Yuki Tsunoda - milleniets första förare med kniven mot strupen
Japans bidrag till Formel står inför en säsong som kan vara avgörande för hans framtid i sporten.
Namn: Yuki Tsunoda
Team: AlphaTauri
Nationalitet: Japan
Ålder: 22
Säsonger i F1: 2
Tidigare lag: AlphaTauri
Titlar och meriter: Champion of the Formel 4 Japan Championship.
Intressant fakta: Förste förare född 2000 som deltog i Formel 1.
Den första 00:an i Formel 1-historien
Den första 00:an att ha kört i Formel 1. Ja ingen kommer ta den titeln ifrån japanen Yuki Tsunoda som föddes den 11:e maj 2000 i Kanagawa i närheten av Yokohama i Japan.
Han är dock långt ifrån den första japanen att tävla i Formel 1 då de har en lång historia av förare som går tillbaka hela vägen till 1975 då Hiroshi Fushida blev den första.
Den glade och utåtriktade Tsunoda har snabbt blivit en favorit hos många inom Formel 1 främst tack vare hans spralliga energi och något galna framtoning.
Han kör ofta över sin förmåga vilket skapat frustration i teamet när han kvaddar bilen och inte tar sig i mål, men samtidigt är det japanens körstil som tagit honom dit han är idag.
Hans främsta individuella merit är att ha blivit mästare i det japanska Formel 4-mästerskapet 2018.
Tsunoda signades av AlphaTauri till säsongen 2021 där han tog plats bredvid Pierre Gasly och gör således sin tredje säsong i Formel 1 2023. Den första säsongen körde han alla 22 racen, tog 32 poäng och slutade på fjortonde plats.
En aspekt som man inte kommer runt att nämna när det kommer till Tsunoda är att han är en väldigt liten kille. Med 159 cm och 54 kilo är han både den kortaste föraren i startfältet.
Trygg uppväxt på väg mot första titeln
Yuki Tsunoda har varit ganska privat och återhållsam om att prata om sin uppväxt och sin familj men man vet att han växte upp i ett välbärgat hem och att familjen stöttade honom i hans dröm om att bli motorsportförare.
Hans passion för motorsport har följt honom genom livet och han började med karting redan som fyraåring, 2005. Det dröjde dock till 2010 innan han började tävla i olika juniortävlingar runtom i Japan. 2013 blev han mästare för första gången på ungdomsnivå.
2016 gjorde han sin debut i F4 Japanese Championship. Det blev dock bara två race men en podiumplats redan första året. Året därpå förbättrade Tsunoda sina resultat på ett häpnadsväckande sätt, tog 173 poäng och slutade trea.
Året därpå, som 18-åring, blev han mästare i F4 Japanese Championship och tog därefter klivet över till Formula 3 där han körde 2019 och slutade nia.
2020 hade han gått till det brittiska teamet Carlin där han skulle köra Formula 2.
Redan sin första säsong visade Tsunoa sin fulla potential genom att sluta på tredjeplats, bara femton poäng färre än segraren Mick Schumacher efter att ha vunnit på Silverstone, Spa och i Bahrain. Tsunoda slutade dock före både Nikita Mazepin och Zhou Guanyu.
Debuten i Formel 1
Tsunoda slutade även fyra i Toyota Racing Series samma år och AlphaTauri valde att ge honom chansen i Formel 1 bredvid Pierre Gasly, som ersättare till ryssen Daniil Kvyat.
Steget var naturligt eftersom Tsunoda sedan 2019 tillhört Red Bull Junior Team.
De resultat som Tsunoda visat under testerna tillsammans med tredjeplatsen i Formel 2 hade imponerat så pass att Red Bull nu tyckte att han var redo för den största scenen.
Tsunoda blev dämed den första 2000-talisten att officiellt tävla i Formel 1. En millennie-miltsolpe som inte kommer att uppdateras på ca 980 år.
Yuki gjorde sin debut i Bahrains Grand Prix och slutade på en imponerande nionde plats och tog därmed sina två första poäng i sitt allra första race i sin nya bil.
Han tog poäng någorlunda regelbundet, totalt vid sju tillfällen där sjätteplatsen i Ungern var hans främsta placering fram tills säsongsavslutningen i Abu Dhabi.
Alla minns att Max Verstappen körde om Lewis Hamilton och tog guldet i säsongsfinalen men få kommer ihåg att Carlos Sainz Jr. var tredje man på podiet.
Ännu färre minns att debutanten Yuki Tsunoda avslutade sin debutsäsong med att bli best of the rest i säsongens sista race.
Fjärdeplatsen i Abu Dhabi gav 12 poäng och förde upp Tsunoda till fjortonde plats i totalen med 32 inkörda poäng.
Tsunoda slog därmed exempelvis gamle världsmästaren Kimi Räikkönen och även George Russell som efter säsongen gick till Mercedes. En debut som lovade gott.
Andra året alltid svårast
För säsongen 2022 bekräftades Yuki Tsunoda igen som AlphaTauris huvudförare, men med pressen att visa bättre resultat om han vill stanna mycket längre med samma team.
Tsunoda startade återigen säsongen på ett bra sätt med en åttondeplats och poäng i Bahrain. Därefter blev det ytterligare poäng i Italien och Spaniens GP.
På de sex första racen tog Tsunoda poäng i tre av dem, en helt okej start. Men sen började en lång ökenvandring med trettondeplatser eller sämre samt tre lopp där han tvingades bryta.
Efter tiondeplatsen i Spanien körde Tsunoda tolv race i rad utan att ta poäng. En ny tiondeplats i Austin gav säsongens 12:e - och skulle det visa sig - sista poäng.
Fjortondeplatsen från debutsäsongen följdes upp av en sjuttondeplats och mer än halverad poängskörd.
Dags att ta nästa kliv
Även stallkamraten Pierre Gasly backade kraftigt och AlphaTauri hade ingen lyckad säsong.
Till den här säsongen har Tsunoda fått en ny stallkamrat i nederländaren Nyck de Vries efter att Pierre Gasly lämnat för Alpine.
Det kan bli en avgörande säsong för Tsunoda, som måste börja prestera om han ska ha någon framtid i Formel 1. Annars är risken att AlphaTauri börjar leta efter en ersättare för den charmige japanen.
AlphaTauris stallchef Franz Tost är tydlig:
"Tsunoda måste ta mycket fler poäng än förra året. Han hade problem med bilen förra året, men det här året kommer bli annorlunda".
"Målsättningen vi har för honom den här säsongen är att alltid vara med i Q3 i kvalen och sedan ta poäng på söndagen".
Återstår att se om den snart 23-årige Tsunoda kan leva upp till kraven. Klart är att med Gasly borta så finns det ingenting att gömma sig bakom. Och skulle debutanten de Vries blåsa förbi Tsunoda i år så lär japanens dagar i teamet vara räknade.
TV: Teamets tydliga åtgärd – ska få ordning Tsunodas temperament