Krönika
Berthling: Många svenskar har försökt nå Formula 1 - men få har lyckats
ANNONS

Många svenskar har försökt nå Formula 1 - men få har lyckats

Vi har i tidigare krönikor skrivit om våra pionjärer inom Formula 1 – Joakim Bonnier, Ronnie Peterson, Reine Wisell och senare Stefan "Lövis" Johansson. Men fler svenska förare har försök, ibland fått köra enstaka tävlingar eller i alla fall några tester men inte lyckats etablera sig fullt ut. 

Under 70-talet, givetvis inspirerade av främst Ronnie, försökte flera lovande svenska talanger slå sig fram till Formula 1. Idag är många av dessa bortglömda men förtjänar att uppmärksammas.

En förare som lyckades hela vägen, slog igenom och skaffade sig stor respekt inom F1-världen var Gunnar Nilsson. Många menar att han hade talang att gå långt, kanske var han t o m ett blivande världsmästarämne trots en sen start av karriären.

Gunnar liksom Ronnie, försvann alldeles för tidigt

Gunnar Nilsson, uppväxt i Helsingborg, kom in i motorsporten av en slump. Fyllda 25 år och utan någon motorsportbakgrund blev han övertalad av en kompis att köpa en begagnad Formula Vee, den då kanske billigaste vägen in i formelracing. Gunnar testade bilen, gick en förarkurs och tog licens, och fick sen mersmak för racing. 

Efter några tävlingar i Formula Vee ville Gunnar snabbt vidare och valde 1973 EM-serien Formula Super Vee, där bilarna var betydligt potentare. Där fick han en läromästare i den svenska veteranen Freddy Kottulinsky som dominerade serien och kanske egentligen var för bra för att köra i en klass tänkt för unga talanger. Gunnar etablerade sig direkt som en toppförare i serien, och lyckades redan till hösten få en tillfällig styrning i Formula 2 och kom 4:a i sin EM-första tävling.



Gunnar Nilsson bildade säsongen efter ett eget team i F3 och körde flitigt både i England och i den europeiska serien. Speciellt F3-mästerskapet i England var på den tiden den naturliga vägen för talanger som ville nå toppen. 1975 blev Gunnar mästare i överlägsen stil i en nästan osannolik hård konkurrens där många av hans konkurrenter så småningom skulle gå vidare till Formula 1.

Gunnar blev het på förarmarknaden och fick 1976 kontrakt att köra Formula 2 med March, men hamnade i en turbulent situation som i stället flyttade upp honom direkt till Formula 1. Ronnie Peterson satt fast i ett kontrakt med Lotus men ville gå över till sitt gamla stall March, det hela löstes genom att Ronnie och Gunnar bytte team med varandra. Som stallkompis fick han rutinerade Mario Andretti, tillsammans lyfte man sedan Lotus från den botten man tillfälligt hamnat i till ett vinnarteam. Året efter kom Lotus med en legendariska ”vingbilen”, det tog ett tag för Mario och Gunnar att få ordning på bilen men i Belgiens GP på Zolder vann Gunnar Nilsson sin enda F1-seger i ösregn efter att ha kört om Niki Lauda på slutvarven. Nämnas bör att Ronne Peterson kom 3:a i sin 6-hjuliga Tyrell, den enda gången vi haft 2 svenskar på prispallen i ett F1-lopp.

Inför 1978 var det tänkt att Gunnar Nilsson skulle byta stall till nystartade Arrows (egentligen ett avhopp/utbrytning från Shadow-stallet). Men Gunnar fick aldrig krypa ner i den nya bilen. Mot slutet av 1977 upptäcktes att han hade cancer, och trots strålbehandling blev han aldrig bättre utan dog i oktober 1978 bara 30 år gammal. En stor och tragisk förlust för både Formula 1 och svensk motorsport, då det var många över hela världen starkt trodde på Gunnars talang och uppskattade hans positiva personlighet och framtoning.    
 

Händelserika 70-talet fler svenskar försöker slå sig in i Formula 1. 


Bertil Roos kom också han från Formula Vee, men flyttade till USA och blev där mästare i Formula Super Vee 1973. När Shadow-stallet behöver snabbinkalla en reservförare till Sverige GP på Anderstorp föll valet oväntat på Bertil Roos. Men bilen var i dåligt skick så Bertil kom bara 1,5 varv innan han fick bryta. Någon mer F1-chans blev det inte, men Bertil fortsatte köra sportvagn i USA och startade även en racingskola i Pocono, Pennsylvania som han drev under många år. 

Torsten Palm var en talang som kom fram i Formula 3 1969 och hade även med framgång fått prova på Formula 2 vid några tillfällen. 1975 fick han köra 2 tävlingar för Hesketh (James Hunts dåvarande stall), först i Monaco där han inte kvalade in och sedan Anderstorp där han kom 10: a. Men Torsten kände sig inte komfortabel med de höga hastigheterna och riskerna som då var vardagsmat i Formula 1. Han la i stället hjälmen på hyllan och blev bilhandlare och sålde bla Ferrari.

Conny Andersson var från början motocrossförare, men bytte 30 år fyllda till 4 hjul där han tävlade i den då mycket konkurrenskraftiga svenska F3-serien. Efter att bla ha vunnit F3-loppen i Monaco 1975 fick han en engångschans i Surtees-stallet men körde av och fick bryta tidigt. Året efter blev det fyra chanser med BRM-stallet som då tyvärr var ordentligt på dekis, ingen gång lyckades Conny kvalificera sig för start.

Då gick det bättre för Tommy Borgudd som även han startade sin karriär i sen ålder. Slim som han kallades var egentligen trummis från band som Made in Sweden och Solar Plexus och hade även gjort enstaka inhopp med Abba som han kände väl. Mot slutet av 70-talet gjorde han några uppmärksammade resultat i Formula 3 och lyckades med hjälp av just Abba 1981 få kontrakt med F1-stallet ATS. Säsongen blev upp och ner men i Englands GP blev det en 6:e-plats i en inte alltför bra bil. Året efter fick han tre initiala chanser med Tyrell-stallet, men saknade sedan sponsorer för att fortsätta.


Borgudd fortsatte tävla i en mängd skiftande klasser, och blev så småningom en framgångsrik förare i truck racing med flera mästerskapstitlar men körde även STCC några säsonger innan han la hjälmen på hyllan. Men han är en av bara en av sju svenskar som tagit poäng i Formula 1.

Trots dåliga yttre förutsättningar under 80-talet tog sig Stefan ”Lövis” Johansson med mycket möda och många omvägar fram till den absoluta F1-toppen. Det blev visserligen ingen seger men det var nära, Stefan fick bensinstopp i klar ledning ett varv från målgång i San Marinos GP på Imola 1985. Men 103 starter, 4 andraplatser och 8 tredjeplatser och totalt 88 poäng är imponerande. Likaså att få köra för stall som Ferrari och McLaren, och totalt 10 olika F1-team. Vi ska heller inte glömma Lövis 5 säsonger i Indycar samt hans Le Mans-seger 1997. Lövis långa och spännande karriär är värd att berätta.

Bräck, Wirdheim och Ericsson 

Indy500-vinnaren Kenny Bräck. Foto: Bildbyrån

Några fler svenskar till har försökt komma in i F1 utan att lyckas. Efter sina framgångar i F3000 testade Thomas Danielsson för Rial-stallet, men fick inget kontrakt i brist på egna sponsorer och avslutade i stället sin karriär i japanska F3000-serien.

Kenny Bräck testade för Arrows 1996 men sa nej till en fortsättning då han inte kände satsningen tillräckligt seriös (vilket senare skulle visa sig vara rätt). Kenny gick sedan vidare till en framgångsrik karriär i Indycar med bla en seger i Indy500.



Björn Wirdheim knöts efter sin mästerskapsseger i F3000 till Jaguarteamet som test- och reservförare under säsongen 2004, men fick aldrig starta i något GP-lopp. Björn gick sedan vidare till först Champcar, och sedan till japanska Formula Nippon och Super GT innan ha la hjälmen på hyllan för att dela med sig av sina initierade kunskaper och erfarenheter som kommentator i Viasats F1-sändningar. 

Med tanke på alla dessa försök som inte nått ända fram var det därför lite oväntat att Marcus Ericsson till säsongen 2014 efter 4 säsonger i GP2 fick en möjlighet i Caterham, som dock var ett av de sämre teamen på F1-gridden. Året efter flyttade han till Sauber (som from 2018 blev omdöpt till Alfa Romeo). Det var en hel del finansiell turbulens kring teamet initialt men som stabiliserades genom att den svenska miljardären Finn Rausing gick in med en ännu okänd ägarandel. Men 5 säsonger i F1 gav bara ströpoäng för Marcus som 2019 i ställer valde att flytta över till Indycar med väsentligt större framgångar, inte minst vinsten i Indy 500 förra året. 

 

Vilka kan komma härnäst?

Så vad kan vi få se i framtiden när det gäller svenska förare i Formula 1? Som det känns nu är kanske Indycar den väg många talanger kommer välja, vi har ju både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson där i den absoluta toppen. Och förhoppningsvis även Linus Lundqvist som till slut fick chans att göra ett inhopp. Den talang som ligger närmast F1 och vi kan hoppas på i närtid är naturligtvis Dino Beganovic som den här säsongen kör Formula 3, som nu är en ren supportklass för Formula 1. Dock har det så här långt varit med blandade resultat för Dino. Men så länge han fortfarande är knuten till Ferraris förarutvecklingssatsning finns alla möjligheter. Men vi bör veta att vägen in i F1 är tajtare än någonsin, så låt oss ställa måttliga förväntningar på Dino, talang som han är till trots.

Ska vi hoppas på en svensk förare till att nå Formula 1, ska vi inte glömma Linus Lundkvist. Linus framtid så lite mörk ut efter att han som regerande NXT-mästare (tidigare känt som Indy Lights) inte fick något kontrakt i stora Indycar-klassen för 2023. Men chansen kom att med korta förberedelser hoppa in i det knepiga stadsracet Nashville, en chans som han förvaltade väl då han låg så högt som 3:a innan han lite oturligt crashade i muren. Att få från F1 till Indycar och bli framgångsrik, men att gå andra vägen är svårare där bara några få har lyckats (Mario Andretti, Jacques Villeneuve och Juan Pablo Montoya). 



Enligt strikt logik så ska naturligtvis de största länderna också ha de största möjligheterna att få fram stjärnor i Formula 1. Men Formula 1 är inte alltid logisk. Se t ex på Österrike, som har mindre befolkning än Sverige men som hittills fått fram 2 världsmästare genom F1-historien, Jochen Rindt (1970) och Niki Lauda (1975, 77, 84). Och lägg sedan till Gerhard Berger, i många år toppförare i F1. 

Eller ännu närmare oss Finland, som har 3 världsmästare, Keke Rosberg (1982), Mika Häkkinen (1998-99) och Kimi Räikkönen (2007) plus Nico Rosberg (2016) som har tyskt pass men finländsk pappa. Så visst kan Sverige som litet land få fram talanger till världens största motorsport.
 
Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. 

Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 (vilket känns väldigt osäkert just nu) och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1 (som ju tycks vara på gång).  

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten