Foto: Bildbyrån/Gepa Pictures
Krönika
Magnus Berthling: Vad gör en F1-förare när han inte sitter vid ratten?
ANNONS

I dag är de största formel 1-stjärnorna några av världens bäst betalda idrottsmän. Men det fanns en annan tid när till och med sportens mest hyllade ikoner behövde bisysslor för att få ihop en lön att prata om. Dessa bisysslor fanns inte sällan i andra motorsporter. Magnus Berthling tar oss med på en tillbakablick i ämnet.

I år har vi rekordmånga GP-lopp som gör livet som F1-förare snärjigt. Utöver själva tävlingshelgen är det långa resor, ibland till andra sidan jordklotet. Antalet tillåtna testdagar är visserligen kraftig neddragna, men kompenseras av att mycket tid ägnas åt träning i teamens simulatorer. 

Regerande världsmästaren Max Verstappen har till exempel nyligen installerat en egen simulator i den husbil han använder vid de europeiska tävlingarna för att utnyttja all tillgänglig tid för att bli bättre (ryktet sa först att simulatorn fanns i hans privatjet, med det har senare dementerats). Vi får väl se om han får några efterföljare. Till detta kan läggas att dagens F1-förare fystränar på ett helt annat sätt än sina föregångare, med dagliga och ambitiösa träningsprogram ledda av kvalificerade specialister. Slutligen går en hel del tid till olika sponsoråtaganden som är en viktig del av teamens verksamhet. Så sammantaget finns det inte så mycket tid kvar att lägga på annan typ av motorsport, även om många förare så skulle vilja.

Det här är lite tråkigt för oss supporters som gärna skulle vilja se våra idoler i andra motorsportsammanhang och tävla mot förare i andra kategorier som samtidigt får chansen att mäta sig mot de etablerade stjärnorna. Precis som det var förr.

Här kan en tillbakablick i historien vara intressant att göra.

“Det var utanför F1 man tjänade en stor del av sina pengar”

Länge tjänade inte ens de bästa F1-förarna några speciellt stora pengar, trots sin stjärnstatus. Därför tävlade man på lediga helger, vilket var många när antalet F1-lopp låg på runt 15 per år. Och detta i de mest skiftande sammanhang. Det var utanför Formula 1 man tjänade en stor del av sina pengar, då stall och arrangörer gärna betalade stora startpengar för att få med en välkänd stjärna som affischnamn. 

När långdistanstävlingar för sportvagnar var stort i slutet av 60-talet och en bit in på 70-talet fanns nästan alltid de stora F1-stjärnorna med i laguppställningen, uppblandat med någon enstaka, dedikerad sportvagnsspecialist. Så såg det ut när Ford vann 24-timmarsloppet på Le Mans fyra år i rad 1966 – 1969. Och när intresset för sportvagnar senare under 70-talet började flyttas över mot standardvagnar dök flera F1-stjärnor, bland annat både Ronnie Peterson och Gunnar Nilsson, upp i den under några år intensiva kampen om EM-titeln mellan främst BMW och Ford.

Ronnie Peterson körde inte bara formel 1-bilar. Foto: Bildbyrån


En annan populär ”bisyssla” var att köra den amerikanska sporvagnsserien Can-Am, med dåtidens absolut snabbaste racerbilar (där fanns bland andra den fantastiska Porsche 917/30 som lär ha haft 1 400 hästkrafter med maximalt turbotryck!). Serien dominerades länge av Bruce McLaren och Dennis Hulme i den senares egentillverkade bilar, i hård kamp med andra stjärnförare som Jackie Stewart, John Surtees och många fler.



Andra F1-förare valde i stället att tävla i dåtidens Formula 2-mästerskap, en serie som kördes helt separerat från Formula 1. F1 -förare som tagit poäng (då bara de första sex i varje GP-lopp) fick visserligen inte tävla om EM-titeln, men väl om segrarna och prispengarna. Det här blev en möjlighet för F1-förare som hamnat i dåliga stall att visa vad man gick för. 1970 års F1-mästere Jochen Rindt satt under några år fast i ett kontrakt med Cooper-Maserati, en hopplöst långsam bil med dålig tillförlitlighet, och fick oftast kämpa längst bak i fältet. Men i Formula 2 briljerade han och kunde på det sättet visa stallcheferna vilken snabb förare han egentligen var. 

Försökte utnyttja tidskillnaden till att köra två race på 24 timmar

Absolut flitigast var Mario Andretti, motorsporthistoriens kanske bästa allroundförare alla kategorier, som dubblerade sitt F1-engagemang med att parallellt köra Indycar (och när tid fanns många andra serier). Hans debut i Formula 1 på Monza 1968 går till historien. Andretti tog pole position i sitt allra första F1-lopp, men efter kvalet på lördagen flög han över till USA, utnyttjade tidsskillnaden och hann köra en kvällstävling i Indycar. Sedan kastade han sig på ett nytt plan och flög tillbaka till Monza och anlände till banan precis innan starten. Men då tog de nitiska funktionärerna fram regelboken och diskvalificerade Mario då det fanns en regel som sa att det måste gå 24 timmar mellan två tävlingar. Så en besviken Andretti fick sitta på läktaren i stället för att debutera i F1. Men han skulle återkomma många gånger till Formula 1 och blev trots sina dubbla sysslor världsmästare 1978. Plus att han kunde addera till många segrar i allt från Indy 500 till sportvagnar, Nascar (där han vann Daytona 500), dåtidens Formula 5000-mästerskap och även i unga dar i så kallade midgets (grustävlingar på korta ovalbanor). 

Mario Andretti. Foto: Bildbyrån

Under 60-talet fanns ett långt tävlingsuppehåll i Formula 1 runt jul och nyår. Många förare valde då att köra Tasman-serien i Australien och Nya Zeeland, där man använde nedtrimmade F1-bilar. En väldigt relaxad serie där stjärnorna mellan tävlingarna kopplade av med bad, surfing och enligt ryktet en hel del intensivt festande.

Men det gjordes också försök att låta stjärnförare möta varandra i enhetliga bilar. En kul serie var Procar som kördes 1979-1980. BMW hade tagit fram den ikoniska sportbilen M1, tänkt för sportvagnstävlingar men som kom lite i kläm regelmässigt. I stället hittade den ständigt kreative Bernie Ecclestone på en serie där de bästa F1-stärnorna mötte mästare i andra kategorier. Tävlingarna kördes efter lördagskvalet under GP-helgerna och bjöd på spännande racing med väldigt potenta bilar. Bland annat deltog världsmästare som Niki Lauda, James Hunt, Nelson Piquet, Mario Andretti med flera. Tyvärr la man ner serien 1981 då BMW själva gick in i F1 som motorleverantör.



En annan ”all-star-serie” hette IROC som startade 1974 och kördes fram till 2007. Här möttes stjärnförare från Nascar, Indycar, Formula 1 och andra kategorier i identiska bilar (länge olika muskelbilar som Camaros men även Porsche Carrera) där tävlingarna i huvudsak kördes på ovalbanor. Vilket gjorde att IROC oftast dominerades av Nascar-förarna där Mark Martin och Dale Ernhardt vann serien fem respektive fyra gånger).

Styrde med ena handen – släckte en brand med den andra

 I dag har vi i stället Race Of Champions, som nu senast kördes på isen utanför Piteå. Här möts motorsportstjärnor från olika kategorier och även olika generationer. En tävling som är långt ifrån ett jippo och fylld med prestige och hård kamp mellan förarna. Många av oss såg säkert Mattias Ekström besegra Mick Schumacher i årets final och bli ROC-mästare för tredje gången. Extra spektakulärt då bilen började brinna invändigt i starten där Mattias körde med en hand samtidigt som han släckte branden med den andra handen. 

Mick Schumacher under Racre of Champions i Piteå förra året. Foto: Bildbyrån/Simon Eliasson


Men visst vore det häftigt om konceptet Procar i någon form kan återupplivas, det blir långt mer underhållande än de F2- och F3-tävlingar som idag körs om utfyllnad under GP-helgerna. Inget ont dock om F2/F3, men enligt min mening borde dessa serier få ett eget liv och köras utanför själva F1-serien. För både banor och intresserad publik finns det garanterat. Eller att låta dagens F1-förare mötas i ett virtuellt race några gånger under säsongen, även om det troligen skulle gynna de yngre och mer dataspelsvana förarna. Max Verstappen, tveklöst den flitigaste i årets startfält, får nog anses vara storfavorit i så fall. Han kan ju tjuvträna i sin nya husbil.



Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1.  


TV: Beganovic och F3 är i gång – här är första bilderna

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten