
Japans GP blev inget bra lopp. Snarare tråkigt och svårt att hålla sig vaken eftersom man tvingades gå upp så tidigt, skriver vår krönikor Fredrik af Petersens
Stämmer dock inte om man är ett Max Verstappen-fan. De fick se en uppvisning från en mästare värd namnet. Började på fredagen då holländaren var långt efter inte bara McLaren-gänget utan också Mercedes och Ferrari.
Skulle helgen bli ett fiasko? Vändningen kom i kvalet på sista varvet. Och det kan man utan tvekan kalla ett varv på absolut yttersta gränsen vad en förare kan göra med en bil som han litar på och reagerar som han vill. Glada miner hos Red Bull Racing. Chockade hos McLaren. Och värre skulle det bli.
Max vann dragracet ner mot den första och avgörande kurvan och sedan kontrollerade han loppet som han ville. Visserligen kom Lando Norris nära i slutet men nära är en sak. Att komma förbi en helt annan.
Framför - allt när den som man vill attackera heter Max Verstappen. Man kan vara ett fan eller tycka att han är en drummel, en sak är dock helt klart. Han är en nästan perfekt racerförare. En sådan förare som alla teamchefer drömmer om att ha i sitt stall.
McLaren förlorade loppet själva
Förlorade McLaren seger på en intern order? Enligt mitt tycke ja. Oscar Piastri var snabbare än Lando och bad med fina ord, utan att direkt kräva det, att man skulle byta plats.
- Det är Landos race, blev svaret från kommandobryggan. Och det var lika med en teamorder. Du kan gärna få köra ikapp, vilket han gjorde, men inte köra om. Oscar var smått sur, diplomatisk med sina ord efteråt, för han var nog övertygad om att han hade kunnat utmana Max om segern.
Påminner mig om ett lopp på Zandvoort 1978. I den första kurvan kom Ronnie Peterson alltid ifatt Mario Andretti men aldrig om. Anledningen var, enligt Ronnie, en lång broms, d.v.s. bromsarna tog dåligt, och det var därför som han gled ifatt stallkamraten.
Sanningen var dock, och det har Mario också sagt, att Ronnie hade enkelt kunnat köra om men fick inte enligt kontraktet. Tillbaka till Suzuka International Racing Course.
Lawson mot Tsunoda - oviss framtid för japanen
Fanns ett par intressanta fighter som inte hade något med segern att göra. Yuki Tsunoda mot Liam Lawson. De två bytte plats. Japanen upp och Nya Zeeländaren ner. Var det rätt? Svaret blir nog ja.
Visserligen gjorde Yuki bort sig i kvalet men körde ett bra lopp, blev vald till tävlingens bästa förare och blev 12:a. För Liam ett nytt nederlag. 17:e och 45 sekunder efter stallkamraten Isack Hadjar, som blev åtta.
Finns dock en risk för japanen. Om han inte lyckas kommer Red Bulls motorsportchef Helmut Marko inte att lägga fingrarna i mellan och han blir utbytt efter den här säsongen.
I min bok får Kimi Andrea Kimi Antonelli en guldstjärna. Jag var inte särskilt imponerade av ynglingen i F2 förra året. I de första loppen gick det lite trevande. Helt förståligt när man är ny i inte bara F1 utan i en helt ny bil.
Nu har han tydligen lärt sig den och dess för-och nackdelar och hans snabbaste varv var lika med nytt banrekord. Kanske hjälpte det att Toto Wolff skickade Kimi till banan för några månader sedan och han fick testa en gammal F1 bil, som är tillåtet enigt reglerna.
I mål som sexa, en plats bakom stallkamraten George Russell. Skall bli mycket spännande att följa italienaren.
Ferrari-fansen lider just nu
Oliver Bearman, 10:a, är en annan förare som snabbt visat vad han kan. Och det är att köra om. I både Melbourne och Shanghai överaskade han och körde om på ställen där ingen förväntade det. Han är modig och enligt ett gammal ordspråk står ju lyckan den djärve bi.
Så har vi det gäng som lämnar Japan smått deprimerade. Först och främst Ferrari. Visserligen blev Charles Leclerc fyra men, man tror knappt sina ögon, 16,097 sekunder efter Max och 14 efter trean Piastri.
Finns bara ett ord. Utklassning. Och det gäller också för Lewis Hamilton. Sjua, 29,182 efter Max och 11 efter Antonelli. De trogna tifosis lider.
Det gör nog också den sjufaldige mästaren för kommunikationen med sin raceingenjör fungerar fortfarande inte trots flera allvarliga samtal. Ett exempel:
- Var förlorar jag tid? Frågar han.
- I kurva 12 och 13, blir svaret
-Vet jag men hur mycket, undrar Lewis med en mycket irriterad röst. Teamchefen Frederic Vasseur har mycket att fundera över. Samarbete som inte fungerar. En bil som inte hänger med. En sjufaldig mästare som hittills förlorat den interna kampen.
Blir det som för Prost och Senna?
Mercedes hade heller ingen anledning att fira. Russell femma, 17 sekunder efter i mål,
Säsongen är bara tre lopp ung men man kan redan nu se en klar trend. Både Lando och Oscar har både bilen och kapaciteten att peta ner Max från tronen.
Finns dock en liten risk att det kan bli samma interna svårigheter som mellan Ayrton Senna och Alain Prost. Holländaren är dock en tuffing på banan som aldrig ger upp och alltid ser ut att ha något extra när det verkligen gäller.
Vad han saknar är en stallkompis som kan hjälpa honom. Jag tror att när Yuki har lärt känna sin nya bil kan han hjälpa till mot åtminstone en av McLaren förarna. Dessutom lär han ha haft ett synnerligen allvarligt samtal med Helmut Marko om sitt temperament.
Han har varit en riktig hetsporre och det lär ha varit en anledning till att Adrian Newey i diskussionen i höstas stoppade honom från att flyttas upp.
Resten får man nog kalla statister och räknas till gänget ”Vi som också var med”. Om inget dramatiskt händer och deras ingenjörer lyckas med en uppdatering, som vänder upp och ner på allt. Man får verkligen hoppas.