Stall

Ferrari - har man återvänt till toppen för att stanna?

ANNONS

Ferrari har en stolt och segerrik historia inom F1. Nu står man inför en mycket definierande säsong.  

Förare: Charles Leclerc & Carlos Sainz Jr.

Stallchef:  Fred Vasseur

Grundat: 1929

Tidigare namn på teamet: Ferrari

Titlar i konstruktörsmästerskapet: 16 

VM-titlar vunna av förare: 

Michael Schumacher (5)
Alberto Ascari (2)
Niki Lauda (2)
Juan Manuel Fangio (1)
Mike Hawthorn (1)
Phil Hill (1)
John Surtees (1)
Jody Scheckter (1)
Kimi Räikkönen (1)

En historisk gigant  

Sedan deras första deltagande 1950 har det italienska stallet grundat av Enzo Ferrari aldrig varit utanför F1. Som det äldsta teamet som tävlar i F1 idag är det utan tvekan ett av de mest populära och inflytelserika inom hela F1. 

Det är samtidigt ett av de team som genererar mest passion till sporten och förmodligen är det också det teamet i världen som är mest synonymt med Formel 1. Ferrari är Formel 1 och Formel 1 är Ferrari.

Många av de bästa förarna i Formel 1:s historia har passerat här; Niki Lauda, ​​Juan Manuel Fangio, Gilles Villeneuve, Sebastian Vettel och inte minst Michael Schumacher som tillsammans med Lewis Hamilton är de förare som tagit flest VM-titlar, 7 stycken. 

Dagens förare tillhör båda den yngre generationen, med Charles Leclerc (25) i spetsen som deras unga löfte, och Carlos Sainz Jr (28). Tillsammans utgör det är det yngsta paret i Ferrari Formel 1-teamets historia på mycket länge, sedan 1968 för att vara exakt. 


Ferraris historia 

Scuderia Ferrari grundades av Enzo Ferari 1929. I början i samarbete med Alfa Romeo men efter en tvist mellan de båda ägarna, bröts alla avtal och Ferrari startade på egen hand att bygga upp sitt kommande F1-stall. Den första bilen som stod klart, helt tillverkad av Ferrari var Ferrari 315 S. 

I Formel 1 har Ferrari inte missat en enda säsong sedan mästerskapet skapades 1950. Dess bilar lämnade ingen oberörd och då liksom nu drömde alla de bästa förarna om att en dag få köra för Ferrari.

Den första föraren att vinna ett lopp för Ferrari var José Froilán på Silverstone 1951. 1953 vann Ferrari sju av de nio loppen som kördes det året, samma år blev också Alberto Ascari världsmästare för andra gången. Ferrari som team skulle upprepa bedriften och hade två nya världsmästare säsongerna 1956 och 1958, i form av Juan Manuel Fangio och Mike Hawthorn.

Teamet hade sedan en storhetstid mellan 1975 och 1983 då de tog sex konstruktörstitlar på nio år. Men från sydafrikanen Jody Schechkters VM-titel 1979 skulle det dröja 21 långa år innan en tysk kom in och körde in ännu en VM-titel åt Ferrari.

Schumacher och Hamilton. De med flest titlar i F1-historien. Foto: Bildbyrån

The era of Schumi 

Tysken i fråga är givetvis Michael Schumacher som tillsammans med Lewis Hamilton är de mest framgångsrika förarna genom tiderna med sina 7 VM-titlar var. 

Schumacher vann sitt första VM-guld 2000 och såg tillsammans med Rubens Barrichello till att samtidigt vinna konstruktörsmästerskapet åt Ferrari. Ferrari dominerade totalt under den här perioden, vann konstruktörstiteln sex år i rad, 1999-2004, och lade till ytterligare två segrar 2007 och 2008. 

Totalt har nio förare vunnit VM-titeln i Ferrari; Alberto Ascari (1952, 1953), Juan Manuel Fangio (1956), Mike Hawthorn (1958), Phil Hill (1961), John Surtees (1964), Niki Lauda (1975, 1977), Jody Scheckter (1979), Michael Schumacher (2000-2004) och Kimi Räikkönen (2007) är förarna som alla blivit mästare i Ferrari. 

Men sedan finländarens guld 2007 har det varit torka hos Ferrari som inte haft någon världsmästare sedan dess. 

 

Ferrari under 2000-talet

Inledningen av 2000-talet var som sagt Ferraris stora glansdagar då Michael Schumacher satte vad som då framstod som ett omöjligt rekord med sju VM-titlar. Ett rekord som vi alla vet att Lewis Hamilton idag har tangerat och fortfarande försöker slå.

Efter Schumachers pensionering kom finländaren Kimi Räikkönen som tog VM-titeln 2007, samt såg till att hjälpa till att med att ge Ferrari titeln även i konstruktörs-VM. Den titeln vanns med blott en enda poäng efter en intensiv kamp med McLaren-förarna Lewis Hamilton och Fernando Alonso.

Möjligheten att vinna skulle komma igen säsongen därpå, 2008. Då med brassen Felipe Massa i spetsen för Ferrari. En säsong som blev lika rafflande som den 2021, även då med Lewis Hamilton inblandad. 

Massa och Hamilton låg jämsides och det hela avgjordes i den sista tävlingen för säsongen, i Massas hemland Brasilien. Massa vann, men Hamiltons femteplats gav fyra poäng vilket räckte för att han skulle vinna VM-titeln med en poäng. Ändå vann Ferrari konstruktörstiteln det året – senaste titeln som Ferrari har tagit inom F1 till dags dato. 

* * * *

2010 skulle en ny förare anlända, den tvåfaldige spanske mästaren Fernando Alonso

Frustrerandes nog hade Ferrari sedan 2006 under Schumacher-eran inte lyckats kunnat vinna i Italien. 2010 slutade Alonso, som värvats från Renault, tvåa i totalen, bara fyra poäng bakom Sebastian Vettel och Ferrari var tillbaka för att utmana om guldet. Dock utan att lyckas, Vettel och Red Bull Racing var för starka på den här tiden och tog fyra raka guld.  

Den 20 november 2014 bekräftade Ferrari ankomsten av Sebastian Vettel som ny förare från 2015, och ersatte Fernando Alonso. 

Men inte heller det hjälpte, istället för att tysken skulle upprepa Schumachers framgångssaga i Ferrari så tog Mercedes och Lewis Hamilton över stafettpinnen från Red Bull som herre på täppan. 

Och saker skulle bli än värre. 2020 noterade Ferrari sitt sämsta resultat på fyra decennier. Inte sedan 1980 har laget slutat så lågt i konstruktörsmästerskapet. Efter en bedrövlig säsong slutade man till sist sexa, trots veteranen Vettel och talangfulle Leclerc som förare. 

Leclerc och Sainz. Foto: Bildbyrån

Nystart 2021 

Till säsongen 2021 värvade man in den föraruppsättning som fortfarande gäller idag. Spanjoren Carlos Sainz Jr. ersatte Sebastian Vettel och kvar fanns Charles Leclerc

Förbättringen jämfört med resultatet året innan var i det närmast självklar men Ferrari gjorde ändå bättre ifrån sig än vad de själva kanske hade hoppats på. Man mer än fördubblade, nästintill tredubblade, poängskörden från det katastrofala 2020. 323.5 poäng blev det – jämfört med 131 föregående år. 

Upprustningen gjorde också att man studsade upp från sjätte plats till tredje plats i totalen – en placering där Ferrari fått finna sig i att se som en framgång efter Red Bull och Mercedes dominans det senaste årtiondet.

Kung i baren på lördagarna - bakis på söndagarna? 

Ferrari inledde säsongen 2022 på ett strålande sätt. Charles Leclerc vann två av de tre första GP, båda segrarna från pole position och hade fastest lap i alla tre. Med Mercedes svaga säsongsinledningen såg det ut som att vi hade ett maktskifte på G. 

Verkligheten kom dock ifatt Ferrari ganska tidigt och Leclerc kunde aldrig hålla jämna steg med Max Verstappen när denne väl varvat upp. 

Leclerc var kungen på lördagarna och tog pole position vid sex av de första åtta tävlingarna. Totalt blev det nio pole positions under säsongen men bara tre segrar. 

Inte alls tillräckligt bra betalt och luften gick ur Ferrari någonstans runt sommaruppehållet, trots att Carlos Sainz slagit till med karriärens första seger, på Silverstone. 

Sainz och Leclerc. Foto: Bildbyrån

Resterande delen av säsongen handlade främst om att hålla Mercedes bakom sig och Leclerc hamnade - istället för att utmana om guldet - i en het duell med Sergio Pérez om andraplatsen, som monegasken bärgade med minsta möjliga marginal. 

Medan Mercedes hade stora problem med sina uppdateringar och speed under första halvan av säsongen hade Ferrari problem med sina motorer mest hela tiden. 

Totalt bröt de båda förarna nio tävlingar, vilket kan jämföras med Red Bulls totalt tre och Mercedes-förarna som tillsammans bara bröt två gånger. 

Någon behövde ta ansvar för alla haverier och det blev stallchefen Mattia Binotto som fick bära hundhuvudet. 

Till den nuvarande säsongen 2023 ersattes han av Fred Vasseur och nu är det upp till fransmannen att se till att Ferrari kan befästa sig i toppen som en likvärdig kandidat till Red Bull och Mercedes i framtiden. 

Red Bull är enorma favoriter och de flesta förhandstips har Mercedes som tvåa. Klarar Ferrari att hålla jämna steg eller var förra säsongen en effekt av Mercedes misslyckande? 


Leclerc om Ferraris unika presentation: "Väldigt speciellt"

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten