F1-krönika af Petersens: "Zak Brown måste snart bestämma sig"
Krönika Fredrik af Petersens: Det blev ingen riktig kamp om segern i Imola. Men det blev, som engelsmannen skulle säga, ändå a proper motor race.
Oscar Piastri, som startade från pole position bromsade lite för tidigt in i första kurvan och den chansen får man inte ge regerande mästaren.
Max Verstappen, tvåa på gidden, gjorde tvärtom och bromsade sent, mycket sent. Sida vid sida men Max först ut ur kurvan. Och sedan försvann holländaren i fjärran.
Sin vana trogen körde han synnerligen fort de första varven för att få en tillräcklig stor lucka så att tvåan inte kunde utnyttja DRS systemet när det blev tillåtet.
En mästares körning, som också hade tur med säkerhetsbilen och kunde byta däck i lugn och ro. Efter nederlagen i de sista loppen måste den här segern känts extra skönt.
Hans 65:e i Red Bull Racings 400:e lopp. Ett litet plus för Yuki Tsunoda. Rejäl krasch i kvalet. Startar från depån och blir tia och får sista poängen.
Var Oscar feg? Knappast. Tror inte ens han känner till ordet. Tror snarare han blev överraskad att Max skulle attackera så brutalt men helt schysst.
Australiensaren försökte men kampen var över så kanske kan man kalla honom för loppets förlorare. På de sista varven tvingades han också släppa förbi stallkamraten Lando Norris. Så första platsen på gridden blev en tredje i mål. Inte undra på att han inte var särskilt pratsam i en intervju.
-Bra kört av Max i kurva. Inte den bästa söndagen för mig, var hans uppfattning. Bara att hålla med.
Bör McLaren börja ge stallorder om ordningen?
Skulle McLaren ha gett honom en teamorder tidigare för att ge Lando en chans att försöka köra ifatt Max? För teamet spelar rangordningen i mål ingen roll eftersom man allra helst vill vinna konstruktörs mästerskapet.
Det kommer nog en dag då teamchefen Zak Brown måste bestämma sig och ge en order. Impopulär bland förarna men har ett team chansen att vinna dubbelt så tar man ingen hänsyn. Så en dag kommer den.
Återigen såg man att Lando är en riktigt bra racerförare men inte lika tuff som Oscar. Saknar den där sista dj...a anamma hårdheten. Lite för försiktig och det tog ganska många varv innan han körde förbi bilarna framför.
Oscar däremot, precis som Max, tar ingen hänsyn. ”Här kommer jag och jag vill och skall förbi”, är tydligen deras motto.
Vad är McLarens hemlighet? Några tekniska experter tror att den finns i bromssystemet och det material man använt. Och svensken Ronnie Peterson sa en gång att den som bromsar sist och är snabbast genom en kurva vinner.
I år verkar Max vara den som bromsar sist men Oscar är snabbast genom och ur kurvorna. Och får därmed ett försprång. Åtminstone hittills. Fortsättningen följer.
Ferrari studsade tillbaka
Många lopp på Autodroma Enzo e Dino Ferrari har varit en enda lång parad. Inte denna gång. Riktigt spännande och många omkörningar bakom Max. Ett team studsade helt oväntat tillbaka från ett uruselt och pinsamt kval och fick revansch.
Ferrari. Både Charles Leclerc och Lewis Hamilton blev utslagna i andra kvalet och startade 11:a och 12:a. Vad gjorde Scuderias ingenjörer i går kväll?
Istället för att bli frånkörda var båda faktiskt med om att köra om sista pallplatsen. Rent realistiskt var det bara en röd dröm men båda bilarna var snabba.
Men inte tillräckligt. Lewis t.ex. hade stora svårigheter ta sig förbi debutanten Andrea Kimi Antonelli i Mercedes. Lewis blev fyra och Charles sexa, som ansåg sig dock vara drabbad av otur och man får nog hålla med honom. Tuffa fight med loppets kanske största överraskning. Alexander Albon, som kör för Williams.
Ett team som nog vänder på varje cent innan man satsar den men har tydligen lyckats med att satsa helt rätt. Och hade inte Leclerc knuffat av honom hade han nog kunnat utmana självaste Lewis om fjärde.
Carlos Sainz Jr. åtta. Teamet är nu femma i det mästerskapet och klart bäst efter de fyra stora. Jämför man med Ferrari så undrar man vad de har gjort av med pengarna på.
Teamchefen Fred Vasseur säger att man kan inte skylla på den nye tekniska chefen eftersom hela bilen var designad och nästan klar färdigbyggd av den gamle, som lämnat.
Mercedes fortsatt långt bakom toppen
Mercedes hänger fortfarande inte med och George Russell fick i ordets rätta betydelse nöja sig med sjunde plats, 22 sekunder efter Max. Utklassning? Kimi Antonelli fick bryta med problem med gasen.
Vad har hänt med altmeister Fernando Alonso? Sju körda lopp och inte en enda ynka poäng. Stallkamraten Lance Stroll, som man tidigare sa enbart får vara med för att papa Lawrence äger stallet, har 14 och är 10:a i tabellen.
En snabb koll av debutanterna. Kimi Antonelli är bäst med 48 poäng och är sjua. Isack Hadjar, är 14:e med sju. Jack Doohan, Franco Colapinto, som ersatt Jack, och Gabriel Bortoleto har alla noll. Inga dåliga förare men mycket kvar lära sig.
En hektisk period för F1. Redan på söndag körs Monacos GP. Ett lopp som nästan alltid varit lite långtråkigt. Den som startar först brukar vinna om han inte gör ett misstag eller något går sönder.
För att ändra på det så har FIA infört en ny regel. Skall bli spännande att se om den fungerar. Och om det bara var en tillfällighet att McLaren duon fick stryk av Max. Gatorna i furstendömet kräver exakt precision. Räckena sitter obehagligt nära bästa linjen runt hela banan.