F1-krönika Fredrik af Petersens: "Zak Brown får många att skaka på huvudet"
Max Verstappen visade sin klass igen och vann i Las Vegas. Utan överdrift kan man säga att han utklassade sina kollegor. Något som nog ingen hade räknat med skulle ske en gång till. Kombinationen Max, hans ingenjörer och de trogna mekanikerna slog än en gång tillbaka från underläge. Även om den fyrfaldige mästaren startade som tvåa bakom Lando Norris. Undrar var han tittade i starten? Kanske för länge i backspegeln.
Lando Norris visste att Max Verstappen skulle attackera och missade inbromsningen i första kurvan och därmed var segern bortslängd.
Och värre skulle det bli. Trillade ner till tredje eftersom också George Russell slank förbi. Och ännu värre skulle det bli. Tvåa i mål men diskad tillsammans med stallkamraten Oscar Piastri, som återigen inte imponerade.
Lando var bara drygt en sekund bakom Max när han plötsligt började köra långsamt och var 20 sekunder efter holländaren i mål. Något stämde inte.
McLarens högste chef heter Zak Brown och hans senaste kommentar får många i depån att skaka på huvudet. Han påstår att Max är en översittare, alltför aggressiv under loppen och att han flera gånger gått över gränsen. Hans arrogans lyser igenom.
För det första måste man vara en tuffing om man skall vinna en VM-titel i F1. För det andra var Ayrton Senna, Michael Schumacher eller Lewis Hamilton inte alla gånger gentlemän under tävlingarna. Flera gånger tvärtom.
Visserligen håller Brown med om det men tycker att Max´s aggression går bortom sportsmannaandan och rättvisans gränser. Var hans kommentarer bara ett sätt för att öka intresset för sin bok?
I alla sporter när en utövare vinner en VM-titel säger man en snäll människa blir aldrig världsmästare. Alla är egoister. Det gäller också de två förarna i McLaren teamet.
Joe Bauer. F1’s besiktningschef. Okänd för de flesta men både mycket respekterad och kanske också fruktad av alla förare, teamchefer och ingenjörer. Alla i depån har en sak gemensamt när det gäller Joe. Med honom diskuterar man inte.
Reglerna lämnar inget utrymme för diskussion
Det han skriver i sin rapport efter loppet gäller. Till punkt och pricka. Som i fallet med Lando och Oscar Piastri. Bägge blev diskade för att plankan på bottenplattan var för tunn. Enligt reglerna skall den vara 9 mm.
På båda bilarna mätte man bara drygt åtta. Han skriver en rapport och lämnar den till domarna, som så vitt jag vet, aldrig gått emot honom. En sak måste man göra helt klart. Det är inte Joe som diskar en förare utan det kan enbart domarna göra.
Vad fick honom att reagera? Bägge bilarna bottnade mer och det var ett gnistregn efter dem mer än på träningen. Varför? Hade man ställt in bilarna för lågt? Kanske. FIA skrev också, och det är viktigt, att man anser inte att McLaren med avsikt gjort något med flit för att få en fördel.
Men även om slitaget berodde på att förarna kört på ett visst sätt eller teamet gjort ett fel är det inte en ursäkt som man kan bortse från. Det är inte första gången en förare blir diskad av den här anledningen.
Om jag minns rätt så var Michael Schumacher den första att bli utesluten. Det var i Belgien 1994 och två lopp tidigare, Tysklands GP, hade man infört den nya regeln. Och sedan dess har många förlorat sina placeringar av den här anledningen. Som Lewis Hamilton i Kina i år.
Max. På varv nio är George Russell mindre än en sekund bakom holländaren vilket betyder att han kan använde DRS systemet. Max får besked och på två varv kör han ifrån engelsmannen med drygt en sekund.
Det om något är ett perfekt bevis på att Max är inte bara en intelligent förare utan också en taktiker enligt mottot skynda långsamt när det behövs för att spara på däcken men riktigt snabb när det han tvingas. Inte en enda gång under de 50 varven, även om depåstoppet inte var särskilt snabbt, var han hotad.
Nu gör tre förare upp om titeln
Även om loppet inte var årets mest spännande lågt det en elektrisk spänning mellan de fyra bakom Max. Men när fyra bilar är mer eller mindre jämbördiga blir det inte så många attacker, trots att det bara skiljer några meter mellan dem.
Finns utan tvekan en vinnare till. Andrea Kimi Antonelli. Han startade som 17:e. Får ett tidsstraff på fem sekunder för en tjuvstart. Blir femma. Jämför det med Lewis Hamilton. Startar 19:e och 10:a i mål. 27 sekunder efter debutanten.
Kimis snabbaste varv var 1,33,998, toppfart 277,774 km/tim, jämfört med Lewis 1,34,553, 226,439 km/tim. Lewis kommer inte ens om Nico Hülkenberg, Sauber. Inte undra på att Lewis säger att det här hans sämsta säsong under hela hans långa tid i F1.
På ett underligt sätt skall man kanske vara tacksam för att McLaren antagligen gjorde ett misstag när man ställde in bilarna. Hade Lando fått behålla sin andraplats hade han kunnat vinna sin första titel i nästa lopp i Qatar.
Nu ser det däremot ut att bli tre förare som gör upp om mästerskapet i vad som kanske blir en final över två lopp. Visserligen leder Lando fortfarande tabellen men ledningen har krympt till 24 poäng före Oscar och Max som delar andra platsen. 390 mot 366. Och med två lopp och en sprint kvar ligger det 58 poäng i potten.
