Personporträtt

Charles Leclerc - Kan han utmana om titeln hela vägen in i mål i år?

ANNONS

Monegasken inledde fjolårssäsongen på bästa sätt och såg ut som en potentiell titelkandidat i början. Har han vad som krävs för att ta upp kampen med Verstappen?

Namn: Charles Leclerc

Team: Ferrari

Nationalitet: Monaco

Ålder: 24 år

F1 Säsonger: 5

Tidigare team: Sauber 

Titlar eller bästa meriter: GP3-mästare 2016. F2 Champion 2017

Intressant fakta: Den näst yngsta föraren i historien att tävla för Ferrari

Rivstart i fiol - kan han hålla vägen nu?

Charles Marc Hervé Perceval Leclerc, mer känd som Charles Leclerc, föddes den 16 oktober 1997 i Monaco. Han gör sin femte säsong som förare i Formel 1 och tävlar sedan fyra år tillbaka för Ferrari, där han har tagit upp kampen med Max Verstappen om VM-titeln. 

Leclerc hade en bra start på årets säsong och tog pole position i sex av de åtta första tävlingarna men kunde sällan förvalta den på söndagarna. Han vann premiären i Bahrain liksom tävling GP nummer tre i Australien och då såg det ut som att han skulle kunna ge Verstappen en match om VM-titeln. 

Därefter var det dock aldrig någon match. Verstappen drog ifrån och Leclerc och utöver de två inledande segrarna så vann bara Leclerc ett enda race av de resterande 19, i Österrike. 

Circuit de Monaco från barnsben

Charles passion för motorsport kommer från hans far, som också tävlade i olika motorsportkategorier och nådde upp till Formel 3 där han deltog i totalt 22 tävlingar mellan 1983 och 1988.

Utöver racingen så har Leclerc flera andra adrenalinfyllda intressen. Han älskar riskfyllda sporter och surfar, klättrar och hoppar fallskärm när tillfälle ges, men han gillar också andra mer lugnare sporter som golf och padel.

Leclercs framgångar inom Formel 1 har gjort honom stor och populär i hemlandet. 2018 utsågs till ambassadör för prinsessan Charlene av Monacos stiftelse, the Monaco Foundation. 2020 medverkade han i filmen "Le Grand Rendez-vous". Samma år blev han modell för klädtillverkaren Giorgio Armani.

Leclerc hade ett uppmärksammat förhållande med Charlotte Siné, dotter till en affärsman från Monaco men relationen tog slut nu i december 2022. Förutom sitt modersmål franska talar Leclerc även italienska och engelska.

Hervé Leclerc och Pascale Leclerc bodde i ett medelklasshem i Monaco där Charles och hans två bröder växte upp. Pappan involverade sig tidigt i sönernas motorsportskarriär inom karting. Charles bröder, Arthur och Lorenzo, är också hängivna racingen. Sedan 2020 är Arthur medlem i Ferrari Driver Academy och sedan 2021 tävlar han i FIA Formula 3 Championship.

Charles första framgångar inom karting kom 2005 när han var åtta år och vann det franska PACA-mästerskapet. En titel han skulle vinna även 2006 och 2008, men hans stora genombrott kom 2011 när han vann världsmästerskapet i karting.

Foto: Bildbbyrån

En uppväxt präglad av tragedier

Leclerc gick snart in i Formula Renault 2014 och började ta sig upp i motorsportvärlden, men hans resa var plågad av tragedier.

Först dog hans barndomsvän racingkamrat Jules Bianchi 2014 under ett lopp i Japan. Den tio år äldre Bianchi var som en storebror för Charles och även Charles gudfar. 

Det var en stor tragedi för den då tolvårige Leclerc att förlora en av dem som stod honom allra närmast, dessutom i en olycka i sporten han själv kämpade så hårt för att ta sig fram i. 

Bara tre år senare, 2017, körde Leclerc i Formel 2 när han förlorade sin far Hervé gick bort efter en tids sjukdom, vid bara 54 års ålder. Fyra dagar senare lyckades Leclerc ändå sätta sig i bilen och vinna Azerbajdzjans Grand Prix. Hans pappa Hevré fick tyvärr dock aldrig se sonen tävla i Formel 1. 

Trots förlusterna av sina närstående lyckades den unge Charles fortsätta fokusera på racingen och utvecklas. Han hade året innan, 2016, gått med i Ferrari Driver Academy. 

Detta gav honom möjligheten att bli testförare för Haas F1 Team och Ferrari-teamen för att där kunna testa sina vingar på väg till att bli en etablerad förare inom Formel 1.

Debuterar för Alfa Romeo 

Efter att ha testkört olika Ferrari-bilar på träningar beslutades det till slut att Leclerc skulle få chansen i Alfa Romeo Sauber där han skulle göra F1-debut 2018. Som lagkamrat skulle han ha Marcus Ericsson, som då skulle göra sin tredje säsong inom F1 och Alfa Romeo

Debutsäsongen gick bra för Leclerc. Han körde med råge förbi sin svenska stallkamrat och slutade på en fin 13:e plats som nykomling. Ericsson slutade plats 17 med bara 9 inkörda poäng, Leclerc fick ihop hela 39 under sin första säsong, efter att ha tagit poäng i tio av de totalt 20 tävlingarna. 

Redan innan säsongen var över hade Ferrari sett tillräckligt. Om den unge monegasken kunde köra in 39 poäng sin debutsäsong, hur många skulle det kunna bli en av fältets bästa bilar och bästa team? 

Den 11 september 2018 blev det officiellt att Charles Leclerc skrivit på för Ferrari för nästa säsong, där han skulle få den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel som lagkamrat.

I och med att Leclerc (21 år och 5 månader) skrev på kontraktet blev han den näst yngsta föraren i historien att tävla för Ferrari, endast överträffad av Ricardo Rodriguez som tävlade för Ferrari 1961 som nittonåring.

Leclerc i Ferrari. Foto: Bildbyrån

I säsongsdebuten i Australien 2019 körde Leclerc in tio poäng efter att ha slutat femma, bara slagen av Bottas, Hamilton, Verstappen och Vettel. 

I säsongens andra lopp i Bahrain tog Leclerc pole position och satte det snabbaste varvet i tävlingen. Han slutade trea bakom Lewis Hamilton och Valtteri Bottas. Leclercs säsongsinledning var strålande. 

Utöver två race som han tvingades bryta, så var han som sämst femma tre gånger. Därutöver blev det fem podiumplaceringar. 

Fullträffen kom på SPA i Belgien när Leclerc vann sitt första lopp som F1-förare. Han följde upp det med att vinna även nästa race på Monza. I Singapore veckan efter var han tvåa och veckan därpå trea. 

Leclerc tog 7 pole positions under sitt första år i Ferrari, fler än någon annan förare den säsongen. Säsongen summerades med 2 segrar, 10 pallplatser, 7 pole positions och totalt 264 poäng. 

I totalen slutade han fyra, bakom Max Verstappen och 24 poäng före sin stallkamrat Sebastian Vettel. 

Ferrari valde att agera snabbt och förlängde Leclercs kontrakt till att gälla över säsongen 2024. 

Nästkommande säsong gick dock inte alls som Ferrari hade hoppats. Teamet gjorde sin sämsta säsong på 40 år och slutade sexa i konstruktörsmästerskapet efter att haft genomgående problem med bilarna och motorerna. 

Leclerc fick bara ihop 98 poäng (att jämföra med de 264 han hade säsongen innan). Vettel, som gjorde sin sista säsong i Ferrari körde bara in 33. De båda förarna slutade åtta respektive 13 i totalen.

“Min sämsta säsong någonsin”

Leclerc själv har beskrivit säsongen 2021 som sin sämsta säsong hittills. Då det 2020 var uppenbart att det var bilen snarare än förarna som var problemet så fanns det nu inga konstruktörer att skylla. Leclerc förbättrade resultatet från 2020 men var inte i närheten av sina resultat från 2019. 

Det blev också första säsongen någonsin som han slutade bakom en av sina stallkamrater. Spanjoren Carlos Sainz Jr hade anslutit till Ferrari som Vettels ersättare och gjorde det bra, tre tredjeplatser och en femteplats i totalen blev det för spanjoren. 

En frustrerad Leclerc tog bara en podiumplacering under hela säsongen (tvåa på Silverstone) och slutade sjua, förvisso bara 5.5 poäng bakom sin stallkamrat men ändå.

Han tog två pole positions under året - Monaco och Azerbajdzjan - och ledde nästan hela Storbritanniens Grand Prix fram tills att Hamilton körde om honom på varv 50 av 52. I Monaco tog han pole position men ett fel upptäcktes i bilen som gjorde att den inte var i körbart skick på söndagen och Leclerc kom inte ens till start. 

Enligt Ferraris dåvarande teamchef Mattia Binotto förlorade Leclerc 40 poäng säsongen 2021 på grund av otur.

Topp 3 säsongen 2022. Foto: Bildbyrån

Titelkandidat - i sex race

Charles Leclerc och Ferrari var tillbaka i stor stil i säsongsinledningen 2022. Efter den la gran final 2021 där Red Bull Racing och Mercedes gjorde upp om det som till slut blev ett titelskifte i och med Verstappens seger - var det dock få som trodde att Ferrari-förarna skulle vara de som tog upp kampen med Red Bull. 

Men så blev det och Leclerc startade lysande. Han vann i Bahrain i premiären, kom tvåa i Saudiarabien och vann sedan igen i Australien. 

I Miami i lopp nummer fem kom Leclerc tvåa bakom Verstappen som där tog sin andra raka seger. Efter Miami ledde Leclerc totalen med 104 poäng mot Verstappens 85. 

I Spanien veckan efter vann Verstappen igen medan Leclerc tvingades bryta. Verstappen gick om Leclerc och upp i ledningen i totalen och därefter var det också slut på det roliga, såväl för Leclerc som för alla F1-fans som hoppats på en ännu en jämn kamp i toppen.

Verstappen vann som vi alla känner till i stor stil och Leclerc tvingades gå en hård match mot Sergio Pérez om andraplatsen - en kamp Leclerc vann efter att ha slutat tvåa (före Perez som gick i mål som trea) i  säsongsavslutningen i Abu Dhabi. 

Efter säsongen avgick Mattia Binotto som stallchef för Ferrari och hans ersättare blev 
Frédéric Vasseur som närmast kommer från Alfa Romeo.

Leclerc och Vasseur jobbade ihop i Sauber och trivdes bra tillsammans. Nu är frågan alla ställer sig om Leclerc har vad som krävs för att utmana Max Verstappen om titeln nästa år.

Sannolikt blir det ännu fler konkurrenter i toppen i år då Mercedes med Hamilton och Russell avslutade den förra säsongen riktigt starkt.


Ur arkivet: Spegeln hänger löst — då kör Leclerc med en hand i kurvan

 

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten