Daniel Ricciardo – jättelöftet som aldrig lyfte. Vart tar karriären vägen?
Namn: Daniel Ricciardo
Team: Reservförare Red Bull
Nationalitet: Australien
Ålder: 33
Säsonger i F1: 12
Tidigare teams: HRT-Cosworth, Toro Rosso, Red Bull, Renault
Titlar och meriter: Två tredjeplatser i F1
Fun Fact: Går under smeknamnet Honey Badger (Honungsgrävling) för sin körstil, då han är väldigt offensiv och attackerar mycket - något som även kännetecknar honungsgrävligen. Ricciardo har en tatuering av grävlingen, har smeknamnet skrivet på hjälmen och gillar uppenbarligen liknelsen då han sagt i en intervju att “"Det anses vara det mest orädda djuret i djurriket".
UPPDATERING: 2024-04-23
Länge ansågs han vara ämnad för att utmana Lewis Hamilton om VM-titeln. Två tredjeplatser under tiden i Red Bull Racing visade att talangen fanns där och att det bara var det sista lilla som krävdes för att ta sig upp till allra högsta nivå.
Nästan ett decennium senare kan vi konstatera att Daniel Ricciardo aldrig nådde den nivån. Han kom faktiskt aldrig nära igen.
Faktum är att hans debutsäsong i Red Bull 2014 fortfarande är hans främsta, tillsammans med den 2016.
Renault (idag Alpine) tog Ricciardo under sina vingar 2019 i hopp att både team och förare skulle få ett lyft. Men icke. De två senaste åren tillbringade Ricciardo i McLaren och dessa två år blev allt annat än lyckade.
Ricciardo deklarerade tidigt att han ville ta ett sabbatsår 2023 för att komma tillbaka starkare framöver.
Nu är frågan vilket team som kan erbjuda honom en plats?
Varken Red Bull, Mercedes eller Aston Martin ser ut att ha något säte ledigt då de är nöjda med sina förare. Det känns heller inte troligt att Ferrari, trots sina problem, skulle satsa på en 34-åring om man väl byter.
McLaren och Alpine känns uteslutna baserat på de senaste åren.
Kvar finns bara teamen längre ner i tabellen. Frågan är om Ricciardo är villig att gå ner i både lön och glamour för att tävla i en bil där han knappt kan räkna med att kunna utmana om poäng?
Spännande blir det i alla fall följa. Var får se Ricciardo nästa år?
Hunken från Perth
För alla som följt Netflix-serien Drive to Survive är Daniel Ricciardo ett välkänt ansikte. Han får mycket tv-tid i alla säsonger och största anledningen till det är främst hans utstrålning, självsäkerhet, charmiga framtoning till kamerateamet och sitt orubbliga självförtroende.
Flera gånger upprepar han att han är “G” som i “good looking”, till synes helt oironiskt. Det är dock lätt att förstå varför Ricciardo bär på ett stort självförtroende. Han har en lång och gedigen karriär inom Formel 1 bakom sig. Han har tävlat i Formel 1 sedan säsongen 2011 då han gjorde debut och fick göra elva starter.
Sedan 2012 har han varit en regelbunden förare för fem olika team och efter sina två första säsonger, då han slutade 18 och 14 för Toro Rosso, så har han därefter radat upp åtta raka topp 10-placeringar.
Två tredjeplatser har det blivit som bäst, men Ricciardo lyckades aldrig ta klivet från "best of the rest" till att utmana främst Lewis Hamilton och Nico Rosberg om världsmästartiteln, de åren som Ricciardo gjort bäst ifrån sig.
Daniel har hållit sitt privat- och kärleksliv ganska hemligt men han är inte gift och har vad allmänheten vet, inga barn ännu.
Uppväxt och tidiga karriären
Båda Daniels föräldrar är ursprungligen från Italien men kom till Australien som små och träffades i Australien. Daniels pappa kom till Australien redan som sjuåring, så trots efternamnet är Daniels koppling till Italien som land inte särskilt stark. Han är australiensare och har bott och vuxit upp i Perth. Det är dock inget ovanligt, en stor del av Perths invånare har italiensk bakgrund.
Daniel kommer inte från en välbärgad familj med något överflöd som många andra F1-förare gör men hade en trygg och bra uppväxt i en kärnfamilj med mamma, pappa och syster Michelle.
Daniels pappa Joe, som också var racingförare, om än inte på samma nivå som sonen skulle komma att nå, tog Daniel till karting i nioårsåldern och hans första lag var Tiger Kart Club.
2005, som femtonåring, körde han Western Australian Formula Ford Championship. Nästkommande år fick han ett stipendium för att tävla i BMW Asian championship, med Eurasia Motorsport.
I en av tävlingarna i Europa, Formula Renault 2.0 Eurocup 2008 var han nära att gå hela vägen men fick se sig slagen i mästerskapet av finländaren Valtteri Bottas.
