Personporträtt

Niki Lauda - den röda kepsen. Världsmästare, överlevare och flygbolagsboss

ANNONS

Namn: Andreas Nikolaus Lauda (Niki Lauda)

Team: March, BRM, Ferrari, Brabham, McLaren

Nationalitet: Österrike

Levde: 22 februari 1949 -  20 maj 2019 (70 år gammal)

F1 Säsonger: 13

Titlar: Trefaldig världsmästare i F1 (1975, 1977 och 1984)

Fun Fact: Lauda grundade och drev tre flygbolag: Lauda Air, Niki och Laudamotion.

Överklassonen som gick emot familjens önskan

Den 22:a februari 1949 föddes en av Formel 1-historiens främsta förare i Wien, Österrike. Andreas Nikolaus Lauda hade ingen naturlig koppling till motorsporten som liten och faktum var att man i hans förmögna familj ville att han skulle ta över faderns framgångsrika företag snarare än göra karriär inom motorsport. 

Trots detta var Niki, som han kallades i familjen, tydlig med att han ville bli racerförare och började sin karriär i små team i tävlingar som Formula Vee och Formula Three.

Med tanke på de färdigheter som den unge Niki visade upp slutade det trots allt med att familjen stöttade hans karriär ekonomiskt och tack vare detta lyckades han köpa en plats i den europeiska Formel 2 i teamet March, där han senare skulle göra sin F1-debut 1971. 

År 1975 skulle bli ett minnesvärt år för Lauda. Först gifte han sig med sin första fru, den chilensk-österrikiska Marlene Knaus, med vilken han fick två söner: Luca och Mathias.

Dessutom skulle han vinna den första av sina tre VM-titlar i F1 efter en fantastisk säsong. Lauda vann efter att ha vunnit fem av femton race och därmed brutit brassen Emerson Fittipaldis framfart. Brassen hade tagit två guld de senaste tre säsongerna.

En olycka som präglade hans liv

All lycka som varit med Lauda vid hans första Formel 1-titel skulle komma att bli sekundär redan året därpå. 

Säsongen 1976 hade Lauda inlett strålande och stormade fram mot en ny VM-titel. Lauda hade vunnit fyra av mästerskapets sex första lopp och tagit andraplatsen i de andra två.

Vid Tysklands Grand Prix på Nürburgring skulle dock Laudas liv förändras för alltid. Österrikaren tappade kontrollen över sin bil på andra varvet, krockade med skyddsbarriären varpå bilen gick upp i lågor mitt på banan. Laudas brinnande bil blev sedan påkörd av en annan bil. 

Niki Lauda satt chockad och fastbunden i cockpit med säkerhetsbältet och mitt i en atmosfär på 800 grader Celsius och förlorar förmågan att reagera. 

På grund av banans längd var det svårt för räddningsteamet att komma fram snabbt. Lauda andades in den farliga röken, en blandning av bränsle och kemikalier från bilens kaross. Delar av hans kropp fick snabbt allvarliga brännskador.

Omgivningen reagerade dock snabbt och fem åskådare, en polis och förarna Harald Ertl, Guy Edwards och Arturo Merzario hjälpte honom loss från infernot. 

När man ser bilderna från olyckan förstår man varför merparten av alla inblandade den där dagen i Tyskland inte hade några stora förhoppningar om att Lauda skulle klara sig levande ur situationen.

Efter att ha förts till ett sjukhus i Ludwigshafen gav läkarna en dyster diagnos: svåra första och tredje gradens brännskador på huvudet och händerna, flera brutna ben och farlig lungförgiftning på grund av gasinandning. 

På sjukhuset fick han den sista smörjelsen och han försattes i koma medan hans lungor rensades. Omgivningen och anhöriga förberedde sig på att Niki Lauda skulle dö, 27 år gammal. 

Den röda kepsen

Men Lauda överlevde natten, och till allas förvåning återhämtade han sig inom bara ett par månader. Under tiden försökte läkarna med fyra hudtransplantationer i ansiktet, men alla misslyckades eftersom hans immunförsvar stötte bort dem. 

Lauda beslutade sig för att inte operera sig ytterligare och började bära en röd keps för att täcka sina ärr. Den röda kepsen kom med åren att bli hans kännetecken. 

Efter att ha vaknat upp igen och insett situationens allvar, men också att han utöver sina brännskador inte skulle ha några allvarligare fysiska men för livet, bestämde sig Lauda omedelbart för att han skulle tillbaka till racingbanan. 

Som regerande världsmästare ville han försvara sin VM-titel och bara sex veckor efter kraschen i Österrike fanns Lauda på startlinjen igen vid Monzas Grand Prix. Comebacken blev lyckad och Lauda körde in på fjärde plats. 

Laudas röda keps hyllas under en ceremoni. Foto: Bildbyrån

Förrädaren i Fuji 

Lauda hade bara missat två lopp under sin rehabiliteringstid och eftersom han inlett säsongen i överlägsen stil (på de nio första loppen vann Lauda fem, tog två andraplatser och en tredjeplats) så ledde Lauda totalställningen inför avslutningen i Fuji, tre poäng före britten James Hunt

Det regnade kraftigt i Fuji under dagen och banan var blöt. Flera förare var oroliga för säkerheten och tävlingsledningen utredde ifall loppet skulle bli av eller ifall det skulle skjutas upp.  

Enligt Niki Lauda träffades förarna en efter en och de flesta var tydliga med att de inte ville tävla. De skulle ha nått en överenskommelse att inte tävla även om tävlingsledningen gav klartecken. 

Allt verkade tyda på att de skulle gå ut på banan och sedan dra sig tillbaka, ingen ville riskera livet på den våta banan. På startfältet sa Hunt: "Jag har ingen avsikt att tävla. Jag kan inte. Jag kommer bara köra några varv”. Niki Lauda sa: “Mitt liv är mer värt än en VM-titel”.  

Niki Lauda körde bara två varv innan han bröt. Brassarna Carlos Pace och Emerson Fittipaldi körde sju respektive nio medan Larry Perkins stannade redan efter ett. Men ingen annan stannade, den påstådda överenskommelsen existerade inte eller hade brutits. 

James Hunt behövde fyra poäng för att gå om Lauda i sluttabellen och lyckades ta tredjeplatsen vilket på den tiden innebar fyra poäng. Hunt tog VM-titeln medan Lauda slutade tvåa och är för många den moraliska vinnaren av 1976 års mästerskap. 

Säsongen 1976 är en av de mest ikoniska inom Formel 1 och har bland annat skildrats i filmen Rush. 
 

Andra titeln och första avskedet

Säsongen 1977 blev något  märklig för Lauda. Trots att han tog sin andra VM-titel efter segrar i de sydafrikanska, tyska och holländska Grand Prixen, hade hans tidigare goda relation med Ferrari varit ansträngd ända sedan han tog beslutet att inte tävla om titeln i Japans GP året innan. 

Redan innan säsongen var slut hade Lauda meddelat att han skulle sluta hos Ferrari och ansluta till Brabham till säsongen 1978. Laudas tid hos det brittiska teamet blev dock ingen succé. 

Han vann bara två lopp under säsongerna 1978 och 79 och kunde inte utmana om VM-titeln. Vid 30 års ålder och efter två VM-guld valde Niki Lauda att avsluta sin F1-karriär. Hemma i Österrike hade han grundat ett flygbolag som han nu ämnade ägna sig åt på heltid. 

Kung både på banan och i luftrummet. Foto: Bildbyrån


Comebacken

Men tiden som flygbolagsdirektör var något annat än att vara hyllad världsmästare i Formel 1. Lauda saknade tävlandet och lyckades övertyga McLaren, som varit hans stora rival under sina framgångsrika år, att hans talang var intakt och att han fortfarande hade mycket att ge. 

Formel 1-världen applåderade Laudas comeback och österrikaren vann två lopp under säsongen, USA och England, och slutade femma i totalen sitt comeback-år.

1983 blev inte alls något lyckat år för Niki Lauda. Han tog en tredjeplats i säsongens första race och en andraplats i det andra, men sedan följde sex raka tävlingar där han inte ens tog sig i mål. 

Lauda slutade på tionde plats och ingenting tydde på att han skulle kunna utmana giganten Nelson Piquet och nykomlingen Alain Prost som slutade i topp. 

Lauda, Prost, Piquet. Foto: Bildbyrån

Men Niki Lauda var fast bestämd att göra ett nytt försök 1984 och den här gången gick det bättre även om det blev en svängig start. De första fem loppen hade Lauda vunnit två race och brutit tre. Fortsättningen blev snarlik. Lauda hade stora problem med bilen och efter de första 9 racen hade han brutit sex gånger. 

Det blev en rafflande säsongsavslutning mot fransmannen Alain Prost som också fick problem och tvingades bryta i fyra av sina sista åtta lopp. 

De sista sju loppen vann Prost fyra och Lauda tre. I säsongsfinalen i Portugal slutade Lauda tvåa bakom Prost som vann. Andraplatsen räckte för att Lauda skulle ta VM-guldet med en halv poängs marginal, 72, mot Prost 71.5. 

Lauda körde även säsongen 1985 men utan någon större framgång. Han vann ett lopp, på Circuit Zandvoort i Nederländerna, vilket blev hans sista seger i karriären. Lauda slutade på tionde plats medan Prost fick revansch och tog sitt första VM-guld.


Nya flygplan, barn och VM-guld

Niki Lauda fortsatte i flygbranschen efter karriären men återvände sedan även till Formel 1 där han bland annat jobbade som rådgivare åt Michael Schumacher under dennes storhetstid. 

Senare skulle han även involveras i Mercedes som teknisk direktör, från 2010 och fram till sin död, och med Mercedes vann han  fyra världsmästartitlar med Lewis Hamilton och Nico Rosberg

2005 gifte Lauda sig för andra gången, nu med Birgit Wetzinger som varit flygvärdinna på Laudas flygbolag, och paret bodde på Ibiza med tvillingarna Mia och Max, som föddes 2009.

Niki Lauda avled den 20 maj 2019 i Wien, Österrike, omgiven av sin familj vid 70 års ålder. Detta efter en tids sjukdom och en längre sjukhusvistelse. 

Leclerc, Räikkönen, Vettel och de andra förarna hedrar Lauda. Foto: Bildbyrån

Vid begravningen närvarade flertalet stora österrikiska kändisar och politiker och även många av Formel 1-världens stjärnor, såväl dåtida som nutida; Jackie Stewart Alain Prost, Nelson Piquet, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, David Coulthard, Nico Rosberg och Valtteri Bottas

Med tre VM-guld var Lauda tidernas näst mest framgångsrika Formel 1-förare vid tidpunkten för hans avsked. Bara Juan Manuel Fangio med fem titlar hade tagit fler än Lauda, som låg lika med Jack Brabham och Jackie Stewart med tre. 

Än idag gör Niki Laudas meriter honom till en av världens främsta genom alla tider. Bara fem förare har lyckats ta fler än tre VM-titlar i Formel 1-historien; Hamilton, Schumacher, Fangio, Prost och Vettel.  

Han fick, i slutet av 2022, en gata uppkallad efter sig. Under högtidliga former annonserade Mercedes att det numer finns en gata vid namn Lauda Drive vid deras högkvarter i Brackely. 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten