Stor avskedsfest i Abu Dhabi förra året. Hur gick det sedan?
Fyra förare med sitt sista Formel 1 race i Abu Dhabi på söndagen.
UPPDATERAD 2023-11-24
För ett år sedan var det fyra förare som tackade för sig.
Vi publicerade därför den här artikeln som ni kan läsa nedan.
Längst när kan ni läsa om hur det gått för de fyra och vad de gör idag.
* * * *
För en av dem är det definitivt tack och hej för alltid. För två är det sannolikt sista chansen medan den fjärde tar ett sabbatsår.
Sebastian Vettel, Nicholas Latifi, Mick Schumacher och Daniel Ricciardo är de fyra förarna som gjort sitt och inte kommer att finnas på gridden när säsongen 2023 drar igång.
Den fyrfaldige världsmästaren Vettel är den ende av de fyra som slutar helt. Latifi och Schumacher har som bekant fått packa sina väskor mot sin vilja medan Ricciardo aviserade att han skulle ta ett break.
Daniel Ricciardo
Helmut Marko sade under fredagen att de var överens med Daniel Ricciardo om att han ska bli Red Bulls reservförare till nästa säsong. Ännu har inget officiellt pressmeddelande skickats ut från Red Bull men man får väl nog påstå att om ett av teamets toppnamn säger det rakt ut - så lär det vara sant.
Ricciardo har haft fyra tuffa säsonger hos både Alpine (då Renault) och nu McLaren där hans potential inte har kunnat blomma ut. Det har inte klickat mellan honom och bilarna.
Han bekräftade tidigare i höstas att han skulle ta ett break under 2023 för att komma tillbaka starkare till 2024 då han hoppades återvända till F1. Nu är frågan om han kommer ta Sergio Pérez plats i Red Bull.
Mexikanens nya kontrakt går dock ut först 2024 så det ska till en rejäl omvändning för att Pérez ska behöva lämna - han har trots allt varit en ultimat andraförare i Red Bull och kan nu ge teamet deras första dubbel i historien om han slutar före Leclerc på söndag.
Ricciardo har gjort 12 säsonger i Formel 1 har och slutat trea två gånger som främsta merit, säsongerna 2014 och 16. Förra året vann han på Monza vilket är hans senaste Grand Prix-seger. Här kan ni läsa hela historien om Hunken från Perth. Den mycket populära australiensaren lär bli kvar i F1 flera år till - frågan är dock om han kommer tillhöra toppen igen?
Sebastian Vettel
Tysken som vann fyra VM-guld mellan 2010 och 2014, samtliga för Red Bull. Utöver att vara en av världens främsta Formel 1-förare genom tiderna - bara Schumacher, Hamilton och Fangio har fler titlar, Alain Prost är lika med 4 - så har han även varit en populär kille i F1-cirkusen som gett ett jordnära och humant intryck.Mer om det kan ni läsa i vårt personporträtt om den fyrfaldiga världsmästaren.
Vettel har gått i bräschen och pratat om säkerhet för F1-förarna och hur sporten kan bli mer miljövänlig. Han har även tagit ställning för mänskliga rättigheter och ordnade ett go-kart race för kvinnor i Saudiarabien och dök upp med en regnbågsflagga vid Ungerns GP 2021.
Han är dessutom ett språkgeni och talar enligt egen utsago fem språk varav ett av dem är finska som han lärde sig av sin gamla stallkamrat och kompis Kimi Räikkönen.
Det är utan tvekan svårt att inte imponeras av människan Sebastian Vettel. Någonting säger mig ändå att vi kommer fortsätta höra och se från Tysklands främsta idrottspersonlighet 2010 även efter att F1-karriären är över.
Och ja, det är värt att påminna igen eftersom det var ett tag sen nu. Men det är alltså i VM-titlar räknat världens fjärde bästa förare genom alla tider som vi nu säger farväl till!
From Father to Son ❤️
— Formula 1 (@F1) November 19, 2022
A moving tribute by Norbert Vettel#DankeSeb #F1 pic.twitter.com/eHZkM3rkQz
Mick Schumacher
Den andra tysken som försvinner är Mick Schumacher och det är väl egentligen inte så mycket att säga om. Mick har haft två år på sig men inte fått till det, även om prestationerna blivit bättre i år jämfört med i fjol.
Med det efternamnet han har så har han fått finna sig i ett ha ögonen på sig under hela sin uppväxt och karriär. En tung börda för en liten pojke - som ni kan läsa om i personporträttet här.
Nu är han dock ingen liten pojke längre och karriären har helt enkelt inte lyft. Schumacher fick sin F1-plats efter att ha vunnit Formel 2 så ingen kan säga att det är hans efternamn som tagit honom dit han är idag.
Men nu vill Haas se framåt och framför allt få en förare som kan ta fler poäng. Det spelar ingen roll att farbror Ralf riktar hård kritik mot Haas-ledningen för beslutet. Sanningen är att Mick har kört in för få poäng under sina två säsonger (0 förra säsongen, 12 i år). Svårare än så är det faktiskt inte.
Mick är dock bara 22 år och kan mycket väl studsa tillbaka till Formel 1 igen. Antingen som reservförare eller som ordinarie förare i något av de mindre teamen.
Mick erkände i en kommentar efter beskedet att han var “väldigt besviken” men ändå var “tacksam över sina två år hos Haas som fått mig att mogna både som person och förare”.
Att han skulle få en så pass explosionsartad utveckling att han skulle kunna nå något av topp-teamen och utmana om titeln framöver känns inte troligt idag - men man vet aldrig. Rykten säger att han blir reservförare åt Mercedes till nästa säsong.
Nicholas Latifi
Ingen representerar Lewis Hamiltons numera bevingade ord om att “Formel 1 har blivit en billionaire boys club” på samma sätt som Nicholas Latifi. Son till miljardären Michael Latifi kommer han från en av Kanadas rikaste familjer.
I personporträttet som ni kan läsa här - Begränsad talang med obegränsad plånbok - berättar vi historien om Latifi.
Hans främsta merit är andraplatsen i Formel 2 från säsongen 2019 men det är i princip hans både främsta och enda merit.
Rykten har placerat Latifi i IndyCar nästa säsong och även om han sagt i intervjuer att det vore det naturliga steget för honom så har ingenting bekräftats än.
Latifis prestationer i Formel 1 har stundom varit rent undermåliga. Han nollade sin första säsong, tog sju poäng sin andra säsong och var på väg mot noll även i år innan regnet i Japans GP räddade honom och där han tack vare oredan hos andra förare kunde köra in fyra poäng och slippa nolla även i år.
Medan Schumacher sannolikt blir kvar eller får chansen igen i någon form inom F1 känns det i nuläget inte som att något team kommer ha intresse av Latifi i framtiden.
Inget ont honom som person, men som Formel 1-förare håller han helt enkelt inte måttet och ingenting av det han visat under de här tre åren har motsatt fördomen att han fick sin F1-plats endast på grund av pappas pengar.
SÅ GICK DET SEN - DET GÖR DE FYRA IDAG
Daniel Ricciardo:
Formel 1-förare. Kör för AlphaTauri där han ersatte Nyck de Vries.
Sebastian Vettel:
Chillar. Ja, han har synts lite i rampljuset under året men annars verkar det faktiskt som att han gör det att han sa att han skulle göra när han slutade: spendera mer tid med sin familj.
Ryktas fortfarande vara det hetaste alternativet till att bli Red Bull's högsta rådgivare den dagen 80-åriga Helmut Marko slutar.
Mick Schumacher:
Haas bytte Mick mot Nic (Hulkenberg) och Schumacher har varit reservförare för Mercedes under året, dock utan att köra ett enda lopp.
Han presenterades för ett par dagar sedan som förare för Alpine-koncernen till nästa år. Dock inte i deras F1-stall utan för i WEC. Detta innebär att han ska köra VM i sportvagn och det blir således Le Mans 24-timmarslopp för Mick nästa år.
Nicholas Latifi:
Den som gjort den största synbara förändringen såtillvida att han tagit ett aktivit karriärsbeslut.
Rikemanssonen från Kanada vars pappa är en av landets rikaste affärsmän har skrivit in sig på London Business School för att ta en MBA, meddelade han i somras och något som ni kan läsa mer om här.