Oscar Piastri — griddens mest spännande förare
Efter ett infekterat kontraktsbråk med Alpine förra året tar nu Oscar Piastri nya tag i McLaren.
Namn: Oscar Piastri
Team: McLaren
Nationalitet: Australiensare
Ålder: 21
Säsonger i F1: Debutant
Titlar eller bättre meriter: Mästare i Formula Renault Eurocup, Formel 3 och Formel 2
Fun fact: Vann både Formel 3 och Formel 2 under sina debutsäsonger
Från Melbourne till McLaren
Oscar Piastri föddes den 6 april 2001 i Melbourne, Australien. Han har skördat stora racingframgångar genom sitt unga liv och det har aldrig varit någon tvekan om att Piastri skulle nå Formel 1 en dag.
Född 2001 är han den yngste föraren på gridden i år, ett år yngre än amerikanen Logan Sargeant.
Racingkarriären började som för nästan alla andra förare med karting. Mellan 2011 och 2014 körde han framgångsrikt på nationell nivå i Australien med flera olika mästerskap.
Segrarna och framgångarna radades upp under hans tonår. Tittar man igenom hans bakgrund så ser man tydligt att det var en kille som skulle gå långt. Nu stundar debuten i F1 för honom, en dröm som han har haft hela sitt liv.
2016 flyttade han till Storbritannien för att satsa på racingen till 100 % och fortsätta utvecklas inom sporten han älskar. Häng med så tar vi det i tur och ordning.
Vägen mot Formel 1 tar fart
Väl på plats i Storbritannien började han köra Formula 4 UAE och även Formula 4 brittiska mästerskapen för TRS Arden, där blev det totalt 30 race, sex förstaplatser och en total andraplats i slutställningen.
Under 2018 gjorde han debut i Formula Renault EuroCup med Arden Motorsport. Under debutsäsongen lyckades han med bedriften att tre gånger nå podiet och en 9:e plats i totalen när säsongen summerades.
Detta ledde fram till att han fick förtroendet att köra för R-ace GP säsongen efter. Där blev det succé omgående då Piastri vann Formula Renault Eurocup direkt med sitt nya team.
Här börjar något som kan liknas vid en segerturné för den unga Melbourne-killen.
Folk i branschen fick upp ögonen för honom och stallet Prema Racing knöt till sig Piastri. Han tackade för förtroendet genom att vinna mästerskapet i Formula 3 under 2020 på första försöket.
Därefter flyttades han till Formula 2 och upprepade bedriften att vinna titeln redan sin första säsong.
Detta är det inte många som lyckas med och även om ingen förväntar sig att Piastri ska vinna VM-titeln i Formel 1 i år så har han stora förväntningar på sig.
Tack vare framgångarna blev han utvald att vara reservförare för Alpine i Formel 1 stall under 2022, vars akademi han tillhört sedan tidigare.
Konflikten som gjorde Piastri riktigt känd
Piastri var reservförare under BWT Alpine F1 Team men fick inte något tillfälle att köra för dem. I samband med att Sebastian Vettel annonserade sitt avsked från F1 stod Aston Martin utan förare och man valde då att erbjuda Alpines spanjor Fernando Alonso platsen.
Alonso tackade omgående ja och Alpine stod därför med en plats tom till säsongen 2023. En plats man hade avsatt för Piastri. Teamet gick ut officiellt med att Piastri skulle köra ihop med Esteban Ocon till säsongen 2023 - något som fram tills dess hade varit självklart.
Men det hela blåste upp till en våldsam konflikt eftersom Alpine hade gått händelserna i förväg. McLaren och Daniel Ricciardo hade gått skilda vägar ungefär samtidigt och nu hade McLaren närmat sig Piastri bakom ryggen på Alpine.
Den unge australiensaren skrev en tweet som blåste igång hela konflikten.
I understand that, without my agreement, Alpine F1 have put out a press release late this afternoon that I am driving for them next year. This is wrong and I have not signed a contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine next year.
— Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022
Alpine var tydliga med att Piastri hade kontrakt med dem och inte kunde gå någon annanstans. Tvisten blev så infekterad så att parterna tog den hela vägen upp till högsta organet FIA och deras (CRB)
– Det var en bisarr och upprörande historia. Att få detta felaktigt meddelat var något som jag och mitt folk kände att vi var tvungna att dementera och det fanns också potentiella juridiska konsekvenser om vi inte förnekade meddelandet, sa Piastri till formel1.com
Han fortsatte utveckla sitt resonemang kring sitt avsked från Alpine:
– Det fanns en brist på klarhet kring min framtid från Alpine, stallet gick länge och väntade på att Alonso skulle förlänga, vilket han i slutändan inte gjorde.
– Därför kände jag att erbjudandet från McLaren var för bra för att tacka nej till och jag hade fått bra intryck av teamet vilket gjorde att jag kände att det här var det bästa för min fortsatta utveckling.
När kontraktet var säkrat kände han en lättnad inför framtiden:
– Så fort kontraktet var påskrivet så var det ett speciellt ögonblick och lättnad över att vara säker på att jag definitivt kommer få köra i F1 i år.
– Jag känner mig lyckligt lottad, det är bara 20 personer i världen som får ha det här som jobb. Och jag är en av dem. Min förhoppning är ju såklart att jag har en lång och framgångsrik karriär i F1 framför mig, sa Piastri till foxsports.com.
Alpine var däremot inte lika nöjda. Otmar Szafnauer, Alpines stallchef:
– Vi hade investerat fyra miljoner dollar i Oscar Piastri. Att då se honom skriva på för McLaren var en stor chock, sa Szafnauer i Drive to Survive.
– Det var svårt för mig att förstå bristen på lojalitet från hans sida efter att ha varit så många år hos oss. Jag hade hoppats att han skulle ha mer integritet än så.
Ny australiensare på gridden
Australien förlorade sin representant i Formel 1 i och med att Daniel Ricciardo inte fortsatte med McLaren. Men som det visade sig skulle även ersättaren alltså komma från Australien.
Ricciardo finns dessutom kvar som reservförare i Red Bull så vi lär i alla händelser se en hel del av honom även i år.
Många experter ser Piastri som den största talangen någonsin inom F1. Pressen på honom är mycket stor.
Han går in 2023 års säsong efter att inte ha fått kört några lopp 2022 och att det kan finnas en viss ringrostighet till en början erkände han till racingnews365.com:
– Jag försöker bara komma upp i fart igen efter att inte ha kört sedan 2021. Visst finns det en viss ringrostighet som ska jobbas bort. Det är vissa saker med racing som du inte kan träna utan som handlar om att köra race bara. Därför ser jag verkligen fram emot säsongen.
Och nu återstår det bara att se om det kommer fortfarande vara infekterat mellan Alpine och McLaren under säsongen eller om parterna har släppt förra årets konflikt gällande Piastri kontrakt och gått vidare.
Stallen gick en hård kamp om fjärdeplatsen under 2022, en fight som Alpine vann. Dock var Lando Norris (McLaren) den förare som slutade högst upp bland förarna utanför topp3-stallen - så det lär bli en fortsatt het batalj mellan de två teamen i år.
En framtida världsmästare?
Piastri är kanske hela griddens mest eftertraktade namn just nu.
Alpine var säkra på att de hade fått honom och pratade i stora ordalag om hans talang innan de förlorade honom.
Christian Horner sa i Netflix-serien Drive to Survive att han är en extrem talang och eventuellt en framtida världsmästare.
Zak Brown, McLarens vd, sa följande när det offentliggjordes att McLaren vunnit striden om Piastri och att han nu var deras förare:
– Vi tror att Oscar kommer bli en sensationell förare. Om du tittar på hans karriär hittills så har har han vunnit flera championships redan under sitt första år i respektive tävling. Det säger mycket om hur speciell han är.
Brown hyllade även Piastris mognad.
– Han har en bra mental inställning till sporten. Nu när Lando har samlat på sig erfarenhet så känner vi att vi har ett bra förarpar och en perfekt mix av erfarenhet och ungdomlig entusiasm.
Arkiv: Piastri testade McLaren-bilen för första gången – talar ut