Fernando Alonso - Världsmästare och rekordman, 20 säsonger i F1
Efter att ha gjort comeback i Formel 1 och återvänt till Alpine står Fernando Alonso nu inför ännu en utmaning då han i år ska köra för Aston Martin.
Namn: Fernando Alonso Diaz
Team: Aston Martin
Nationalitet: Spanjor
Ålder: 41 år
F1 Säsonger: 20
Tidigare team: Minardi, Renault, McLaren, Ferrari, Alpine
Titlar eller bästa meriter: Tvåfaldig världsmästare i Formel 1 (2005-2006)
Fun facts:
- Hade rekordet som den yngsta föraren att bli världsmästare i Formel 1 24 år (ett rekord som sedan slogs av först Hamilton och sedan Vettel, båda var 23 år).
- Har nu även rekordet som den enda föraren som kört F1 20 säsonger.
Uppdatering 21-03-2023 - Griddens just nu hetaste och mest älskade förare.
Fernando Alonso har gått från att föra en tynande tillvaro i Alpine, där folk undrade vad han gjorde tillbaka i F1 och när han skulle sluta - till att vid 41 års ålder bli hela startfältets hetaste och mest älskade förare.
Läs vårt personporträtt om raketen från Oviedo - som blivit världsmästare i två olika discipliner, valts in Hall of Fame i två olika discipliner samt sitter på en mängd rekord inom Formel.
Passa på att njut av Alonso. Än är det inte över.
En av de mest segerrika förarna genom tiderna
Den dubbla världsmästaren Fernando Alonso är den längsta aktiva föraren genom tiderna och är den sjätte mest segerrika föraren i Formel 1-historien med 32 Grand Prix-segrar och han är även på plats sex på listan över flest pallplatser: 98 stycken. Han blev invald i FIA Hall of Fame 2017 och återigen 2019, denna gång som WEC-mästare.
Alonso är inte bara en framgångsrik F1-förare utan har visat sin klass även i andra racing-tävlingar. Han är också den första föraren i historien som har blivit invald i FIA Hall of Fame två gånger som mästare i två olika kategorier.
Många strängar på sin lyra
Förutom att vara racingförare har Alonso även involverat sig i och startat flera projekt för att hjälpa nästkommande generation av unga förare. Bland annat har han ett eget märke av kartbilar och ett eget karting-campus för att utbilda ungdomar som vill bli förare inom motorsportvärlden. Han har också grundat kartingteamet FA Racing Kart.
År 2007 bildade han Fernando Alonso Foundation för att uppmuntra och främja motorsport och projekt som syftar till utbildning i trafiksäkerhet. Han har också gjort röstinspelningar i den tredelade animerade filmserien Cars. I Cars 2, finns det också en karaktär som är baserad på honom.
Förutom motorsport är Alonso som många andra spanjorer intresserade av fotboll, han är Real Madrid-fan, även om han också gillar sin hemstads slag Oviedo. När tid finns över tycker han även om att simma och spela tennis.
Från 2006 till 2011 var Alonso gift med den spanska sångerskan Raquel del Rosario men sedan deras förhållande tog slut har Fernando setts i förhållande med olika kvinnor, något nytt äktenskap har det dock inte blivit.
Barndom, uppväxt och familj
Fernando är son till José Luis Alonso, idag sportchef för Adrián Campos Motorsport, och Ana Díaz, butiksbiträde på El Corte Inglés i Asturiens huvudstad. Han har också en fem år äldre syster, Lorena, som idag är läkare.
När han var tre år gammal gav hans far honom en gokart som han hade byggt själv. Samma år ställde han upp i sin första tävling som organiserades av ett köpcentrum och trots att han tävlade mot barn som var nästan dubbelt så gamla som honom vann Alonso där sin första tävling.
Som barn till två föräldrar från arbetarklassen var Alonsos barndom inte på något sätt präglad av lyx. Familjen hade det bra men inget överflöd, hans mamma var butiksbiträde och hans pappa arbetade inom gruvindustrin, så Alonso visste tidigt att han skulle behöva stöd från sponsorer för att kunna göra karriär inom motorsport.
Men han hade börjat göra bra ifrån sig och ställde upp i alltfler tävlingar med allt bättre resultat. Vid 17 års ålder, vann Fernando 1999 Nissan Open Eurocup. Ett år senare kom han på fjärde plats i det internationella Formel 3000-mästerskapet. Nu var han nära att nå de största tävlingarna och skulle också komma att göra debut i F1 redan som 20-åring för teamet Minardi-Cosworth.
Värvad till Renault - debuterar för Minardi
Efter att ha slutat fyra i den internationella Formel 3000 år 2000 skrev Alonso på för F1-stallet Renault till säsongen 2001. Debuten skulle dock inte ske i Renault utan han lånades ut till det mindre teamet Minardi där han skulle få erfarenhet och lära sig hur det var att köra Formel 1 under en säsong. Debutsäsongen blev det 17 lopp och en 23:e-plats med 0 inkörda poäng.
Trots att debuten inte blivit någon framgång ville Renaults ägare, Flavio Briatore, ändå ha tillbaka honom till förstateamet och Alonso skrevs därför in som förare hos Renault till säsongen 2002. Alonso var dock bara testförare och körde inte ett enda lopp under hela året.
Året därpå däremot, 2003 ansågs han till slut vara redo för att köra för Renault på riktigt och tog plats bredvid italieneraren Jarni Trulli som en av Renaults två förare.
Debutsäsongen hos Renault blev bra, han var den yngsta föraren att nå pole position i Malaysias Grand Prix, där han dessutom blev den första spanska föraren att nå podiet efter en tredjeplats.
Det blev även en tredjeplats i Brasilien, silver i Spanien och tre fjärdeplatser innan Alonso slog till och vann Ungerns GP. Han slutade sexa i totalen och hade visat att han var i Formel 1 för att tävla om medaljerna. 2004 tog han ytterligare kliv och slutade fyra.
Spanien får sin första världsmästare
Michael Schumacher hade vunnit fem raka VM-titlar med Ferrari och såg vid den här tiden ostoppbar ut. Men 2005 skulle Fernando Alonso avsluta tyskens framgångssaga. Titeln 2004 blev Schumachers sista i karriären.
Alonso rivstartade säsongen med en tredjeplats i Australien och följde sedan upp det med tre raka segrar och en andraplats i Spanien i säsongens femte race. Schumacher å sin sida fick bryta tre av de första fem racen och kom aldrig tillbaka.
Istället vara det finländaren Kimi Räikkönen som blev Alonsos tuffaste rival om titeln. Alonso hade dock inlett klart stabilare och skaffat sig ett försprång.
Trots att Räikkönen vann fyra av de sista sju racen höll Alonso undan, detta eftersom han placerade sig på andra och tredjeplats i alla de avslutande racen och således aldrig gav finländaren chansen att knappa in ordentligt. I det sista racet för säsongen vann Alonso och segermarginalen blev till slut 21 poäng ner till Räikkönen.
Fernando Alonso blev därmed Spaniens första mästare i Formel 1 genom tiderna. Tillsammans med Giancarlo Fisichella såg de båda förarna till att ge Renault VM-guld även i konstruktörsmästerskapet.
2006 inledde den regerande världsmästaren Alonso med att vinna premiären och lopp nummer tre för säsongen. Michael Schumacher hade återfått energin och tagit upp jakten på VM-titeln igen och vann race nummer fyra och fem.
Sedan satte Alonso in stöten och vann fyra raka lopp vilket halvvägs in på säsongen tycktes ha avgjort VM-titeln. Men Schumacher svarade med tre raka segrar, totalt fem segrar på de sju kommande och eftersom Alonso dessutom nollade två gånger då han tvingades bryta var det mycket liten marginal inför de två avslutande racen.
Alonso vann dock i Japan i det näst sista racet för säsongen samt kom tvåa i Brasilien och höll undan Schumacher och tog sitt andra raka VM-guld, med 13 poängs marginal.
Fortsatt i topp
Säsongen 2006 blev också den sista hos Renault för Alonso som därefer flyttade till McLaren där han blev stallkamrat med en yngling vid namn Lewis Hamilton.
I en rekordjämn säsong slutade både Hamilton och Alonso på 109 poäng. Hamilton ledde inför sista racet men eftersom finländaren Kimi Räikkönen vann det sista loppet gick han upp på totalt 110 poäng och vann VM-titeln med en enda poängs marginal till de båda McLaren-förarna.
För Alonso blev det bara ett år hos McLaren innan han återvände för två säsonger till Renault utan någon större framgång.
2009 skrev han på Ferrari och där blev det en andraplats, fjärde-plats och sedan två nya andraplatser 2012 och 2013. Sebastian Vettel slog Alonso och tog VM-guld vid alla dessa tillfällen, 2010 och 2012 med bara 4 respektive 3 poängs marginal.
Säsongen 2013 vann han racet som fram tills det som än i dag är hans sista vinst, Spaniens Grand Prix.
Alonso återvände sedan till McLaren 2015 och körde där fyra år men slutade som bästa på en tioende plats, 2016.
2019 och 2020 försvann han från Formel 1 och körde Endurance, 24-timmars-loppet i Le Mans, Indy Car, Dakar och lite andra race med varierad framgång. Han vann i Endurance Championship och i Le Mans, båda 2019.
Till säsongen 2021 var han så tillbaka i Formel 1 och tillbaka hos Renault, som nu hade blivit BWT Alpine F1 Team. Comebacken blev helt okej och Alonso körde in på plats 10 för Alpine under säsongen 2021.
Ett frustrerat år - time to say à revoir
Alonso fortsatte i Alpine även över 2022 där han nu slog rekordet för den längsta F1-karriären i historien när säsongen inleddes: 21 år, 3 månader och 8 dagar sedan han debuterade 2001. Tidigare var det Michael Schumacher som höll den utmärkelsen.
Vid Monzas GP i våras kom Fernando Alonso också upp jämsides med finländaren Kimi Räikkönen som den förare som med flest lopp i F1-historien (350). I dag har Alonso rekordet ensam.
Spanjoren hade en stabil säsong på topp tio där det blev några femteplatser som bäst. Totalt slutade han nia med 81 poäng, strax bakom stallkamraten Esteban Ocon som körde in 92 poäng.
Den 1 augusti 2022 meddelade Aston Martin i ett officiellt uttalande att Alonso har skrivit på för dem från och med säsongen 2023. Aston Martin blir Alonsos femte Formel 1-team där han nu tillträder för att ersätta den fyrfaldige mästaren Sebastian Vettel.
Säsongsavslutningen blev ingen rolig sådan för Alonso som erkände i intervjuer att det var en frustrerad tid och att det var svårt att inte ha tankarna på annat håll (Aston Martin).
Han sa dock också att han ville avsluta snyggt och att han var glad och tacksam över sina nio år i Renault/Alpine och att han aldrig glömmer att det var där han vann sina två VM-guld.
LISTA: De hetaste duellerna mellan Alonso och Vettel