Red Bull Racing - tillbaka på toppen, för att stanna hur länge?
Red Bull är återigen teamet som alla vill slå. Nu är frågan inte om man vinner i år - utan hur lång deras dominans kommer fortsätta.
Nuvarande förare: Max Verstappen och Sergio Pérez
Stallchef: Christian Horner
Grundat år: 2004
Tidigare namn: Red Bull Racing, Infiniti Red Bull Racing, Aston Martin Red Bull Racing, Red Bull Racing Honda
Konstruktörstitlar: 5
Mästerskap vunna av förare: 6 - Sebastian Vettel (4), Max Verstappen (2)
Oracle Red Bull Racing
Oracle Red Bull är ett privatägt team av österrikiskt ursprung med säte i Milton Keynes, Storbritannien. Även om Red Bull grundades relativt nyligen började teamet leverera på högsta nivå ganska direkt efter starten i slutet av 2004. Den österrikiska energidrycken som proklamerar att den ger sina användare vingar, är ägare och huvudsponsor för teamet.
Red Bull är det första österrikiska teamet i F1-historien och trots att de funnits relativt kort tid så kan de redan skryta med fem konstruktörsmästerskap; säsongerna 2010, 11, 12 och 13 samt nu senast 2022.
Denna tidigare triumferan kom efter att David Coulthard hade gått i pension och Sebastian Vettel hade skrivit på 2009. Den tyske föraren ledde Red Bull Racing till deras första pole position och sin första seger i Formel 1 i Kinas Grand Prix 2009.
Efter Vettels sista guld 2013 skulle det dock dröja åtta långa år innan Max Verstappen återtog VM-titeln till Red Bull genom sin världsmästartitel 2021, då teamet officiellt döpts till Red Bull-Honda.
Säsongen 2022 var det upplagt för en ny klang och jubelföreställning för Red Bull som vann dubbla guld, både för Verstappen och i konstruktörsmästerskapet.
Till i år kliver Red Bull in som skyhöga favoriter och frågan är inte om de kommer att vinna, utan om de kommer att vinna i lika stor stil som senast.
Historien om Red Bull
Teamets ursprung kan spåras tillbaka till Jackie Stewarts, Stewart Grand Prix-team, som körde sina första lopp 1997. Teamet köptes upp av Ford och körde under namnet Jaguar Racing under 2000 års Formel 1-säsong.
Trots flera förändringar och uppmärksammade rekryteringar, bland annat av profilerade F1-legender som Niki Lauda och Bobby Rahal, lyckades teamet inte göra några resultat att skryta om.
Ford bestämde sig för att dra sig tillbaka och sälja sina andelar i Formel 1-stallet 2004 efter säsongen. In kom istället det österrikiska energidrycksbolaget Red Bull och köpte Jaguar Racing och döpte om det till Red Bull Racing.
Etablerade David Coulthard och den unge österrikaren Christian Klien var teamets förare under den första säsongen och de båda levererade direkt. Det blev poäng för båda förarna under de två första loppen av säsongen 2005.
När säsongen sedan summerades slutade Coulthard tolva och Klien på femtonde plats, acceptabla resultat för att vara stallets debutsäsong. De 34 poängen räckte dessutom till en sjundeplats i konstruktörsmästerskapet. Coulthard tog sedan teamets första pallplats i Monacos GP 2006.
År 2007 anslöt Mark Webber sig till teamet för att köra ihop med Coulthard. Red Bull slutade femma det året, halkade återigen tillbaka till sjunde plats 2008, men allt skulle sedan förändras 2009 i samband med signeringen av en ung tysk.
Den rutinerade David Coulthard slutade 2008 och ersattes av den 21-årige Sebastian Vettel, som tog teamets första seger i Kinas Grand Prix 2009 och inledde en gyllene era för sitt nya stall. Sin första säsong hos Red Bull slutade Vettel tvåa bakom Jenson Button.
