Indycar
Krönika Berthling: Expansion, inbördeskrig och äntligen fred i den amerikanska formelvärlden
ANNONS

Magnus Berthling fortsätter att berätta om hur dagens Indycar-mästerskap växte fram. 

Mario Andrettis uppmärksammade seger på Indy 500 1969 blev startskottet för en expansion både inom men även långt utanför USA där tusentals motorsportfans världen över började följa och älska vad man kände var ett annorlunda och spännande komplement till Formula 1 med mer differentiering och mångfald än den tämligen  välstrukturerade F1-världen.

Den flitiga allroundföraren Mario Andretti var känd långt utanför USA när han äntligen vann Indy 500 på Indianapolis Motor Speedway (IMS) 1969. Han hade debuterat i Formula 1 året innan och tagit pool position i sitt första lopp på Monza. 

Tyvärr fick han inte starta i tävlingen då han på kvällen efter kvalet flög hem till USA och körde ett kvällslopp i Indycar för att sedan flyga tillbaka till Italien (det var visst någon regel om max en tävling under 24 timmar som diskvalificerade honom). Men den spektakulära F1-debuten väckte uppmärksamhet där många motorsportentusiaster började förstå att Indycar var synnerligen kvalificerad serie där många av förarna höll absolut världsklass.

Före 1970 hade Indycar varit väldigt fokuserad på huvudtävlingen Indianapolis 500 miles, men nu började fler liknande ovalbanor med stor publikkapacitet öppna, bla i Pocono Raceway i Pennsylvania, Michigan Speedway inte långt från Detroit samt Ontario utanför Los Angeles. 

De alltmer professionella teamen som bla Penske, Parnelli, Patrick, Chaparall med flera ville tävla oftare och få en större kaka av de ökade intäkterna från publik, TV och sponsorer. De stora teamens maktkamp mot IMS ägare började alltmer gnissla. 1979 bildade teamen själva CART (Championship Auto Racing Teams) och hotade att bojkotta Indy500.

Det blev en kompromiss, Indy 500 fortsatte som en del av CART-mästerskapet men med en del avvikande regler och egna kommersiella rättigheter. Men den tillfälliga ”freden” skulle bara hålla under 80-talet och en bit in på 90-talet.         

CART tar fart 

CART som det nu kallades började alltmer attrahera förare utanför USA. Tvåfaldige F1-världsmästaren Emerson Fittipaldi, känd bla som stallkompis med vår egen Ronnie Peterson i Lotus, hade hoppat över till sin bror Wilsons nybildade F1-stall, en satsning som blev ett fiasko och förstörde 4 år av Emersons karriär. 

Dubbla världsmästaren Emerson Fittipaldi. Foto: Bildbyrån

Då han inte lyckades hitta något nytt konkurrenskraftigt F1-team flyttade han 1981 i stället över till CART, och fann sig snabbt till rätta på framför allt de knepiga ovalbanorna och blev snabbt en av seriens mest populära förare. 

Fittipaldi vann mästerskapet och Indy 500 1989 och följde upp med ännu en seger 1993. I hans kölvatten kom sedan mängder med talangfulla förare från Sydamerika, som Helio Castro-Neves, Gil de Ferran, Tony Kanan och senare Juan Pablo Montoya. Och från Europa kom också många före detta F1-förare som sökte en andra karriär på andra sidan Atlanten. 

Något som drog med sig ett ökat intresse där tävlingarna började sändas via kabel-TV över hela världen. Och intresset för Indycar utanför USA exploderade när Nigel Mansell, efter att ha blivit världsmästare i F1 1992 i överlägsen stil märkligt nog fick sparken från Williams, och flyttade över till det som nu bytt namn till Indy World Series där han direkt tog mästerskapstiteln 1993.

Fler F1-förare bytte till Indycar med stor framgång, som Alex Zanardi, Dario Franchitti, Mark Blundell och vår egen Stefan "Lövis" Johansson

F1 började med fog känna sig orolig över det starkt ökade intresset för Indycar och att motorsportfansen skulle skifta fokus. 

“Det stora inbördeskriget tar fart”

Men då hände saker som la band på Indycars expansion och som i stället resulterade i en kraftig nedgång efter vad som skulle kallas ”det stora inbördeskrigen inom amerikansk motorsport”. Bråk mellan teamen och IMS ägare gjorde att Indycar delades upp i två separata serier vilket skulle visa sig vara destruktivt för motorsportintresset som i USA alltmer flyttades över till Nascar som växte snabbt utifrån sin bas i de gamla sydstaterna.

IMS ägdes alltså privat av familjen Hulman, där svärsonen Tony George tagit över ledningen. Han satt i styrelsen för CART men kom på kant med teamen och bestämde sig för att starta en egen, direkt konkurrerade serie kallad Indy Racing League. 

Teamen bakom CART slöt sig samman med undantag av gamle AJ Foyt, och försökte knäcka den nya serien. På Memorial Day 1996 körde Indy 500 som vanligt med ett kraftigt försvagat startfält. Exakt samtidigt anordnade CART ”US 500 miles” på Michigan International Speedway. Resultatet blev föga överraskande att båda tävlingarna tappade både stora mängder arenapublik och TV-tittare.

Nigel Mansell och Carlos Sainz på Silverstone 2022. Foto: BIldbyrån

Genom att inte komma överens hade man lyckats förstöra intresset för amerikansk formelsbilsracing. Nascar kunde bara sitta på sidlinjen och glädja sig över alla nya supporters som strömmade över till vad som marknadsfördes som riktig amerikansk racing, med tuffa tag, karosskontakt och en utstuderad machokultur. 

I början höll teamen bakom CART ihop. Man försökt expandera serien till Europa, där det byggdes två stora superovaler i dels Rockingham i nordöstra England, dels Lausitzring sydöst om Berlin. Men intresset i Europa för ovalracing ville inte riktigt lyfta. Och många sponsorer började knorra när de stora teamen inte ställde upp i Indy 500, som trots allt var den mest kända racertävlingen i världen.

Steg för steg började de stora teamen som Penske och Ganassi först dubblera och även ställa upp i Indy 500, senare byta sida. CART som organisation började skaka, man bytte namn till Championship Cars och började köra i både Europa och Asien. 

En desperat börsintroduktion av CART och subventioner av nya team hjälpte föga, CART kollapsade slutligen 2008. Indianapolis Motor Speedway vann således inbördeskriget, men till ett pris av avsevärt minskat intresse från publik och TV-tittare. Det skulle ta tid att återfå det tidigare uppskruvade intresset.

Samma sak händer i Sverige

Det amerikanska inbördeskrigen inom racing är ett skolexempel på när personliga intressen och oförmåga att samarbeta tar över en sport och får katastrofala följder. Tyvärr hände samma sak om än i mindre skala i Sverige när STCC sprack och utbrytarserien TTA drog i gång. Trots att man enades redan efter ett år var ändå mycket av intresset punkterat.

Återstarten av Indycar tog tid och det blev en hel del förändringar. På chassisidan togs konkurrensen bort och Dallara utsågs till ensam tillverkare. På motorsidan finns idag bara två alternativ, Chevrolet respektive Honda. 

Så visst har Indycar tappat lite av den stora och väldigt spännande differentiering som fanns på 70-talet. Men differentieringen vad gäller banor finns kvar, idag körs ca 1/3 på olika former av ovalbanor, 1/3 på traditionella landsvägsbanor samt 1/3 på som redan stadslopp, bla Long Beach, St Petersburg, Detroit och numera den trånga banan mitt inne i Nashville. Och man håller sig, klokt nog, till USA undantaget ett lopp i Toronto.

Men övergången till Dallara-chassin har i kombination med att man införde en skyddande cockpit över föraren även ökat säkerheten markant. Betongmurarna runt ovalbanorna har också blivit  stötupptagande.

Om man kan säga att en tävling där snitthastigheten ibland är över 370 km/timme och där förarna ligger centimetrar från skyddsmuren är säker kan diskuteras, men sedan 2011 har Indycar sluppit allvarliga olyckor även om krascher är flitigt förekommande.      

Indycar börjar nå sina forna glansdagar

Indycar är idag på väg tillbaka till sina glans dagar i början av 90-talet, men man har också stött på ökad konkurrens från Formula 1 i och med att USA nu har 3 högprofilerade GP-lopp. Men, som vi skrivit om tidigare, det är fel att jämföra F1 och Indycar, det är två helt olika tävlingsserier även om bilarna ser ganska lika ut. 

Indy 500 på Indianapolis Motor Speedway. Foto: BIldbyrån

Sen kan det för oss motorsportentusiaster bli lite krävande. Som under  söndagen i maj när först Monacos GP körs, därefter Indy 500 som brukar bli en lång sändning. Och har man ork kan man fullborda dagen genom att titta på Nascar-loppet Coca-Cola 600 miles i Charlotte, Carolina.

Men det finns faktiskt en möjlighet för en förare att köra båda de sistnämnda tävlingarna. Om Indy 500 inte blir försenat genom alltför många gul- och rödflaggssituationer så kan faktiskt en förare hinna hoppa in i en helikopter, därefter byta till flygplan och precis hinna ner till starten i Charlotte (där man då får starta sist).

Flera förare har kört det som brukar kallas ”The Double”, bäst lyckades Tony Stewart  2001 där han först blev 6:a i Indy 500 och sedan precis hann ner till Charlotte och körde upp sig från sista till 3:e plats. Tony Stewart, som är ganska rund om magen hade bantat i en månad innan tävlingarna och körde alltså således drygt 180 mil ensam i en snitthastighet som låg på över 300 km/timmen. Inget dåligt maratonlopp som den färgstarka Tony Stewart gjorde. 

Men två lopp på rad slet på kroppen, han fick i samband med en rödflaggssituation kramp i benet, fick massage och lyckades sånär kliva ner i sittbrunnen igen. Tony Stewart är f ö en av mina absoluta favoriter inom amerikansk racing, men det färgstarka porträttet får vi ta en annan gång. 

Nästa krönika kommer handla om hur Indycar tog sig igenom sin största utmaning hittills under pandemiåren 2020–21, fick nytt blod genom nya ägare och hur det blev en tummelplats för våra absolut bästa svenska förare. 

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vid sidan om Ronnie är hans stora idol Mario Andretti, den kanske bäste allroundföraren genom tiderna.   

magnus@mbaffarsutveckling.se

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten