Indycar

Krönika: "Ska vagabonden Felix Rosenqvist äntligen hitta hem?"

ANNONS

Magnus Berthling om Felix Rosenqvist väg till toppen

Årets Indycar-serie har blir fantastisk intressant för oss svenskar. Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och Linus Lundqvist sitter alla i vinnarbilar, och om vi även räknar in rallymästaren Stig Blomkvists son Tom så har faktiskt Sverige efter värdlandet US flest förare i serien. 

Våra svenska förare har alla tagit väldigt olika vägar fram till årets Indycar-mästerskapet, ibland planerat men ibland slumpmässigt. I några kommande krönikor ska vi titta närmare på deras racingkarriärer och hur man hamnat i kanske världens mest konkurrensutsatta racingserie. 

Vi börjar med motorsportens egen vagabond, Felix Rosenqvist, som har en synnerligen omväxlande och spännande bakgrund allt sedan han körde karting hemma i Värnamo. Frågan är om det finns någon racerförare idag som tävlat och vunnit i så många kategorier, klasser, serier och världsdelar som Felix. 

Felix har inlett årets Indycar-mästerskap lysande. I premiären i S:t Petersburg, Florida var han bara någon tusendel från att ta pool position. Han höll sedan länge andraplatsen i racet men tappade mot slutet och fick nöja sig med en sjundeplats.

Två veckor senare i den mer jippobetonade loppet på Thermal Club som inte ingick i mästerskapet vann kan sitt kvalheat och slutade 3:a i finalen. 

Starka resultat med tanke på att han i år kör för ett mindre stall, Meyer-Shank Racing. Så kanske kommer 2024 att bli Felix år där han till slut får till de resultat som ger hans talang och vilja rättvisa. Få förare har kämpat så länge och i så många olika sammanhang för att nå dit Felix är idag, en klar utmanare till mästartiteln i Indycar. 

Felix med sin fästmö Emille Sutt. Foto: Bildbyrån

Som många andra förare började Felix med karting i unga år. Men till skillnad mot hans kombattant Marcus Ericsson har Felix haft en ganska oplanerad karriär med begränsad uppbackning av rådgivare och sponsorer. Det har gjort att han ständigt fått hoppa på de chanser som dykt upp.

17 år gammal började Felix fundera på att ta steget över till formelbil. Valet föll på en något udda serie där det räckte med en måttlig budget, Formula Asia 2.0 (motsvarande Formula Renault i Europa).

Flyttar från Värnamo till Shanghai

Så Felix flyttade från lilla Värnamo till 15-miljonersstaden Shanghai där hans team hade sin bas och tog väl hand om den möjlighet han fått. Redan i sin debutsäsong vann han mästerskapstiteln i helt överlägsen stil, seger i 10 av 15 deltävlingar och totalt 215 poäng jämfört med seriens 2:a som var långt efter med 144 poäng. 

Kanske borde Felix därefter sökt sig till exempelvis Japanska F3-serien, men han vände hemåt och fortsatte i Formula Renault som då kördes i nästan alla länder i Europa. 

Framgångarna fortsatte, 2009 säkrade han både mästerskapet i Sverige men blev även totalsegrare i  den konkurrenskraftiga serien för Norra Europa (NEZ). Lite förvånande var att Felix med sitt starka CV inte uppmärksammades mer, i stället blev det några säsongen i det tyska Formula 3 mästerskapet som senare skulle utvecklas till en EM-serie. En serie som under de efterföljande åren svällde ut till närmare 50 startande.

Här fastnade Felix och blev kvar i F3 under 6 säsonger utan att kunna ta sig uppåt i racinghierarkin, trots att han fick en viss backning av Mercedes-Benz. 

Men Felix CV fylldes på, han vann 2 gånger i rad F3-klassens årliga Master-tävling på Zandvoort-banan, Pau`s GP på den trixiga stadsbanan och 2014 och 2015 den kanske den mest krävande och prestigefyllda Formula 3 tävlingen Macaus Grand Prix. 

2015 avslutade han sedan sin F3-karriär med att bli Europamästare i helt överlägsen stil, där han säkrade titeln långt innan serien var slut efter några mycket uppseende insatser. 

Till exempel när han i ösregn flyttades ner från första till sista startposition under deltävlingen på Silverstone, men gjorde sen en mäktig upphämtning där han passerade 35 bilar. Några varv till och det hade blivit seger. 

Med all logik inom motorsporten borde de stora F1-teamen stått på kö för att knyta till sig Felix, men i brist på sponsorer och uppbackare fick han leta efter andra möjligheter.

Mentor åt Lance Stroll - lånen avbetalda av Lawrence 

En parentes under den fantastiska säsongen 2015 var att han vid sidan av sitt eget tävlande fick agera mentor åt sin stallkompis Lance Stroll, vars pappa Lawrence som tack för insatsen betalade av de skulder som Felix dragit på sig under sin karriär. 

Lite ironisk att vara läromästare åt en förare som säsongen efter med hjälp av pappas pengar fick en plats i Williams F1-stall. Den chansen borde givetvis gått till Felix själv, vi kan bara spekulera om vilka framgångar han i så fall hade kunnat få var han varit idag.

I stället fick han lite hjälp av Stefan ”Lövis” Johansson att säkra en styrning i Indy Light, där han snabbt gjorde intryck med 3 raka segrar, något som senare skulle betala sig. Men lite märkligt så hade Felix fortfarande ett kontrakt med Mercedes-Benz som plötsligt och mitt under Indy Light-säsongen kallade honom tillbaka till Europa för att hoppa in i både DTM och GT-mästerskapet i för honom nya och helt okända bilar. 

Felix i McLaren 2023. Foto: Bildbyrån

Än en gång blev det uppmärksammade insatser, t ex i 24-timmarsloppet på Spa. Något tekniskt hade strulat med hans mäktiga AMG GT3-bil, som straff fick Felix stå still i en minut vid starten men körde ändå upp sig hela vägen till en andraplats.

Men trots alla uppseendeväckande insatser fick Felix av någon anledning inte någon chans i till exempel dåvarande GP2-serien (numera Formula 2), vilket hade varit ett logiskt karriärsteg. Han fick i stället se sig om efter nya möjligheter.

Ett lyckodrag att gå till Formula E

Hösten 2016 gjorde han ett lappkast och hoppade in i Formula E, det helelektriska mästerskapet som just dragits igång och i huvudsak kördes på trånga stadsbanor. 

Det skulle passa Felix med rutin från båda Pau och Macau som handen i handsken. Under sina två säsongen i serien där han körde för det indiska Mahindra-stallet blev det 3 segrar som kunde blivit många fler om inte bilen till och från strulat. 

Bla var han i klar ledning i Rom när hela bilen plötsligt fick kortslutning. Noterbart var också tävlingen i Hongkong där Felix i ledning snurrade i första kurvan och hamnade sist i fältet men sen boxade sig upp till segern. 

Parallellt med Formula E körde Felix också i Super Formula i Japan, en mycket potent serie med hastigheter inte långt från F1. Även där visade Felix framfötterna och skulle kört om mästerskapstiteln i sista deltävlingen på Fuji-banan, om inte finalen ställts in pga. stora skyfall. 

 

Men trots sidospåret i Formula E var inte Felix helt bortglömd. Ganassi-teamet i Indycar hade följt hans karriär på avstånd och gav honom till slut chansen att testa, vilket gick så bra att han äntligen fick ett välförtjänt kontrakt till säsongen 2019. Vi var många som trodde på en snabb succé för Felix som snabbt acklimatiserade sig i USA och den stora variationen av banor som Indycar kör på. 

Och visst har Felix under 6 säsonger gjort avtryck. Han blev 6:a och bästa rookie 2019, men totalt har det bara blivit en seger och 2 pool positions vilket inte är vad han själv och sina fans hoppades på. 

Problemet har varit att han fått bryta många tävlingar, oftast genom incidenter som han inte sällan varit helt oskyldig till. Exempelvis blev han förra säsongen avputtad i både Ohio och på Road America av landsmannen Marcus Ericsson. Felix Rosenqvist har faktiskt rekord i brutna lopp bland toppförarna.

Felix under ett träningspass i Toronto 2023. Foto: Bildbyrån

Bytet från Ganassi till SPM McLaren 2021 blev heller inte det lyft Felix hoppats på. Det var ingen tvekan att teamet såg Pato O'Ward som framtidsmannen när man nu inte lyckades få över Alex Palou. Dessutom rekryterade in Alexander Rossi förra säsongen, inga dåliga förare någon av dem men där Felix vid flera tillfällen varit den klart snabbare.

“Felix svaghet tenderar att straffa sig”

Någonstans här ligger nog Felix svaghet. Han är en förare som i alla lägen vill vinna och tar varje chans till omkörning. Det straffar sig den jämna och tuffa Indycar-serien. Ett karaktärsdrag som inte så lite påminner om Ronnie Peterson på sin tid. 

Det tog som ni minns lång tid innan allt stämde för Ronnie och segrarna började komma. Felix är också en s k team player och väldigt mån om att allt stämmer relationsmässigt med alla i stallet, vilket kanske inte varit fallet hos SPM McLaren. 

Så i ett nytt om än betydligt mindre team än de ”fyra stora”, Mejer Shank, så har han kanske till slut hamnat rätt. Här har han ett team fokuserat kring honom själv, och som är en underdog men ändå tidigare visat att man kan överraska trots små resurser, t ex den oväntade segern i Indy 500 genom Helio Castro-Neves 2021. 

Helio, även kallad Spindelmannen är f ö kvar i stallet som rådgivare och investor. Om chansningen med det nya stallet går hem kommer visa sig snart.  

Och skulle det ändå bli så att Felix inte fullt ut lyckas etablera sig som en absolut toppförare i Indycar så väntar mängder med möjligheter i motorsportens olika kategorier. Han är helt enkelt en talang utöver det vanliga som kan bli en vinnare oavsett biltyp eller bana. Och dessutom ett föredöme utanför cockpiten, alltid samarbetsvillig och en god representant för sporten. 



Men, med lite mer kyla i speciellt startsituationerna och en gnutta flyt så kan 2024 mycket väl bli Felix Rosenqvist stora år. Talangen och vinnarinstinkten har alltid funnits där, nu gäller det att få ihop de många pusselbitar som ger en framgångsrik säsong.

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske bäste allroundföraren genom tiderna.   

magnus@mbaffarsutveckling.se

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten