George Russell - ännu en talangfull britt med mästarambitioner hos Mercedes
George Russell behövde bara tre säsonger på sig för att nå ett av de största teamen. Nu är frågan om han redan är förbi sin stallkamrat - den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton.
Namn: George Russell
Team: Mercedes
Nationalitet: Storbritannien
Ålder: 24
Säsonger i F1: 4
Tidigare stall: Williams
Títlar och meriter: Vann Brasiliens GP 2022, sin första GP seger i karriären
Fun fact: Supporter till fotbollslaget Wolverhampton Wanderers
Ännu en talangfull britt
Den senaste i raden av talangfulla brittiska förare är 24-årige George Russelll från King's Lynn, Norfolk i östra England. Russel föddes i februari 1998 i King's Lynn som ligger upp mot den östra kusten, tre timmars bilkörning norr om London.
Säsongen 2022 är Russells fjärde säsong inom F1 men han har redan imponerat så pass att han lyckades få ett kontrakt hos ett av de största teamen. Efter tre säsonger hos Williams hade han övertygat Toto Wolff så pass att han belönades med rollen som andrepilot bakom Lewis Hamilton i Mercedes till den pågående säsongen 2022.
Tillsammans med Lando Norris är Russell de i dagens startfält mest lovande talangerna som tillsammans med Charles Leclerc förväntas kunna utmana Max Verstappen, och Lewis Hamilton om denne fortsätter, om VM-titeln de närmsta åren.
Väldigt talangfull redan som liten
Russell växte upp med mamma och pappa samt sina två syskon Cara och Benjy. Han inledde sin racingbana som 7-åring när han följde med sin storebror Benjy till gokartbanorna.
Utöver motorsport gillade den unge Russell som så många andra britter också fotboll. Hans pappa har alltid varit supporter till Wolverhampton Wanderers och det supporterskapet gick i arv till sonen, som än idag är stor supporter till det orangea-svarta laget som för närvarande spelar i Premier League.
Russell gjorde bra ifrån sig i gokartspåren och redan som 12-åring, 2010 när han hade tagit sig in i Rotax Mini Max categeory, blev han Super One British Champion och Formula Kart Star British champion.
Han vann även Kartmaster British Grand Prix och flera andra titlar de här åren och det var tydligt för alla involverade att den unge George hade goda förutsättningar att ta sig långt inom motorsporten.
Mercedes spottade Russell tidigt i dennes karriär och redan 2017 togs en då 19-årig Russell in i deras junior-program. Han provade även för Force India under träningssäsongen men fick till slut en stol hos Williams där han gjorde sin F1-debut 2019.
En poänglös debutsäsong
Han körde alla 21 loppen men slutade sist av alla förare med 0 poäng. Ingen drömdebut som sådan, men heller ingen överraskning i negativ bemärkelse. En ung förare i en bil som inte tillhör de bästa. Att Russell slutade sist var inget misslyckande. Det första året var tufft men gav honom mycket erfarenhet för fortsättningen.
Williams körde med Mercedes-motorer och de två teamen är tätt sammanlänkande. Mercedes tvekade därmed inte att ge Russell chansen som reserv åt Lewis Hamilton när denne dabbades av Covid-19 säsongen 2020 och missade racet på Bahrain International Circuit.
Russell fick så chansen att bevisa sina färdigheter i en av de bästa bilarna i hela fältet och det var givetvis den ultimata möjligheten att visa Mercedes team med Toto Wolff i spetsen att han hade vad som krävdes för att nå de bästa teamen, då mest sannolikt Mercedes, i framtiden.
Debuten gick bättre än förväntat, Russell kvalade in som tvåa, bara slagen av lagkamraten Valtteri Bottas med 26 millisekunder. I själva racet på söndagen tog sig Russell tidigt förbi Bottas och ledde merparten av racet men vid depåstoppet med 20 varv kvar var det Mercedes som sabbade för den unge föraren, inte den unga föraren som sabbade för teamet.
Gänget i depån satte nämligen obegripligt nog på Bottas framdäck på Russells bil vilket medförde att han fick återvända till pitlane bara ett varv senare. De nya däcken skulle dock få en lättare punktering vilket gjorde att chansen till en topplacering försvann.
Till slut körde Russell in som nia, satte snabbaste varv under tävlingen och hyllades både av media och av Mercedes för sin prestation. Alla var överens om att de var nöjda med vad de hade sett.
Den som väntar på något gott
Det blev ingen direkt flytt till Mercedes efter säsongens slut då de fortfarande var nöjda med Bottas som wingman till Hamilton. När säsongen 2020 summerades hade Russell tagit tre poäng på 17 race för Williams, en rad han skulle förbättra kraftigt 2021.
Han startade samtliga de 22 racen och placerade sig på plats nummer femton i totalen, med 16 inkörda poäng. En podiumplacering blev det, andraplatsen på Circuit de Spa-Francorchamps i Belgien.
Detta racet genomfördes dock aldrig på grund av kraftigt regn, och resultaten baserades på förarnas första varv, enligt regelverket. Det blev därmed det kortaste loppet i F1-historien. Hälften av de totala poängen delades ut, och Russell belönades med 9 poäng för sin andraplats bakom Max Verstappen.
Det började ryktas alltmer om att Mercedes och Bottas nått vägs ände och att Toto Wolff stod i valet och kvalet mellan att ge Russell chansen, eller satsa på en mer rutinerad förare. När Russell kraschade in i Mercedes-föraren Bottas på Imola blev det något spänt i lägret ett tag men incidenten skulle inte påverka Mercedes syn på Russell som förare.
I Netflix-serien Drive to Survive fick vi i ett av säsongens sista avsnitt se hur Toto Wolff till slut gjorde sitt val och bestämde sig för att signa Russell. “Det positiva är att du kommer köra en Mercedes-bil, det negativa är att du kommer att tävla mot Lewis Hamilton”.
23 år gammal hade Russell nått toppen. Nu återstod det att visa för Toto Wolff och resten av F1-världen att han var rätt man för uppdraget.
Rivstart hos Mercedes
Russels start hos Mercedes gjorde ingen besviken.
Det blev förvisso bara en podiumplacering under de första fem loppen då han blev trea i Australien, men i övrigt körde han på fjärde och femte plats och visade att han hade i toppen att göra.
Säsongsupptakten var dock en stor besvikelse för Mercedes som team. Det syntes ganska snabbt att de inte skulle kunna utmana Red Bull Racing om titeln och det var frustrerat i teamet då uppdateringarna på bilen inte fick önskad effekt.
Dock kunde ingen skylla på Russell, särskilt inte eftersom han överglänste den sjufaldiga världsmästaren lagkamraten Lewis Hamilton.
Hamilton tog till slut nio podiumplaceringar under säsongen, Russell fick nöja sig med åtta. Dock hade den unge Russell haft en betydligt högre lägsta nivå än veteranen Hamilton.
Bara två gånger på hela säsongen körde Russell in sämre än femma (en åttonde plats, en fjortonde plats – en gång tvingades bryta).
Utöver att ha haft flera placeringar på topp 5 så lyckades han också som enda Mercedes-förare vinna ett GP under året.
Karriärens första vinst
Lewis Hamilton tog fyra tredjeplatser och fem andraplatser och där var han vassare än Russell, men vad gjorde det när George Russell i slutet av sin debutsäsong körde först över mållinjen i på Autódromo José Carlos Pace i São Paulo.
– Jag är mållös, jag är så stolt över er alla. Detta är bara början, sa Russell i radion till teamet efter att han korsat mållinjen.
I segerintervjun efteråt tackade en tårögd Russell sin familj, flickvän och alla som har varit med honom under karriären.
Russell slutade på fjärde plats i totalen med 275 poäng, Hamilton blev sexa med 240. Mercedes som team slutade trea i konstruktörsmästerskapet, 39 poäng bakom Ferrari.
Båda Mercedes-förarna avslutades säsongen riktigt bra, Hamilton tog tre andraplatser på de fyra sista racen medan Russell vann i Brasilien.
Russell flög fram på slutet och tog Fastest lap fyra gånger på de sex senaste tävlingarna.
Detta gav teamet vind i seglen inför fortsättningen och alla F1-fans världen över känslan av att teamet är på gång igen. Förhoppningsvis får vi en spännande duell nästa år där Russel och Mercedes kan vara med och utmana från start.
TV: Russell kom före Hamilton i VM – experten förklarar varför