F1-krönika Fredrik af Petersens: "Carlos Sainz har inte nått Fernando Alonsos popularitet"
Finns inte så mycket att berätta från Barcelona eftersom det inte hänt så mycket. Så jag tänker istället tillbaka några år när loppet kördes på Circuito del Jarama i närheten av flygplatsen i Madrid.
Ett år satt jag och Gunnar Nilsson på balkongen vid hans rum till tre på natten. Han kunde inte fatta varför han var så mycket långsammare än stallkamraten i Lotus teamet Mario Andretti.
Till sist gick han med på att det berodde på att Mario hade flera års erfarenhet och därmed mycket mer rutinerad.
Han hade ju t.ex. vunnit klassikern Indy 500. Dagen efter var Gunnar betydligt mer avslappnad och hans varvtider sjönk rejält och han slog Mario i kvalet. Gunnar startade sjua, Mario nia och Ronnie Peterson 16:e.
I mål var Gunnar trea, första gången på pallen i F1, och både Mario och Ronnie tvingades bryta.
På den tiden var det ganska vanligt att polis av någon underlig anledning alltid var i depån och i Spanien var det Guardia Civil.
Arrangören hotade att beslagta bilarna
Man kan lugnt påstå att styrkan inte hade det allra bästa rykte och det märktes i depån. Då och då tyckte de att vi stod på fel plats runt banan och ett par gånger blev journalister och fotografer arresterade för att de inte lydde order.
Stämningen var emellanåt riktigt spänd med polisen eftersom de inte hade några befogenheter inom området men ansåg ändå att det var de som bestämde.
Mellan 1968 till 1975 växlade loppet mellan Madrid och Circuit de Montjuic i Barcelona. Loppet 1975 kommer många ihåg på grund av en svår olycka.
Det började redan på träningen när förarna märkte att räckena inte satt fast ordentligt och man vill strejka. Under natten gjordes stora förbättringar med hjälp av många av teamens mekaniker. Hjälpte inte och förarna stannade även andra dagen i depån istället för att köra träningspassen.
Arrangörerna började bli desperata och hotade med att beslag ta bilar och all material om inte förarna avbröt bojkotten.
De gav efter när CSI, Confédération Sportive Internationale och föregångare till FIA, ansåg att banan var säker. Emerson Fittipaldi, som lett förarstrejken, körde bara tre långsamma varv i kvalet och vägrade att ställa upp i loppet.
Mario Andretti och Niki Lauda kraschade direkt
Redan strax efter starten började olyckorna. Vittorio Brambilla krockade med Mario Andretti, som körde på Niki Lauda, som också blev påkörd av Clay Regazzoni. James Hunt tog över ledningen följd av Mario.
Wilson Fittipaldi och Arturo Merzario körde bara ett varv i protest mot arrangörerna och stannade sedan i depån. På 10:e varvet inträffade katastrofen. Bakvingen på Rolf Stommelens bil bröts och tysken tappade kontrollen över bilen som slog i räcket och studsade ut på banan igen och slog i räcket på andra sidan.
Bilen slungades över räcket och fyra personer, en åskådare, två journalister och en brandman, omkom. Stommelen skadades svårt. Först fyra varv senare avbröts loppet. Jochen Mass förklarades som segrare men eftersom man kört mer än 30% men mindre än 60% av distansen fick de sex första bara halva poäng.
Lella Lombardi blev sexa och fick en halv poäng och italienskan är än så länge den enda kvinnliga föraren som fått poäng i F1. Det var sista gången som ett lopp kördes på den banan.
Mellan 1982-1985 kördes Spaniens GP på Circuito de Jerez. Drycken sherrys huvudstad och det märktes när man kom in i staden. Doften var överväldigande. Stefan "Lill-Lövis" Johansson hade en rejäl krasch 1986 med en Ferrari.
Smällen var så häftig att ambulansen hämtade honom och förde honom till sjukstugan. Han hade klarat sig helt oskadd och när han kom tillbaka till depån talade han om för mig att färden med ambulansen var en skräckfärd, värre än avåkningen, och att han trillat av båren.
Saknar James Hunt - den sista playboyen
Trots att Jerez ligger i södra Spanien kunde det ibland regna mycket häftigt. Vägen från banan till hotellet gick delvis genom tunnel och ett år var den översvämmad. Jag hade fått lift med James Hunt och när vi närmade oss tunneln och han såg vattenmängden stannade han och tittade på mig.
-Skall jag försöka och köra igenom? frågade han.
Innan jag han svara gjorde han en rivstart som om han var på gridden. Jag vet inte hur fort det gick men känslan var att de sista meterna surfade bilen och vi kom upp på andra sidan. Och vad frågar James?
-Fredrik det var skoj. Skall jag vända och göra om det?
Han tittade på mig och bara skrattade och fortsatte till hotellet.
James Hunt var och är fortfarande en av de förare som jag beundrar mest och hade turen att lära känna personligen ganska väl. Den sista riktiga och äkta playboyen i F1.
Carlos Sainz har inte lyckats axla Fernando Alonso
Sedan 1991 har Spaniens GP körts på Circuit de Barcelona-Catalunya. 2006 när Fernando Alonso kom till banan som regerande världsmästare hade f1 feber utbrutit.
Balkongerna ovanför depån var fylld och alla skrek ”Aloooooonso, Aloooooonso”. Idag har det jublet tystnat. Har ju fortfarande inte kört en enda poäng. Carlos Sainz Jr. har inte tagit över hans plats på samma sätt.
Kanske beroende på att han kommer från Madrid och förhållandet mellan Catalonien och resten av Spanien är inte det bästa.
En god vän sa till mig att även om du pratar perfekt spanska prata hellre engelska i Barcelona för då får du bättre service än om de tror att du kommer från Madrid.
Är det sista gången på den här banan? Blir det två lopp i Spanien nästa år? Redan nu håller man på att bygga en stadsbana på ett utställningsområde i utkanterna av Madrid. Premiär 2026.