Mercedes GP Petronas F1 Team - Det senaste decenniets gigant
Mercedes har varit sportens gigant där man i stort sett allt i nästan tio år. De senaste säsongerna har Red Bull susat förbi, kan Mercedes kämpa sig tillbaka?
Förare: Lewis Hamilton & George Russell
Stallchef: Toto Wolff
Bildade år: 1954 (2010)
Tidigare namn på teamet: Daimler-Benz AG
Titlar i konstruktörsmästerskapet: 8
Titlar vunna av förare: Lewis Hamilton (6), Juan Manuel Fangio (2) Nico Rosberg (1)
Mercedes GP Petronas F1
Formel 1-sportens utan tvekan mest framgångsrika team det senaste decenniet är tyska Mercedes. Sedan starten 2010 hade teamet några inledande uppstartssäsonger innan man tog över ledarrollen och behöll den i åtta år.
Från 2014 fram till 2021 tog man åtta raka titlar i konstruktörsmästerskapet och deras förare blev också världsmästare vid sju av dessa tillfällen. Nico Rosberg en gång och Lewis Hamilton de övriga sex.
Utöver förarna så är österrikaren Toto Wolff ett välkänt ansikte för Mercedes. Toto Wolff lämnade Williams Formel 1 team i januari 2013 för att bli stallchef för Mercedes, där har han blivit kvar sedan dess. Wolff har drivit Mercedes framåt och är tillsammans med Lewis Hamilton de två konstanterna det senaste decenniet som gjort Mercedes till det teamet de är idag.
Historien med Mercedes inleddes dock på 1950-talet med en kort men även då framgångsrik period under namnet Daimler-Benz AG. Mercedes tävlade bara som eget team två säsonger på 50-talet men har därefter varit involverade i F1 som motorleverantör till andra stall, innan de till slut bestämde sig för att kliva in på egen hand som ett nystartat team 2010.
En flyttglad argentinare
Mercedes körde två säsonger på 1950-talet under namnet Daimler-Benz AG och det kom att bli två minnesvärda säsonger tack vare argentinaren Juan Manuel Fangio.
Den mycket märkliga företeelsen skedde nämligen att argentinaren inledde säsongen 1954 med Maserati, men kom att avsluta den med Mercedes, som därför kunde claima guldet då Fangio körde i mål i det sista racet i en Mercedes-bil.
Året därpå var det inget snack om vilket team Fangio tillhörde. Argentinaren tog sitt tredje guld, det första hade han tagit med Alfa Romeo 1951, och Mercedes hade tagit två raka guld - på sina enda två Formel 1-säsonger.
Fangio försvann efter säsongen till Ferrari där det blev ett nytt guld 1956. Efter säsongen tyckte dock den flyttglada argentinaren att det var dags att röra på sig ännu en gång. Fangio som tagit tre raka guld dök nu återigen upp i en Maserati.
Teamet och föraren hade uppenbarligen dragit ett streck över gammalt groll och när säsongen summerades hade Fangio tagit sin femte VM-titel. Den här gången körde han in över mållinjen i säsongens sista tävling för Maserati.
Hela den fascinerade historien om Juan Manuel Fangio – Gudfadern, kan ni läsa i det här personporträttet.
För Mercedes blev det bara två säsonger i Formel 1. Övriga förare säsongen 1954 var tyskarna Karl Kling, Hans Herrmann och Hermann Lang.
Året därpå, 1955, var det hela sex förare som körde för teamet. Utöver Fangio, Kling och Hermann så även britten Stirling Moss, fransmannen André Simon och italienaren Piero Taruffi.
Därefter försvann Mercedes från Formel 1 som eget team. Men man stannade kvar som motorleverantör till andra team och var tätt involverade i McLaren.
Mercedes under 2010-talet
Trots att teamet bara funnits i tretton säsonger, plus två år under 50-talet, så har deras förare tagit världsmästartiteln nio gånger. Bara sex gånger i Mercedes historia har teamets förare inte vunnit VM-titeln.
I allt väsentligt kan man säga att teamets hela historia är den från 2010 och framåt. De tre första åren satsade man heltyskt med Michael Schumacher och Nico Rosberg. Mercedes plockade upp Schumacher efter att dennes stjärna dalat något och han slutat trea och tvåa sina sista två år hos Ferrari.
Sejouren i Mercedes blev dock inte vad varken teamet eller föraren hoppades på och efter en nionde, åttonde och trettonde plats var tyskens karriär både i Mercedes och Formel 1 över.
Han ersattes av föraren som skulle komma att tangera hans rekord om sju VM-titlar; Lewis Hamilton. Nico Rosberg hade kört för Mercedes från starten och teamet hade slutat 4, 4, 5:a i konstruktörsmästerskapet de tre första säsongerna.
Teamet hade nu blivit varma i kläderna och med Lewis Hamilton vid sin sida tog Rosberg Mercedes till en andraplats i konstruktörsmästerskapet bakom Red Bull Racing som dominerade sporten vid den här perioden med Sebastian Vettel som tog fyra raka VM-guld för dem.
2014 bröt Mercedes till slut den sviten när Lewis Hamilton blev världsmästare och Nico Rosberg körning hjälpte teamet att ta sitt första VM-guld i konstruktörsmästerskapet.
En titel man sedan tog varje år, även 2021 då Max Verstappen tog förar-titeln åt Red Bull. Hamilton och Valtteri Bottas ihopsamlade poäng räckte nämligen för att Mercedes skulle vinna konstruktörsmästerskapet för åttonde gången i rad.
