Ferrari - har man återvänt till toppen för att stanna?
Ferrari har en stolt och segerrik historia inom F1. Nu står man inför en mycket definierande säsong.
Förare: Charles Leclerc & Carlos Sainz Jr.
Stallchef: Fred Vasseur
Grundat: 1929
Tidigare namn på teamet: Ferrari
Titlar i konstruktörsmästerskapet: 16
VM-titlar vunna av förare:
Michael Schumacher (5)
Alberto Ascari (2)
Niki Lauda (2)
Juan Manuel Fangio (1)
Mike Hawthorn (1)
Phil Hill (1)
John Surtees (1)
Jody Scheckter (1)
Kimi Räikkönen (1)
En historisk gigant
Sedan deras första deltagande 1950 har det italienska stallet grundat av Enzo Ferrari aldrig varit utanför F1. Som det äldsta teamet som tävlar i F1 idag är det utan tvekan ett av de mest populära och inflytelserika inom hela F1.
Det är samtidigt ett av de team som genererar mest passion till sporten och förmodligen är det också det teamet i världen som är mest synonymt med Formel 1. Ferrari är Formel 1 och Formel 1 är Ferrari.
Många av de bästa förarna i Formel 1:s historia har passerat här; Niki Lauda, Juan Manuel Fangio, Gilles Villeneuve, Sebastian Vettel och inte minst Michael Schumacher som tillsammans med Lewis Hamilton är de förare som tagit flest VM-titlar, 7 stycken.
Dagens förare tillhör båda den yngre generationen, med Charles Leclerc (25) i spetsen som deras unga löfte, och Carlos Sainz Jr (28). Tillsammans utgör det är det yngsta paret i Ferrari Formel 1-teamets historia på mycket länge, sedan 1968 för att vara exakt.
Ferraris historia
Scuderia Ferrari grundades av Enzo Ferari 1929. I början i samarbete med Alfa Romeo men efter en tvist mellan de båda ägarna, bröts alla avtal och Ferrari startade på egen hand att bygga upp sitt kommande F1-stall. Den första bilen som stod klart, helt tillverkad av Ferrari var Ferrari 315 S.
I Formel 1 har Ferrari inte missat en enda säsong sedan mästerskapet skapades 1950. Dess bilar lämnade ingen oberörd och då liksom nu drömde alla de bästa förarna om att en dag få köra för Ferrari.
Den första föraren att vinna ett lopp för Ferrari var José Froilán på Silverstone 1951. 1953 vann Ferrari sju av de nio loppen som kördes det året, samma år blev också Alberto Ascari världsmästare för andra gången. Ferrari som team skulle upprepa bedriften och hade två nya världsmästare säsongerna 1956 och 1958, i form av Juan Manuel Fangio och Mike Hawthorn.
Teamet hade sedan en storhetstid mellan 1975 och 1983 då de tog sex konstruktörstitlar på nio år. Men från sydafrikanen Jody Schechkters VM-titel 1979 skulle det dröja 21 långa år innan en tysk kom in och körde in ännu en VM-titel åt Ferrari.

The era of Schumi
Tysken i fråga är givetvis Michael Schumacher som tillsammans med Lewis Hamilton är de mest framgångsrika förarna genom tiderna med sina 7 VM-titlar var.
Schumacher vann sitt första VM-guld 2000 och såg tillsammans med Rubens Barrichello till att samtidigt vinna konstruktörsmästerskapet åt Ferrari. Ferrari dominerade totalt under den här perioden, vann konstruktörstiteln sex år i rad, 1999-2004, och lade till ytterligare två segrar 2007 och 2008.
Totalt har nio förare vunnit VM-titeln i Ferrari; Alberto Ascari (1952, 1953), Juan Manuel Fangio (1956), Mike Hawthorn (1958), Phil Hill (1961), John Surtees (1964), Niki Lauda (1975, 1977), Jody Scheckter (1979), Michael Schumacher (2000-2004) och Kimi Räikkönen (2007) är förarna som alla blivit mästare i Ferrari.
Men sedan finländarens guld 2007 har det varit torka hos Ferrari som inte haft någon världsmästare sedan dess.
Ferrari under 2000-talet
Inledningen av 2000-talet var som sagt Ferraris stora glansdagar då Michael Schumacher satte vad som då framstod som ett omöjligt rekord med sju VM-titlar. Ett rekord som vi alla vet att Lewis Hamilton idag har tangerat och fortfarande försöker slå.
Efter Schumachers pensionering kom finländaren Kimi Räikkönen som tog VM-titeln 2007, samt såg till att hjälpa till att med att ge Ferrari titeln även i konstruktörs-VM. Den titeln vanns med blott en enda poäng efter en intensiv kamp med McLaren-förarna Lewis Hamilton och Fernando Alonso.
Möjligheten att vinna skulle komma igen säsongen därpå, 2008. Då med brassen Felipe Massa i spetsen för Ferrari. En säsong som blev lika rafflande som den 2021, även då med Lewis Hamilton inblandad.
Massa och Hamilton låg jämsides och det hela avgjordes i den sista tävlingen för säsongen, i Massas hemland Brasilien. Massa vann, men Hamiltons femteplats gav fyra poäng vilket räckte för att han skulle vinna VM-titeln med en poäng. Ändå vann Ferrari konstruktörstiteln det året – senaste titeln som Ferrari har tagit inom F1 till dags dato.
* * * *
2010 skulle en ny förare anlända, den tvåfaldige spanske mästaren Fernando Alonso.
Frustrerandes nog hade Ferrari sedan 2006 under Schumacher-eran inte lyckats kunnat vinna i Italien. 2010 slutade Alonso, som värvats från Renault, tvåa i totalen, bara fyra poäng bakom Sebastian Vettel och Ferrari var tillbaka för att utmana om guldet. Dock utan att lyckas, Vettel och Red Bull Racing var för starka på den här tiden och tog fyra raka guld.
Den 20 november 2014 bekräftade Ferrari ankomsten av Sebastian Vettel som ny förare från 2015, och ersatte Fernando Alonso.
Men inte heller det hjälpte, istället för att tysken skulle upprepa Schumachers framgångssaga i Ferrari så tog Mercedes och Lewis Hamilton över stafettpinnen från Red Bull som herre på täppan.
Och saker skulle bli än värre. 2020 noterade Ferrari sitt sämsta resultat på fyra decennier. Inte sedan 1980 har laget slutat så lågt i konstruktörsmästerskapet. Efter en bedrövlig säsong slutade man till sist sexa, trots veteranen Vettel och talangfulle Leclerc som förare.

Nystart 2021
Till säsongen 2021 värvade man in den föraruppsättning som fortfarande gäller idag. Spanjoren Carlos Sainz Jr. ersatte Sebastian Vettel och kvar fanns Charles Leclerc.
Förbättringen jämfört med resultatet året innan var i det närmast självklar men Ferrari gjorde ändå bättre ifrån sig än vad de själva kanske hade hoppats på. Man mer än fördubblade, nästintill tredubblade, poängskörden från det katastrofala 2020. 323.5 poäng blev det – jämfört med 131 föregående år.
Upprustningen gjorde också att man studsade upp från sjätte plats till tredje plats i totalen – en placering där Ferrari fått finna sig i att se som en framgång efter Red Bull och Mercedes dominans det senaste årtiondet.
Kung i baren på lördagarna - bakis på söndagarna?
Ferrari inledde säsongen 2022 på ett strålande sätt. Charles Leclerc vann två av de tre första GP, båda segrarna från pole position och hade fastest lap i alla tre. Med Mercedes svaga säsongsinledningen såg det ut som att vi hade ett maktskifte på G.
Verkligheten kom dock ifatt Ferrari ganska tidigt och Leclerc kunde aldrig hålla jämna steg med Max Verstappen när denne väl varvat upp.
Leclerc var kungen på lördagarna och tog pole position vid sex av de första åtta tävlingarna. Totalt blev det nio pole positions under säsongen men bara tre segrar.
Inte alls tillräckligt bra betalt och luften gick ur Ferrari någonstans runt sommaruppehållet, trots att Carlos Sainz slagit till med karriärens första seger, på Silverstone.

Resterande delen av säsongen handlade främst om att hålla Mercedes bakom sig och Leclerc hamnade - istället för att utmana om guldet - i en het duell med Sergio Pérez om andraplatsen, som monegasken bärgade med minsta möjliga marginal.
Medan Mercedes hade stora problem med sina uppdateringar och speed under första halvan av säsongen hade Ferrari problem med sina motorer mest hela tiden.
Totalt bröt de båda förarna nio tävlingar, vilket kan jämföras med Red Bulls totalt tre och Mercedes-förarna som tillsammans bara bröt två gånger.
Någon behövde ta ansvar för alla haverier och det blev stallchefen Mattia Binotto som fick bära hundhuvudet.
Till den nuvarande säsongen 2023 ersattes han av Fred Vasseur och nu är det upp till fransmannen att se till att Ferrari kan befästa sig i toppen som en likvärdig kandidat till Red Bull och Mercedes i framtiden.
Red Bull är enorma favoriter och de flesta förhandstips har Mercedes som tvåa. Klarar Ferrari att hålla jämna steg eller var förra säsongen en effekt av Mercedes misslyckande?
Leclerc om Ferraris unika presentation: "Väldigt speciellt"