F1-bloggen: Vill någon ens sitta i Red Bull-bilen bredvid Max Verstappen?
F1-bloggen: Länge sen vi hade ett mästerskap som var så händelserikt i alla delar av tabellen
Verstappen kastade bort guldet - Lando ville inte ha det, skrev jag i en krönika i slutet av 2024.
I år har Oscar Piastri visat att han vill ha det. Det är uppenbart att australiensaren är djärvare, snabbare i starterna, har vassare armbågar och är skickligare än Lando Norris vid tuffa beslut och omkörningar.
Jag skulle bli förvånad om Piastri inte blir världsmästare i år - såvida inget helt avgörande händer som försvagar McLarens bil avsevärt.
Där bakom är det jämnt och spännande i stort sett överallt. Att Ferrari och Mercedes ligger tvåa och trea speglar dock egentligen inte deras prestation.
Red Bull var i stort sett jämsides inför helgen i Barcelona och tillsammans låg de tre teamen väldigt tätt i kampen om andraplatsen.
Men då tävlar ju Red Bull med bara en bil.
Att man bara har en poängindrivande bil samtidigt som Mercedes och Ferrari har två regelbundna förare på podiet (även om Andrea Kimi Antonelli sladdat på slutet) visar dels hur bra Max Verstappen är, dels hur svagt de två andra teamen faktiskt presterar.
Gåtan med Red Bulls andra bil
Nico Hülkenberg i Sauber har nu tagit fler poäng (16) än vad Red Bulls andra-bil tagit under hela 2025. Den tidigt utbytta Liam Lawson och hans efterträdare Yuki Tsunoda har kört in 14 poäng tillsammans.
Att Red Bull år efter år misslyckas med att hitta en bra stallkamrat till Verstappen är märkligt. Och när man väl hittade honom slängde man ut honom.
Sergio Pérez slutade 4, 3, 2 under sina första säsonger i Red Bull. När han fick problem förra året var det hasta la vista baby och mexikanen fick lämna.
Checos resultat från sin sammanlagda tid i RB framstår idag som rena drömscenariot för Horner, Marko och co.
Idag har 25 % av gridden provat i Red Bull utan att ha lyckats; Alexander Albon, Pierre Gasly, Liam Lawson, Yuki Tsunoda och Carlos Sainz Jr. (Racing Bulls när de hette) Toro Rosso.
Därtill kan man lägga de nyligen utsparkade Daniel Ricciardo och Checo Perez.
Vill någon ens bli befordrad längre?
Sedan Tsunoda ersatte Lawson har den senare kvalat ut sin befordrade kollega och dessutom slagit honom i två raka lopp.
Vem som dock presterat bäst i RB-gänget sedan rockaden? Isack Hadjar. Rookien har redan fått ihop 21 poäng, 50 % fler än de andra två tillsammans.
Ska dom belöna honom med att slänga in honom också bredvid Verstappen senare i år och förstöra även hans säsong tro?
Skulle hans ens vilja sätta sig i den andra bilen, när han ser hur det går för alla de andra?
Att ingen utom Max Verstappen kan köra Red Bull-bilen (Sergio Perez undantagen) kan ju inte tolkas på annat sätt än att bilen helt enkelt bara är byggd åt Max.
Bra eller dåligt? Ja, det får cheferna avgöra. I slutändan har de ju dock en förare som faktiskt tävlar om VM-titeln. Det är mer än vad man kan säga om Mercedes och Ferrari.
Doohan, Colapinto och Bortoleto kvar på nollan
På samma sätt har Alpine problem med sin andrepilot. Med den första också om vi ska vara ärliga. Även om Pierre Gasly knappast kan sägas ha motsvarat några förväntningar så har han i alla fall tagit några poäng.
Jack Doohan fick sparken efter sex insatser som låg mellan P17-P13 samt två brutna lopp.
Den så populära argentinaren Franco Colapinto har hittills på tre lopp lyckats krascha på träning samt kört in P16, P13 och P15 senast.
Inte den minsta förbättring alltså, om vi bara räknar placeringar.
I och med Fernando Alonsos poäng i söndags är nu Doohan, Colapinto och Gabriel Bortoleto de enda tre som ännu inte tagit poäng.
Alpine och Aston Martins förfall
De skrala poängskördarna avspeglar sig givetvis i konstruktörsmästerskapet där de två ovan nämnda teamen tidigare var de givna bakom topp 3.
Tillsammans med McLaren utkämpade de hårda fajter om platserna 4-6. Idag är kartan omritad helt.
De senaste årens sorgebarn Williams och Haas som prenumererat på sistaplatsen är nu i mitten, liksom Sauber efter Hulkens enastående insats i Barcelona.
Aston Martin skulle med Lawrence Strolls pengar bli världsmästare. Det såg ut att gå enligt plan för två år sedan då Fernando Alonso radade upp podiumplatser under våren 2023.
Men underbart är kort som Magnus Uggla brukade sjunga.
Nu är Alpine och Aston Martin tvärsist och Flavio Briatores prat om att Alpine ska utmana regelbundet om segrar 2026 och VM-titeln 2027 framstår som skrattretande i dagsläget.
Men vad vet man. McLaren var sämst av alla vid testerna i Bahrain 2023.
Skulle satsa mina slantar på Oscar Piastri
Allt detta summerat så är den här F1-säsongen mer underhållande än på många år om ni frågar mig. Det finns fajter överallt och många som slåss för sin framtid.
Teamen har visat att inte tvekar på att ge talanger chansen och både Arvid Lindblad och Dino Beganovic knackar på dörren från F2. Framför allt den förstnämnda är nära.
Dessutom vet vi inte redan i maj/juni vem som blir världsmästare, vilket varit fallet vid den här tiden de senaste tre åren. Inte sedan 2021 har vi haft en kamp där det faktiskt svänger.
Just nu talar det till Oscar Piastris fördel och jag skulle satsa mina slantar på min namne. Men sen går det 2-3 race utan att han vinner och så är det match igen.
Varje gång Verstappen tar en pole eller går upp i ledning så håller F1 andan. Kampen om titeln lär pågå åtminstone en bra bit in i oktober som det ser ut nu.