Alfa Romeo F1 Team Stake - F1-historiens första världsmästare
Sauber gör sin sista säsong med Alfa Romeo. Ett namn med fina anor men som haft det tufft att utmana på senare år.
Namn: Alfa Romeo F1 Team Stake
Nuvarande förare: Valtteri Bottas och Zhou Guanyu
Stallchef: Alessandro Alunni Bravi
Grundande år: 1950
Tidigare lagnamn: Alfa Romeo SpA, Autodelta, Marlboro Team Alfa Romeo, Benetton Team Alfa Romeo, Alfa Romeo Racing, Alfa Romeo Racing ORLEN
Titlar vunna som lag: 0
Mästerskap vunna av förare: 2
Giuseppe Farina
Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo F1 Team Stake
Alfa Romeo F1 Team har schweiziskt ursprung och är baserat i Hinwil, Schweiz. Majoritetsaktieägaren är investeringsgruppen Longbow Finance, som är ett resultat av det kommersiella förhållandet mellan dem och Sauber F1 Team, som man haft en allians med sedan 2018. I augusti i 2022, strax innan uppstarten av höstsäsongen, meddelades att partnerskapet inte kommer att förlängas.
Från säsongen 2024 kommer Sauber tävla under eget namn igen. Man har dock ingått ett partnerskap med Audi som gör entré på formel1-scenen 2026 och då kommer teamet byta namn igen.
Alfa Romeo deltog i formel 1 från starten, det vill säga år 1950. De gick också till historien då de inte bara deltog utan också vann de två första upplagorna i sporten.
1950 vann de sitt första förarmästerskap med den italienske föraren Giuseppe Farina. 1951 körde argentinaren Juan Manuel Fangio i mål som nummer ett. På tvä säsonger hade Alfa Romeo tagit två guld!
Hela den dramatiska historien om Juan Manuel Fangio – Gudfadern – som har flest titlar i historien bakom Schumacher och Hamilton - kan in läsa i personporträttet här.
Efter att ha varit in och ut ur formel 1 som en regelbunden men absolut inte ständig medlem under såväl 70- och 80-talet så återvände Alfa Romeo till F1 2018.
Till säsongen 2020 presenterade teamet ett nytt namn, från det tidigare Alfa Romeo Racing till Alfa Romeo Orlen. Detta på grund av den polska sponsorn Orlen, som lagts till i det officiella team-namnet. Namnet modifierades ännu en gång till säsongen 2022 och är nu Alfa Romeo F1 Team ORLEN.
Namnet var inte det enda som ändrades inför säsongen 2022. Det blev även förändringar med två nya förare då finländaren Valtteri Bottas anslöt från Mercedes. Dessutom signerade man Zhou Guanyu, som därmed blev den första föraren från Kina att tävla i F1. De ersatte därmed Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi.
Alfa Romeo och F1 - en tidig framgångssaga
Alltid när man läser något om Alfa Romeo så kommer det att framhävas att man vann den allra första säsongen av Formel 1. Italienaren Giuseppe Farina blev den allra första F1-mästaren och han korsade mållinjen i en Alfa Romeo.
Året därpå, 1951, upprepades bedriften av argentinaren Juan Manuel Fangio som vann sin första titel som förare, och den andra åt Alfa Romeo. Fangio skulle fortsätta vidare och vinna fyra VM-guld till i karriären, för Maserati, Mercedes och Ferrari.
Bristen på statligt stöd och Ferraris framfart innebar dock att Alfa Romeo drog sig tillbaka från F1 redan efter två säsonger. De såg inte riktigt värdet i att fortsätta, det kostade helt enkelt mer än det smakade.
År 1976 återvände företaget som huvudpartner till Brabham-teamet, som kontrollerades av Bernie Ecclestone. Men Ecclestone hade inte full tilltro till V12-motorn och beslutade därför att bryta med italienarna och inleda ett samarbete med Ford istället.
Säsongerna 1979 till 1985 var Alfa Romeo med och tävlade igen, under namnet Marlboro Team Alfa Romeo.
1980 skedde en tragisk olycka hos Alfa Romeo då den franska föraren Patrick Depailler omkom under ett testrace i Tyskland. Depailler kraschade på grund av bristande grepp in i banans skyddsräcken och dog av en huvudskada. Han efterlämnade fru och en liten son.
År 1985 beslutade Alfa Romeo återigen att lämna formel 1. En sjätteplats 1984 och en åttondeplats 1985 i konstruktörsmästerskapen blev de sista resultaten för Alfa Romeo.
Det skulle dröja ända till 2018 innan Alfa Romeo återigen var tillbaka i Formel 1.
Återuppståndelsen
Efter att ha dragit sig tillbaka utan några direkta fanfarer i mitten på 80-talet då de senare åren inte lyckades matcha triumferna från 50-talet, återvände Alfa Romeo till Formel 1 2018 men nu under schweizisk flagg.
Alfa Romeo Sauber F1 Team blev namnet och Alfa Romeos första förare sedan 1985 blev den lovande monegasken Charles Leclerc och svenske Marcus Ericsson.
– Det är en stor ära att få köra för teamet 2018. Jag ser verkligen fram emot det och mycket stolt över att få vara med från starten av det här spännande projektet, sa Ericsson.
– Med Marcus och Charles har vi en stark duo till vårt första år som Alfa Romeo Sauber F1 Team. Marcus är en erfaren F1-förare som vet hur det fungerar och eftersom han jobbat här i tre år vet han hur stallet fungerar. Han är en lagspelare med en mycket positiv utstrålning, sa stallchefen Frederic Vasseur när det hela blev officiellt.
Året gick dock sådär för Alfa Romeo. Ericsson tog nio poäng och slutade plats 17, före Lance Stroll, medan Leclerc fick ihop 39 poäng och plats 13.
I kostruktörsmästerskapet slutade Alfa Romeo plats 8, med Toro Rosso (AlphaTauri) och Williams bakom sig.
Nya byten och uppdateringar
Inför säsongen 2019 kom nyheten att Alfa Romeo helt och hållet tog över Saubers plats i Formel 1. Teamet döptes om till Alfa Romeo Racing, det andra året lade man till Orlen innan någon marknadsstrateg tyckte att ytterligare en namnändring var nödvändig och satte det nu officiella namnet Alfa Romeo F1 Team Orlen.
Förändringen 2019 kom dock inte bara att handla om namnet. Efter att uteslutande ha använt sig av Alfa Romeo-motorer tidigare skulle teamet börja använda Ferrari som leverantör. Tanken var givetvis att man genom hjälp av den italienska kollegan ska kunna flytta fram positionerna inom Formel 1.
Det gick dock inte alls som planerat. 2020 gjorde Ferrari sin sämsta säsong på 40 år och Alfa Romeo sögs in i den nedåtgående spiralen och problemen som fanns med motorerna.
Alfa Romeo lyckades slutade återigen på åttonde plats i totalen, hela 99 poäng bakom sjuan Alpha Tauri, efter att Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi samlat ihop ynka ihop åtta poäng. Stor försämring jämfört med de två föregående årens åttondeplatser där man tagit 48 respektive 57 poäng.
Trots de dåliga resultaten, var ledningen medvetna om att det var bilen och inte förarna som var det största problemet och beslutade därmed att ge såväl Giovinazzi som Räikkönen fortsatt förtroende även över säsongen 2021. En säsong som skulle visa sig bli den tredje och sista säsongen för båda.
Alfa Romeo F1 Team ORLEN under säsongen 2021
Men inte heller 2021 blev någon säsong att hänga i granen för Alfa Romeo som passerades av Williams i totalen och slutade näst sist i konstruktörsmästerskapet. Trots det körde Räikkönen och Giovinazzi in 13 poäng, jämfört med 8 föregående år.
I ärlighetens namn var det dock Räikkönen som var den av de två som faktiskt levererade någorlunda regelbundet. 10 inkörda poäng blev det för finländaren medan italienaren Giovinazzi bara tog på vid två tillfällen under hela året, en tiondeplats i Monaco och nia i Saudiarabien i säsongens näst sista tävling.
Finländaren missade dock två GP på grund av Covid-19, såväl det i Nederländerna och ett i Italien och ersattes då av Robert Kubica. Polacken imponerade dock inte tillräckligt på ledningen för att erbjudas en stol till kommande säsong.
Italienaren Giovinazzi däremot var ibland sämre under 2020 trots att han nu var inne på sitt tredje år och hade bara Mick Schumacher och Nikita Mazepin, som båda nollade, bakom sig när säsongen summerades.
Alfa Romeo tackade av Räikkönen som gick till NASCAR och Giovinazzi som bytte till Formel E.
In tog man istället en annan etablerad finländare, nämligen Valtteri Bottas som varit Lewis Hamiltons stallkamrat i Mercedes och vunnit flera konstruktörstitlar åt Mercedes de senaste åren. In kom också den kinesiska nykomlingen Zhou Guanyu som därmed blev den första kinesen i formel 1.
Veteranen och debutanten
Zhou Guanyu blev den första kinesiska föraren i formel 1-historien vid 22 års ålder. Det blev dock ingen raketstart på Guanyus F1-karriär och där den otäcka kraschen vid Silverstone är det vi minns mest från hans första år.
Det blev dock poäng direkt i debuten efter en tiondeplats i Bahrain och totalt körde han sex poäng där åttondeplatsen i Kanada var hans främsta placering.
Valtteri Bottas bidrog med rutin och hade en lysande start på säsongen då han tog poäng i sju av de nio första loppen, med en imponerande femteplats och två sjätteplatser som bäst. Därefter fick finländaren alltsom oftast problem med bilen och gick tio raka GP uan att ta poäng.
Till slut hamnade han dock på en fin tiondeplats, bakom Alonso men framför Ricciardo och Vettel.
Guanyus sex poäng räckte till en artondeplats med Albon och Latifi bakom sig.
Flyttar fram positionerna 2023?
Till i år försvann Frederic Vasseur som stallchef till Ferrari och ersattes med Alessandro Alunni Bravi på posten.
Starten 2023 har varit helt okej. Bottas tog poäng direkt i säsongspremiären med sin åttondeplats och Guanyu satte fastest lap.
Återstår att se om de kan förbättra resultatet från föregående år då man tog 55 poäng och slutade sexa, delat med Aston Martin som tog lika många.
Guanyus framtid känns något oviss och om han inte förbättrar sig avsevärt mot förra säsongen är risken stor att det inte blir någon fortsättning. Valtteri Bottas däremot lär bli kvar i flera år och pratar redan om hur mycket han ser fram emot Audis intåg på scenen 2026.
Bottas: "Tror verkligen på det jag sett"