Guide inför Saudiarabiens GP: Är Aston Martin här på riktigt?
Saudiarabiens Grand Prix 2023 står för dörren. Här är allt ni behöver veta.
Då var det dags för säsongens andra race för säsongen och den här gången ska vi till Saudiarabien och Jeddah Corniche Circuit.
Allt strålkastarljus är på Fernando Alonso just nu. Efter tredjeplatsen i Bahrain GP har spanjoren gått till att bli hela fältets mest populära förare och alla är spända på att se om han kan utmana om segrar och hur högt han kan föra Aston Martin.
Bahrains GP var händelserikt och innehöll en mängd överraskningar.
Såhär såg topp 10 ut i Bahrain:
- Max Verstappen (Red Bull)
- Sergio Pérez (Red Bull)
- Fernando Alonso (Aston Martin)
- Carlos Sainz (Ferrari)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Lance Stroll (Aston Martin)
- George Russell (Mercedes)
- Valtteri Bottas (Alfa Romeo)
- Pierre Gasly (Alpine)
- Alex Albon (Williams)
Yuki Tsunoda slutade på elfte plats just utanför poäng och Logan Sargeant hade en fin F1-debut med sin tolfteplats.
Båda Williamsbilarna på klart framskjutna positioner långt från den sistaplats som teamet ockuperat de senaste åren. Återstår att se om detta var en tillfällighet eller om de faktiskt kommer kunna slå sig in någonstans i mittfältet under året.
Oscar Piastri, Esteban Ocon och Charles Leclerc fick alla bryta och det var en nattsvart säsongsinledning för McLaren.
Lando Norris slutade dessutom sist av de 17 förare som gick i mål och om McLarens bil levererar lika svagt den här helgen så finns det goda skäl att tro att teamet kommer få en mycket jobbig vår.
TV-tider Saudiarabiens Grand Prix 2023
Saudiarabiens Grand Prix 2023 avgörs mellan den 17:e mars och 19:e mars. Så här ser TV-tiderna ut för träningar kval och lopp:
Fredagen den 17:e mars:
kl 14.30 Träning 1, Viasat Motor, Viaplay
kl 18:00 Träning 2, Viasat Motor, Viaplay
Lördagen den 18:e mars:
kl 14:30 Träning 3, Viasat Motor, Viaplay
kl 18:00 Kval, Viasat Motor, Viaplay, TV10
Söndagen den 19:e mars:
kl 18:00 Saudiarabiens GP F1 Race, Viasat Motor, Viaplay, TV10
Tidigare vinnare och snabbaste varv i Saudiarabiens Grand Prix
Historiken kring Jeddah Circuit är inte särskilt lång då banan invigdes 2021.
Första segrare blev Lewis Hamilton för Mercedes och förra året vann Max Verstappen för Red Bull Racing.
Sergio Péreztog Pole Position före Charles Leclerc och Carlos Sainz Jr..
Verstappen gick ut som fyra men bytte plats med Checo Pérez över mållinjen då Verstappen vann - mexikanen in som fyra.
Fastest lap tog har Charles Leclerc som satte varvtiden 1.31.634
Odds inför Saudiarabiens Grand Prix
Pole Position
1. Max Verstappen 2.20
2. Charles Leclerc 3.25
3. Sergio Pérez 6.50
4. Fernando Alonso 8.00
5. Carlos Sainz jr 13.00
6. Lewis Hamilton 26.00
7. George Russell 31.00
Vinnare
1. Max Verstappen 1.48
2. Charles Leclerc 6.00
2. Sergio Pérez 6.00
4. Carlos Sainz 10.00
4. Fernando Alonso 10.00
6. Lewis Hamilton 20.00
7. George Russell 25.00
Vilka är favoriterna? (Inför kvalet)
Max Verstappen är stor favorit både till att ta pole position och att vinna racet.
1.48 är väldigt lågt och egentligen är det mest intressant att se hur det ser ut bakom.
Fernando Alonso har tagit jättekliv och är en av favoriterna bakom Verstappen. Även om han står i tio gånger pengarna så visar det ändå att spelbolagen värderar honom betydligt högre än innan.
Dessutom har han med råge passerat de båda Mercedes-förarna Hamilton och Russell som är sexa och sjua nu, långt från realistiska möjligheter att vinna.
Kvar att utmana Verstappen finns Leclerc, Pérez och Carlos Sainz Jr.
Perez och Leclerc gjorde upp om andraplatsen förra året och på den fronten är det oförändrat.
Av övriga förare kan man notera att Lando Norris är långt, långt från att vara best of the rest i år (förare bortanför topp 3-teamen) och att Lance Stroll väntas slå sig in på topp tio även han.
Spelstrategi på Formel 1 i Saudiarabien
Strategin till helgens race blir att följa det vi såg av testhelgen i Bahrain och sedan även GP. Vinnaren känns helt given på förhand och det känns i nuläget som att det blir en fråga att se om Verstappen slår sitt eget rekord från förra året med 15 GP-segrar.
Vinna varje race tror jag inte att han gör. Det är en för stor apparat för ett helt team och kräver en perfektionism vid samtliga depåstopp, däckval och även en hel del tur att han inte är inblandad i någon incident, blir påkörd eller tvingas bryta något lopp.
Eftersom Leclerc fick bryta senast känns det inte heller som vi vet var han står. Att Sainz körde in på fjärdeplats var ungefär vad man kunde förvänta sig.
Nu har Ferrari en del egna problem men framför allt har man blivit av med vad som på förhand såg ut att vara den givna främsta konkurrenten i form av Mercedes.
Aston Martin såg riktigt starka ut i Bahrain men det är för tidigt att ropa hej än. Det behövs minst 4-5 lopp innan vi kan se om de på allvar är här för att utmana bakom Red Bull.
För den som vill spela på positionerna bakom toppfälten och hitta andra spännande bets så visade framför allt Williams-förarna att de inte tänker finna sig i att snällt ligga långt bak i ledet och parkera på sistaplats i konstruktörsmästerskapet?
Kan Alexander Albon dra teamet upp i mittfältet, och när kommer Logan Sargeant första poäng?
Slutgiltigt utlåtande
Säsongens andra GP och alla är givetvis enormt spända på att se om framför allt Aston Martin kommer vara med och utmana rejält i år.
Förra helgens race i Bahrain gav oss mycket att tänka på och även om Verstappen givetvis går ut som storfavorit så finns det inga garantier till att han vinner varje söndag.
Mercedes har aviserat att de kommer att göra drastiska åtgärder för att komma till bukt med sina problem och för att inte riskera att tappa för mycket i år.
Små justeringar kommer inte att rädda dem, de har Toto Wolff själv sagt. Det mesta tyder dock på att de kommer att klara av att ligga kvar i toppskiktet - femte plats och sjunde plats senast för de båda förarna visar att det inte är total katastrof. För ett team som vill vinna titeln ja, men Mercedes lär ändå klara av att hålla sig kvar i toppen även i år.
BWT Alpine F1 Team fick en första helg med ömsom vin och ömsom vatten efter att Ocon fick utgå men där Pierre Gasly körde upp från sista till nionde plats. Imponerande från fransmannen och Alpine har fått hopp av konkurrenternas misslyckanden.
Alpines främsta konkurrent förra året var McLaren och så som britterna ser ut i dagsläget har Alpine alla möjligheter att gå förbi dem. Nu kan det bli en ny femteplats ändå om det istället visar sig att Aston Martin kommer göra så stora framsteg som det ser ut efter helgen i Bahrain.
Både Williams och AlphaTauri gjorde bra ifrån sig inledningsvis och förhoppningsvis kan det vara en indikation på det Janne Blomqvist sa i vår intervju inför säsongsstarten – Det jämnaste startfältet under mina 30 år.
Haas F1 Team slutade plats tretton och femton och var det teamet av alla som gjorde minst väsen av sig.
Alfa Romeo tog en fin topp-tio placering via Valtteri Bottas och med nya däck på slutvarven kunde Zhou Guanyu ta snabbaste varvet och se till att inget annat team fick den poängen.
Annat som hänt i F1
Som vanligt en hel del grejer som hänt i veckan
- Kaos i Ferrari - chefen avgått, Vasseur uppges ha tröttnat på sin roll
- Mer kaos i Ferrari - ännu en chef kan vara på väg att lämna
- Hamilton pratar om situationen kring sitt kontrakt
- Stroll berättar hur han värvade Alonso
- London senaste staden i raden som vill ha ett GP
- Jody Scheckter berättar varför det inte blivit något nytt GP i Sydafrika
- Günther Steiner och Mick Schumachers ordkrig i media fortsätter. Oavsett vem som har rätt i sak - och om Haas kunde agerat annorlunda förra säsongen mot Mick - så är det en mediamatch som Steiner vinner på knock. “Man kan inte sparka på en död häst”, veckans citat helt klart.
Ur arkivet: Stjärnornas minnesvärda kamp – när ingen ville köra först