Fredrik af Petersens om F1 på Anderstorp, Tarzan och förarnas fräna domarkritik
Jag var i Stockholm och såg dokumentären Smokeys Dröm. Anderstorp 50 år. Och där träffade jag en kvinna som fick mig att tänka på Lill-Babs sången ”En tuff brud i lyxförpackning. Jepp, en tuff brud i ett snyggt fodral.” Jag byter ut ordet fodral till raceroverall och den tuffa bruden är Nettan Lindgren.
Hon var där med sin man Åke och tillsammans bildade de sitt eget lilla team och tävlade bl.a. i STCC och utomlands i flera år. Jag beundrade och respekterade dem varje ny säsong för att de lyckas få ihop det. Varför en tuff brud?
Nettan tävlade också i tre säsonger i den engelska serien BTCC. Vid en tävling på Snetterton blev hon avkörd av den blivande f1 föraren Jonathan Palmer och det var endast funktionärer som hindrade henne från att ge honom en höger, som nog hade suttit lika klockrent som om den hade kommit från Ingemar Johansson. Dokumentären, som är välvärd att se, finns på SVT Play.
Hollands GP 1978 blev tyvärr också Ronnie Petersons sista lopp. Han blev tvåa efter stallkamraten Mario Andretti. Två veckor senare kördes ItaliensGP i Monza och Ronnie blev påkörd i starten.
1959 startade Joakim Bonnier från pole och vann loppet med en B.R.M, British Racing Motors, och det var teamets första seger i F1. Ronnie startade 1973 och 1976 från första rutan och 1973 och 1974 klockades han för loppets snabbaste varv.
Banan har byggts om flera gånger för att förbättra säkerheten. Ett par kurvor som Tarzanbocht och Scheivlak finns kvar. Bland annat omvandlades Hugenholtzbocht- och Arie Luyendijkbocht-kurvorna till bankade branta kurvor, där den sista kurvan har en lutning på upp till 32 procent (18 grader).
En flygande holländare
I Tarzan såg jag för första gången en flygande kamera. En holländsk fotograf hade en radiostyrd helikopter och på den fanns en kamera, som var styrd på samma sätt. Han placerade den i luften i mitten av Tarzan men blev snabbt ombedd att flytta den bakåt mot den stora Michellin-gubben, som tyvärr inte finns kvar.
Man ansåg att det fanns en risk att kameran skulle lossna. Han gjorde som han blev tillsagd men fick utan tvekan dagens absolut bästa foton från starten och fram till kurvan.
I den kurvan hände en gång något som fick oss alla som stod där att gapskratta. Schweizaren Clay Regazzoni och Vittorio, ”Gorillan från Monza”, krockade och bägge bröt med en bil på vardera sidan av banan. Clay sprang över banan fram till Vittorio, som satt kvar i bilen, och slog honom hårt i huvudet.
Han tittade förvånat och helt oskadd upp på Clay, som yttrade några svavelosande ord och höll om sin blåslagna höger hand. I sitt upphetsade tillstånd hade Clay glömt eller inte sett att Vittorio hade fortfarande hjälmen på sig.
Ett par år hade man också ett gäng engelsmän, som körde vad jag skulle vilja kalla för en synnerligen väl koordinerad bilbalett. De var otroligt skickliga. Undrar vad de gör idag?
Varför nekades Andretti?
Politik och Formel 1. Det amerikanska Justitiedepartementet har startat en undersökning om varför Mike Andretti nekades att få vara med. Man anser att det bryter mot de amerikanska konkurrenslagarna. Den kommersiella ägaren Liberty Media är noterad på börsen i New York.
FIA, som förr i tiden ansågs vara en klubb och därför inte kunde stämmas, är av EU och FN en erkänd organisation. Det kommer nog att dröja ganska länge innan vi får ett beslut men när det kommer skall det bli mycket intressant att läsa. Oavsett om man ger Mike rätt eller fel.
Straffar de som uttrycket sig negativt
FIA presidenten Mohammed Ben Sulayem har uppmanat domarna att bestraffa de aktiva som säger eller skriver något negativt om sportens tjänstemän. Ben Sulayem sa att FIA gör ytterligare en revidering av International Sporting Codes regler om "missbruk", som tidigare uppdaterades i december.
I ett inlägg på sociala medier sa Ben Sulayem att den senaste förändringen hade gjorts som svar på forskning utförd av FIA:s United Against Online Abuse kampanj.
- Som en del av vår pågående kamp mot online-missbruk har nyligen genomförda undersökningar visat att det finns en direkt koppling mellan negativa kommentarer från förare och teammedlemmar och ökat hat riktat mot tjänstemän på sociala medier.
Vid det senaste World Motor Sport Council godkände medlemmarna en ändring av definitionen av tjänstefel inom ISC efter incidenter där högprofilerade medlemmar av vår sport har gjort uttalanden mot tjänstemän som uppmuntrar till övergrepp.
Förarnas högljudda kritik av domarna
Den senaste revideringen av ISC:s "missbruk"-klausul kom efter att domarna använde den för att straffa Sergio Pérez för att ha kritiserat dem vid förra årets Abu Dhabi Grand Prix.
Perez hade sagt att "domarna är ett skämt" på sin radio som reaktion på det femsekunders tidsstraff han fick för att ha kolliderat med Lando Norris.
Fernando Alonso kallade domarna i Miami "inkompetenta och oprofessionella" 2022 och i år att domarna är mer benägna att ge straff till spanska förare än andra nationaliteter.
Utöver de reviderade reglerna om "missbruk" har FIA skärpt andra delar av sin regelbok sedan Ben Sulayems val i slutet av 2021.
År 2022 förbjöd man den tävlande att göra några politiska uttalanden vid evenemang och året därpå ökade FIA högsta böter Formel 1-stewards kan dela ut vid ett grand prix från €250 000 till €1 miljon.
Rätt eller fel? Många förare kritiserade summan och sa att det finns nog en eller två förare som aldrig skulle kunna betala.