Sergio Pérez kontrakt med Red Bull går ut efter säsongen 2024. Blir han kvar eller får han lämna trots alla fina resultat?
I brist på ett fotbollslandslag som skänker några framgångar att fira, eller någon världsstjärna att följa i någon av Europas största klubbar är Checo Pérez Mexikos överlägset populäraste idrottsman just nu.
Fotbollslandslaget har alltid varit Mexikos stolthet. Landet med 130 miljoner invånare och världens största storstadsområde i Mexiko City har arrangerat VM i fotboll två gånger.
Aztecastadion är tillsammans med Maracanã i Brasilien de enda två arenorna som arrangerat två VM-finaler. Den första vann Pelé med Brasilien 1970 – den andra vann Maradona med Argentina 1986.
Men nu – efter att Rafael Marquez och Chicharito Hernandez avslutat sina karriärer i storlag som Barcelona och Manchester United – är det inte längre fotboll som får mexikanerna att bänka sig på söndagarna.
Skrev historia i Bahrain
Den idag 33-årige Pérez förde länge en tynande tillvaro i Formel 1-cirkusen. Långt bak i leden utan att vara påtänkt för något av de största teamen. Av det han presterade fanns det heller inte särskilt mycket som stack ut.
Men sedan kom den historiska eftermiddagen i Bahrain.
Checo Perez i sin Racing Point hamnade sist i startfältet och körde sedan upp sig. När han korsade mållinjen som segrare hade han gjort något som bara fyra förare i historien mäktat med innan.
Nämligen att vinna ett race efter att ha startat på sista plats. Efter en krasch gick han från att starta på plats 18 till att vinna hela racet. Pérez passerade 17 förare.
Perez hade kört 190 Grand Prix utan att ta sig upp på pallen innan han vann i Bahrain.
“Checo” var en stor talang i Mexiko och upptäcktes tidigt av Carlos Slim. Den mexikanska affärsmannen rankades 2013 som världens rikaste person med en förmögenhet på 73 miljarder dollar.
En hel del av de där pengarna har han spenderat på Checo Perez. De båda har byggt upp en mycket stark relation genom åren.
– Carlos är som min andra pappa. Vi har haft en väldigt stark och fin relation i alla dessa år och för mig är han betydligt mer än bara en sponsor.
Idag är Pérez 33 år och har en och en halv säsong kvar i Red Bull.
Stannar han kvar kontraktstiden ut?
Det finns det som talar för men också det som talar emot.
På Checos pluskonto:
- Vinner både race och podium vilket ger Red Bull titeln i konstruktörsmästerskapet
- Den enda föraren i den latinamerikanska världen – marknadsmässigt lönsam
- Åldern – vet att han inte kommer få ett bättre erbjudande någon annanstans
Att hitta en förare som kan leverera på så hög och jämn nivå som Perez gör och som dessutom finner sig i att vara andreman är inte lätt. Senaste åren har såväl Pierre Gasly som Alexander Albon testat men försvunnit lika snabbt som de kom.
Perez var en chansning men har visat sig vara en riktig fullträff. I Verstappen har Red Bull en förstapilot som lär generera fler individuella titlar de närmsta åren – men för att vinna konstruktörsmästerskapet krävs det två förare på högsta nivå.
Detta talar till Pérez fördel. Det han levererar ger Red Bull det de vill ha – titeln i konstruktörsmästerskapet.
På Checos minuskonto:
- Åldern, det finns yngre och mer lovande förare att knyta till sig för ett längre samarbete
- Friktionen med Verstappen
- Lönen
Det främsta och egentligen enda skälet till att Red Bull skulle göra sig av med Pérez är att hans närvaro hindrar signering av en ny lovande förare att ha på tur efter Verstappen.
Nu lär nederländaren stanna i många år framöver och även om Fernando Alonso visat att åldern inte är ett problem när man närmar sig, eller ens passerar, 40 – är det inte troligt att Checo blir kvar så länge.
Lönemässigt har Red Bull råd att låta “Checo” stanna, särskilt som segrarna han drar in hjälper till att utöka kassan. Hans marknadsmässiga värde som Latinamerikas enda förare är också en ekonomisk aspekt som talar till hans fördel.
Att “Checo” och Verstappen inte riktigt verkar gillar varandra är ovidkommande för teamet. Segrarna ska in och så länge som de rullar in så är det inte någon aspekt att ta hänsyn till.
Något Horner pratade om så sent som i söndags:
– Det är okej att de tävlar så länge det gynnar teamet.
Kan man kalla honom andrapilot?
Så bra som Checo kör nu bör vi dock ifrågasätta om det är legitimt att kalla honom andrepilot särskilt längre till.
Mexikanen har vunnit två av fyra race i år samt årets första sprint.
Hade det inte varit för Verstappen hade han i dagsläget varit favorit till att vinna VM. Klarar Horner att hantera den här situationen på ett bra sätt?
Dock är det tidigt på säsongen och man ska komma ihåg att Red Bull-bilarna är en nivå över alla andra. Hur står sig “Checo” i konkurrensen om/när de andra bilarna närmar sig?
I dagsläget är det en hypotetisk fråga då ingen annan bil är i närheten. Men det blir väldigt intressant att se om Perez tillåts raca fritt med Verstappen och i så fall hur hårt han faktiskt kan utmana den regerande världsmästaren.
Så, vilka är de hetaste alternativen för 2024 om Red Bull skulle göra sig av med Checo?
Lando Norris – 23 år, McLaren
Britten har varit Red Bulls förstaval länge. Horner har öppet erkänt att man varit i samtal flera gånger. Uppgifter från i vår säger att Norris har en klausul om att kunna lämna McLaren om teamet slutar utanför topp fem.
Yuki Tsunoda - 22 år, AlphaTauri
Japanen har hittills inte visat att han är en förare för ett toppteam. Men han har heller inte haft en bil som kan mäta sig med de bästa. Som förare i Red Bulls andrateam AlphaTauri har ledningen givetvis stenkoll på honom. Hur han levererar i interna tester och simulatorer är okänt för omvärlden. Som enda japan och en av två asiater (Zhou Guanyu, Kina) finns det en marknadsmässig aspekt här också som kan tala för att Tsunoda får chansen.
– Jag tror inte att han är på vår nivå ännu, men han gör stora framsteg och vi ser att han mognar som förare, sa Horner om Tsunoda i helgen.
Oscar Piastri– 22 år, McLaren
Har hittills inte riktigt fått det att lossna men då är vi bara fyra race in i australiensarens debutsäsong också. Många inom F1 talar om Piastri som en framtida världsmästare. Om Red Bull väljer att låta Pérez köra ett år till så kan det mycket väl vara med planen att även Piastri ska få ett år till på sig att bli varm i kläderna i F1.