Stall

Red Bull Racing - tillbaka på toppen, för att stanna hur länge?

ANNONS

Red Bull är återigen teamet som alla vill slå. Nu är frågan inte om man vinner i år - utan hur lång deras dominans kommer fortsätta. 

Nuvarande förare: Max Verstappen och Sergio Pérez

Stallchef: Christian Horner

Grundat år: 2004

Tidigare namn: Red Bull Racing, Infiniti Red Bull Racing, Aston Martin Red Bull Racing, Red Bull Racing Honda

Konstruktörstitlar: 5

Mästerskap vunna av förare: 6 - Sebastian Vettel (4), Max Verstappen (2) 

Oracle Red Bull Racing

Oracle Red Bull är ett privatägt team av österrikiskt ursprung med säte i Milton Keynes, Storbritannien. Även om Red Bull grundades relativt nyligen började teamet leverera på högsta nivå ganska direkt efter starten i slutet av 2004. Den österrikiska energidrycken som proklamerar att den ger sina användare vingar, är ägare och huvudsponsor för teamet.

Red Bull är det första österrikiska teamet i F1-historien och trots att de funnits relativt kort tid så kan de redan skryta med fem konstruktörsmästerskap; säsongerna 2010, 11, 12 och 13 samt nu senast 2022. 

Denna tidigare triumferan kom efter att David Coulthard hade gått i pension och Sebastian Vettel hade skrivit på 2009. Den tyske föraren ledde Red Bull Racing till deras första pole position och sin första seger i Formel 1 i Kinas Grand Prix 2009.

Efter Vettels sista guld 2013 skulle det dock dröja åtta långa år innan Max Verstappen återtog VM-titeln till Red Bull genom sin världsmästartitel 2021, då teamet officiellt döpts till Red Bull-Honda.

Säsongen 2022 var det upplagt för en ny klang och jubelföreställning för Red Bull som vann dubbla guld, både för Verstappen och i konstruktörsmästerskapet. 

Till i år kliver Red Bull in som skyhöga favoriter och frågan är inte om de kommer att vinna, utan om de kommer att vinna i lika stor stil som senast.

Från 2010 och framåt har F1-titeln handlat om två team. Foto: Bildbyrån

Historien om Red Bull

Teamets ursprung kan spåras tillbaka till Jackie Stewarts, Stewart Grand Prix-team, som körde sina första lopp 1997. Teamet köptes upp av Ford och körde under namnet Jaguar Racing under 2000 års Formel 1-säsong.

Trots flera förändringar och uppmärksammade rekryteringar, bland annat av profilerade F1-legender som Niki Lauda och Bobby Rahal, lyckades teamet inte göra några resultat att skryta om. 

Ford bestämde sig för att dra sig tillbaka och sälja sina andelar i Formel 1-stallet 2004 efter säsongen. In kom istället det österrikiska energidrycksbolaget Red Bull och köpte Jaguar Racing och döpte om det till Red Bull Racing. 

Etablerade David Coulthard och den unge österrikaren Christian Klien var teamets förare under den första säsongen och de båda levererade direkt. Det blev poäng för båda förarna under de två första loppen av säsongen 2005.

När säsongen sedan summerades slutade Coulthard tolva och Klien på femtonde plats, acceptabla resultat för att vara stallets debutsäsong. De 34 poängen räckte dessutom till en sjundeplats i konstruktörsmästerskapet. Coulthard tog sedan teamets första pallplats i Monacos GP 2006.

År 2007 anslöt Mark Webber sig till teamet för att köra ihop med Coulthard. Red Bull slutade femma det året, halkade återigen tillbaka till sjunde plats 2008, men allt skulle sedan förändras 2009 i samband med signeringen av en ung tysk.

Den rutinerade David Coulthard slutade 2008 och ersattes av den 21-årige Sebastian Vettel, som tog teamets första seger i Kinas Grand Prix 2009 och inledde en gyllene era för sitt nya stall. Sin första säsong hos Red Bull slutade Vettel tvåa bakom Jenson Button

Red Bull slutade dessutom tvåa i konstruktörsmästerskapet samma år och vann de tre sista tävlingarna under säsongen. En tydlig markör för vart det hela var på väg.

En gyllene guldera inleds

Säsongen 2010 inleddes gulderan för Red Bull då Sebastian Vettel tog fyra raka VM-guld och Red Bull som team tog lika många konstruktörstitlar. 2010-2013 var de helt oslagbara. Bakom Vettel körde australiensaren Mark Webber föredömligt och slutade trea, trea, sexa och trea under åren 2010-2013, vilket möjliggjorde för Red Bull att kunna vinna konstruktörtiteln.  

Vettel blev dessutom den yngste världsmästaren i F1:s historia. En titel han övertog från Lewis Hamilton som också hade vunnit som 23-åring, men Vettel var cirka sex månder yngre.

Vettel och Red Bull dominerade fullständigt 2011. Han inledde säsongen med fem segrar på sex första racen och sen bara fortsatte det. Tysken tog 11 av teamets 12 segrar det året och VM-titeln var i hamn med fyra lopp kvar att köra - titeln i konstruktörsmästerskapet var bekräftad med tre lopp kvar.

2012 däremot blev det en stenhård kamp mot Fernando Alonso i Ferrari. Vettel hade inte alls samma flygande start på säsongen och efter 13 race hade han bara vunnit ett lopp. Sedan smällde det till, Vettel tog fyra raka segrar och två ytterligare podiumplaceringar gjorde att han kunde ta sig förbi Alonso och vinna VM-titeln med bara tre poängs marginal. 

2013 var det återigen kamp med Fernando Alonso och Ferrari, i de första 10 racen. 

Sedan satte Vettel ytterligare ett nytt rekord när han vann nio raka GP under andra halvan av 2013. En sanslös uppvisning och han lekte hem VM-titeln och konstruktörstiteln åt Red Bull, för fjärde säsongen i följd. Alonso var aldrig nära. 

Sebastian Vettel i Red Bulls färger 2014. Foto: Bildbyrån/Reuters

Glansdagarna tar slut

2014 bekräftade Red Bull att den unge Daniel Ricciardo skulle bli Sebastian Vettels nya lagkamrat, men teamets guldera skulle visa sig vara över. Red Bull hade stora problem med sina Renault-motorer, vilket bland annat tvingade Vettel att bryta i Australiens GP och där Ricciardo diskvalificerades för att ha överskridit bränsleförbrukningsgränsen efter att ha slutat tvåa.

När säsongen summerades hade Daniel Ricciardo med bred marginal kört om sin fyrfaldiga världsmästare till lagkamrat och slutade trea i totalen, Vettel slutade femma. 

Mot Lewis Hamilton och Mercedesfanns inget att göra. Även om Red Bull inte visste det då så var slaget förlorat. Mercedes och Hamilton skulle komma att dominera sporten de kommande åtta åren. Säsongen 2014 blev också Vettels sista för Red Bull, han flyttade därefter till Ferrari.

Ny världsmästare 2021

Efter några mellanår där Red Bull även blivit omkörda av Ferrari i kampen om konstruktörstiteln var 2021 ett år då Red Bull ändå kände att de hade något på gång.  

Detta efter att ha slutat tvåa bakom Mercedes 2020 och där Max Verstappen vunnit sista racet för säsongen. Ingen av ungtupparna Pierre Gasly eller Alexander Albon lyckades däremot inte imponera på ledningen tillräckligt för att bli kvar och fick ge plats åt den rutinerade mexikanen Sergio “Checo” Pérez. 

Hamilton vann säsongens första race, Verstappen det andra. Hamilton det tredje och fjärde och Verstappen det femte. Checo Pérez slog till med en oväntad vinst i det sjätte loppet i Azerbajdzjan och därefter tog Max Verstappen tre raka segrar vilket indikerade att den här VM-titeln inte skulle ges bort till Hamilton och Mercedes utan rejäl kamp. 

Upplösningen kan ni. I en av de mest rafflande avslutningarna någonsin körde Verstappen om Hamilton i sista kurvan i säsongsfinalen i Abu Dhabi under uppmärksammade och kritiserade former. Efter fyra timmars utredning av Mercedes protest förkunnades dock att resultatet stod fast. 

Max Verstappen blev efter tio segrar, tio pole positions och 18 pallplatser inte bara Red Bulls andra världsmästare, utan också den första nederländska världsmästaren i historien. 

Checo Pérez slutade fyra i totalen, bakom Mercedes-föraren Bottas, vilket innebar att Red Bull lyckades inte ta konstruktörstiteln från Mercedes den gången. 

Tillbaka på toppen av konstruktörsmästerskapet

I slutet av 2021 presenterade Red Bull sitt nya namn: efter ett avtal med teknikföretaget Oracle döptes företaget om till Oracle Red Bull Racing. Verstappen och Pérez var kvar som förare och den senare fick dessutom förlängt avtal en bit in på säsongen tack vare sina fina prestationer. 

Mexikanens nya avtal sträcker sig över säsongen 2024. Verstappen har sedan tidigare ett långt avtal som gäller över säsongen 2028. Femårskontraktet som Verstappen fick av Red Bull är det längsta, och ihop med ihop med Hamiltons senaste avtal för Mercedes, det också mest välbetalda avtalet i F1:s historia, och sägs vara värt 53 miljoner dollar om året. 

Säsongen inleddes dock inte alls på något bra sätt då Ferrari och Charles Leclerc vann två av de tre första loppen. Det börjades ställas frågor kring om Max Verstappen skulle klara av att leva upp till förväntningarna – men sen small det till. 

Verstappen vann totalt 15 av 22 race, 15 av de 19 sista och Checo Pérez fyllde på med två segrar. Totalt vann Red Bull 17 av 22 GP det här året och vann konstruktörstiteln i stor stil. 

Verstappen slog även rekord med flest antal segrar på en säsong, 15 stycken. Det ska nämnas att han hade fler lopp på sig att ta dessa 15 segrar än vad Schumacher och Vettel hade. 

RB19: Red Bull:s bil för 2023

Hur länge kommer de dominera?

Enda riktiga frågetecknet kring Red Bull i år här mycket deras straff med att få jobba mindre tid med vindtunneln kommer att påverka teamet under året. Vissa experter och F1-förare tror att det kommer påverka mycket, andra mindre. 

Att det finns en viss spänning mellan de båda förarna Verstappen och Perez blev tydligt i Brasilien GP i höstas när den redan klara världsmästaren Verstappen gick emot stallorder och vägrade ge upp sin plats åt Checo trots att de båda låg långt från toppen i det aktuella racet.

”Vi har redan pratat om det här och jag har gett mina förklaringar”, sa Verstappen i radion. 

”Obegripligt, han har vunnit två VM-guld tack vare mig”, sa Perez i intervjun efteråt. 

I slutändan lär det inte spela någon större roll om de båda förarna kommer överens eller inte då Verstappen är så tydlig etta. 

Ferrari och Mercedes nämns som de främsta utmanarna i år men det är ingen som ser det som realistiskt.

Red Bull lär vinna även i år, frågan är bara om man gör det med lika stor segermarginal som förra året eller om de övriga teamen knappar in. 

Det ska också bli spännande att se om det händer något kring förarpositionen i slutet av säsongen. Checo Pérez har kontrakt över 2024 men Daniel Ricciardo har återvänt till Red Bull som reservförare och dessutom har stallchefen Christian Horner öppet sagt att man närmat sig Lando Norris (McLaren). 

Dessutom finns stortalangen Oscar Piastri (också McLaren) ny för i år. Checo Perez lever på lånad tid, det ska bli mycket intressant att se vem som efterträder honom och om ett byte sker redan efter denna säsong. 


Verstappen överlägsen i premiärracet – dubbelt Red Bull i topp när Leclerc bröt

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten