Foto: Bildbyrån
Krönika
Magnus Berthling: USA och Formula 1 – en stökig kärlekshistoria
ANNONS

F1-intresset i USA ser ut att vara på uppgång. Men ser man tillbaka på relationen mellan sporten och stornationen ur ett historiskt perspektiv är det den synnerligen komplicerad, konstaterar Magnus Berthling i sin senaste krönika. 

Formel 1-sportens position i USA kan beskrivas som en synnerligen stökig kärlekshistoria. Intresset från supporters, arrangörer och motorsport-etablissemangen har skiftat många gånger genom historien, vilket gjort att de stora talangerna ”over there” ofta valt andra former av racing, främst Indycar eller Nascar. 

USA har bara två världsmästare i F1 genom tiderna. Phil Hill (ej relaterad till Graham Hill) blev mästare 1961 lite turligt då hans stallkompis i Ferrari Wolfgang von Trip, som ledde VM, förolyckades på Monza. Sedan dröjde det till 1978 innan Mario Andretti, världens i särklass bästa allroundförare, tog titeln. Ironiskt och tragiskt då även hans stallkompis i Lotus, vår egen Ronnie Peterson, omkom i sviterna av en krasch på just Monza precis när han börjat ta in på Marios försprång i VM-tabellen.

I övrigt har framgångarna för amerikanska förare varig begränsad. Många menar att Dan Gurney enkelt hade blivit världsmästare 1966 och även 1967 om han stannat kvar i Brabham-stallet i stället för att starta sitt eget Eagle-team. Till och från har flera amerikanare försökt slå sig in, till exempel Mario Andrettis son Michael, men ingen har haft förmågan och uthålligheten att ta sig hela vägen och bli en vinnare. Och var dagens enda USA-representant på årets F1-grid, nykomlingen Logan Sargeant, står är svårbedömt då få känner till honom efter en ganska anonym karriär. Det namn som i stället ofta nämns som en potentiell F1-stjärna är i stället Indycar-föraren Colton Herta, som kunde funnits med i år om han fått sin superlicens. Något som dock på byråkratiska grunder (eller kanske avundsjuka) förvägrades honom. Men, med det kraftigt ökade F1-intresset i USA kommer säkert Colton eller någon annan amerikansk talang förr eller senare in i startfältet.

Antalet GP-lopp i USA har pendlat mellan inga alls och upp till tre på samma säsong. Länge kördes ett sent höstlopp på Watkins Glen långt norrut i staten New York på gränsen till Kanada. Men i slutet av 1970-talet tillkom först populära Long Beach i Kalifornien, sedan ett stadslopp i Las Vegas och 1982 även i Detroit och senare 1984 i Dallas. Då stod intresset för F1 i USA på topp för att sedan sakta dala. Stadsloppet i Phoenix 1989 – 1991 blev en trist historia, men när F1 år 2000 gjorde comeback på Indianapolis Motor Speedway trodde många att intresset för F1 i USA återigen skulle explodera. Men, ärligt talat är landsvägsbanan innanför den legendariska Indy-ovalen ganska tråkig, och allt slutade i ett praktfiasko under skandalloppet 2005 när bara fyra bilar kom till start. De övriga bilarna som använde Michelin-däck riskerade få punktering i den sista snabba och bankade fullfartskurvan, och valde att bryta på uppvärmningsvarvet. Det blev sedan några års uppehåll innan USA GP fick en ny hemvist i den helt nya och bitvis spektakulära mönsteranläggningen Circuit of the Americas (COTA) i Austin, Texas. Plötsligt briserade intresset för F1 i USA där förra årets tävling drog över 300 000 åskådare.

“Räkna med rekordhöga priser”

Förra säsongen fick Austin sällskap av Miami. En tävling som går på en halvpermanent bana runt NFL-laget Miami Dolphins hemmaarena, där man till och med byggt en konstgjord sjö och släpat dit exklusiva lyxbåtar i en ambition att efterlikna Monte Carlo. Och nu adderas alltså Las Vegas till, men denna gång på en betydligt mer sofistikerad bana än den provisoriska anläggning på parkeringsplatsen bakom Ceasars Palace där F1 kördes 1981-82. Det går redan att åka med ett varv virtuellt på banan som delvis använder ikoniska ”The Strip” som raksträcka bredvid alla kända lyxhotell. Säkert ett fantastiskt race att besöka i en fantastisk stad, men räkna med rekordhöga priser på biljetter och hotellrum. 

Vid sidan om amerikanska förare och försök att etablera GP-tävlingar i detta väldiga land har även många USA-ägda stall tagit sig an utmaningen att konkurrera med de Europa-baserade F1--teamen.

Roger Penske har varit enormt framgångsrik med sitt stall i Indycar. Foto: Bildbyrån

Vi har i tidigare krönikor skrivit om Dan Gurney och hans Eagle-team, som vann Belgiens GP 1967 för att året efter tyvärr avvecklas och fokusera på främst Indycar. Under 70-talet gjordes flera nya försök av amerikanskbaserade team. De helsvarta Shadow-bilarna dök plötsligt upp i F1 1973. Teamet drevs av den excentriske ägaren Don Nichols, närmast en kopia av seriefiguren Mandrake med sin svarta slängkappa och färgstarka ledarstil. 

Nichols gjorde för övrigt ett försök att lösa Ronnie Peterson från kontraktet med Lotus vilket dock misslyckades. Teamet var ytterst nära att göra omedelbar succé med sina snabba men något otillförlitliga bilar, men drabbades tyvärr av massiv och tragisk otur när man tappade sina två toppförare Peter Revson och Tom Pryce i väldigt onödiga dödsolyckor. Men till slut vann teamet genom blivande världsmästaren Alan Jones Österrikes GP 1977, för att året efter splittras när både stallchefen Alan Rees och konstruktören Tony Southgate hoppade av och tog med sig ritningarna på efterföljande säsongs revolutionerande bil och bildade Arrows. Därefter försvann Shadow-teamet sakta in i dimmorna, en av de sista förarna som fick chansen att köra var för övrigt vår egen Stefan "Lövis" Johansson, som dock snabbt insåg att detta var ett stall på dekis.

Den amerikanska racinglegenden Roger Penske gjorde 1975-1976 ett seriöst försök att etablera sig i Formula 1 men gav upp då det blev alltför krävande och fokuserade framöver och fram till idag på Indycar och Nascar med stor framgång (se min tidigare krönika om denne fantastiska racingentreprenör). Även Indy 500-legenden Parnelli Jones försökte i mitten av 70-talet slå sig in i F1 som teamägare, men trots en stjärnförare som Mario Andretti fanns inte uthålligheten. Ett ytterligare försök gjordes av ännu en Indycar-profil, Carl Haas (ej släkt med dagens teamägare Gene Haas) 1985-86. Carl Haas fick massivt stöd av en megasponsor (Beatrice) samt Ford som gjorde comeback som motortillverkare, men ägarförändringar hos sponsorn gjorde att teamet upplöstes 1987 för att aldrig återkomma. I stället fortsatte Carl Haas med sitt Indycar-team som han drev tillsammans med filmstjärnan Paul Newman med mycket stor framgång.

Günther Steiner – en favorit hos tv-tittarna. Foto: Bildbyrån

Haas smarta satsning har betalat sig

När FIA gav fyra nya team licenser att hoppa in i Formula 1 2008 blev ett team som kallade sig USF1 en av de utvalda. Men det visade sig vara ett tomt skal som över huvud taget inte lyckades producera någon färdig bil.

Med alla dessa mer eller mindre misslyckade försök att starta ett amerikanskt F1-team blev många därför överraskade när Gene Haas, en industrientreprenör och leverantör inom bilautomation samt mångårig teamägare i Nascar annonserade sitt inträde i F1 2017. En satsning som han dessutom finansierade helt själv utan andra sponsorer. Men trots en mängd motgångar har Haas F1 lyckats bli ett team som kommit så högt som femma i konstruktörs-VM, bland annat med hjälp av ett smart och kostnadseffektivt upplägg genom samarbete med Ferrari och formelspecialisten Dallara. Och dessutom lyckats bli en av F1-seriens favoritteam i dokusåpan Drive-to-survive genom den underbara stallchefen Günther Steiner som totalt blottar sin personlighets alla sidor inför tittarna på en synnerligen njutbar och helt originell tysk-amerikansk accent. 



Ser vi fram mot 2026 och de nya tekniska reglerna som då träder i kraft kommer ännu mer involvering från amerikanskt håll. Båda General Motors och Ford har båda annonserat att man går in som partners till Andretti (om nu stallet släpps in i F1) respektive Red Bull Racing. Och med en ägare med bas i USA (Liberty Media) kommer det amerikanska inflytandet över Formula 1 säkert att öka ytterligare. Något som jag tror i huvudsak är positivt för utvecklingen av sporten och till gagn för oss supporters. För säga vad man vill om USA, här finns både resurser i överflöd om de bara kan mobiliseras åt rätt håll och miljontals potentiella fans. Motorsportintresset i USA har alltid varit massivt men flyttats runt mellan olika grenar.

För den som kan skramla ihop pengar att resa till Las Vegas GP den 18 november väntar en garanterat häftig upplevelse. Och har du möjlighet att åka lite tidigare, se Nascar-finalen i Phoenix (inte så långt därifrån), gå på Penske-museet i samma stad och sen ta vägen via Grand Canyon till Las Vegas så får man en drömsemester ingen motorsportintresserad någonsin kommer glömma bort. 
    
Magnus Berthling har följt Formula 1 sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att Sergio Perez blir världsmästare 2023 och att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1. 


TV: Ur arkivet – det här hände senaste F1 besökte Las Vegas

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten