Krönika: "Ska vagabonden Felix Rosenqvist äntligen hitta hem?"
Magnus Berthling om Felix Rosenqvist väg till toppen
Årets Indycar-serie har blir fantastisk intressant för oss svenskar. Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och Linus Lundqvist sitter alla i vinnarbilar, och om vi även räknar in rallymästaren Stig Blomkvists son Tom så har faktiskt Sverige efter värdlandet US flest förare i serien.
Våra svenska förare har alla tagit väldigt olika vägar fram till årets Indycar-mästerskapet, ibland planerat men ibland slumpmässigt. I några kommande krönikor ska vi titta närmare på deras racingkarriärer och hur man hamnat i kanske världens mest konkurrensutsatta racingserie.
Vi börjar med motorsportens egen vagabond, Felix Rosenqvist, som har en synnerligen omväxlande och spännande bakgrund allt sedan han körde karting hemma i Värnamo. Frågan är om det finns någon racerförare idag som tävlat och vunnit i så många kategorier, klasser, serier och världsdelar som Felix.
Felix har inlett årets Indycar-mästerskap lysande. I premiären i S:t Petersburg, Florida var han bara någon tusendel från att ta pool position. Han höll sedan länge andraplatsen i racet men tappade mot slutet och fick nöja sig med en sjundeplats.
Två veckor senare i den mer jippobetonade loppet på Thermal Club som inte ingick i mästerskapet vann kan sitt kvalheat och slutade 3:a i finalen.
Starka resultat med tanke på att han i år kör för ett mindre stall, Meyer-Shank Racing. Så kanske kommer 2024 att bli Felix år där han till slut får till de resultat som ger hans talang och vilja rättvisa. Få förare har kämpat så länge och i så många olika sammanhang för att nå dit Felix är idag, en klar utmanare till mästartiteln i Indycar.
Som många andra förare började Felix med karting i unga år. Men till skillnad mot hans kombattant Marcus Ericsson har Felix haft en ganska oplanerad karriär med begränsad uppbackning av rådgivare och sponsorer. Det har gjort att han ständigt fått hoppa på de chanser som dykt upp.
17 år gammal började Felix fundera på att ta steget över till formelbil. Valet föll på en något udda serie där det räckte med en måttlig budget, Formula Asia 2.0 (motsvarande Formula Renault i Europa).
Flyttar från Värnamo till Shanghai
Så Felix flyttade från lilla Värnamo till 15-miljonersstaden Shanghai där hans team hade sin bas och tog väl hand om den möjlighet han fått. Redan i sin debutsäsong vann han mästerskapstiteln i helt överlägsen stil, seger i 10 av 15 deltävlingar och totalt 215 poäng jämfört med seriens 2:a som var långt efter med 144 poäng.
Kanske borde Felix därefter sökt sig till exempelvis Japanska F3-serien, men han vände hemåt och fortsatte i Formula Renault som då kördes i nästan alla länder i Europa.
Framgångarna fortsatte, 2009 säkrade han både mästerskapet i Sverige men blev även totalsegrare i den konkurrenskraftiga serien för Norra Europa (NEZ). Lite förvånande var att Felix med sitt starka CV inte uppmärksammades mer, i stället blev det några säsongen i det tyska Formula 3 mästerskapet som senare skulle utvecklas till en EM-serie. En serie som under de efterföljande åren svällde ut till närmare 50 startande.
Här fastnade Felix och blev kvar i F3 under 6 säsonger utan att kunna ta sig uppåt i racinghierarkin, trots att han fick en viss backning av Mercedes-Benz.
Men Felix CV fylldes på, han vann 2 gånger i rad F3-klassens årliga Master-tävling på Zandvoort-banan, Pau`s GP på den trixiga stadsbanan och 2014 och 2015 den kanske den mest krävande och prestigefyllda Formula 3 tävlingen Macaus Grand Prix.
2015 avslutade han sedan sin F3-karriär med att bli Europamästare i helt överlägsen stil, där han säkrade titeln långt innan serien var slut efter några mycket uppseende insatser.
Till exempel när han i ösregn flyttades ner från första till sista startposition under deltävlingen på Silverstone, men gjorde sen en mäktig upphämtning där han passerade 35 bilar. Några varv till och det hade blivit seger.
Med all logik inom motorsporten borde de stora F1-teamen stått på kö för att knyta till sig Felix, men i brist på sponsorer och uppbackare fick han leta efter andra möjligheter.
Mentor åt Lance Stroll - lånen avbetalda av Lawrence
En parentes under den fantastiska säsongen 2015 var att han vid sidan av sitt eget tävlande fick agera mentor åt sin stallkompis Lance Stroll, vars pappa Lawrence som tack för insatsen betalade av de skulder som Felix dragit på sig under sin karriär.
Lite ironisk att vara läromästare åt en förare som säsongen efter med hjälp av pappas pengar fick en plats i Williams F1-stall. Den chansen borde givetvis gått till Felix själv, vi kan bara spekulera om vilka framgångar han i så fall hade kunnat få var han varit idag.
I stället fick han lite hjälp av Stefan ”Lövis” Johansson att säkra en styrning i Indy Light, där han snabbt gjorde intryck med 3 raka segrar, något som senare skulle betala sig. Men lite märkligt så hade Felix fortfarande ett kontrakt med Mercedes-Benz som plötsligt och mitt under Indy Light-säsongen kallade honom tillbaka till Europa för att hoppa in i både DTM och GT-mästerskapet i för honom nya och helt okända bilar.
Än en gång blev det uppmärksammade insatser, t ex i 24-timmarsloppet på Spa. Något tekniskt hade strulat med hans mäktiga AMG GT3-bil, som straff fick Felix stå still i en minut vid starten men körde ändå upp sig hela vägen till en andraplats.
Men trots alla uppseendeväckande insatser fick Felix av någon anledning inte någon chans i till exempel dåvarande GP2-serien (numera Formula 2), vilket hade varit ett logiskt karriärsteg. Han fick i stället se sig om efter nya möjligheter.
Ett lyckodrag att gå till Formula E
Hösten 2016 gjorde han ett lappkast och hoppade in i Formula E, det helelektriska mästerskapet som just dragits igång och i huvudsak kördes på trånga stadsbanor.
Det skulle passa Felix med rutin från båda Pau och Macau som handen i handsken. Under sina två säsongen i serien där han körde för det indiska Mahindra-stallet blev det 3 segrar som kunde blivit många fler om inte bilen till och från strulat.
Bla var han i klar ledning i Rom när hela bilen plötsligt fick kortslutning. Noterbart var också tävlingen i Hongkong där Felix i ledning snurrade i första kurvan och hamnade sist i fältet men sen boxade sig upp till segern.
Parallellt med Formula E körde Felix också i Super Formula i Japan, en mycket potent serie med hastigheter inte långt från F1. Även där visade Felix framfötterna och skulle kört om mästerskapstiteln i sista deltävlingen på Fuji-banan, om inte finalen ställts in pga. stora skyfall.
Men trots sidospåret i Formula E var inte Felix helt bortglömd. Ganassi-teamet i Indycar hade följt hans karriär på avstånd och gav honom till slut chansen att testa, vilket gick så bra att han äntligen fick ett välförtjänt kontrakt till säsongen 2019. Vi var många som trodde på en snabb succé för Felix som snabbt acklimatiserade sig i USA och den stora variationen av banor som Indycar kör på.
Och visst har Felix under 6 säsonger gjort avtryck. Han blev 6:a och bästa rookie 2019, men totalt har det bara blivit en seger och 2 pool positions vilket inte är vad han själv och sina fans hoppades på.
Problemet har varit att han fått bryta många tävlingar, oftast genom incidenter som han inte sällan varit helt oskyldig till. Exempelvis blev han förra säsongen avputtad i både Ohio och på Road America av landsmannen Marcus Ericsson. Felix Rosenqvist har faktiskt rekord i brutna lopp bland toppförarna.
Bytet från Ganassi till SPM McLaren 2021 blev heller inte det lyft Felix hoppats på. Det var ingen tvekan att teamet såg Pato O'Ward som framtidsmannen när man nu inte lyckades få över Alex Palou. Dessutom rekryterade in Alexander Rossi förra säsongen, inga dåliga förare någon av dem men där Felix vid flera tillfällen varit den klart snabbare.
“Felix svaghet tenderar att straffa sig”
Någonstans här ligger nog Felix svaghet. Han är en förare som i alla lägen vill vinna och tar varje chans till omkörning. Det straffar sig den jämna och tuffa Indycar-serien. Ett karaktärsdrag som inte så lite påminner om Ronnie Peterson på sin tid.
Det tog som ni minns lång tid innan allt stämde för Ronnie och segrarna började komma. Felix är också en s k team player och väldigt mån om att allt stämmer relationsmässigt med alla i stallet, vilket kanske inte varit fallet hos SPM McLaren.
Så i ett nytt om än betydligt mindre team än de ”fyra stora”, Mejer Shank, så har han kanske till slut hamnat rätt. Här har han ett team fokuserat kring honom själv, och som är en underdog men ändå tidigare visat att man kan överraska trots små resurser, t ex den oväntade segern i Indy 500 genom Helio Castro-Neves 2021.
Helio, även kallad Spindelmannen är f ö kvar i stallet som rådgivare och investor. Om chansningen med det nya stallet går hem kommer visa sig snart.
Och skulle det ändå bli så att Felix inte fullt ut lyckas etablera sig som en absolut toppförare i Indycar så väntar mängder med möjligheter i motorsportens olika kategorier. Han är helt enkelt en talang utöver det vanliga som kan bli en vinnare oavsett biltyp eller bana. Och dessutom ett föredöme utanför cockpiten, alltid samarbetsvillig och en god representant för sporten.
Men, med lite mer kyla i speciellt startsituationerna och en gnutta flyt så kan 2024 mycket väl bli Felix Rosenqvist stora år. Talangen och vinnarinstinkten har alltid funnits där, nu gäller det att få ihop de många pusselbitar som ger en framgångsrik säsong.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske bäste allroundföraren genom tiderna.
magnus@mbaffarsutveckling.se