Red Bull slutade dessutom tvåa i konstruktörsmästerskapet samma år och vann de tre sista tävlingarna under säsongen. En tydlig markör för vart det hela var på väg.
En gyllene guldera inleds
Säsongen 2010 inleddes gulderan för Red Bull då Sebastian Vettel tog fyra raka VM-guld och Red Bull som team tog lika många konstruktörstitlar. 2010-2013 var de helt oslagbara. Bakom Vettel körde australiensaren Mark Webber föredömligt och slutade trea, trea, sexa och trea under åren 2010-2013, vilket möjliggjorde för Red Bull att kunna vinna konstruktörtiteln.
Vettel blev dessutom den yngste världsmästaren i F1:s historia. En titel han övertog från Lewis Hamilton som också hade vunnit som 23-åring, men Vettel var cirka sex månder yngre.
Vettel och Red Bull dominerade fullständigt 2011. Han inledde säsongen med fem segrar på sex första racen och sen bara fortsatte det. Tysken tog 11 av teamets 12 segrar det året och VM-titeln var i hamn med fyra lopp kvar att köra - titeln i konstruktörsmästerskapet var bekräftad med tre lopp kvar.
2012 däremot blev det en stenhård kamp mot Fernando Alonso i Ferrari. Vettel hade inte alls samma flygande start på säsongen och efter 13 race hade han bara vunnit ett lopp. Sedan smällde det till, Vettel tog fyra raka segrar och två ytterligare podiumplaceringar gjorde att han kunde ta sig förbi Alonso och vinna VM-titeln med bara tre poängs marginal.
2013 var det återigen kamp med Fernando Alonso och Ferrari, i de första 10 racen.
Sedan satte Vettel ytterligare ett nytt rekord när han vann nio raka GP under andra halvan av 2013. En sanslös uppvisning och han lekte hem VM-titeln och konstruktörstiteln åt Red Bull, för fjärde säsongen i följd. Alonso var aldrig nära.
Glansdagarna tar slut
2014 bekräftade Red Bull att den unge Daniel Ricciardo skulle bli Sebastian Vettels nya lagkamrat, men teamets guldera skulle visa sig vara över. Red Bull hade stora problem med sina Renault-motorer, vilket bland annat tvingade Vettel att bryta i Australiens GP och där Ricciardo diskvalificerades för att ha överskridit bränsleförbrukningsgränsen efter att ha slutat tvåa.
När säsongen summerades hade Daniel Ricciardo med bred marginal kört om sin fyrfaldiga världsmästare till lagkamrat och slutade trea i totalen, Vettel slutade femma.
Mot Lewis Hamilton och Mercedesfanns inget att göra. Även om Red Bull inte visste det då så var slaget förlorat. Mercedes och Hamilton skulle komma att dominera sporten de kommande åtta åren. Säsongen 2014 blev också Vettels sista för Red Bull, han flyttade därefter till Ferrari.
Ny världsmästare 2021
Efter några mellanår där Red Bull även blivit omkörda av Ferrari i kampen om konstruktörstiteln var 2021 ett år då Red Bull ändå kände att de hade något på gång.
Detta efter att ha slutat tvåa bakom Mercedes 2020 och där Max Verstappen vunnit sista racet för säsongen. Ingen av ungtupparna Pierre Gasly eller Alexander Albon lyckades däremot inte imponera på ledningen tillräckligt för att bli kvar och fick ge plats åt den rutinerade mexikanen Sergio “Checo” Pérez.
Hamilton vann säsongens första race, Verstappen det andra. Hamilton det tredje och fjärde och Verstappen det femte. Checo Pérez slog till med en oväntad vinst i det sjätte loppet i Azerbajdzjan och därefter tog Max Verstappen tre raka segrar vilket indikerade att den här VM-titeln inte skulle ges bort till Hamilton och Mercedes utan rejäl kamp.
Upplösningen kan ni. I en av de mest rafflande avslutningarna någonsin körde Verstappen om Hamilton i sista kurvan i säsongsfinalen i Abu Dhabi under uppmärksammade och kritiserade former. Efter fyra timmars utredning av Mercedes protest förkunnades dock att resultatet stod fast.
Max Verstappen blev efter tio segrar, tio pole positions och 18 pallplatser inte bara Red Bulls andra världsmästare, utan också den första nederländska världsmästaren i historien.
Checo Pérez slutade fyra i totalen, bakom Mercedes-föraren Bottas, vilket innebar att Red Bull lyckades inte ta konstruktörstiteln från Mercedes den gången.
Tillbaka på toppen av konstruktörsmästerskapet
I slutet av 2021 presenterade Red Bull sitt nya namn: efter ett avtal med teknikföretaget Oracle döptes företaget om till Oracle Red Bull Racing. Verstappen och Pérez var kvar som förare och den senare fick dessutom förlängt avtal en bit in på säsongen tack vare sina fina prestationer.
Mexikanens nya avtal sträcker sig över säsongen 2024. Verstappen har sedan tidigare ett långt avtal som gäller över säsongen 2028. Femårskontraktet som Verstappen fick av Red Bull är det längsta, och ihop med ihop med Hamiltons senaste avtal för Mercedes, det också mest välbetalda avtalet i F1:s historia, och sägs vara värt 53 miljoner dollar om året.
Säsongen inleddes dock inte alls på något bra sätt då Ferrari och Charles Leclerc vann två av de tre första loppen. Det börjades ställas frågor kring om Max Verstappen skulle klara av att leva upp till förväntningarna – men sen small det till.
Verstappen vann totalt 15 av 22 race, 15 av de 19 sista och Checo Pérez fyllde på med två segrar. Totalt vann Red Bull 17 av 22 GP det här året och vann konstruktörstiteln i stor stil.
Verstappen slog även rekord med flest antal segrar på en säsong, 15 stycken. Det ska nämnas att han hade fler lopp på sig att ta dessa 15 segrar än vad Schumacher och Vettel hade.
Hur länge kommer de dominera?
Enda riktiga frågetecknet kring Red Bull i år här mycket deras straff med att få jobba mindre tid med vindtunneln kommer att påverka teamet under året. Vissa experter och F1-förare tror att det kommer påverka mycket, andra mindre.
Att det finns en viss spänning mellan de båda förarna Verstappen och Perez blev tydligt i Brasilien GP i höstas när den redan klara världsmästaren Verstappen gick emot stallorder och vägrade ge upp sin plats åt Checo trots att de båda låg långt från toppen i det aktuella racet.
”Vi har redan pratat om det här och jag har gett mina förklaringar”, sa Verstappen i radion.
”Obegripligt, han har vunnit två VM-guld tack vare mig”, sa Perez i intervjun efteråt.
I slutändan lär det inte spela någon större roll om de båda förarna kommer överens eller inte då Verstappen är så tydlig etta.
Ferrari och Mercedes nämns som de främsta utmanarna i år men det är ingen som ser det som realistiskt.
Red Bull lär vinna även i år, frågan är bara om man gör det med lika stor segermarginal som förra året eller om de övriga teamen knappar in.
Det ska också bli spännande att se om det händer något kring förarpositionen i slutet av säsongen. Checo Pérez har kontrakt över 2024 men Daniel Ricciardo har återvänt till Red Bull som reservförare och dessutom har stallchefen Christian Horner öppet sagt att man närmat sig Lando Norris (McLaren).
Dessutom finns stortalangen Oscar Piastri (också McLaren) ny för i år. Checo Perez lever på lånad tid, det ska bli mycket intressant att se vem som efterträder honom och om ett byte sker redan efter denna säsong.
Verstappen överlägsen i premiärracet – dubbelt Red Bull i topp när Leclerc bröt