Zhou Guanyu - debutsäsongen avklarad, dags att varva upp
Gör sitt andra år i Formel 1 och kraven är nu betydligt större än när han började.
Namn: Zhou Guanyu
Team: Alfa Romeo
Nationalitet: Kinesisk
Ålder: 23
Säsonger i F1: 1
Titlar eller bättre meriter: Mästare i Asian Formula 3 Championship och trea i Formel 2, båda 2021
Fun fact: Den första kinesiska föraren i Formel 1
En talangfull kille från start
Den 23-årige Zhou Guanyu kommer från Shanghai i Kina där han bodde sina första år i livet men flyttade 2012, som 13-åring till England för att kunna förverkliga sina drömmar om att bli racingförare. Han kommer från en privilegierad familj och blev den första kinesen någonsin att nå Formel 1.
Han gör sin debutsäsong i Formel 1 hos Alfa Romeo men har fått sin förarutbildning hos Ferrari där han också blev den första kinesen att tas in i deras Drivers Academy i tonåren.
Han visade upp en imponerande snabbhet och vann eller kom tvåa i allt han ställde upp i 2013, sitt första hela år i England där han tävlade inom karting.
På senior-nivå kan Guanyu stoltsera med titeln i det asiatiska Formel 3-mästerskapet 2021 och tredjeplatsen i Formel 2-mästerskapet. FIA 2021.
Guanyu har körde in sex poäng för Alfa Romeo under sin debutsäsong för Alfa Romeo. En acceptabel men inte lysande start på karriären. Bilen är ämnad för fler poäng, det visade inte minst hans lagkamrat Valtteri Bottas som kom upp i 49 poäng.
Den här säsongen blir det mycket intressant att se hur stora kliv Guanyu kan ta nu när han är varm i kläderna.
Från Shanghai till Sheffield
Efter att ha utmärkt sig på kartingbanorna runtomkring Shanghai som liten knatte såg familjen att sonen hade enorm talang. De valde därför att flytta allihopa till England och Sheffield för att Zhou skulle kunna tävla på en annan nivå i de betydligt bättre brittiska talangprogrammen.
För en liten kille från stora Shanghai var det en stor omställning.
- Att komma från en stad som Shanghai med alla höga skyskrapor och tempot som fanns där till ett ställe som Sheffield där det knappt finns några höga hus och där alla är mycket mer laidback var en omställning.
- Även att plugga allting på engelska var inte heller lätt för mig i början och skolan var väldigt annorlunda här jämfört med i Kina, har Guanyu sagt i efterhand.
Han gick på den prestigefulla privatskolan Westbourne School, en av hela Englands mest attraktiva skolor och den unge Zhou utmärkte sig genom att vinna både Brittiska och Europeiska race-tävlingar i tonåren.
Bland problemen för den unge kinesen på en av landets finaste privatskolor fanns dock bekymmer som de flesta “vanliga” skolungdomar inte behöver bry sig om.
- Varje skolbyggnad hade sin egen rock som man var tvungen att ta på sig innan man gick in, det var en mardröm att försöka komma ihåg allt det där, har Guanyu berättat i efterhand.
- Som alla andra pojkar blev jag också inkastad att testa att spela rugby och jag var ganska snabb, men det var ändå inget för mig. De andra killarna tacklade mig och jag skadade mig flera gånger så då kände jag att det var bäst att sluta med det.
Att han var desto mer talangfull inom racingen gick inte att missa eftersom Zhou ofta drog iväg på tävlingar under helgen och sedan allt som oftast kom tillbaka med någon trofé att visa upp för skolkamraterna på måndagen.
"Kommer du bli nästa Lewis Hamilton, kommer du bli lika bra som Jenson Button, var några av de frågor som mina klasskompisar ofta frågade mig".
På väg mot Formel 1
Zhou gjorde framsteg inom de olika ungdomstävlingarna och till slut hade Ferrari fått upp ögonen för den talangfulle kinesen och skrev in honom i sin Drivers Academy.
Vägen till Formel 1 gick som för många andra förare via Formula 4 i tonåren, där han som bäst slutade tvåa 2015, för att sedan kliva in i Formel 3. Från 2016, då Guanyu var sjutton år körde han tre år i Formel 3 men utan att vara nära att vinna. Som bäst hade han två raka åttondeplatser 2017 och 2018.
Båda dessa år han hade dessutom varit inskriven som utvecklingsförare hos det franska Formel E-teamet Techeetah där det dock inte blev något lopp.
Att det blev just Techeetah hade sin naturliga förklaring då de ägs av China Media Capital och har sin bas i Guanyus hemstad Shanghai.
2019 anslöt han till det brittiska racingteamet UNI-Virtuosi Racing och gjorde sin första säsong i Formula 2 där han slutade 7:e plats. Året därpå blev det en sjätteplats. Samtidigt hade han också skrivit på för Renaults Formel 1-stall där han agerade testförare.
2021 blev ett väldigt lyckat år för Guanyu då han kom trea i Formel 2-mästerskapet och sedan vann F3 Asian Championship för det italienska teamet Abu Dhabi Racing by Prema.
Han var även med på listan som testförare åt Alpine (som bytt namn från Renault) men när Alfa Romeo hörde av sig och erbjöd Guanyu att köra Formel 1 till säsongen 2022 tvekade han inte på att ta chansen.
En blygsam debut
Alfa Romeos uppställning till säsongen 2022 blev den unge Guanyu och veteranen Valtteri Bottas som man signerat från Mercedes.
Guanyu gjorde debut i säsongspremiären i Bahrain där han tog sin första poäng genom att köra in på tiondeplats. Hans främsta placering under året var åttondeplatsen i Kanadas GP som gav fyra poäng, sedan blev det också en poäng på Monza.
På Silverstone var Guanyu iblandad i en våldsam krasch och läget såg mycket allvarligt ut vid första anblicken.
Flera bilar var inblandade i olyckan som skedde redan på det första varvet och Guanyus bil voltade och hamnade upp och ned. Guanyu tvingades men fick inga allvarliga skador av kraschen och var tillbaka redan veckan därpå i Österrikes GP då han slutade på plats 14.
Hans enskilt främsta prestation under säsongen var när han tog Fastest Lap vid Japans GP i oktober.
Dags att varva upp
I slutet av september 2022 meddelade Alfa Romeo att man förlängt avtalet med Guanyu med ett år.
Det nya avtalet gäller över 2023. Det är med andra ord något av "prestera eller lämna" som gäller för Guanyu i år.
Sex poäng är inte mycket att hänga i granen men är givetvis förlåtet av att det var hans debutsäsong. Att stallkamraten Valtteri Bottas körde in 49 poäng och slutade på tiondeplats visar att det inte är bilen det är fel på.
Nu är det dags att varva upp för kinesen om inte hans tid i Formel 1 ska riskera att bli kort.
Man kan dock ana att det finns ett stort kommersiellt mervärde i att ha en kinesisk förare i sitt stall med tanke på den oerhörda folkmängd som finns och att sporten bara ökar i intresse över hela världen.
Sauber (som äger Alfa Romeo) har gått in stort och gör en långsiktig satsning inom F1. 2026 ska teamet ömsa skinn ihop med Audi och planerna är storslagna.
Guanyu har tagit sig till F1 tack vare fina resultat i ungdomen och absolut förtjänat sin chans på den största scenen. Nu är det upp till honom själv att visa att han har där att göra också.