Sergio Checo Pérez - Latinamerikas stolthet i Formel 1
Sent i karriären fick Sergio Pérez chansen i ett stort team - och som han tagit den.
Namn: Sergio “Checo” Pérez
Team: Red Bull
Nationalitet: Mexiko
Ålder: 32
Säsonger i F1: 12
Tidigare team: Sauber, McLaren, Force India, Racing Point
Títlar och meriter: Blev femte förare i historien att vinna ett race från sista plats
Fun Fact: Är den mexikan som har tagit flest poäng i F1:s historia
Krigaren från Guadalajara
Pérez föddes i den mexikanska staden Guadalajara, som är Mexikos tredje största stad och vars storstadsområde uppgår till cirka 5.5 miljoner människor. Guadalajara är en fotbollsstad, ett av Mexikos största fotbollslag spelar här och staden kommer också vara en av värdstäderna under Fotbolls-VM 2026 som spelas i USA, Mexiko och Kanada.
Det ryktades i början av hans F1-karriär, att han skulle till Ferrari som ersättare för Felipe Massa men detta dementerades av Ferraris chefer som menade att Pérez inte hade erfarenheten de sökte.
Det skulle dröja tills Pérez fyllt 30 år innan han värvades till ett stort stall, Red Bull Racing, där han nu gjorde sin andra säsong och bidrog till att teamet tog sitt första guld i konstruktörsmästerskapet sedan 2013.
Sergio Pérez är gift och har tre barn och har varit en av förarna som uttalat sig skeptiskt till att utöka antalet Formel 1-race per säsong då han inte vill vara borta från familjen ännu mer han redan är.
Pérez har startat en foundation i sitt namn för att hjälpa föräldralösa barn i Mexiko och barn som lider av cancer. Organisationen bär namnet Checo Pérez Foundation och det är hans syster Paola som driver verksamheten.
Barndom och uppväxt
En ung Pérez hade minst sagt motorsporten inom familjen då den fem år äldre storebrodern Antonio redan kämpade för att ta sig fram inom motorsporten. Antonio var talangfull och nådde den mexikanska eliten inom NASCAR där han också vann en titel. Lillebror Sergio analyserade och bidade sin tid.
Han startade sin karriär inom go-karting redan som sexåring och var ett tidigt löfte. 2004, tog en 14-årig Checo Pérez klivet över gränsen för att börja tävla i olika ungdomstävlingar i USA. Detta möjliggjordes tack vare sponsorpengar från en mexikansk affärsman som såg potentialen i den unga Pérez.
Året därpå, 2005 flyttade han till Europa där han körde två år i German Formula BWV championship. Därefter, 2008, blev det England där han racade för T-Sport och där han vann juniormästerskapet. Han avancerade upp till GP där det blev två säsonger, innan han i slutet av 2010, som 20-åring, signerade för Formel 1-stallet Sauber.
Första säsongerna i F1
När Pérez 2011 väl kom till startlinjen för Australiens Grand Prix var han den första mexikanen på över 30 år som deltog i Formel 1. Hans inledning var också bra, debuten blev en sjunde plats och gav två poäng till hans team Sauber.
Teamets båda bilar blev emellertid diskvalificerade och resultatet ströks. Checos första poäng skulle istället komma i Spanien lite senare på säsongen.
Första säsongen för Sabuer körde han in på sextonde plats, året därpå blev han 10:a och värvades till McLaren som såg stor potential i mexikanen. Tiden i McLaren blev inte alls som förväntat, Pérez slutade på elfte plats och släpptes redan efter en säsong till Force India där han debuterade 2014.
Åren i det brittisk-indiska teamet blev ganska lyckad för Pérez, med idel topp-10-placeringar innan teamet upphörde att existera 2018 efter ekonomiska bekymmer. Pérez krävde bolaget på 35 miljoner kronor som de var skyldiga honom, vilket i slutändan satte företaget i konkurs.
Force India ombildades och blev istället team Racing Point Force. Från och med säsongen 2021 går teamet under namnet Aston Martin F1.
En historisk eftermiddag i Bahrain
Pérez och Force India förde en ganska anonym tillvaro i mittenskiktet av Formel 1-cirkusen åren 2014-2018. Pérez resultat förbättrades dock och han gick från 10, 9 och 7.
Hans sista säsong i teamet, som nu officiellt hette BWT Racing Point F1 Team, var 2020 där han blev fyra och det ryktades om en flytt för den då 30-årige mexikanen som visat pålitliga förbättringar under sin F1-karriär.
Sin sista säsong i Racing Force, säsongen 2020, gjorde Pérez dessutom något som bara fyra förare genom hela F1-historien lyckades med tidigare och det i en Racing Point-bil, långt från de bästa - nämligen att vinna ett race efter att ha startat från sista plats. Detta skedde i säsongens näst sista race, i Bahrain den 6 december.
Efter en krasch gick han från att starta på sista plats till att vinna hela racet. Pérez passerade 17 förare.
De övriga fyra som lyckats med samma sak är Giancarlo Fisichella i Brasilien 2003, David Coulthard i Australien 2003, fortfarande aktive Fernando Alonso i Singapore 2008 och Jenson Button som gjorde det två gånger, först 2010 och sedan även 2011.
Säsongen 2021
Många menade att segern i Bahrain när han körde in som etta från sista plats var det som till slut övertygade Red Bull om att värva mexikanen. För det var ingen given värvning. Mexikanen var vid det laget 30 år gammal och hade aldrig varit i närheten att utmana om medaljplatserna fram till nu.
Men en andraplats, segern i Bahrain samt en i övrigt stabil körning gjorde att Pérez slutade fyra säsongen 2020 och Red Bull valde att slå till.
Checo Pérez gjorde ingen i Red Bull besviken. Sin första säsong körde han in 190 poäng, med bred marginal hans bästa notering någonsin i karriären.
Hans nästa bästa resultat var från säsongen innan med 125 för Racing Point. Det blev en seger, i Azerbajdzjan, samt fyra ytterligare podiumplaceringar vilket bidrog att han slutade trea i totalen sin debutsäsong i Red Bull.
Max Verstappen hyllade Pérez efter sin VM-titel, då Pérez körning under det sista racet i Abu Dhabi hjälpte nederländaren i kampen mot Lewis Hamilton.
Bra start på säsongen 2022
Red Bull Racing och Checo Pérez var en match made in heaven från första stund och det kom därför inte som någon överraskning att stallet valde att förlänga avtalet. I maj 2022 meddelades att förare och team kommit överens om ett nytt avtal som sträcker sig till slutet av 2024.
Det nya avtalet signerades precis efter att Pérez vunnit sitt första race säsongen 2022 i Monaco. “En fantastisk vecka för mig”, sammanfattade mexikanen som visat alla andra förare att det aldrig är för sent att slå igenom.
Som 30-åring full av mittenplaceringar var Pérez historiska race i Bahrain då han gick från sist till förstaplats ett verkligt sliding door-ögonblick i karriären.
Nu blir det flera säsonger till i den absoluta toppen för mexikanen, som även om han är tydlig andraförare i Red Bull bakom Verstappen kan njuta av en snabb bil, stjärnstatus, topplaceringar, högre lön och med stor sannolikhet ett kommande guld i konstruktörs-VM.
Inte illa för någon som för bara 18 månader sedan var uträknad, ej önskat i sitt team, kontraktslös och startade på sista plats i säsongens näst sista race.
Internbråk, en krossad dröm på hemmaplan – och medalj
Utöver segern i Monaco blev det även en seger i Singapore för Pérez under säsongen. Dessutom blev det sju andraplatser samt två tredjeplatser vilket gav totalt elva podiumplatser.
Totalt blev det 325 poäng för Pérez som i säsongens sista race i Abu Dhabi gick en hård kamp med Charles Leclerc om vem som skulle ta andraplatsen bakom Verstappen. Monoegasken gick segrande ur den striden men mer uppmärksammat var vad som ledde fram till kampen.
I säsongens näst sista GP hade Leclerc chansen att lägga sig före Leclerc i slutet men Verstappen vägrade lyda stallorder och släppa förbi Pérez, trots att de båda var långt från segern. Det var mycket irriterat inom teamet och de flesta kunde sympatsiera med Checo Pérez när han sa till ESPN direkt efter loppet.
- Jag förstår verkligen inte men han hade väl sina skäl. Men jag är väldigt besviken, efter allt jag gjort för honom. Han har vunnit två VM tack vare mig.
Även helgen innan, på hemmaplan i Mexiko City, hade många unnat Pérez att få vinna inför sina hemmafans, särskilt då Verstappen redan hade tagit VM-guldet. Någon seger på hemmaplan blev det inte den gången för Checo, men han lär göra allt för att fixa det nästa säsong.
Oavsett hur det går med den saken så har Pérez visat alla yngre förare att det aldrig är för sent. Hårt jobb lönar sig och om man bara tror på det så kan man uträtta mirakel – som att gå från sista plats till seger.