Stall

Haas F1 Team - ett nytt försök att få Formel 1 att erövra USA

ANNONS

Det yngsta teamet i Formel 1 har haft flera ups and downs under sina sju säsonger hittills. 

Nuvarande förare: Kevin Magnussen och Nico Hülkenberg

Teamchef: Guenther Steiner

Grundat år: 2014

Tidigare teamnamn: Haas Racing Developments

Titlar vunna som lag: 0

Mästerskap som vunnits av förare: 0

Främsta Merit: Kevin Magnussens pole position till sprinten i São Paulo 

Haas Racing Team

Haas F1 Team, tidigare känt som Haas Racing Developments, är ett amerikanskt racingteam baserat i Kannapolis, Rowan County, North Carolina, USA.

Haas är det yngsta teamet i F1-startfältet om vi tar i beaktning att Aston Martin och BWT Alpine F1 Team tagit över andra teams namn. Haas är däremot är helt nytt från grunden och bildades 2014 av entreprenören Gene Haas, som också är delägare i Stewart-Haas Racing i NASCAR Sprint Cup Series.

De debuterade 2016 och man tog hjälp av två etablerade italienska aktörer för att få fram en riktigt bra bil. Dallara desginade och utvecklade bilen, medan motorn togs fram av Ferrari. Sin första säsong i F1 slutade man på åttonde plats i konstruktörsmästerskapet, före Renault, Sauber och MRT. 

Haas har som bäst slutat femma i totalen i konstruktörsmästerskapet, 2018, men har därefter fallit bakåt i resultatlistan. Deras sämsta notering är faktiskt den från 2021 då de slutade sist av alla team, med 0 inkörda poäng. 

Till nästa säsong får veteranen Kevin Magnussen en ny stallkamrat i form av Nico Hülkenberg, som ersätter Mick Schumacher som inte fick det att flyga och därmed fick lämna teamet efter två säsonger. 

Foto: Bildbyrån

Haas historia

Haas F1 Team är den första amerikanska konstruktören som går in i Formel 1 efter det misslyckade US F1-projektet 2010.

Gene Haas, som har goda erfarenheter från NASCAR, bestämde sig för att ge sig på en Formel 1-satsning för att vara med även på den europeiska marknaden. Han kontrakterade italienaren Guenther Steiner, med erfarenhet av olika uppdrag inom motorsporten, som stallchef. 

Haas hade haft som ambition att kliva in i Formel 1 redan 2015 men av olika anledningar fick de skjuta fram lanseringen något, deras ansökan blev godkänd av FIA i januari 2016. 

I september 2015 hade Gene Haas dock redan presenterat teamets första förare. På en presskonferens på teamets huvudkontor i USA presenterades fransmannen Romain Grosjean som Haas första förare i historien. 

Grosjean hade flera säsonger bakom sig inom F1 och värvades från Lotus. Bara några dagar senare presenterades även den andra föraren, mexikanen Esteban Gutiérrez. Även Guiterrez hade flera säsonger inom F1 och kom närmast från Sauber. 

Med italienska experter från Dallara och Ferrari samt två etablerade förare med flera säsonger bakom sig inom Formel 1 hade Haas stora förhoppningar om att kunna göra en bra första säsong. USA skulle nu ha sitt första Formel 1-team på plats igen sedan 1970-talet, då team som Shadow, Penske och Parnelli tävlat.

En stark debutsäsong av Grosjean lovade gott

Så, med Ferarri 061-motorer, Pirelli-däck och Grosjean och Gutierrez på startlinjen var Haas med när säsongen 2016 startade. 

Romain Grosjean gjorde en kanonstart i Australien där han körde upp sig från nittondeplats till att sluta sexa. I säsongens andra lopp i Bahrain slutade han femma. Det blev ytterligare en åttondeplats och en sjundeplats för Grosjean debutåret för Haas och han körde in samtliga 29 poäng för teamet under deras debutsäsong. 

För Gutiérrez gick det däremot betydligt sämre. Han tvingades bryta de två första loppen och lyckades inte ta en enda poäng under hela säsongen. Fem elfteplatser som bäst, men likväl 0 i poängkolumnen och Haas valde därför att göra en förändring i föraruppsättningen inför den kommande säsongen. Haas slutade till slut åtta av elva team, vilket var en fin start för nykomlingen. 

Noterbart från den säsongen i övrigt är att Mercedes vann 19 av 21 tävlingar med förarna Nico Rosberg och Lewis Hamilton. Hamilton vann tio race, mot Rosbergs nio, men tysken lyckades ändå ta VM-titeln med fem poängs marginal, främst då Hamilton tvingats bryta två lopp mot Rosobergs enda. 

Totalt tog Mercedes 765 poäng i konstruktrösmästerskapet det året, en sanslös siffra och alltjämt rekord för antal poäng för ett team under en säsong.  

Grosjean och Magnussen. Foto: Bildbyrån

Till säsongen 2017 plockade Haas in Kevin Magnussen från Renault. Den unge danske ansågs vara ett löfte som skulle komplettera den mer rutinerade Grosjean. 

Värvningen gav frukt. Grosjean körde in 28 poäng och slutade på trettonde plats, med Magnusson precis bakom sig med 19 poäng. Totalt summerade man 47 poäng jämfört med de 29 från debutsäsongen, men man slutade likväl på åttondeplats igen. 