2009 flyttade Ricciardo till Europa för att börja klättra på stegen mot de absolut största racing-scenerna. Han vann British F3 championshop 2009 och tog klivet vidare till Formula Renault 3.5 året därpå.
Därefter provkörde han för Red Bull i deras rookie test, både säsongen 2009 och 2010. Till slut fick han också göra debut i Formel 1 2011 då det blev elva starter för det spanska teamet HRT-Cosworth.
De tidiga säsongerna i F1
Efter debutsäsongen för HRT värvades Ricciardo till Toro Rosso till säsongen 2012. Där blev det 20 lopp för Daniel som slutade på 18:e plats, efter att bara ha skrapat ihop 10 poäng.
En ok insats ändå, inget att skämmas för, för en nykomling. Säsongen som följde blev något bättre. Daniel fördubblade poängskörden och slutade på fjortonde plats.
Hans talang gick dock inte obemärkt förbi och Red Bull, där Daniel hade provkort flera år tidigare, tyckte att de hade sett tillräckligt för att ge honom chansen.
Nu skulle vi äntligen få se vad Ricciardo kunde göra i en snabbare bil. En hel del skulle det visa sig. Sin debutsäsong för Red Bull 2014 slutade Daniel på tredje plats efter att ha vunnit tre race, än idag hans främsta resultat. Med viss besvikelse slutade han den andra säsongen först på åttonde plats men spände musklerna igen och slutade än en gång trea säsongen 2016.
Därefter blev det en femte och en sjätteplats innan både förare och stall tyckte att de hade nått vägs ände - de hade inte nått målet att göra Daniel Ricciardo till världsmästare.
Nystart hos Renault
2019 snappade Renault upp en 30-årig Ricciardo som hade några få år på sig att visa att han hade vad som krävdes för att utmana om guldet. Det blev en besvikelse. Första säsongen slutade han på nionde plats och den andra på en femteplats.
Det var redan klart under den andra säsongen att Daniel och Renault var klara med varandra. Daniel hade förhandlat och skrivit på för McLaren - ur den aspekten var femteplatsen trots allt helt okej.
Det var dags för 2021 att ta vid när den nu 31-årige Daniel Ricciardo stod inför sin förmodligen sista möjlighet att hitta ett stall som skulle kunna göra honom till världsmästare.
”The biggest moment of my career”
Den första säsongen i McLaren blev dock allt annat än lysande och det var tydligt att Ricciardo och stallkamraten Lando Norris hade en ansträngd relation, något som framgick tydligt i Drive to Survive. Ricciardo lyckades dock vinna på Monza vilket var hans första seger i en tävling sedan 2018.
Segern på Monza var McLarens första vinst sedan 2012. Norris körde i mål på andra plats efter Ricciardo den helgen och det såg ut att kunna vara vind i seglen för teamet. De lyckades dock inte alls förvalta situationen eller utveckla resultaten under resten av säsongen och McLaren slutade till slut på fjärde plats i konstruktörsmästerskapet efter Mercedes, Red Bull och Ferrari.
Utöver segern på Monza blev det även ett fastest lap för Ricciardo under säsongen men det blev trots allt en mellansäsong där han slutade på åttonde plats.
I en intervju efter säsongen när han kommenterade vinsten i Italien på Monza var han lyrisk: “The more time that passes since Monza, the more that I actually realise the effect of that. And I really do think it was the biggest moment, win, race, day of my motorsport career.”
Dystert avsked 2022
Säsongen 2022 har dock varit allt annat än lyckad för Ricciardo. Faktum är att han går mot sin sämsta placering sedan 2013. Efter idel topp tio-placeringar är australiensaren i skrivande stund på 14:e plats, med bara 19 poäng.
Hans främsta placering kommer från just Australiens GP i början av säsongen då han slutade på sjätte plats och körde in säsongens första åtta poäng. Även på Emilia Romagna i säsongens första sprintrace slutade han på sjätte plats, men på söndagens huvudtävling var han inte en av de tio främsta.
Sedan följde flera poänglösa race igen innan det blev en åttondeplats och fyra poäng i Azerbajdzjan. En niondeplats gav två nya poäng i det näst sista racet i Frankrike innan uppehållet.
Detta är långt ifrån ambitionen och förväntningarna. Stallkamraten Lando Norris har gjort det betydligt bättre och lägger på sjunde plats. Ricciardo svaga prestation är det som gör att McLaren inte ser ut att nå fjärdeplatsen i konstruktörsmästerskapet där de ligger strax bakom Alpine.
Det förvånade ingen när det offentliggjordes att Daniel Ricciardo lämnar McLaren efter den här säsongen. Oscar Piastri tar hans plats istället. Ricciardo har aviserat att han kommer att ta ett sabbatsår från F1-cirkusen.
Summeringen av hans F1-karriär är att han varit en stor talang som tyvärr inte lyckats blomma och förädla sin potential till fullo. Den här säsongen mycket väl visa sig bli hans sista som Formel 1-förare.