Ronnie Peterson och Reine Wisell låg bakom den svenska racingboomen 1969.
Foto: Bildbyrån/Imago
Krönika
Magnus Berthling: Den underbara sommaren 1969
ANNONS

Det krävdes en svensk rivalitet för att piska upp intresset för motorsport i Sverige. Den rivaliteten nådde sin kulmen sommaren 1969. Här ser Magnus Berthling tillbaka på duellerna mellan Ronnie Peterson och Reine Wisell som gav svensk racing en plats på kartan.

Nämn orden ”den underbara sommaren” för en fotbollsfantast och alla tänker på VM i USA 1994, när Sverige otippat slog sig fram hela vägen till bronsmedaljen. En ovanligt varm sommar när nästan hela svenska folket satt upp på nätterna och följde landslagets bravader.

Pratar vi motorsport får vi drömma oss lite längre tillbaka i tiden för att hitta en riktigt underbar sommar. Rättare sagt till sommaren 1969 när Ronnie Peterson och Reine Wisell under en säsong med ovanligt hård konkurrens med många talanger dominerade Formula 3-säsongen som var dåtidens stora plantskola för blivande F1-stjärnor. En sommar som trots att motorsport egentligen inte låg i tiden skapade ett väldigt stort publik- och medieintresse långt utanför de redan frälsta entusiasterna.

Trots att det fanns en sevärd klass direkt under F1 - Formula 2 - var det ändå F3-klassen som gällde för den som siktade mot Formula 1. Klassen var relativt billig att köra, regelverket hade varit stabil under många år så det fanns gott om bilar och motorer att tillgå samt många tävlingar och mästerskap över en stor del av världen. Ofta hoppade de stora talangerna över Formula 2 och gick direkt till F1. Ett jättekliv fartmässigt som bara de bästa klarade av. Därför följde stallcheferna i Formula 1 intensivt alla stora och viktiga F3-tävlingar. Och viktigast av alla var F3-loppet i Monaco, som kördes dagen innan huvudtävlingen i Formel 1. Det myntades ett begrepp om att segaren i Monacos F3-lopp nästan garanterat stod på F1-gridden året efter.



Formula 3 var även stort i Sverige, där den nationella SM-serien hade hög status. Här blandades väletablerade stjärnförare med unga talanger på väg upp. Men för att få köra om SM var man tvungen att ställa upp i alla deltävlingar, vilket drabbade Reine Wisell som efter att ha dominerat SM-serien under flera år 1968 flyttat till England för att bli fabriksförare för Chevron-stallet. Det fick därför bli engelsk licens för Reine som inte fick köra SM 1969.

Ronnie Peterson. Foto: Bildbyrån/Imago

Laddade möten mellan Ronnie Peterson och Reine Wisell

Under säsongen 1968 kom en ny talang in på F3-scenen och blev svensk mästare i Formula 3, örebroaren Ronnie Peterson. Året efter var Ronnie mogen att kasta sig ut i den internationella konkurrensen, och skulle då möta den några år äldre Reine hela 16 gånger. Det skulle bli laddade möten där Ronnie och Reine blev huvudnumret i en rad uppmärksammade och nästan alltid jämna tävlingar. Det sammanföll också med en riktig banboom i Sverige. Under året öppnades två helt nya banor (Mantorp Park och Kinnekulle Ring) som adderades till Anderstorp som haft premiär året innan samtidigt som både Ring Knutstorp och Gelleråsen i Karlskoga förlängdes och uppgraderades.



Det dröjde ett tag in på säsongen innan Ronnie och Reine möttes för första gången. Säsongen började tidigt i England som Reine fokuserade på, men också i Italien där Ronnie fått sin bas genom kontraktet med Tecno-fabriken. Båda två dominerade de inledande tävlingarna i respektive land innan det blev dags för rivalmötet i Monaco. Det skulle bli en klassisk tvekamp mellan två talanger som det fortfarande talas och skrivs om. 

Reine Wisell var kvalsnabbast tätt följd av Ronnie, sedan var det en jättelucka ner till näste man på griden. Reine tog starten varefter de båda svenskarna totalt utklassade resten av fältet. Ronnie och Reine växlade position flera gånger varje varv. Med tre varv kvar siktar Reine på att bromsa sig förbi Ronnie i chikanen, men Ronnie bromsar sent och Reine snurrar och hamnar utanför banan men behåller sin andraplats. 

Reine Wisell. Foto: Bildbyrån/Imago

Ronnie tar sin första och väldigt uppmärksammade internationella seger medan Reine i stället får inrikta sig på revansch. Han skulle få 15 chanser till under året.

De laddade mötena mellan svenskarna fortsatte, både här hemma och internationellt. Konkurrensen hårdnade successivt under säsongen, talanger kom fram som bland annat Tim Schenken, Howden Ganley och mot slutet den blivande världsmästaren Emerson Fittipaldi från Brasilien. Men svenskarna dominerade och slogs nästan alltid om segrarna, ofta hade Reine kommandot under större delen av racen men där Ronnie brukade sätta in sin stöt på sista varvet och gå förbi. När säsongen var slut stod det 12–4 i Ronnies favör. Men med ett undantag, den utmanande Brands Hatch-banan som blivit Reines specialitet och där han var oslagbar. Fansen delades i två läger, själv tyckte jag Reine hade en lite tuffare personlighet med sina maffiga polisonger än Ronnies mer återhållsamma stil. Spänningen steg kring var de båda skulle hamna kommande säsong. Det blev lite slumpmässigt där Ronnie och Reine tog lite olika spår vidare mot den absoluta toppen.

Slagen med tio ynka centimeter

Ronnie Peterson fångades tidigt upp av det nystartade March-stallet. Han blev fabriksförare året efter i F2, men skulle parallellt köra Formula 1 för ett litet resursfattigt privatstall. Planen var att han sedan 1971 skulle ta steget upp som förstaförare i stallet. Så blev det och 1971 fick Ronnie sitt genombrott i Formula 1 och jagade världsmästaren Jackie Stewart in på mållinjen. Det blev ingen seger, men på Monza i ett av historiens tajtaste lopp blev an slagen med ynka tio centimeter.

Resten av Ronnies F1-karriär gick som bekant upp och ner. Succé hos Lotus där han 1973 körde tillsammans med Emerson Fittipaldi i vad som ibland kallats F1-historiens starkaste förarkonstellation. De båda slogs inbördes i varje lopp och tog poäng av varandra som gjorde at VM-titeln än en gång slank iväg till den taktiskt körande (numera Sir) Jackie Stewart. Lotus hamnade sedan i en formsvacka, Ronnie blev otålig och övertalades av sina mindre omdömesfulla rådgivare att i stället slänga bort två säsonger, först med March igen och sedan med den hopplösa, sexhjuliga Tyrrell-bilen. Men 1978 gick han tillbaka till Lotus och var på väg att gå om sin stallkompis och blivande världsmästaren Mario Andrettii innan tragedin på Monza slog till. 



Ronnie är för evigt vår största F1-förare och är fortfarande, 45 år efter sin död, respekterad och aktad och har fått den inofficiella titeln världens bästa F1-förare som aldrig blev världsmästare (om möjligt i viss konkurrens med legenden Stirling Moss).

Reine Wisell på Nürburgring 1973. Foto: Bildbyrån/Imago

Chansen hos McLaren gick om intet

För Reine gick det lite trögare. Han fick kontrakt med McLaren men det rann ut i sanden när teamets ägare, stallchef och förare Bruce McLaren förolyckades i en testkrasch i början av 1970. Men en ny chans kom i slutet av säsongen, där Reine hoppade in i Lotus och blev oväntad trea i USA:s GP (som vanns av Emerson Fittipaldi). Han fick kontrakt med Team Lotus året därpå men hamnade i bakvattnet av sin stallkompis Fittipaldi och blev arbetslös året efter. Det blev några inhopp i BRM, men Reine drabbades av en oturlig handskada och försvann sedan gradvis från stallchefernas radar. Det blev körningar i sportvagnar (bland annat för Jo Bonnier) och sen en avslutning i den svenska Super Star-klassen innan Reine la hjälmen på hyllan. 

Reine som var en eftertänksam och ärlig person erkände efteråt att F1 gick lite för fort för att kan skulle känna sig komfortabel. Inte konstigt under det decennium som tyvärr kantades av många olyckor innan säkerhetsarbetet kom i kapp de ständigt ökande farterna. Reine Wisell drog sig sedan tillbaks från rampljuset, och ägnade sig bland annat åt att utbilda bilister i snålkörning. På äldre dar flyttade han till Thailand där han dog förra året. 



Man kan dra en hel del intressanta slutsatser om den underbara motorsportsommaren 1969. Först att rivalitet mellan två förare som båda slåss i den absoluta toppen, gärna med lite olika personligheter, alltid driver upp intresset från supporters och media. 

Vidare var Formula 3-klassen perfekt som inskolning till snabbare klasser, vilket tyvärr har slarvats bort då Formula 3 numera bara körs i samband med F1-tävlngarna i Europa. Antalet förarplatser är begränsat, klassen har dessutom blivit en väldigt dyr och avancerad klass.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist – dagens svenska toppkonkurrenter. Foto: Bildbyrån

Dagens rivaler: Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

Rivalitet driver som sagt intresset för en sport, och en liten slev av detta har vi i årets synnerligen konkurrenskraftiga Indycar-säsong där både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist ligger i den absoluta toppen. När de båda under lång tid slogs om ledningen i årets Indy 500 kunde jag själv inte undgå att tänka tillbaka till Ronnie och Reine och den underbara sommaren 1969. Synd bara att båda våra Indyförare tappade vinstchanserna lite snöpligt i loppets absoluta slutskede.

Låt oss hoppas att vi snart får fram två supertalanger inom racing som kan sparra varandra fram till den absoluta toppen, och som skapa rubriker även utanför racingentusiasternas ibland snäva värld. Och för att koppla till en tidigare krönika som väckte en del reaktioner, det behöver kanske inte nödvändigtvis vara två killar utan varför inte även en snabb och duktig tjej.

Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1. 


TV: Bilen som gav Ronnie Peterson chansen att bli världsmästare

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten