Stall

Alfa Romeo F1 Team Stake - F1-historiens första världsmästare

ANNONS

Sauber gör sin sista säsong med Alfa Romeo. Ett namn med fina anor men som haft det tufft att utmana på senare år. 

Namn: Alfa Romeo F1 Team Stake

Nuvarande förare: Valtteri Bottas och Zhou Guanyu 

Stallchef: Alessandro Alunni Bravi

Grundande år: 1950

Tidigare lagnamn: Alfa Romeo SpA, Autodelta, Marlboro Team Alfa Romeo, Benetton Team Alfa Romeo, Alfa Romeo Racing, Alfa Romeo Racing ORLEN 

Titlar vunna som lag: 0

Mästerskap vunna av förare: 2
Giuseppe Farina 
Juan Manuel Fangio 

Bottas och Guanyu i Mexico. Foto: Bildbyrån

Alfa Romeo F1 Team Stake

Alfa Romeo F1 Team har schweiziskt ursprung och är baserat i Hinwil, Schweiz. Majoritetsaktieägaren är investeringsgruppen Longbow Finance, som är ett resultat av det kommersiella förhållandet mellan dem och Sauber F1 Team, som man haft en allians med sedan 2018. I augusti i 2022, strax innan uppstarten av höstsäsongen, meddelades att partnerskapet inte kommer att förlängas.

Från säsongen 2024 kommer Sauber tävla under eget namn igen. Man har dock ingått ett partnerskap med Audi som gör entré på formel1-scenen 2026 och då kommer teamet byta namn igen. 

Alfa Romeo deltog i formel 1 från starten, det vill säga år 1950. De gick också till historien då de inte bara deltog utan också vann de två första upplagorna i sporten. 

1950 vann de sitt första förarmästerskap med den italienske föraren Giuseppe Farina. 1951 körde argentinaren Juan Manuel Fangio i mål som nummer ett. På tvä säsonger hade Alfa Romeo tagit två guld! 

Hela den dramatiska historien om Juan Manuel Fangio – Gudfadern – som har flest titlar i historien bakom Schumacher och Hamilton - kan in läsa i personporträttet här.

Efter att ha varit in och ut ur formel 1 som en regelbunden men absolut inte ständig medlem under såväl 70- och 80-talet så återvände Alfa Romeo till F1 2018.  

Till säsongen 2020 presenterade teamet ett nytt namn, från det tidigare Alfa Romeo Racing till Alfa Romeo Orlen. Detta på grund av den polska sponsorn Orlen, som lagts till i det officiella team-namnet. Namnet modifierades ännu en gång till säsongen 2022 och är nu Alfa Romeo F1 Team ORLEN.  

Namnet var inte det enda som ändrades inför säsongen 2022. Det blev även förändringar med två nya förare då finländaren Valtteri Bottas anslöt från Mercedes. Dessutom signerade man Zhou Guanyu, som därmed blev den första föraren från Kina att tävla i F1. De ersatte därmed Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi. 

Valtteri Bottas: Foto: Bildbyrån

Alfa Romeo och F1 - en tidig framgångssaga

Alltid när man läser något om Alfa Romeo så kommer det att framhävas att man vann den allra första säsongen av Formel 1. Italienaren Giuseppe Farina blev den allra första F1-mästaren och han korsade mållinjen i en Alfa Romeo. 

Året därpå, 1951, upprepades bedriften av argentinaren Juan Manuel Fangio som vann sin första titel som förare, och den andra åt Alfa Romeo. Fangio skulle fortsätta vidare och vinna fyra VM-guld till i karriären, för Maserati, Mercedes och Ferrari. 

Bristen på statligt stöd och Ferraris framfart innebar dock att Alfa Romeo drog sig tillbaka från F1 redan efter två säsonger. De såg inte riktigt värdet i att fortsätta, det kostade helt enkelt mer än det smakade. 

År 1976 återvände företaget som huvudpartner till Brabham-teamet, som kontrollerades av Bernie Ecclestone. Men Ecclestone hade inte full tilltro till V12-motorn och beslutade därför att bryta med italienarna och inleda ett samarbete med Ford istället.

Säsongerna 1979 till 1985 var Alfa Romeo med och tävlade igen, under namnet Marlboro Team Alfa Romeo. 

1980 skedde en tragisk olycka hos Alfa Romeo då den franska föraren Patrick Depailler omkom under ett testrace i Tyskland. Depailler kraschade på grund av bristande grepp in i banans skyddsräcken och dog av en huvudskada. Han efterlämnade fru och en liten son. 

År 1985 beslutade Alfa Romeo återigen att lämna formel 1. En sjätteplats 1984 och en åttondeplats 1985 i konstruktörsmästerskapen blev de sista resultaten för Alfa Romeo. 

Det skulle dröja ända till 2018 innan Alfa Romeo återigen var tillbaka i Formel 1. 

Fred Vasseur: Foto: Bildbyrån

Återuppståndelsen

Efter att ha dragit sig tillbaka utan några direkta fanfarer i mitten på 80-talet då de senare åren inte lyckades matcha triumferna från 50-talet, återvände Alfa Romeo till Formel 1 2018 men nu under schweizisk flagg. 

Alfa Romeo Sauber F1 Team blev namnet och Alfa Romeos första förare sedan 1985 blev den lovande monegasken Charles Leclerc och svenske Marcus Ericsson.

– Det är en stor ära att få köra för teamet 2018. Jag ser verkligen fram emot det och mycket stolt över att få vara med från starten av det här spännande projektet, sa Ericsson.

– Med Marcus och Charles har vi en stark duo till vårt första år som Alfa Romeo Sauber F1 Team. Marcus är en erfaren F1-förare som vet hur det fungerar och eftersom han jobbat här i tre år vet han hur stallet fungerar. Han är en lagspelare med en mycket positiv utstrålning, sa stallchefen Frederic Vasseur när det hela blev officiellt.

Året gick dock sådär för Alfa Romeo. Ericsson tog nio poäng och slutade plats 17, före Lance Stroll, medan Leclerc fick ihop 39 poäng och plats 13. 

I kostruktörsmästerskapet slutade Alfa Romeo plats 8, med Toro Rosso (AlphaTauri) och Williams bakom sig.

Nya byten och uppdateringar 

Inför säsongen 2019 kom nyheten att Alfa Romeo helt och hållet tog över Saubers plats i Formel 1. Teamet döptes om till Alfa Romeo Racing, det andra året lade man till Orlen innan någon marknadsstrateg tyckte att ytterligare en namnändring var nödvändig och satte det nu officiella namnet Alfa Romeo F1 Team Orlen.  

Förändringen 2019 kom dock inte bara att handla om namnet. Efter att uteslutande ha använt sig av Alfa Romeo-motorer tidigare skulle teamet börja använda Ferrari som leverantör. Tanken var givetvis att man genom hjälp av den italienska kollegan ska kunna flytta fram positionerna inom Formel 1.

Det gick dock inte alls som planerat. 2020 gjorde Ferrari sin sämsta säsong på 40 år och Alfa Romeo sögs in i den nedåtgående spiralen och problemen som fanns med motorerna. 

Alfa Romeo lyckades slutade återigen på åttonde plats i totalen, hela 99 poäng bakom sjuan Alpha Tauri, efter att Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi samlat ihop ynka ihop åtta poäng. Stor försämring jämfört med de två föregående årens åttondeplatser där man tagit 48 respektive 57 poäng. 

Trots de dåliga resultaten, var ledningen medvetna om att det var bilen och inte förarna som var det största problemet och beslutade därmed att ge såväl Giovinazzi som Räikkönen fortsatt förtroende även över säsongen 2021. En säsong som skulle visa sig bli den tredje och sista säsongen för båda.

Zhou Guanyu - Kinas första F1-förare: Foto: Bildbyrån


Alfa Romeo F1 Team ORLEN under säsongen 2021

Men inte heller 2021 blev någon säsong att hänga i granen för Alfa Romeo som passerades av Williams i totalen och slutade näst sist i konstruktörsmästerskapet. Trots det körde Räikkönen och Giovinazzi in 13 poäng, jämfört med 8 föregående år. 

I ärlighetens namn var det dock Räikkönen som var den av de två som faktiskt levererade någorlunda regelbundet. 10 inkörda poäng blev det för finländaren medan italienaren Giovinazzi bara tog på vid två tillfällen under hela året, en tiondeplats i Monaco och nia i Saudiarabien i säsongens näst sista tävling. 

Finländaren missade dock två GP på grund av Covid-19, såväl det i Nederländerna och ett i Italien och ersattes då av Robert Kubica. Polacken imponerade dock inte tillräckligt på ledningen för att erbjudas en stol till kommande säsong. 

Italienaren Giovinazzi däremot var ibland sämre under 2020 trots att han nu var inne på sitt tredje år och hade bara Mick Schumacher och Nikita Mazepin, som båda nollade, bakom sig när säsongen summerades.  

Alfa Romeo tackade av Räikkönen som gick till NASCAR och Giovinazzi som bytte till Formel E. 

In tog man istället en annan etablerad finländare, nämligen Valtteri Bottas som varit Lewis Hamiltons stallkamrat i Mercedes och vunnit flera konstruktörstitlar åt Mercedes de senaste åren. In kom också den kinesiska nykomlingen Zhou Guanyu som därmed blev den första kinesen i formel 1.

Veteranen och debutanten

Zhou Guanyu blev den första kinesiska föraren i formel 1-historien vid 22 års ålder. Det blev dock ingen raketstart på Guanyus F1-karriär och där den otäcka kraschen vid Silverstone är det vi minns mest från hans första år. 

Det blev dock poäng direkt i debuten efter en tiondeplats i Bahrain och totalt körde han sex poäng där åttondeplatsen i Kanada var hans främsta placering. 

Valtteri Bottas bidrog med rutin och hade en lysande start på säsongen då han tog poäng i sju av de nio första loppen, med en imponerande femteplats och två sjätteplatser som bäst. Därefter fick finländaren alltsom oftast problem med bilen och gick tio raka GP uan att ta poäng. 

Till slut hamnade han dock på en fin tiondeplats, bakom Alonso men framför Ricciardo och Vettel

Guanyus sex poäng räckte till en artondeplats med Albon och Latifi bakom sig.

Guanyus krasch på Silverstone. Foto: Bildbyrån

Flyttar fram positionerna 2023?

Till i år försvann Frederic Vasseur som stallchef till Ferrari och ersattes med Alessandro Alunni Bravi på posten. 

Starten 2023 har varit helt okej. Bottas tog poäng direkt i säsongspremiären med sin åttondeplats och Guanyu satte fastest lap. 

Återstår att se om de kan förbättra resultatet från föregående år då man tog 55 poäng och slutade sexa, delat med Aston Martin som tog lika många.

Guanyus framtid känns något oviss och om han inte förbättrar sig avsevärt mot förra säsongen är risken stor att det inte blir någon fortsättning. Valtteri Bottas däremot lär bli kvar i flera år och pratar redan om hur mycket han ser fram emot Audis intåg på scenen 2026.


Bottas: "Tror verkligen på det jag sett"

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten