F1-krönika Fredrik af Petersens: Muren på Circuit Gilles Villeneuve som krossar världsmästare
Circuit Gilles Villeneuve 1999 kördes ett lopp som ingen som var där kommer att glömma.
I sista chikanen står en mur som det året fick två smek- eller rättare sagt öknamn. Wall of Champions men också Wall of Shame. Varför?
Tre F1 världsmästare och en GT mästare kraschade.
Först i muren var hemmafavoriten Jacques Villeneuve, som vann titeln 1997. Näste man som tappade kontrollen över sin bil var dubble mästaren Michael Schumacher. Tysken kröntes 1994 och 1995.
För Damon Hill, årgång 1996, gick det inte mycket bättre och han blev också medlem av det omtalade gänget. Fjärde man var Ricardo Zonta. Brasilianaren vann ingen titel i F1 men vann Fia GT mästerskapet, som var ett VM, 1998.
Efter det dramatiska loppet har klubben fått två nya men ofrivilliga medlemmar. 2009, samma år som han blev mästare, missade Jenson Button och 2011var det Sebastian Vettel. Dock inte under loppet men under träningen. Tysken var vann titeln både 2010 och 2011.
Efter den långa rakan, Casino Straight, där hastigheten ligger på över 330 km/tim blir det tvärbroms ner till 150 innan föraren svänger tvärt till höger och sedan vänster.
Man har ändrat chikanen lite men det är ändå otroligt fascinerande att se när förarna svänger ut på start- och målrakan och det är bara ett par mm mellan höger framhjul och muren.
Skall alla klara sig den här gången? Kommer de att kunna se klart efter hoppandet? Kamerorna på hjälmen visar hur mycket huvudet skakar.
Nigel Mansell spelar huvudrollen i två minnen.
1991. Han leder överlägset och på sista varvet vinkar han åt publiken och råkar stötta till en knapp och slår av all el och motorn la av och han stannade ute på banan. I den officiella förklaringen från teamet hette det att det var inte bara ett elektriskt fel utan också hydrauliken. Istället för en seger klassades Nigel som sexa.
2010 gick min gode vän Peter Warren ur tiden.
Peter är nog mest känd som teamchef för det gamla och legendariska Lotus teamet och var den som tog dit Ayrton Senna och hjälpte honom när brasilianaren tog de första stapplande stegen på sin framgångsrika karriär.
Han drabbades han av en hjärtinfarkt. Och jag fattar inte riktigt varför. Han levde ju ett stillsamt liv. Rökte aldrig. Njöt dock då och då av några droppar av en ädel destillerad dryck från Skottland. Aldrig till överdrift.
Sist jag träffade Peter var i Bahrain i mars samma år. Inbjuden av arrangörerna. Vi hade ett långt samtal om Lotus tiden, Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson och Mario Andretti och han berättade många roliga och otroliga historier.
Om och med hans chef Colin Chapman och förare. I utbyte mot ett par timmas gapskratt lovade jag honom att inte skriva något eftersom nästan alla inblandade fortfarande lever.
En historia kan dock avslöjas. Bekräftad av Peter.
“Vi måste stoppa Ayrton Senna”
Montreal 1992. Nigel Mansell, som då körde för Williams, och Ayrton Senna, McLaren, kör tufft in i sista kurvan på första varvet.
Nigel missar kurvan och kör rakt fram, tappar kontrollen och kraschar i muren och sitter kvar i bilen för att kunna knyta näven åt brasilianaren nästa gång han passerar.
Får hjälp ur bilen och haltar på vänster ben. Får hjälp över depåmuren och haltar på höger ben till McLaren chefen Ron Dennis och säger vad han tycker om Ayrtons körstil.
Fortsätter till dommarrummet där Peter är chef och skriker att de måsta stoppa Ayrton. Han är farlig och kommer att köra ihjäl någon. Peter, hans gamla teamchef hos Lotus, vänder sig om och säger.
-Nigel jag har länge väntat på det rätta tillfället för att kunna säga följande. F...k off.
Kampen mellan Hamilton och Vettel 2019
Kanadas GP 2019 kommer att gå till historien tack vare ett mycket omdiskuterat och kontroversiellt beslut av domarna.
Sebastian Vettel korsar linjen först men blir bara tvåa. Och tvåan Lewis Hamilton vinner. Tysken hade fått ett tidsstraff på fem sekunder för att han kört upp på banan igen efter en avåkning.
Enligt domarna hade bil nr 5, Sebastian, kört av banan i kurva 3 och kom tillbaka ut på banan i kurva 4 på ett farligt sätt och tvingat bil 44, Lewis, av banan för att undvika en krock.
Sebastian blev rasande och kunde inte förstå varför. Han ansåg att det fanns ingen annan plats för honom.
-Det är en fel värld och inte rättvist.
Och det visade han tydligt. Parkerade inte tillsammans med Lewis och trean Charles Leclerc utan puttade själv bilen in i parc ferme istället och försvann snabbt till Ferraris högkvarter.
Tog skylten rån Hamilton
Där lugnade han ner sig men på väg till prispallen visade han vad han tyckte. Tog skylten med nr 1 på och satte den framför sin egen bil och skylten med nr 2 framför Lewis.
-Vill ni göra sporten poppis med sådana beslut, frågade Seb med riktning åt de tre domarna.
-Fansen vill se oss köra mot varandra och det är racing för mig. Det tog lång tid innan de bestämde sig och jag förstår inte hur de kom fram till det här beslutet.
Lewis hade lite medlidande med Seb och ville att han skulle stå bredvid honom på prispallen men tysken stod kvar ett trappsteg lägre.
En stor del av publiken buade åt engelsmannen när han fick pokalen men då reagerade Sebastian som en äkta sportsman.
-Bua inte åt Lewis. Han har inget med det att göra. Bua åt de som tog det underliga beslutet.
I alla år har många amerikaner kommit till Montreal för det är ju inte så långt till gränsen. Trump har sagt att han vill införliva Kanada som den 51:a amerikanska staten vilket gjorde kanadensarna lindrigt sagt mycket arga. Hur många amerikaner kommer i år?