Haas F1 Team - ett nytt försök att få Formel 1 att erövra USA
Det yngsta teamet i Formel 1 har haft flera ups and downs under sina sju säsonger hittills.
Nuvarande förare: Kevin Magnussen och Nico Hülkenberg
Teamchef: Guenther Steiner
Grundat år: 2014
Tidigare teamnamn: Haas Racing Developments
Titlar vunna som lag: 0
Mästerskap som vunnits av förare: 0
Främsta Merit: Kevin Magnussens pole position till sprinten i São Paulo
Haas Racing Team
Haas F1 Team, tidigare känt som Haas Racing Developments, är ett amerikanskt racingteam baserat i Kannapolis, Rowan County, North Carolina, USA.
Haas är det yngsta teamet i F1-startfältet om vi tar i beaktning att Aston Martin och BWT Alpine F1 Team tagit över andra teams namn. Haas är däremot är helt nytt från grunden och bildades 2014 av entreprenören Gene Haas, som också är delägare i Stewart-Haas Racing i NASCAR Sprint Cup Series.
De debuterade 2016 och man tog hjälp av två etablerade italienska aktörer för att få fram en riktigt bra bil. Dallara desginade och utvecklade bilen, medan motorn togs fram av Ferrari. Sin första säsong i F1 slutade man på åttonde plats i konstruktörsmästerskapet, före Renault, Sauber och MRT.
Haas har som bäst slutat femma i totalen i konstruktörsmästerskapet, 2018, men har därefter fallit bakåt i resultatlistan. Deras sämsta notering är faktiskt den från 2021 då de slutade sist av alla team, med 0 inkörda poäng.
Till nästa säsong får veteranen Kevin Magnussen en ny stallkamrat i form av Nico Hülkenberg, som ersätter Mick Schumacher som inte fick det att flyga och därmed fick lämna teamet efter två säsonger.
Haas historia
Haas F1 Team är den första amerikanska konstruktören som går in i Formel 1 efter det misslyckade US F1-projektet 2010.
Gene Haas, som har goda erfarenheter från NASCAR, bestämde sig för att ge sig på en Formel 1-satsning för att vara med även på den europeiska marknaden. Han kontrakterade italienaren Guenther Steiner, med erfarenhet av olika uppdrag inom motorsporten, som stallchef.
Haas hade haft som ambition att kliva in i Formel 1 redan 2015 men av olika anledningar fick de skjuta fram lanseringen något, deras ansökan blev godkänd av FIA i januari 2016.
I september 2015 hade Gene Haas dock redan presenterat teamets första förare. På en presskonferens på teamets huvudkontor i USA presenterades fransmannen Romain Grosjean som Haas första förare i historien.
Grosjean hade flera säsonger bakom sig inom F1 och värvades från Lotus. Bara några dagar senare presenterades även den andra föraren, mexikanen Esteban Gutiérrez. Även Guiterrez hade flera säsonger inom F1 och kom närmast från Sauber.
Med italienska experter från Dallara och Ferrari samt två etablerade förare med flera säsonger bakom sig inom Formel 1 hade Haas stora förhoppningar om att kunna göra en bra första säsong. USA skulle nu ha sitt första Formel 1-team på plats igen sedan 1970-talet, då team som Shadow, Penske och Parnelli tävlat.
En stark debutsäsong av Grosjean lovade gott
Så, med Ferarri 061-motorer, Pirelli-däck och Grosjean och Gutierrez på startlinjen var Haas med när säsongen 2016 startade.
Romain Grosjean gjorde en kanonstart i Australien där han körde upp sig från nittondeplats till att sluta sexa. I säsongens andra lopp i Bahrain slutade han femma. Det blev ytterligare en åttondeplats och en sjundeplats för Grosjean debutåret för Haas och han körde in samtliga 29 poäng för teamet under deras debutsäsong.
För Gutiérrez gick det däremot betydligt sämre. Han tvingades bryta de två första loppen och lyckades inte ta en enda poäng under hela säsongen. Fem elfteplatser som bäst, men likväl 0 i poängkolumnen och Haas valde därför att göra en förändring i föraruppsättningen inför den kommande säsongen. Haas slutade till slut åtta av elva team, vilket var en fin start för nykomlingen.
Noterbart från den säsongen i övrigt är att Mercedes vann 19 av 21 tävlingar med förarna Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Hamilton vann tio race, mot Rosbergs nio, men tysken lyckades ändå ta VM-titeln med fem poängs marginal, främst då Hamilton tvingats bryta två lopp mot Rosobergs enda.
Totalt tog Mercedes 765 poäng i konstruktrösmästerskapet det året, en sanslös siffra och alltjämt rekord för antal poäng för ett team under en säsong.
Till säsongen 2017 plockade Haas in Kevin Magnussen från Renault. Den unge danske ansågs vara ett löfte som skulle komplettera den mer rutinerade Grosjean.
Värvningen gav frukt. Grosjean körde in 28 poäng och slutade på trettonde plats, med Magnusson precis bakom sig med 19 poäng. Totalt summerade man 47 poäng jämfört med de 29 från debutsäsongen, men man slutade likväl på åttondeplats igen.
Året därpå, 2018, förbättrade båda förarna sina resultat jämfört med tidigare, även om det var Magnussen som var klart bäst. Grosjean tog 37 poäng och slutade på fjortonde plats. Hans bästa placering var en fjärdeplats i Österrike.
Magnussen däremot gjorde sin bästa säsong i karriären och slutade nia i totalen efter att ha radat upp poängplaceringar. Som bäst slutade han femma två gånger och tog poäng i totalt elva av 20 race.
De 93 poängen var det klart bästa som Haas har presterat och man slutade på en fin femteplats, bakom Renault men före McLaren.
The man on fire
Dessvärre kunde teamet inte fortsätta utvecklingen utan föll tillbaka igen och slutade nia både 2019 och 2020. Såväl bilarna, som förarna underpresterade och man hade även kommersiella problem med sponsorer.
Det rådde ingen harmoni i teamet och till råga på allt råkade Romain Grosjean ut för en mycket svår olycka under Bahrains Grand Prix där han satt fast i räcket i sin brinnande bil.
Händelsen skildras detaljerat i Drive to Survive på Netflix och de flesta som såg olyckan i realtid trodde aldrig att Grosjean skulle tas ut därifrån levande, än mindre att han skulle klara av att komma loss på egen hand.
Grosjean fick brännskador på händerna och kunde inte köra de två sista racen av säsongen. Men det gjorde mindre. Alla var bara glada att han var vid liv.
Totalt tog Grosjean två poäng under året, Magnussen bara en, och Haas slutade med tre poäng näst sist i totalen och räddades av att Williams var ännu sämre med 0 poäng.
Storstädning till 2021
Efter den katastrofala säsongen 2020 och en trend som inte gick åt rätt håll valde Haas att byta föraruppsättning helt inför säsongen 2021. In kom Mick Schumacher som hade gjort lysande resultat i F2, samt ryssen Nikita Mazepin som dessutom kom med fina sponsorpengar i form av Uralkali.
Mazepin och Uralkalis intåg ledde också till att Haas-bilen fick ett mer ryskt utseende med blått och rött på den vita bilen.
Satsningen gav dock ingen effekt alls. Teamets prestationer som gått åt fel håll gick från dåligt till sämre. Bottennoteringen på 3 poäng förbättrades inte - den försämrades i och med att Schumacher och Mazepin inte körde in en enda poäng under hela 2021. Det var första gången i teamets korta historia som det blev 0 poäng för Haas.
Pappa Dimitri Mazepin, hävdade att det inte var rättvisa omständigheter och att sonen Nikitas bil var annorlunda än Schumachers. Ryssarna hotade att dra tillbaka Uralkali- sponsringen om det inte blev ändring. En uppgiven Günther Steiner kunde bara konstatera att han hade stora problem i sitt stall, med förare, bilen och sponsorn.
Mazepin slutade bakom Schumacher vid samtliga tillfällen utom tre under säsongen och det var rejält spänt i laget. Även detta går att se i Drive to Survive.
Snabba ryck i säsongsupptakten 2022
Schumacher och Mazepin skulle dock vara kvar över säsongen 2022 var tanken. Sen inledde Ryssland krig mot Ukraina och världen förändrades, vilket även påverkade Formel 1.
Efter Rysslands invasionskrig mot Ukraina sa Haas omedelbart upp Mazepins kontrakt och man sade även upp sponsoravtalet med Uralkali.
FIA i sin tur bestämde att stryka Sotjis Grand Prix och lovade, och har upprepat löftet flera gånger sedan dess, att Formel 1 aldrig någonsin kommer att återvända till Ryssland.
Med kort tid kvar till säsongsstart valde Haas att satsa på ett säkert kort som kunde teamet och bilen. Dansken Kevin Magnussen kallades tillbaka.
Schumacher fick en svår start på säsongen och hamnade snabbt på efterkälken i förhållande till sin nya stallkamrat som tog poäng direkt i de första tävlingarna.
Schumacher gjorde två lopp på topp 10 under säsongen, på Silverstone och i Österrike direkt efter varandra. I övrigt fick han det aldrig att flyga och slutade allt som oftast bakom sin stallkamrat. Totalt tog Magnussen 25 poäng till slut, dubbelt så många som Schumachers 12.
Tålamodet med Mick Schumacher tog däremot slut någon gång under hösten. Exakt när får vi kanske aldrig veta. Rykten sa att det var under i helgen i Brasilien i november som Mick ska ha fått beskedet att det inte blev någon fortsättning.
Svaga placeringar, kraschade bilar, ingen synbar förbättring. Så kan man sammanfatta anledningarna till varför Schumacher till slut fick dojan från Haas, baserat på vad framför allt Gene Haas sa i media under hösten.
Nu ersätter Nico Hülkenberg Schumacher till nästa säsong och tar därmed plats bredvid Kevin Magnussen.
Teamets stora stund under året var när Kevin Magnussen mycket sensationellt lyckades ta pole position till sprinten i São Paulo. Väl i sprinten slutade han åtta men kraschade på söndagen med Daniel Ricciardo och lämnade Brasilien utan att ha genomfört racet, men väl ett minne för livet i och med både hans och teamets första pole position i historien.
TV: Kevin Magnussen svarar på fansens frågor