Juan Manuel Fangio - Gudfadern från Argentina bäst genom tiderna
Historien om Juan Manuel Fangio som dominerade Formel 1 i sportens i begynnelse.
Namn: Juan Manuel Fangio
Nationalitet: Argentina
Ålder: 1911 - 1995 (84 år)
Säsonger i F1: 8
Teams: Alfa Romeo, Maserati, Daimler Benz, Ferrari, Sud Americana
Titlar: Först med att ta 5 VM-titlar
Fun Fact: Filmen Operación Fangio som skildrar hans mycket dramatiska dygn på Cuba
Gudfadern till Italien med Maserati
Juan Manuel Fangio föddes i Balcarce, en liten stad nära semesterorten Mar del Plata i Argentina. Han hade italienskt påbrå från sin farfar som utvandrade från Italien till Argentina i slutet av 1800-talet.
Fangio inledde sin motorkarriär genom att köra olika lokala tävlingar i Argentina efter att ha avslutat sin militärtjänstgöring. Han blev argentinsk mästare och tävlade även i internationella tävlingar på kontinenten, bland annat i Brasilien i början på 1940-talet.
I ett lopp som gick från Argentina i söder genom Sydamerika hela vägen upp till Colombia och in i Venezuela råkade Fangio ut för ett svårt trauma när de hade nått Peru. Han tappade kontroll över bilen han körde och den föll ut över en klippa där dörren till passagerarsätet slets loss. Ut flög Fangios medtävlare, copilot och kompis Daniel Urrutia som avled. Olyckan tog Fangio hårt.
1948 hade Fangios ryktbarhet nått högsta politiska nivå och den Juan Peron-ledda argentinska regeringen köpte Fangio en Maserati och skickade honom till Europa för att han skulle fortsätta sin karriär och skänka nationen internationell ära och berömmelse.
Inte först, men störst
Den allra första Formel 1-säsongen kördes 1950 och vanns av italienaren Giuseppe Farina i Alfa Romeo. Det andra året blev det argentinskt guld för Alfa Romeo då Juan Manuel Fangio skulle ta sin första titel. 1952 och 53 vann Ferrari genom italienaren Alberto Ascari. Dessvärre omkom Ascari tragiskt nog under en testkörning med Ferrari 1955.
Innan Mercedes blev det team de är idag körde de två säsonger i Formel 1:s inledning under namnet Daimler-Benz AG. Det kom att bli två minnesvärda säsonger tack vare argentinaren Fangio.
Den mycket märkliga företeelsen skedde nämligen att argentinaren inledde säsongen 1954 med Maserati, men kom att avsluta den med Mercedes, som därför kunde claima guldet då Fangio körde i mål i det sista racet i en Mercedes-bil.
Året därpå var det inget snack om vilket team Fangio tillhörde. Argentinaren tog sitt tredje guld, sitt andra raka för Mercedes som i och med det hade två VM-titlar på förarsidan - på sina enda två Formel 1-säsonger.
Sluten cirkel hos Maserati
Fangio försvann efter säsongen till Ferrari för att ersätta den avlidne Ascari där det blev ett nytt guld 1956. Efter säsongen tyckte dock den flyttglada argentinaren att det var dags att röra på sig ännu en gång. Fangio som tagit tre raka guld dök nu återigen upp i en Maserati.
Teamet och föraren hade uppenbarligen dragit ett streck över gammalt groll och när säsongen summerades hade Fangio tagit sin femte VM-titel. Den här gången körde han in över mållinjen i säsongens sista tävling för Maserati.
Kidnappningen i Havana
1957 hölls en icke officiell Grand Prix på Cuba i Havana, en tävling Cubas dåvarande president Fulgencio Batista anordnade. Fangio vann eventet och var tillbaka ett år senare för att köra även 1958. Men innan racet stormade två beväpnade män från Fidel Castros 26:e juli-rörelsen in på Fangios hotell och kidnappade honom.
Batista beordrade att tävlingen skulle fortgå som planerat samtidigt som han satte igång en räddningsinsats för att rädda den argentinska besökaren och femfaldiga världsmästaren.
Fangio fördes till tre olika separata hus under de kommande timmarna. Hans kidnappare lät honom lyssna på loppet via radio och försåg honom även med en tv för att han skulle kunna se bilderna från en krasch från loppet.
Om Fangio hade fått sin landsman Che Guevaras revolutionära ådra är oklart men när han släpptes överraskades omgivningen av vad han hade att säga. Fangio berättade att hans kidnappare hade pratat med honom om sitt revolutionära program och behandlat honom mycket väl under alla 29 timmar han varit tillfångatagen.
"Detta var ännu ett äventyr", konstaterade Fangio och sa att "om det rebellerna gjorde var för en bra sak, så kan jag som argentinare acceptera det".
Kidnapparna från 26:e Juli-rörelsen hade haft som enda motiv att försöka få loppet avbrutet och på så sätt skada president Batistas anseende. De hade aldrig haft några som helst avsikter att skada Fangio och släppte honom därför så kort därefter.
Många tog det faktum att Batista aldrig lyckades spåra kidnapparna som ett tecken på att hans inflytande var på väg att minska. Något som visade sig stämma. Året efter, 1959, rullade Fidel Castro och Che Guevara in i Havana som segrare efter att deras revolution störtat Batistas regering. Något nytt Grand Prix på Cuba blev det dock inte.
El Padrino - The Godfather
Juan Manuel Fangio återvände till Argentina och dog i Buenos Aires 1995. 1990 blev han invald i International Motorsports Hall of Fame.
Historien om Fangios dramatiska kidnappning och dygn på Cuba blev en argentinsk spelfilm 1999 och fick namnet Operación Fangio. Totalt har sex statyer av Fangio rests på olika platser runtom i världen, bland annat i hans hemland, i Monaco och på Monza.
I hans hemland Argentina, där det är vanligt med ett epitet på riktigt framgångsrika människor – Maradona kallas Gud och Che Guevara för El Comandante – går Fangio under smeknamnet “el Maestro”, mästaren.
I olika studier om vem som varit världens främsta Formel 1-förare genom tiderna där forskare tagit hänsyn till parametrar som bilarnas standard, banornas skick, säkerheten mm så har Fangio fått bäst resultat av alla.
Han anses vara världens främsta genom tiderna och statistiken ger honom rätt. i Filmen A life of Speed: The Juan Manuel Fangio Story pratar många av historiens främsta F1-förare om sin beundran för Fangio.
I slutet av filmen visas även argentinarens statistik.
- 29 pole positions (55.77 %)
- 23 snabbaste varv (45.10 %)
- 35 gånger på podiet (68.62 %)
- 24 vunna Grand Prix (46.25 %)
Samtliga noteringar är än idag rekord i sin respektive kategori. Ingen annan förare har bättre statistik. Det är inte åsikt att Juan Manuel Fangio är bäst genom tiderna - det är ett konstaterande.
Såväl Michael Schumacher som Lewis Hamilton, som är de enda två som passerat Fangio i antal VM-titlar, har pratat varmt om argentinaren. “Det Fangio gjorde på sin tid kan inte jämföras med något av det jag uppnått”, sa Schumacher 2003.
Lewis Hamilton konstaterade kort och gott efter sin femte VM-titel 2018 att “Juan Manuel Fangio is The Godfather of our sport”.