Joakim Bonnier.
Foto: Sven Simon/Imago
Krönika
Magnus Berthling: Joakim Bonnier – en legend som inte får glömmas bort 
ANNONS

Han var en av svensk bilsports stora pionjärer, och tillika den första blågula föraren att vinna ett F1-lopp. I sin senaste krönika för FormelDirekt.se ser Magnus Berthling tillbaka på Joakim Bonniers gärning – och den tragiska krasch som kostade honom livet på Le Mans 21972.

“Han var den första svensken som lärde sig köra fort, ibland fortare än de flesta och några gånger absolut fortast av alla.”

Så inleder Joakim Bonnier sina memoarer som publicerades så tidigt som 1961 när han var mitt uppe i sin långa internationella karriär som skulle sträcka sig ända fram till den tragiska dödsolyckan på Le Mans 1972.

Joakim Bonnier, eller “JoBo” som han kallades i sin nära krets, tävlade i en annan tid, född och uppvuxen i ett annat Sverige och blev den förste från vårt nordliga land att slå sig fram hela vägen till den absoluta racingtoppen. 

För dit kom Joakim Bonnier även om vi i Sverige inte riktigt förstod hans storhet, då racing på global nivå var något väldigt nytt och säkert lite konstigt i det svenska folkhemmet. Bonnier blev också ganska illa behandlad av den svenska avundsjukan och felaktigt utmålad som en ”golden boy” som levde på sin förmögna familjs pengar och köpte sig en plats i racingeliten. 

Inget kunde vara mer felaktigt.

Ett kämpigt liv med små resurser

Joakim Bonnier var i stället en verklig entreprenör, som valt bort sin familjs naturliga karriär inom media och publishing, för att i stället redan under sin militärtjänst börja importera bilar på egen hand. Ganska snart blev han generalagent för bland annat Alfa Romeo, som ju var djupt involverad i bilsporten på 50-talet. Men antalet racerbanor i Sverige var få, så Bonnier fick börja med en på sin tid stor motorsportgren, isracing på frusna sjöar ofta långt upp i norra Sverige. I sanning långt från racingnoblessen i Monaco dit han senare skulle ta sig. Vid sidan om isracing-äventyren blev det en del rally, bland annat ställde Bonnier upp i det populära Midnattssolsrallyt som kördes från Stockholm hela vägen till gruvorna i Kiruna.

Genom kopplingarna till Alfa Romeo förvärvade Bonnier så småningom ett exemplar av den legendariska Alfa Romeo Disco Volanto, en snabb sportvagn som skulle hänga med honom ut på europeiska äventyr under flera år på 50-talet. Bonnier drev stallet, kallat Scuderia Bonnier, helt på egen hand utan fabriksstöd. Tillsammans med bara en mekaniker drog han runt från bana till bana på kontinenten, försörjde sig och sitt tävlande med start- och prispengar, och byggde med sin uppskattade sociala förmåga ett stort nätverk som senare skulle betala sig. Det var ett kämpigt liv, små resurser gjorde att han fick bryta många gånger på grund av mekaniska fel. Men till slut hamnade han på rätt plats i rätt tid.

Han befann sig på Monza 1956 när Maserati plötsligt fick en plats ledig i sitt F1-stall. Bonnier imponerade direkt, fick kontrakt året därpå och började sakta etablera sig i F1-världen. Karriären höll på att sluta illa efter en våldsam krasch på Imola 1958, men Joakim återhämtade sig och valde året därpå att skriva kontrakt med det ännu oprövade BRM-stallet. Det var i en BRM han året därpå vann sitt livs enda och Sveriges första seger i Formula 1 på den utmanande Zandvoort-banan i Holland. Framtiden såg ljus ut. Säsongen 1960 var det nära att kunna bli fler segrar. Men året efter tog Joakim Bonnier ett mindre bra beslut som fick hans F1-karriär att gå i stå.

Foto: Pressefoto Baumann/Imago

Uthållig konsekvent körstil

Parallellt med Formula 1 körde Bonnier sportvagnar, en klass som passade hans uthålliga och konsekventa körstil, där förutsättningarna ofta kunde skifta flera gånger under de långa tävlingarna. Porsche var ett stall på uppåtgående och hade stort förtroende för Bonnier, speciellt efter hans seger i Targa Floria 1960. Den tävlingen var en riktigt utmaning, närmast ett rally med väldigt potenta sportbilar på vanliga landsvägar som slingrade sig mellan bergen på Sicilien. Det skulle bli Joakim Bonniers absoluta favorittävling, som han vann ännu en gång 1963. 

Styrkt av framgångarna i sportvagnsklassen kastade sig Porsche 1961 in i Formula 1, där man lockade över Jo Bonnier och talangen Dan Gurney. Men man lyckades aldrig få till en riktig vinnarbil och drog sig ur året därpå för att fokusera helt på sportvagnar. 

Men Joakim Bonnier ville inte lämna F1, fortsatte 60-talet ut i först privatsatallet Rob Walkers bilar, senare med ett eget men ganska resurssvagt team. Lite synd, för hade Bonnier stannat hos BRM hade han kanske haft chans till VM-titeln i stället för Graham Hill 1962 då BRM var teamet alla försökt besegra. Men alla visste att Bonnier satt på mycket kunskap som var värdefull för ett team, bland annat kallades han in för att köra för Hondas F1-team och även för Lotus där han körde den fyrhjulsdrivna men hopplöst överviktiga modell 63 under Englands GP 1969. Bonniers sista F1-tävling var USA:s GP där för övrigt tre svenskar ställde upp, utöver “JoBo” även Ronnie Peterson och Reine Wisell som tog en pallplats.

Men i sportvagnar fortsatte framgångarna. Han var väldigt nära att vinna 24-timmarsloppet tillsammans med Graham Hill 1964 i den vackra Ferrari 330P. Men någon Le Mans-seger skulle det aldrig bli trots tolv försök. I stället kom Bonniers kanske största triumf när han vann 1000-kilometersloppet på Nürburgring i en Chaparall 1966, en av många segrar i sportvagnar som mer och mer kom att bli hans specialitet. Han vann också EM för tvåliters sportvagnar 1971, deltog i Can-Am och många andra serier och kategorier.

Satte stopp för en fantastisk förarkarriär

Men Bonnier hade även ambitioner som teamägare, och blev mot slutet av 60-talet europeisk agent för Lola, dåtidens mest populära racersportvagn för privatförare. Många minns hans legendariska, gula Lola T70 som han tog med sig till Sverige för flera gästspel. Den riktigt stora satsningen gjorde Bonnier 1972. I konkurrens från resursstarka fabriksstall som bla Ferrari, Alfa Romeo och Matra ställde Bonnier upp i VM-serien med två stycken Lola T280, där han själv körde den ena bilen tillsammans med Reine Wisell. 

En seger för teamet kom allt närmare och kunde mycket väl skett på 24-timmarsloppet på Le Mans innan tragedin slog till. 

Efter en del reparationer under natten gjorde Bonnier en stark upphämtning under morgontimmarna och gick för seger. Men, när han skulle varva en långsammare bil värjde denna åt fel håll, trängde av Bonnier från banan rakt ut i skogen där hans bil exploderade och blev totalförstörd. 

Joakim Bonnier dog omedelbart.



Det satte stopp för en fantastisk förarkarriär och kanske också en karriär som stallchef som kunde sträckt sig långt fram i tiden. Det gick nämligen rykten om att Bonnier planerade starta ett eget Formula 1-stall med bilar tillverkade av Lola. Bilar som dök upp till säsongen 1974 då Graham Hill i stället tog chansen att försöka vinna (men misslyckades) som förare med ett eget team. 

Scuderia Bonnier med sina smäckra Lola-bilar upplöstes efter olyckan på Le Mans, så Sverige förlorade inte bara en stor racerförare utan kanske också ett kommande F1-stall som kanske hade gett många förare chansen att slå sig fram internationellt.

Foto: Imago/Werek/Bildbyrån

Från kall isbanetävling i Norrland till glansen i Monaco

Utöver sin egen förar- och stallchefskarriär blev Joakim Bonnier med tiden ett mycket respekterat namn inom internationella bilsport. Han medverkade själv i F1-filmen Grand Prix med James Gardner i huvudrollen 1967. Och han drev ett omfattande arbete för säkrare bilar och banor, och var ordförande i F1-förarnas egen ”fackförening” GPDA. Bonnier drev också en omfattande business vid sidan om motorsporten med så skiftande verksamheter som dubbtillverkning men var också en stor konsthandlare från sin bas i Schweiz.  

I den mytsökande mediavärlden är det lätt att få en stämpel som förföljer en människa livet ut. 

Det sägs att sättarna på de stora nyhetstidningarna i Sverige hade en färdig rubrik att använda när man skrev om Joakim – ”Bonnier bröt igen” (det var lite hantverk i tidningsvärlden på den tiden). Men det var en missvisande rubrik, sett hur dålig tillförlitligheten var i motorsporten på den tiden bröt Bonnier inte sina lopp mer än någon annan. För 109 Formula 1-lopp, en GP-seger och många, många fler vinster i främst sportvagnslopp förtjänar respekt. Och framför allt visade Jo Bonnier vägen för många svenska talanger. Det går att ta sig hela vägen från en kall isbanetävling i Norrland till glansen i Monaco, om bara drivet och talangen finns där. 

Försök få ta hans memoarer “Fort, fortare, fortast” – kan vara svårt, men sök på nätet – och gå in på någon av de Facebookgrupper som fortfarande mer än 50 år efter hans död diskuterar och delar bilder om denna stora racerförare. Och är du uppe kör i bergen på Sicilien och råkar hitta en restaurang med anor från 50-talet är chansen stor att du ser en bild av Joakim Bonnier bredvid den lokala hjälten Nino Vacarella.

En av svensk motorsports största hjältar

Personligen gör det mig illa att Joakim Bonnier inte uppmärksammades mer i Sverige vid 50-årsminnet förra året efter hans bortgång. Jag var året innan ordförande i Svenska Bilsportförbundet och planerade en rad initiativ och aktiviteter för att uppmärksamma Sveriges första riktigt professionella och internationella racerförare. Men omständigheter gjorde att de planerna inte kunde förvekligas. 

Men låt oss alla minnas och uppmärksamma en av svensk motorsports allra största hjältar. Joakim Bonnier var inte bara framgångsrik själv, han banade väg för kommande generationer svenska racerförare, blev en känd och uppskattad ambassadör för motorsporten och var en riktig allroundbegåvning som förare. Det förtjänar respekt.

Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1. 


TV: Bilen som gav Ronnie Peterson chansen att bli världsmästare

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten