Pierre Gasly - bildar helfranskt team i Alpine, sista chansen att nå toppen?
Efter att ha varit i Red Bull under hela sin F1-karriär är det dags för Gasly att stå på egna ben i en ny koncern. Kan detta få karriären att lyfta?
Namn: Pierre Gasly
Lag: BWT Alpine F1 Team
Nationalitet: Fransk
Ålder: 26 år
F1 Säsonger: 7
Tidigare team: Toro Rosso, AlphaTauri och Red Bull
Titlar eller bästa meriter: Eurocup Formula Renault 2.0 (2013) och GP Series Champion (2016)
Intressant fakta: I och med segern i Italiens Grand Prix 2020 blev Pierre Gasly den 13:e fransmannen att vinna ett Formel 1-race.
En motorintresserad familj banade vägen
Pierre Gasly föddes den 27 februari 1996 i Rouen i nordvästra Frankrike. Han gör sin sjätte säsong i Formel 1 och har hela tiden varit involverad i Red Bulls olika stall. Debuten skedde 2017 i Toro Rosso där han blev kvar två år, innan han fick chansen i Red Bulls första-team säsongen 2019.
Han lyckades dock inte imponera på Christian Horner och den övriga ledningen och blev tillfälligt av med sin plats till Alexander Albon.
Gasly fick dock chansen igen i Red Bulls nya andrateam AlphaTauri 2020, där han körde två år. Efter säsongen 2022 stod det dock klart att Gasly byter team och går till franska Alpine. Ett steg uppåt helt klar.
Gasly ansågs länge vara en av de mest lovande förarna i fältet men nu som 26-åring har karriären gått lite i stå. Utvecklingskurvan har inte gått lika brant uppåt som hos andra i stort sett jämngamla förare som Max Verstappen, Charles Leclerc, Esteban Ocon och den ännu yngre Lando Norris.
Familjen har racing i blodet. Hela Pierres familj var involverad i motorsport, såväl hans farmor och farfar samt pappa Jean Jacques, inklusive hans tre bröder, som tog med honom till de regionala kartingbanorna innan han ens var tre år gammal.
Pierre växte upp i Rouen, en region som är känd för sin racingbana och där Frankrikes Grand Prix hölls på 1960-talet. Han började köra karting vid 6 års ålder och började tävla året därpå.
Bland hans mest betydelsefulla prestationer kan nämnas att han var mästare i Eurocup Formula Renault 2.0 2013 och GP Series 2016 innan han gick in i Formel 1.
Ännu en Red Bull-junior
Från 2010 och framåt gick karriären framåt i en svindlande takt. 2010 valdes han ut i det franska landslaget i åldersgruppen 10-15. Som en del av Sodi Racing Team började han i KF3 och WSK Euro Series.
År 2011, vid femton års ålder, övergick Gasly till ensitsig racing och deltog i det franska Formel 4-mästerskapet. Där slutade han trea totalt efter sju pallplatser, samt segrar på Spa, Albi och Le Castellet.
Tech 1 Racing var Pierre Gaslys nya team 2013 vilket visade sig bli ett bra beslut eftersom han vann Eurocup Formula Renault 2.0, tack vare fem pallplatser och segrar i Moskva, Hungaroring och Le Castellet. Detta var Gaslys första riktigt tunga titel.
2014 skrev Pierre Gasly på för Red Bull Junior-team med ambitionen att förbereda honom för en karriär inom teamet och nå Formel 1.
Debuterar i Malaysia
Efter att Carlos Sainz lämnat för Renault så fick Pierre Gasly chansen att göra sin officiella formel 1-debut 2017 i Toro Rosso.
Han debuterade i Malaysias Grand Prix med en fjortonde plats och i Japans Grand Prix förbättrade han den platsen genom att bli trettonde. Det blev ytterligare tre race under avslutningen av säsongen och han gick i mål på plats 13 i Mexiko, blev tolva i Brasilien och avslutade med en sextonde plats i Abu Dhabi i säsongsavslutningen.
Gasly hade visat att han pallade trycket och att han även kunde besegra flera av de andra mer etablerade konkurrenterna redan under sina första race. För detta belönades han med en fast plats som Toro Rosso-förare till säsongen 2018.
2018 fick Gasly en spektakulär inledning på säsongen med en fjärdeplats i Bahrains Grand Prix och lyckades ta poäng vid fem tillfällen under säsongen.
Hans främsta insatser utöver Bahrain var sjätteplatsen i Monaco och sjundeplatsen i Ungern. När säsongen summerades återfanns Gasly på plats femton i totalen.
Efter detta valde Red Bull-ledningen att befordra Gasly till sitt förstateam för att köra bredvid Max Verstappen. Platsen öppnades upp efter att Daniel Ricciardo lämnat för Renault.
Det hela gick dock inte alls som någon av parterna hade hoppats på och Gaslys tid i Red Bull blev kortvarig. Gasly skadades under försäsongen vilket påverkade hans prestationer under testerna. Men han var dock inte i närheten av att hålla jämna steg med Max Verstappen trots att de båda nu hade likvärdiga bilar.
Även om ingen hade väntat sig att han skulle matcha Verstappens resultat så höll inte Gasly måttet sett till Red Bulls kravbild.
Betänker man att Gasly just inlett sin blott tredje säsong i F1 så var resultaten han presterade inte dåliga; 8, 6, 6, 5, 7 och en fjärdeplats på Silverstone till exempel.
Men ser man till att Red Bull hade siktet inställt på att ta upp kampen med Mercedes och behövde en andrepilot bakom Verstappen som kunde prestera på samma nivå som Valtteri Bottas gjorde bakom Lewis Hamilton – det vill säga ta pole positions och sluta tvåa och trea bakom förstepiloten när denne vann, så var beslutet logiskt.
Gasly var aldrig nära den nivån och efter det tolfte racet för säsongen, Ungerns GP, hade Horner fått nog. Gasly förvisades tillbaka till Toro Rosso medan Alex Albon, skulle få chansen att visa att han var rätt man för framtiden i Red Bulls första team.
Även om petningen knappast var vad Gasly hade hoppats på så tog han den på ett bra sätt, och avslutade säsongen med ytterligare fem poängplaceringar och slog till med en sensationell andraplats vid Brasiliens GP - hans första pallplats i karriären.
I totalen slutade han sjua, med 95 inkörda poäng, just före Alex Albon som blev åtta med 92 poäng.
Miraklet på Monza
Gasly fick fortsätta i Toro Rosso även över 2020 och har blivit kvar i teamet som efter ombildning heter AlphaTauri.
Gaslys resultat fortsatte att vara desamma och han låg stabilt i mittfältet av förare någonstans mellan plats 7 och 11 i de inledande racen för säsongen.
I det åttonde slog dock blixten ner på Monza när Pierre Gasly vann sitt första lopp i karriären och blev den första fransmannen sedan 1996 att vinna ett Grand Prix.
– Jag saknar ord. Teamet har gett mig så oerhört mycket, en chans i F1, en pallplats och nu en seger. Jag kan inte tacka er tillräckligt mycket. Detta är en fantastisk dag, sa en överlycklig Gasly i intervjun efter loppet.
Totalt blev säsongen som helhet ändå något sämre än den föregående, Gasly tog poäng i tio av de 17 loppen och slutade tia i totalen med 75 poäng.
Säsongen 2021
2021 stängdes Red Bull-dörren för Gasly när Checo Pérez värvades som andrepliot bakom Verstappen. Gasly fick ställa in sig på ännu en säsong med AlphaTauri och den här gången med en ny teamkamrat i form av japanen Yuki Tsunoda, efter att Daniil Kvyat inte fått förlängt.
Gasly fick problem med växellådan i säsongsstarten i Bahrain, men hade efter det en bra start på året med poäng i sex lopp i rad. Höjdpunkten blev Azerbajdzjans GP där det blev en tredjeplats, vilket skulle visa sig bli AlphaTauris enda pallplats för året.
Han hade fortsatta problem med bilen vid flera tillfällen under säsongen vilket tvingade honom att bryta flera race och hamna långt bak i fältet i andra. Han avslutade dock säsongen på ett fint sätt med fem topp sju-placeringar på de sex sista racen. Fjärdeplatsen i Mexiko blev bästa resultatet på hösten och en femteplats i Abu Dhabi i avslutningen.
Totalt slutade han nia och bidrog med 110 poäng till AlphaTauris sjätteplats i konstruktörsmästerskapet.
Red Bull gav inte vingar - hem till Frankrike
Till slut blev det dags att klippa navelsträngen med Red Bull, teamet som Gasly tillhört sedan juniortiden. Han lyckades aldrig behålla platsen i huvudteamet och har spenderat merparten av åren i Toro Rosso och AlphaTauri - team som båda parkerat längre ner i resultatlistan.
2022 slutade man näst sist, på nionde plats, och hade bara Williams bakom sig.
Gasly tog 23 poäng, att jämföra med stallkamraten Tsunoda som tog 12, men totalt blev det ingen lyckad säsong för varken Gasly eller teamet.
Hans bästa placering blev en femteplats i Azerbajdzjan, men han kunde inte utmana om några podiumplaceringar.
I samband med att Sebastian Vettel lämnade Aston Martin och ersattes av Fernando Alonso, så öppnades det upp en plats i Alpine.
Den platsen blev Pierre Gasly's och till i år har det franska teamet fältets två franska förare. Esteban Ocon och Pierre Gasly.
Ocon har tveklöst presterat bäst av dem men det ska bli väldigt spännande att se vem som blir teamets affischnamn. Rivaliteten mellan de båda är stor även om de var vänner när de var yngre så har vänskapen svalnat.
Gasly sa nyligen i en intervju till motorsport: "Vi är inte bästa vänner, men vi kommer överens. Vi har gjort några event tillsammans och vi pratar med varandra. När jag tittar i paddocken ser jag många andra stallkamrater som har betydligt sämre relation än vi".
Gasly om flytten till Alpine: "Vi har ett gemensamt mål"