Nicholas Latifi - rikemanssonen från Montreal
Nicholas Latifi har gjort sin tredje säsong i F1. Det står klart att det blir den sista. Här är personporträttet om en begränsad talang med en obegränsad plånbok.
Namn: Nicholas Latifi
Lag: Williams
Nationalitet: Kanada
Ålder: 27
Säsonger i F1: 3
Tidigare lag: Williams
Titlar eller bättre meriter: Tvåa i FIAs Formel 2-mästerskap
Intressant fakta: Han var den 13:e kanadensaren att tävla i Formel 1
Rikemanssonen från Montreal
Nicholas Latifi föddes den 28 juni 1995 i Montreal, Kanadas näst största stad. Den 27-årige Latifi gör i år sin tredje säsong i Formel 1, alla tre har han kört för Williams. Latifi tog sin plats i Formel efter tre år i Formula 2 där han tog en andraplats säsongen 2019, bakom Nyck de Vries. Även Zhou Guanyu, Mick Schumacher och Nikita Mazepin tävlade i samma upplaga.
Latifis korta tid i Formel 1 har dock inte varit någon succé. Han är son till den iran-kanadensiske affärsmannen Michael Latifi som investerat ca 2.5 miljoner kronor i McLaren-gruppen och på så sätt har ett finger med i spelet inom F1.
På samma sätt som landsmannen Lance Stroll ständigt får höra att han endast är i F1 på grund av sin pappa så är Latifi i samma situation.
Skillnaden är dock att Stroll faktiskt vann en del tävlingar på vägen till F1 samt har etablerat sig inom F1 och regelbundet kör in poäng. Trots att han dessutom är tre år yngre än sin kanadensiske kollega Latifi är han redan inne på sin sjätte säsong.
Nicholas Latifis F1 säsonger däremot har mest kännetecknats av krascher, kvaddade bilar sistaplatser och ytterst, ytterst få poäng.
Uppväxt och vägen till Williams
Nicholas Latifi föddes in i och växte upp en av de rikaste familjerna i Kanada då hans far Michael Latifi är ägare och VD i varumärket Sofina Foods som sponsrar Williams och vars logo syns på bilarna. Michaels företag är ett av de största i landet och omsättningen överstiger två miljarder dollar. Michael Latifi räddade också teamet Williams under pandemin då ekonomin var som svårast genom att ge dem ett lån.
När det gäller hans tidiga karriär så började Latifi som alla andra inom karting. Latifi hade ingen lysande start på karriären och var till skillnad från många av de andra i dagens F1-startfält inte någon supertalang. Han slutade förvisso tvåa i Canadian National Karting Championships 2010, som femtonåring vilket ändå visade att han hörde hemma på den nivån.
Året därpå vann han den prestigefyllda ungdomstävlingen Florida Winter Tour - så det vore fel att beskriva Latifi utan några som helst meriter, ett par framgångar hade han trots allt i sin ungdom.
Latifi körde sedan Italian Formula 3 för teamen BVM och JD Motorsport 2012, samt Masters Formula 3, Toyota Racing Series och FIA Formula 3 European Championship åren därpå. Han klättrade sedan uppåt till GP 2 Series och Formula 2 men nådde inga framgångar eller pallplaceringar. Som bäst hade han ett par femteplatser i olika tävlingar, men oftast slutade han på plats 11, 16, 27, 32 och så vidare.
2019 hade han dock tagit steg i utvecklingen och var inne på sitt fjärde år i Formula 2 med det franska teamet DAMS. Latifi slutade tvåa i totalen när säsongen summerades och blev året därpå, tack vare sin andraplats och pappas sponsorpengar, erbjuden ett kontrakt hos Williams.
Sedan debuten i Formel 1 har det spekuleras i att Latifi tjänar över 8 miljoner dollar. En hisnande summa för en förare som bara gjort tre säsonger och bara tagit nio ynka poäng under dessa.
Debuten och start i Formel 1
Latifi signades av Renault som testförare för säsongen 2016 och fick testa flera olika Formel 1-bilar. Utöver Renault så provade han även Force India's bil. Några av banorna som Latifi fick provköra var Silverstone i England samt även de i Barcelona, Ungern och Kanada.
2019 flyttade han till Williams för att vara testförare även där och för Williams fick han testköra Grand Prix-banorna i Frankrike, Belgien, Mexiko, Kanada och USA.
Williams var i fritt fall, hade haft ett bedrövligt år 2019 där man slutat sist med en enda inkörd poäng och man beslöt sig för att låta Latifi få platsen bredvid George Russell istället för polacken Robert Kubica. Detta trots att det var Kubica som faktiskt kört in säsongens enda poäng.
Latifi gjorde sin debut i säsongspremiären i Österrike och körde där in på elfte plats. En start som såg lovande ut. Veckan därpå var han dock nere på sjuttonde plats, vilket följdes av 19, 15, 19, 18 och 16. Det blev som bäst två elfteplatser till under säsongen men i övriga race var Latifi långt från poängplaceringar och han slutade på 21:a plats i totalen som enda förare utan någon poäng.
Avgjorde kampen om VM-titeln 2021
Williams laguppställning förblev intakt med Latifi och Russell även över 2021. Latifi inledde säsongen lika svagt som 2020 men lyckades ta en överraskande sjundeplats i Ungerns GP i mitten av säsongen och veckan därpå blev han nia i Belgiens GP. Detta var dock racet där resultaten från kvalet praktiskt taget blev utgången i tävlingen eftersom det bara kördes ett varv innan racet blev inställt pga kraftigt regn.
I årets sista tävling blev Latifi dock indirekt huvudperson i kampen om VM-titeln eftersom han kraschade med sex varv kvar vilket ledde till hela skeendet med säkerhetsbilen som kom in på banan och den så kritiserade omstarten som fällde avgörandet till Max Verstappens fördel.
Latifi fick därefter ta emot enormt mycket hat och till och med dödshot på sociala medier från uppretade supportrar till Lewis Hamilton och Mercedes som inte kunde tygla sin besvikelse över det uteblivna guldet.
Aktuell säsong 2022
Latifi fick fortsatt förtroende även en säsong till. Men i oktober stod det ändå klart att det inte blir någon fortsättning. Latifi stod som enda förare på 0 poäng med bara några få race kvar.
När Alexander Albon blev sjuk och ersattes av Nyck de Vries och nederländaren omgående körde in poäng i sin F1-debut blev det som spiken i kistan för Latifi.
Kanadensaren tog dock det hela med ro.
”Oavsett om jag tagit poäng eller inte så hade Williams gjort sig av med mig”, konstaterade han lakoniskt.
I Japans GP, inte långt efter att nyheten kom att han inte får fortsätta i Williams, slog han till med säsongens första och hittills enda poäng när han körde in som nia.
Vad Latifi gör 2023 vet vi ännu inte. Det har spekulerats i att han skulle vara klara för IndyCar vilket Latifi själv dock förnekat. ”Jag har inte tagit något beslut om min framtid än”, sa han för bara några dagar sedan.
Återblick: Vettel går emot teamets order