Året därpå, 2018, förbättrade båda förarna sina resultat jämfört med tidigare, även om det var Magnussen som var klart bäst. Grosjean tog 37 poäng och slutade på fjortonde plats. Hans bästa placering var en fjärdeplats i Österrike. 

Magnussen däremot gjorde sin bästa säsong i karriären och slutade nia i totalen efter att ha radat upp poängplaceringar. Som bäst slutade han femma två gånger och tog poäng i totalt elva av 20 race. 

De 93 poängen var det klart bästa som Haas har presterat och man slutade på en fin femteplats, bakom Renault men före McLaren.

 

The man on fire

Dessvärre kunde teamet inte fortsätta utvecklingen utan föll tillbaka igen och slutade nia både 2019 och 2020. Såväl bilarna, som förarna underpresterade och man hade även kommersiella problem med sponsorer. 

Det rådde ingen harmoni i teamet och till råga på allt råkade Romain Grosjean ut för en mycket svår olycka under Bahrains Grand Prix där han satt fast i räcket i sin brinnande bil. 

Händelsen skildras detaljerat i Drive to Survive på Netflix och de flesta som såg olyckan i realtid trodde aldrig att Grosjean skulle tas ut därifrån levande, än mindre att han skulle klara av att komma loss på egen hand. 

Grosjean fick brännskador på händerna och kunde inte köra de två sista racen av säsongen. Men det gjorde mindre. Alla var bara glada att han var vid liv. 

Totalt tog Grosjean två poäng under året, Magnussen bara en, och Haas slutade med tre poäng näst sist i totalen och räddades av att Williams var ännu sämre med 0 poäng. 

Nikita Mazepin i den tydligt rysk-präglade Haas-bilen. Foto: Bildbyrån

Storstädning till 2021

Efter den katastrofala säsongen 2020 och en trend som inte gick åt rätt håll valde Haas att byta föraruppsättning helt inför säsongen 2021. In kom Mick Schumacher som hade gjort lysande resultat i F2, samt ryssen Nikita Mazepin som dessutom kom med fina sponsorpengar i form av Uralkali. 

Mazepin och Uralkalis intåg ledde också till att Haas-bilen fick ett mer ryskt utseende med blått och rött på den vita bilen. 

Satsningen gav dock ingen effekt alls. Teamets prestationer som gått åt fel håll gick från dåligt till sämre. Bottennoteringen på 3 poäng förbättrades inte - den försämrades i och med att Schumacher och Mazepin inte körde in en enda poäng under hela 2021. Det var första gången i teamets korta historia som det blev 0 poäng för Haas. 

Pappa Dimitri Mazepin, hävdade att det inte var rättvisa omständigheter och att sonen Nikitas bil var annorlunda än Schumachers. Ryssarna hotade att dra tillbaka Uralkali- sponsringen om det inte blev ändring. En uppgiven Günther Steiner kunde bara konstatera att han hade stora problem i sitt stall, med förare, bilen och sponsorn. 

Mazepin slutade bakom Schumacher vid samtliga tillfällen utom tre under säsongen och det var rejält spänt i laget. Även detta går att se i Drive to Survive.

Snabba ryck i säsongsupptakten 2022

Schumacher och Mazepin skulle dock vara kvar över säsongen 2022 var tanken. Sen inledde Ryssland krig mot Ukraina och världen förändrades, vilket även påverkade Formel 1.  

Efter Rysslands invasionskrig mot Ukraina sa Haas omedelbart upp Mazepins kontrakt och man sade även upp sponsoravtalet med Uralkali. 

FIA i sin tur bestämde att stryka Sotjis Grand Prix och lovade, och har upprepat löftet flera gånger sedan dess, att Formel 1 aldrig någonsin kommer att återvända till Ryssland. 

Med kort tid kvar till säsongsstart valde Haas att satsa på ett säkert kort som kunde teamet och bilen. Dansken Kevin Magnussen kallades tillbaka. 

Schumacher fick en svår start på säsongen och hamnade snabbt på efterkälken i förhållande till sin nya stallkamrat som tog poäng direkt i de första tävlingarna.  

Nico Hülkenberg tar plats i Haas nästa säsong. Foto: Bildbyrån

Schumacher gjorde två lopp på topp 10 under säsongen, på Silverstone och i Österrike direkt efter varandra. I övrigt fick han det aldrig att flyga och slutade allt som oftast bakom sin stallkamrat. Totalt tog Magnussen 25 poäng till slut, dubbelt så många som Schumachers 12. 

Tålamodet med Mick Schumacher tog däremot slut någon gång under hösten. Exakt när får vi kanske aldrig veta. Rykten sa att det var under i helgen i Brasilien i november som Mick ska ha fått beskedet att det inte blev någon fortsättning. 

Svaga placeringar, kraschade bilar, ingen synbar förbättring. Så kan man sammanfatta anledningarna till varför Schumacher till slut fick dojan från Haas, baserat på vad framför allt Gene Haas sa i media under hösten.

Nu ersätter Nico Hülkenberg Schumacher till nästa säsong och tar därmed plats bredvid Kevin Magnussen. 

Teamets stora stund under året var när Kevin Magnussen mycket sensationellt lyckades ta pole position till sprinten i São Paulo. Väl i sprinten slutade han åtta men kraschade på söndagen med Daniel Ricciardo och lämnade Brasilien utan att ha genomfört racet, men väl ett minne för livet i och med både hans och teamets första pole position i historien. 


TV: Kevin Magnussen svarar på fansens frågor

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten