stjärnor skulle bli stallkamrater och stora rivaler. Alain Prost fick nämligen Ayrton Senna som lagkamrat.
Säsongen 1987 vann Nelson Piquet men säsongen därpå blev rafflande.
Vann – men förlorade ändå
De två McLaren-förarna Prost och Senna vann femton av sexton GP 1988. Bara österrikaren Gerhard Berger lyckades koma emellan och vinna ett.
McLaren tog nästan maximalt poäng i Konstruktörsmästerskapet då Prost och Senna allt som oftast slutade etta och tvåa.
Senna hade dock tagit ledningen om VM-titeln och behöll försprånget trots att Prost knappade in på slutet, marginalen blev tre poäng.
Faktum är att Prost egentligen tog fler poäng (105) mot Sennas 94 men på grund av tävlingsreglerna som tillämpades fram till 1990 att bara poängen från de elva bästa racen skulle räknas - så försvann värdefulla poäng för Prost och Senna stod som slutsegrare.
Märkligt kan tyckas i efterhand, men sådana var reglerna på den tiden.
Detta var dock första och enda gången som mästaren (Senna) skulle vinna en titel utan att ha tagit flest poäng i totalen – alla insåg det absurda i det hela och regeln slopades 1991.
1989 slutade de båda etta och tvåa igen, även om det inte blev riktigt lika rafflande som året innan, Prost vann med ganska bred marginal, 76 poäng mot Sennas 60.
Hela personporträttet om Ayrton Senna kan ni läsa här.
Ansluter till Ferrari
1989 blev Prosts sista säsong i McLaren. Det italienska storteamet Ferrari välkomnade honom till säsongen 1990 och Prost acklimatiserade sig omedelbart.
Rivaliteten med Senna var fortsatt intensiv och de båda var återigen etta och två när säsongen var slut - men den här gången hade Senna återerövrat VM-bucklan.
Brassen vann även 1991 och Prost försvann efter två säsonger från Ferrari till Williams.
Anledningen till uppbrottet var Prosts uttalanden efter Suzuka där han klagade på sin bil och hävdade att det var "som att köra en ful lastbil". Ferrari uppskattade inte at få sin dyra Formel 1-bil jämförd med en ful lastbil och fransmannen fick sparken.
Avslutar i topp - fjärde världsmästartiteln
Efter att ha tagit ett oväntat sabbatsår 1992 återvände Prost till Formel 1 för att köra för Williams. Där lade Prost in sitt veto mot att få Senna som lagkamrat, vilket blev ännu en stor händelse i den intensiva rivaliteten mellan de båda.
Trots nya stora dispyter och duster med Senna i tävlingarna lyckades Prost ta sju segrar och blev därmed den mest framgångsrika av de två. Prost vann sju av de första tävlingarna och seglade ifrån kraftigt, Senna var faktiskt aldrig riktigt nära den här säsongen.
Mellan 1983 och 1993 tog fransmannen fyra VM-guld och fyra andraplatser.
I samband med detta tillkännagav Prost sin pensionering från F1. Han valde med andra ord att sluta på topp.
Kvar i Formel 1 efter karriären – bittert avsked från Alpine
Mellan 1997 och 2001 gav sig Prost på ett eget projekt med ett eget team inom Formel 1; Prost Grand Prix.
Prost hade köpt teamet Ligier, som bland annat Stefan "Lill-Lövis" Johansson hade kört för. Projektet blev dock ett misslyckande och teamet gick i konkurs i början av 2002.
Frankrikes främsta Formel 1-förare återvände ändå till sporten. 2019 var han senior konsult åt Renault (numera Alpine). Han stannade i tre år och försvann i början av 2022.
Skilsmässan blev dock bitter då Prost inte kom överens med ledningen i Alpine.
– Laurent Rossi (vd:n) vill ha allt strålkastarljus på sig, sa Prost när han lämnade teamet i januari 2022.
Vem som lämnade vem är också oklart då det inte fanns någon samstämmig version. Enligt Prost avböjde han ett kontraktsförslag att fortsätta, medan Alpine hävdar att de aldrig erbjöd honom förlängt.
– Jag är väldigt besviken över att det här kom ut idag och på sättet det gjorde det, jag hade blivit lovad att vi skulle annonsera det tillsammans, jag och Alpine. Jag är mycket besviken, de har inte visat mig någon respekt, sa Prost när nyheten läckt ut.
Utifrån kan man bara tycka det är beklagligt att Frankrikes team i F1 och landets största förare genom tiderna inte kunde hitta ett sätt att samarbeta. Men nu är det som det är.
Lever vidare för alltid – i Brasilien
Efter Schumacher/Hamilton (7) och Juan Manuel Fangio (5) är Prost tidernas fjärde främsta förare med sina fyra VM-guld, tillsammans med Sebastian Vettel.
Dessutom har hans rivalitet med Senna gjort honom ännu mer berömd och intressant. Prosts duster med Senna var hårda under åren, men i efterhand har brasilianarna förlåtit honom.
Prost har sagt i efterhand att han har blivit mer berömd i Brasilien än i Frankrike på grund av sin rivalitet med den tragiskt framlidne Senna.
– Vi hade många tuffa dueller, men dessa lever kvar i minnet efter Senna. Vi körde ihop i samma stall i bara två år (McLaren 1988/89), men ändå är våra liv och historia sammankopplade för alltid. Det har gått 30 år men än idag pratar knappt någon om antingen Senna eller Prost utan att den andra nämns samtidigt.