Säsongen 2022 var första gången sedan 2013 som Mercedes inte var överst i konstruktörsmästerskapet.
Det makalösa rekordåret
Från 2014 och framåt är Mercedes historia i stort sett Lewis Hamiltons historia även om det finns ett undantag. Nico Rosberg vann titeln 2016 sin sista säsong i Formel 1 innan han ersattes av Valtteri Bottas.
Hamilton slutade på andraplats bakom Rosberg den säsongen 2016 och trots att de var rivaler hade de en bra relation.
Även om Hamilton gladdes med Rosberg åt den titeln kan han säkert gräma sig något över det idag. Säsongen 2016 var nämligen den enda han inte vann under åren 2014 - 2020, fram till Verstappens guld 2021.
Säsongen 2016 går också till historien då Mercedes satte ett rekord som blir svårslaget.
Tillsammans vann Nico Rosberg och Lewis Hamilton 19 av 21 (!) tävlingar under året. Hamilton vann tio race, mot Rosbergs nio, men tysken lyckades ändå ta VM-titeln med fem poängs marginal, främst då Hamilton tvingats bryta två lopp mot Rosbergs enda.
Hamilton knappade in på slutet och vann de fyra sista racen men Rosberg lyckades ta andraplatsen i alla fyra loppen och därmed hålla undan med minsta möjliga marginal.
2017 ändrades således spelpjäserna när Lewis Hamilton fick en ny parhäst i form av finländaren Valtteri Bottas. Nico Rosberg hade till slut blivit världsmästare och valde att avsluta sin F1-karriär vid 32 års ålder efter sju säsonger hos Mercedes och guldloppet 2016 blev Rosberg sista lopp i Formel 1.
Mercedes GP Petronas F1 senaste guldålder
Valtteri Bottas hade i fem år ett av idrottsvärldens mest otacksamma jobb - att vara en av världens bästa i sin sport men ändå aldrig ges en ärlig chans att vinna guld. Hans prestationer har varit enastående och han har hjälpt både Hamilton och Mercedes till fem raka guld - utan att få något för det själv.
Framför allt sticker säsongen 2019 ut. Bottas bästa säsong i karriären där han tog totalt femton pallplatser (fyra segrar, sju andraplatser och fyra tredjeplatser) och tog 326 poäng. Utöver det hade han även fem pole positions och tre snabbaste varv.
Bottas hade vunnit VM och blivit utsedd till världens bästa förare - om det inte varit för detaljen att hans stallkamrat varit ännu bättre. Hamilton flög fram på banorna det här året och tog 413 poäng, hans bästa notering någonsin.
Läs personporträttet om Bottas här.
Bottas slutade tvåa även 2020 och trea 2021, bakom stallkamraten Hamilton men med bred marginal (36 poäng) ner till Sergio Pérez på fjärde plats.
Den lojala finländaren bytte efter säsongen 2021 till Alfa Romeo, efter vad som framstod som ett ömsesidigt beslut att gå skilda vägar mellan honom och stallchefen Toto Wolff.
Hur det gick för Hamilton vet ni. Den dramatiska finalen i Bahrain avgjordes under uppmärksammade former i den sista kurvan då Verstappen lyckades köra om Hamilton.
Mercedes vann dock konstruktörsmästerskapet 2021 för åttonde året i rad, en viss upprättning för teamet som helhet, även om det knappast dämpade besvikelsen på sättet som Hamilton förlorade guldet i sista kurvan.
Det blev ingen åttonde titel för britten den gången och även om Hamilton inte var i närheten av att utmana om guldet 2022 så blir det ett nytt försök på den åttonde titeln 2023.
Nedpetade från tronen, men en avslutning som gav hopp
Hamilton blev kvar över 2022 medan Bottas försvann. In kom istället en annan ung britt, George Russell som visat sina egenskaper under tre säsonger hos Williams. Russell gjorde kanonsäsong för att vara första året i ett nytt stall och ny bil.
Red Bull körde i en egen liga i år och även Ferrari drog snabbt ifrån Mercedes som hade en mycket svag start på året.
Under sommaren kom dock både Hamilton och Russell upp i gott slag och staplade upp andra och tredjeplatser på löpande band.
Åt Verstappen fanns inget att göra men de visade att Mercedes som team inte lagt sig ner att dö och att Ferrari inte skulle få köra runt i godan ro bakom Red Bull.
Säsongens näst sista GP, i São Paulo, blev en stor helg för Mercedes. Först blev Lewis Hamilton hedersmedborgare i Brasilien och sedan gick George Russell ut på söndagen och vann racet. Segern var Mercedes första för säsongen och Russells första i karriären.
Ändå var det Lewis Hamiltons ord som satte ord på vad alla kände:
- Jag kan bara gratulera George till hans seger. Det är ett enormt lyft för hela lagets moral. Nu kan vi gå in i vintern och veta att vi är på rätt väg. Vi är fortfarande det bästa teamet, nu ska vi återgå till att visa det mer konsekvent nästa år, sa Hamilton efter Brasilien. .
Hamilton slutade tvåa i tre av säsongens fyra sista tävlingar medan Russell utöver segern i Brasilien satte fastest lap vid fyra tillfällen under de sista sex racen.
Mercedes starka säsongsavslutning visade att de är tillbaka. Det ska bli mycket intressant att se om det blir ett tre-lags-race under årets säsong.
Följ med Mercedes-profilerna – besöker teamets motorfabrik