Krönika Fredrik af Petersen: Felipe Massa riskerar att ha väckt åtal för sent
Vad har Brasiliens GP 2008 gemensamt med Singapore GP 2008 och en domstol i London 2025 att göra? Huvudrollen spelas av Felipe Massa.
Det började med Chrashgate i Singapore. Nelson Piquet jr fick en order av sina chefer att krascha så att stallkamraten Fernando Alonso vinner loppet.
Brasilianaren, som ledde, blev bara 13:e efter ett katastrofalt depåstopp. Tankning var tillåtet men Felipe körde på en mekaniker och drog iväg innan en annan hade tagit bort slangen. Han fick tvärbromsa och förlorade massor av platser.
Sao Paulo. Brasiliens GP och säsongens sista lopp. Felipe vinner på hemmaplan, hans sjätte seger det här året och en bättre än Lewis Hamilton, men förlorar ändå titeln. Den vanns av engelsmannen och det var hans första.
Finalen var den mest otroliga och dramatiska, började och slutade med regn, som har körts på mycket länge. Brasilianaren var mästare i drygt 38 sekunder innan chocken kom.
500 meter från mål var Lewis bara vice. Engelsmannen låg på en sjätte plats när Felipe Massa gick i mål. Lewis kom ifatt Timo Glock, Toyota, och drog förbi enkelt. Femma och det räckte för kronan.
Tysken körde med de vanliga däcken trots att det var blött medans alla i toppen hade bytt till intermedia så Timo hade inte den minsta chans att kunna hålla Hamilton bakom sig.
Alla trodde att han var den nya mästaren
Felipes familj och nästan alla i Ferraris garage jublade och kramade om varandra. De trodde att deras stora idol var den nye mästaren men ingen i gruppen hade inte sett att Lewis hade kört om Glock.
-När jag korsade linjen var jag världsmästare men fattade snabbt att något inte stämde för jag hörde inget jubelskrik från teamet i radion, sa Felipe. De på kommandobryggan hade nämligen sett vad som hänt på banan.
När han kom i depån satt han i bilen en minut och torkade tårarna. En vinnare men samtidigt en förlorare.
Vad tycker du om Timo Glock?
-Jag vet inte vad som hände om man missade bromspunkten eller om det var något annat. En sak vet jag säkert och det är att han inte släppte förbi Lewis med avsikt.
Lewis hade kört ett mycket taktiskt lopp och utmanade inte någon. Femte platsen var ju det enda han behövde för att få revansch för misslyckandet året innan då han förlorade vad som såg ut som en given titel.
Det var bara på sista varvet som han attackerade. Titeln var på väg att glida honom ur händerna för andra gången i rad men han vann den med en ynka poäng.
Väckt sin talan för sent
Sista varvet? Timo Glock var 18 sekunder långsammare. I näst sista kurvan drog Lewis enkelt om tysken som kämpade för att hålla sig kvar på banan med fel däck.
Men hade loppet i Singapore strukits hade Massa blivit mästare. Jag har aldrig sett en sådan ledsen och deppad vinnare av ett F1 lopp som Felipe Massa den söndagen på Autódromo José Carlos Pace
London 2025. Felipe har stämt FIA.
Anledningen till att ärendet nu drivs vidare beror på uttalanden av Bernie Ecclestone i en intervju 2023, där han hävdade att tillsammans med FIA:s president Max Mosley, kände bägge till "fusket" men inte agerade på grund av oro för en stor skandal. Man ville absolut inte riskera att skada sportens goda rykte. Mr E säger idag att han inte kommer ihåg intervjun.
Massa vill inte få Hamilton fråntagen sin titel från 2008, något som bara FIA kan göra och de kan inte någon domstol eller annan juridisk institution tvinga organisationen att göra. Men han begär erkännande för sin situation och kompensation på runt 85 miljoner dollar för förlorad inkomst han skulle ha tjänat om han hade varit en tidigare världsmästare.
Försvaret säger att Massa bidrog till titelförlusten
I den inledande omgången av en tre dagar lång förhandling i Londons högsta domstol hävdade Bernie Ecclestones och FIA:s advokater att Massa hade väckt talan för sent, även om hans bevis för deras mörkläggningen och agerande först kom fram i ljuset 2023.
De föreslog vidare att Ferrari och Massa var anledningen till att brasilianaren misslyckades med att vinna den säsongens mästerskap med tanke på vad som hände i Singapore några månader tidigare.
Misstänkte att Alonso visste om det
Försvaret försöker hävda att Felipe visste tillräckligt mycket 2009 för att väcka talan och att kravet därför borde avbrytas. Ändå hävdar den tidigare Ferrariföraren att han då frågade Renaults teamchef Flavio Briatore om kraschen var avsiktlig och italienaren förnekade anklagelsen, även om Massa var osäker på sanningshalten i Briatores påstående.
Vad gjorde Ferrari året efter? Scuderia försökte lägga munkavle på sin förare
Det senaste beviset som presenterades i vad som förväntas vara slutet på det tre dagar långa förhöret är att Massa fick ett "munkavleförbud" av Ferrari 2009, när det var helt klart att Fernando Alonso hade skrivit kontrakt med Scuderia för de följande säsongerna.
Felipe ombads att underteckna en gemensam förklaring med Ferrari avsedd för offentlig publicering, vilket skulle ha friat Alonso från alla misstankar om medverkan i kraschen.
I sitt vittnesmål avslöjade Massa idag: ”I oktober 2009 berättade jag också för journalister att jag trodde att Fernando Alonso (den andra Renault-föraren som vann på grund av Nelsons krasch) visste att det var med flit.
När Ferrari fick reda på det skrev GSA (företaget som hanterade teamets kontrakt) ett brev till mig den 16 oktober 2009 där de tillrättavisade mig för att jag offentligt uttalat mig om Fernando Alonso.”
