AlphaTauri – stallets historia och framgångar
Nuvarande förare: Yuki Tsunoda & Nyck De Vries
Teamchef: Franz Tost
Grundat år: 1979
Tidigare namn: Minardi, Toro Rosso
Konstruktörstitlar: 0
Mästerskap vunna av förare: 0
AlphaTauri körde in 35 poäng förra säsongen och slutade därmed två poäng bakom Haas.
Man får nästan gnugga sig i ögonen när man ser att Aston Martin bara var 20 poäng före AlphaTauri när vi stängde säsongen i november.
Medan Aston Martin närmat sig toppen har AlphaTauri istället hamnar rejält på efterkälken.
Nio lopp in på säsongen är man sist och har bara fått ihop två poäng. Som Red Bull:s andrateam har man dock en historia som plantskola för framtida storförare, snarare än att själva utmana om topplaceringar.
Tidigare i år kom uppgifter om att teamet skulle säljas, något som dock förnekades av ledningen.
Helmut Mark bekräftade nyligen att teamet tvärtom kommer flytta flera avdelningar från Italien till England för att vara närmare Red Bull.
AlphaTauri Racing Team
AlphaTauri är italienskt från början och grundades 1979 under namnet Minardi F1 Team. 2005 ändrades namnet till Toro Rosso och 2020 bytte man namn ännu en gång, den här gången till AlphaTauri, vilket är det namn vi känner till idag.
Teamet har inte vunnit något ännu vilket inte är så konstigt med tanke på att det är ett underteam till Red Bull som är ägare.
AlphaTauri har sitt huvudkontor i Faenza, en stad i norra Italien, i regionen Emilia-Romagna. Fransmannen Pierre Gasly och japanen Yuki Tsunoda är de två förarna för säsongen 2022 men det har passerat många riktigt bra och etablerade förare här genom åren.
Under tiden teamet hette Minardi fanns såväl Fernando Alonso som Sebastian Vettel här. Alonso kom senare att vinna två VM-titlar (för McLaren) och Vettel tog fyra raka (med Ferrari) och dagens regerande världsmästare Max Verstappen gjorde sin första säsong F1 här 2017.
Teamet är med andra ord en väldokumenterad plantskola för kommande världsmästare. Även Carlos Sainz Jr, Daniel Ricciardo och Alexander Albon har passerat här under de senaste åren, när teamet fortfarande hette Toro Rosso.
En svajig start
Minardi grundades 1979 av Gianluca Minardi tillsammans med investeraren Piero Mancini som stärkte teamet och tog dem från Formel 2.
Teamet kom in i Formel 1985 och gjorde sin debut 1985 i Brasilien Grand Prix. Det blev inga poäng debutsäsongen och det bästa resultatet var en åttondeplats i Australien.
Man kom in i Formel 1 1985 och debuterade i Brasiliens Grand Prix. Italienaren Pierluigi Martini var teamets första förare men det blev en katastrofal första säsong. Martini gick bara i mål i tre av 16 race med en åttondeplats i Australien i säsongens sista tävling som bästa resultat.
Martini fortsatte som förare på Minardi och tog sin första podiumplacering 1990 med en andraplats i USA:s Grand Prix.
Minardi körde med Ferrari-motorer och 1991 slutade de sjua i konstruktörsmästerskapet och 1993 blev de åtta.
Från 1996 började det dock gå utför och vid upprepade tillfällen gick de poänglösa från säsonger (1996, 1998, 2000, 2001 och 2003) eftersom förare som Marc Gené, Mark Webber och Jos Verstappen inte alls lyckats prestera.
2002 slutade de på elfteplats och teamets tre avslutande år slutade med tre raka tioendeplatser, sist av alla, i konstruktörsmästerskapet. 2005 Minardi var på väg mot konkurs då Red Bull klev in och köpte dem och döpte om det till Toro Rosso. Därmed inleddes en ny era.
En ny gryning tar vid
Vitantonio Liuzzi och Scott Speed hette förarna debutsäsongen 2006. Liuzzi tog en poäng genom att sluta på åttondeplats i USA:S GP men det var den enda poängen som de två Toro Rosso-förarna tog under hela säsongen.
Poängen räckte dock för att lämna Midland-Toyta och Super Aguri-Honda bakom sig i konstruktörsmästerskapet, då de kammade 0.
Under andra halvan av 2007 anslöt den då 20-årige Sebastian Vettel till teamet. Toro Rosso-förarna fick ihop åtta poäng, varav Vettel tog sex av dem under sin korta tid under hösten.
2008 hade Vettel fått en ny stallkamrat i form av Sébastien Bourdais. I Italiens Grand Prix på Monza tog Vettel sin och teamets första pole position och seger.
Vettel slutade på åttonde plats med 35 poäng, Bourdais tog 4 och Toro Rosso klättrade till sjätteplats i konstruktörsmästerskapet, före bland annat Red Bull och Williams.
Plantskola för världsmästare
Trots att Toro Rosso slutat före Red Bull lämnade Sebastian Vettel för Red Bull 2009 där han körde in som tvåa bakom Jenson Button. Därefter tog Vettel fyra raka VM-guld för Red Bull. F
ör Toro Rosso däremot var Vettels flytt förödande och teamet tog bara åtta poäng säsongen 2009 och slutade sist i konstruktörsmästerskapet.
Åren som följde slutade Toro Rosso plats 7 och 9 alla säsonger fram till 2019 då man kom sexa. Det dröjde ända till Daniil Kvyat körde in på tredje plats i Tysklands Grand Prix 2019 innan någon Toro Rosso-förare stod på podiet igen.
Pierre Gasly följde upp med en andraplats i Brasilien i säsongens näst sista race och Toro Rosso slutade sexa i totalen, strax bakom Renault.
Under tiden har ständiga motorbyten (Ferrari, Renault, Honda) samt att många förare inte stannar särskilt länge (Vettel, Carlos Sainz Jr., Verstappen, Ricciardo) benämns som bidragande orsaker till Toro Rosso aldrig lyckats närma sig toppen. Kontinuiteten saknas.
Toro blir Alpha
2020 beslöts att byta namnet Toro Rosso och lansera AlphaTauri istället, för att samtidigt marknadsföra klädmärket med samma namn.
Teamet debuterade som AlphaTauri 2020 och behöll både Pierre Gasly och Daniil Kvyat som förare. Pierre Gasly tog en överraskande seger på Monza vilket var såväl teamets som Gaslys första Grand Prix-seger.
AlphaTauri avslutade sitt första år som sjua i konstruktörsmästerskapet med 107 poäng.
År 2021 behöll teamet Pierre Gasly och värvade japanen Yuki Tsunoda, som ersättare till ryssen Daniil Kvyat, som istället gick till Alpine där han var reservförare. Japanen kom närmast från Formel 2.
AlphaTauri avslutade året på sjätte plats i konstruktörsmästerskapet med 142 poäng, vilket var en förbättring jämfört med året innan.
De hade dubbelt så många poäng som Aston Martin på sjunde plats och var bara 13 poäng bakom Alpine som slutade femma.
Det var dock i stort sett helt och hållet Gaslys förtjänst då han bar teamet på sina axlar under hela säsongen. Gasly blev nia efter att ha kört in 110 poäng, att jämföra med Tsunodas 32.
Japanen tog bara poäng i sju av 22 lopp, men avslutade med en fjärdeplats i säsongsfinalen i Abu Dhabi.
Inga framsteg 2022
För 2022 behöll AlphaTauri samma förare som föregående år: fransmannen Pierre Gasly och japanen Yuki Tsunoda med ambitionen att de skulle flytta fram positionerna.
Så blev det dock inte och när Gasly lämnade så gjorde han det inte som någon vinnare.
Han tog förvisso 23 poäng, jämfört med Tsunodas 12, men det var ändå en känsla av att Red Bull nått vägs ände med honom som man till slut avslutade samarbetet.
In efter Gasly kom den 28-årige nederländaren Nyck de Vries som fostrats hos Mercedes, men till slut fick chansen som ordinarie förare i Red Bull-koncernen.