Williams Racing. Stolta anor, svagare nutid - är teamet på väg uppåt igen?
Williams Racing
Nuvarande förare: Alexander Albon & Logan Sargeant
Teamchef: James Vowles
Grundat år: 1977
Tidigare lagnamn: Albilad-Saudia Racing Team, TAG Williams Team, Canon Williams Honda Team, Canon Williams Team, Canon Williams Team, Rothmans Williams Renault, Winfield Williams, BMW Williams F1 Team, Williams F1 Team, AT&T Williams, Williams Martini Racing, ROKiT Williams Racing.
Titlar som vunnits som team: 9
Mästerskap vunna av förare: 7
Alan Jones, Keke Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve
UPPDATERING 2023-11-11
Williams har gjort en riktigt fin säsong och framför allt är det Alex Albon som har baxat teamet upp i tabellen, långt från den sista plats där de flesta tippade dem innan säsongen.
För yngre generationens läsare kan det verka märkligt men Williams är en av sportens allra största giganter i ett historiskt perspektiv.
Flera av av de största profilerna och förarna i F1-historien har passerat här.
Med ny stallchef, spännande sponsorer i USA, Logan Sargeant som ny frontfigur i USA och en Alex Albon i toppform ser läget ljusare ut än på mycket länge för teamet som såg ut att för bara några säsonger sedan riskera att gå i konkurs.
Här är historien om Williams - ett team med stolta anor men svagare i nutid (skrivet och publicerat december 2022).
Williams Racing Team
Williams Racing heter egentligen officiellt Williams Grand Prix Engineering Limited och grundades 1977 av Frank Williams och Patrick Head. Teamet har haft en stor historia med flera klassiska världsmästare men tiden har sen länge sprungit ifrån Williams.
Glansdagarna ligger långt bak i tiden och på senare år har de slutat i botten av konstruktörsmästerskapet. De senaste säsongerna har präglats av svag ekonomi, konkurshot och svaga resultat på banan.
Historiskt har teamet dock sett många världsmästare från flera olika nationer. Sju olika världsmästare från fem olika nationer har Williams haft genom åren där kanadensaren Jacques Villeneuve är den senaste världsmästaren för Williams med titeln som han bärgade 1997.
Det är också värt att nämna att trefaldiga världsmästaren Ayrton Senna körde för Williams den där ödesdigra dagen i Italien 1994.
Williams har vunnit konstruktörsmästerskapet vid nio tillfällen. Teamet har kvar sin bas i Grove, Oxfordshire i Storbritannien.
Till nästa säsong står det klart att Nicholas Latifi lämnar Williams efter ett par år och kommer att ersättas av nederländaren Nyck De Vries som därmed blir stallkamrat med britten/thailändaren Alexander Albon.
Starten i Formel 1
Efter flera negativa resultat och två namnbyten, Frank Williams Racing Cars och Walter Wolf Racing, slog sig Frank Williams 1977 samman med Patrick Head och skapade Williams Racing team.
Debutsäsongen skedde med endast en förare, belgaren Patrick Nève, samma år som teamet grundades. Säsongen slutade precis som Nicholas Latifis 2020-säsong, med 0 poäng. Nèves främsta placering blev en sjunde plats i Italiens Grand Prix.
Men förbättringen skedde snabbt. Redan två år senare, i Williams tredje säsong som F1-team kom den första segern tack vare schweizaren Clay Regazzoni som vann Storbritanniens Grand Prix.
Regazzonis stallkamrat, australiensaren Alan Jones följde upp segern med att vinna tre raka lopp, fyra av de fem nästkommande, medan Ragazzoni slutde tvåa i ett och trea i två av loppen.
Andra halvan av säsongen var Williams det överlägset bästa teamet och vann fem av de sex sista racen, vilket ledde till att de slutade på andra plats i Konstruktörsmästerskapet.
Storhetstiden inleds
Williams storhetstid började på 1980-talet och varade fram till slutet av 1990-talet. Alan Jones följde upp sina fyra segrar från 1979 med att vinna fem lopp under 1980 och till slut titulera sig världsmästare. Dessutom vann Williams sitt första konstruktörsmästerskap någonsin samma år eftersom Jones stallkamrat, argentinaren Carlos Reutemann, körde in som trea.
Må vara att konkurrensen var annorlunda på den tiden men förvandlingen var ändå remarkabel, Williams hade gått från att debutera till att bli världsmästare på bara tre år.
Året därpå tog man sin andra raka konstruktörs-titel 1981 med förarna Alan Jones och Carlos Reutemann, och 1982 tog finländaren Keke Rosberg VM-titeln. Rosberg är född i Solna i Sverige men tävlade för Finland och är det närmsta vi kommer en svensk världsmästare i Formel 1. Även Rosbergs son, Nico Rosberg, skulle komma att bli världsmästare i Formel 1, för Mercedes 2016.
1986 tog Williams återigen konstruktörstiteln, för tredje gången i sin historia. Den här gången tack vare engelsmannen Nigel Mansells fem segrar och brassen Nelson Piquets fyra segrar. Det individuella guldet gick dock till Alain Prost i McLaren.
1992 vann britten Nigel Mansell de fem första loppen, totalt åtta segrar på de tio första loppen och avgjorde tidigt. Mansell blev världsmästare med 108 poäng, nästan dubbelt så många som tvåan Patrese. En ung Michael Schumacher slutade trea och Ayrton Senna fyra. Med Alan Prosts ankomst blev det nya guld 1993, såväl för Prost som för teamet.
Farväl Senna
Även om 1994 var deras sjunde trofé i konstruktörsmästerskapet var det ett år som präglades av något helt annat. Den trefaldiga världsmästaren Ayrton Sennas död. Brassen hade precis skrivit på för Williams och gjorde sin första säsong för teamet dit han värvats för att fortsätta sitt segertåg. Senna hade tagit pole position i samtliga tre race in på säsongen men omkom i San Marino efter en krasch tidigt i loppet.
Damon Hill körde samtliga race för säsongen och radade upp fem segrar och fem andraplatser, men det räckte bara till silver. Han blev slagen av Michael Schumacher med en ynka poäng, 92 mot 91. Williams tog ändå konstruktörstiteln, en klen tröst med tanke på att en av teamets förare miste livet under tävling.
Damon Hill skulle dock få sitt VM-guld 1996 och året därpå tog Jacques Villeneuve Williams sjunde VM-titel på förarsidan, fram till dags dato den senaste titeln som Williams har bärgat.
Från 1980 till 1997 tog Williams 16 VM-guld, fördelat på nio konstruktörstitlar och sju individuella VM-titlar. Storhetstiden var imponerande men fick ett abrupt slut och det har nu gått 25 år sedan Williams var i topp i F1.
Williams under 2000-talet
2000-talet har varit en tid att glömma för Williams som fallit allt längre bakåt i resultatlistorna. De framgångar som finns att tala om är små och enstaka. Den senaste segern tog venezuelanen Pastor Maldonado i Spaniens Grand Prix 2012 och 2014 togs den senaste pole position i Kanadas GP av brassen Felipe Massa.
Lance Stroll’s tredjeplats i Azerbajdzjans GP 2017 är senaste gången en Williams-förare stått på podiet.
Flera spännande namn har passerat här under 2000-talet men gemensamt för dem alla är att de antingen aldrig fått karriären att lyfta, eller hade sina bästa år någon annanstans - även om colombianen Juan Pablo Montoya förvisso tog två tredjeplatser under sina år här.
Jenson Button, Nico Rosberg, Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg och Valtteri Bottas har alla passerat här men ingen av dem uträttade några stordåd i Williams. Den senaste i raden av toppförare som kört för teamet är George Russell, som nu gått vidare och krigar på i toppskiktet för Mercedes.
2018 förlorade Williams sin huvudsponsor Martini, som gav dem elva miljoner euro per år, vilket orsakade en kraftig nedgång i prestanda och teamets fortlevnad hängde ett tag på en skör tråd.
Grundaren Frank Williams dotter Claire Williams blev vice stallchef 2013, en post hon hade fram till 2020 men utan att lyckas vända skutan. Williams slutade sist i konstruktörstabellen såväl 2018, 2019 och 2020.
2020 köptes William slutligen upp av den amerikanska privata investeringsgruppen Dorilton Capital.
Förbättring under 2021
Förändringens vindar blåste och säsongen 2021 blev en förbättring för Williams som fick ihop 23 poäng, slutade åtta och hade både Alfa Romeo och Haas F1 Team bakom sig i konstruktörsmästerskapet.
Nicholas Latifi körde in sju poäng medan George Russell ihop sexton, varav andraplatsen i Belgien stack ut. Det är dock värt att påminna om att det var det bisarra racet som bara varade ett varv och sedan ställdes in på grund av regn.
Russell slutade på plats femton och Latifi plats 17. I slutet av säsongen meddelades det som många haft på känn länge. Att George Russell skulle vidare till större uppgifter. Efter tre säsonger hos Williams skrev Russell på för Mercedes och lämnade en plats ledig hos Williams till säsongen 2022.
2022, ännu ett förlorat år
Platsen som Russell lämnade bakom sig togs av Alexander Albon. Den unge britten hade fått chansen hos Red Bull som andreförare bakom Max Verstappen men inte kunnat göra något av det.
Efter ett positivt år 2021 hade Williams stora förhoppningar om att förbättra resultaten ännu mer till 2022. Utöver nyförvärvet Alex Albon så fanns Nicholas Latifi kvar.
Säsongen blev dock ett totalt haveri.
De två första racen slutade Albon plats 13 och 14 medan Latifi gick i mål på plats 16 i säsongsstarten och sedan fick bryta i lopp nummer två.
Detta satte standarden för hela säsongen. I lopp tre i Australien lyckades Albon ta en tredjeplats och i Miami blev han nia.
Men det var också allt. Latifii hade en säsong full av 15, 16 och 18:e-platser medan Albon tog två tioendeplatser och en nioendeplats.
Till Monza under hösten var Albon sjuk och ersattes av Nyck de Vries som i sin F1-debut körde in på nionde plats och tog poäng direkt.
de Vries beseglade samtidigt Latifis öde då kanadensaren vid den här tidpunkten som enda förare fortfarande stod på noll poäng. Sannolikt hade Latifi fått lämna F1 ändå men det faktum att en ny förare i sin F1 debut lyckades köra in poäng i exakt samma bil som Latifi misslyckades med gång efter annan hjälpte såklart inte hans case.
I mitten av december blev det också klart att teamets stallchef de senaste åren Jost Capito försvinner.
"Vi vill tacka Jost för hans hårda arbete och engagemang när vi inledde en stor omvandlingsprocess för att påbörja resan att återuppliva Williams Racing", sa Matthew Savage, ordförande för Dorilton Capital i pressmeddelandet.
Det klassiska brittiska teamet gå en ny säsong till mötes med ny stallchef och en ny förare. Återstår att se om man kan börja klättringen och lämna sista-platsen bakom sig, som man slutat på vid fyra av de fem senaste säsongerna.
Williams-förarna inför säsongsstarten: "Saknades bara några tiondelar"