Charles Leclerc - Kan han utmana om titeln hela vägen in i mål i år?
Monegasken inledde fjolårssäsongen på bästa sätt och såg ut som en potentiell titelkandidat i början. Har han vad som krävs för att ta upp kampen med Verstappen?
Namn: Charles Leclerc
Team: Ferrari
Nationalitet: Monaco
Ålder: 24 år
F1 Säsonger: 5
Tidigare team: Sauber
Titlar eller bästa meriter: GP3-mästare 2016. F2 Champion 2017
Intressant fakta: Den näst yngsta föraren i historien att tävla för Ferrari
Rivstart i fiol - kan han hålla vägen nu?
Charles Marc Hervé Perceval Leclerc, mer känd som Charles Leclerc, föddes den 16 oktober 1997 i Monaco. Han gör sin femte säsong som förare i Formel 1 och tävlar sedan fyra år tillbaka för Ferrari, där han har tagit upp kampen med Max Verstappen om VM-titeln.
Leclerc hade en bra start på årets säsong och tog pole position i sex av de åtta första tävlingarna men kunde sällan förvalta den på söndagarna. Han vann premiären i Bahrain liksom tävling GP nummer tre i Australien och då såg det ut som att han skulle kunna ge Verstappen en match om VM-titeln.
Därefter var det dock aldrig någon match. Verstappen drog ifrån och Leclerc och utöver de två inledande segrarna så vann bara Leclerc ett enda race av de resterande 19, i Österrike.
Circuit de Monaco från barnsben
Charles passion för motorsport kommer från hans far, som också tävlade i olika motorsportkategorier och nådde upp till Formel 3 där han deltog i totalt 22 tävlingar mellan 1983 och 1988.
Utöver racingen så har Leclerc flera andra adrenalinfyllda intressen. Han älskar riskfyllda sporter och surfar, klättrar och hoppar fallskärm när tillfälle ges, men han gillar också andra mer lugnare sporter som golf och padel.
Leclercs framgångar inom Formel 1 har gjort honom stor och populär i hemlandet. 2018 utsågs till ambassadör för prinsessan Charlene av Monacos stiftelse, the Monaco Foundation. 2020 medverkade han i filmen "Le Grand Rendez-vous". Samma år blev han modell för klädtillverkaren Giorgio Armani.
Leclerc hade ett uppmärksammat förhållande med Charlotte Siné, dotter till en affärsman från Monaco men relationen tog slut nu i december 2022. Förutom sitt modersmål franska talar Leclerc även italienska och engelska.
Hervé Leclerc och Pascale Leclerc bodde i ett medelklasshem i Monaco där Charles och hans två bröder växte upp. Pappan involverade sig tidigt i sönernas motorsportskarriär inom karting. Charles bröder, Arthur och Lorenzo, är också hängivna racingen. Sedan 2020 är Arthur medlem i Ferrari Driver Academy och sedan 2021 tävlar han i FIA Formula 3 Championship.
Charles första framgångar inom karting kom 2005 när han var åtta år och vann det franska PACA-mästerskapet. En titel han skulle vinna även 2006 och 2008, men hans stora genombrott kom 2011 när han vann världsmästerskapet i karting.
.jpg)
En uppväxt präglad av tragedier
Leclerc gick snart in i Formula Renault 2014 och började ta sig upp i motorsportvärlden, men hans resa var plågad av tragedier.
Först dog hans barndomsvän racingkamrat Jules Bianchi 2014 under ett lopp i Japan. Den tio år äldre Bianchi var som en storebror för Charles och även Charles gudfar.
Det var en stor tragedi för den då tolvårige Leclerc att förlora en av dem som stod honom allra närmast, dessutom i en olycka i sporten han själv kämpade så hårt för att ta sig fram i.
Bara tre år senare, 2017, körde Leclerc i Formel 2 när han förlorade sin far Hervé gick bort efter en tids sjukdom, vid bara 54 års ålder. Fyra dagar senare lyckades Leclerc ändå sätta sig i bilen och vinna Azerbajdzjans Grand Prix. Hans pappa Hevré fick tyvärr dock aldrig se sonen tävla i Formel 1.
Trots förlusterna av sina närstående lyckades den unge Charles fortsätta fokusera på racingen och utvecklas. Han hade året innan, 2016, gått med i Ferrari Driver Academy.
Detta gav honom möjligheten att bli testförare för Haas F1 Team och Ferrari-teamen för att där kunna testa sina vingar på väg till att bli en etablerad förare inom Formel 1.
Debuterar för Alfa Romeo
Efter att ha testkört olika Ferrari-bilar på träningar beslutades det till slut att Leclerc skulle få chansen i Alfa Romeo Sauber där han skulle göra F1-debut 2018. Som lagkamrat skulle han ha Marcus Ericsson, som då skulle göra sin tredje säsong inom F1 och Alfa Romeo.
Debutsäsongen gick bra för Leclerc. Han körde med råge förbi sin svenska stallkamrat och slutade på en fin 13:e plats som nykomling. Ericsson slutade plats 17 med bara 9 inkörda poäng, Leclerc fick ihop hela 39 under sin första säsong, efter att ha tagit poäng i tio av de totalt 20 tävlingarna.
Redan innan säsongen var över hade Ferrari sett tillräckligt. Om den unge monegasken kunde köra in 39 poäng sin debutsäsong, hur många skulle det kunna bli en av fältets bästa bilar och bästa team?
Den 11 september 2018 blev det officiellt att Charles Leclerc skrivit på för Ferrari för nästa säsong, där han skulle få den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel som lagkamrat.
I och med att Leclerc (21 år och 5 månader) skrev på kontraktet blev han den näst yngsta föraren i historien att tävla för Ferrari, endast överträffad av Ricardo Rodriguez som tävlade för Ferrari 1961 som nittonåring.

I säsongsdebuten i Australien 2019 körde Leclerc in tio poäng efter att ha slutat femma, bara slagen av Bottas, Hamilton, Verstappen och Vettel.
I säsongens andra lopp i Bahrain tog Leclerc pole position och satte det snabbaste varvet i tävlingen. Han slutade trea bakom Lewis Hamilton och Valtteri Bottas. Leclercs säsongsinledning var strålande.
Utöver två race som han tvingades bryta, så var han som sämst femma tre gånger. Därutöver blev det fem podiumplaceringar.
Fullträffen kom på SPA i Belgien när Leclerc vann sitt första lopp som F1-förare. Han följde upp det med att vinna även nästa race på Monza. I Singapore veckan efter var han tvåa och veckan därpå trea.
Leclerc tog 7 pole positions under sitt första år i Ferrari, fler än någon annan förare den säsongen. Säsongen summerades med 2 segrar, 10 pallplatser, 7 pole positions och totalt 264 poäng.
I totalen slutade han fyra, bakom Max Verstappen och 24 poäng före sin stallkamrat Sebastian Vettel.
Ferrari valde att agera snabbt och förlängde Leclercs kontrakt till att gälla över säsongen 2024.
Nästkommande säsong gick dock inte alls som Ferrari hade hoppats. Teamet gjorde sin sämsta säsong på 40 år och slutade sexa i konstruktörsmästerskapet efter att haft genomgående problem med bilarna och motorerna.
Leclerc fick bara ihop 98 poäng (att jämföra med de 264 han hade säsongen innan). Vettel, som gjorde sin sista säsong i Ferrari körde bara in 33. De båda förarna slutade åtta respektive 13 i totalen.
“Min sämsta säsong någonsin”
Leclerc själv har beskrivit säsongen 2021 som sin sämsta säsong hittills. Då det 2020 var uppenbart att det var bilen snarare än förarna som var problemet så fanns det nu inga konstruktörer att skylla. Leclerc förbättrade resultatet från 2020 men var inte i närheten av sina resultat från 2019.
Det blev också första säsongen någonsin som han slutade bakom en av sina stallkamrater. Spanjoren Carlos Sainz Jr hade anslutit till Ferrari som Vettels ersättare och gjorde det bra, tre tredjeplatser och en femteplats i totalen blev det för spanjoren.
En frustrerad Leclerc tog bara en podiumplacering under hela säsongen (tvåa på Silverstone) och slutade sjua, förvisso bara 5.5 poäng bakom sin stallkamrat men ändå.
Han tog två pole positions under året - Monaco och Azerbajdzjan - och ledde nästan hela Storbritanniens Grand Prix fram tills att Hamilton körde om honom på varv 50 av 52. I Monaco tog han pole position men ett fel upptäcktes i bilen som gjorde att den inte var i körbart skick på söndagen och Leclerc kom inte ens till start.
Enligt Ferraris dåvarande teamchef Mattia Binotto förlorade Leclerc 40 poäng säsongen 2021 på grund av otur.

Titelkandidat - i sex race
Charles Leclerc och Ferrari var tillbaka i stor stil i säsongsinledningen 2022. Efter den la gran final 2021 där Red Bull Racing och Mercedes gjorde upp om det som till slut blev ett titelskifte i och med Verstappens seger - var det dock få som trodde att Ferrari-förarna skulle vara de som tog upp kampen med Red Bull.
Men så blev det och Leclerc startade lysande. Han vann i Bahrain i premiären, kom tvåa i Saudiarabien och vann sedan igen i Australien.
I Miami i lopp nummer fem kom Leclerc tvåa bakom Verstappen som där tog sin andra raka seger. Efter Miami ledde Leclerc totalen med 104 poäng mot Verstappens 85.
I Spanien veckan efter vann Verstappen igen medan Leclerc tvingades bryta. Verstappen gick om Leclerc och upp i ledningen i totalen och därefter var det också slut på det roliga, såväl för Leclerc som för alla F1-fans som hoppats på en ännu en jämn kamp i toppen.
Verstappen vann som vi alla känner till i stor stil och Leclerc tvingades gå en hård match mot Sergio Pérez om andraplatsen - en kamp Leclerc vann efter att ha slutat tvåa (före Perez som gick i mål som trea) i säsongsavslutningen i Abu Dhabi.
Efter säsongen avgick Mattia Binotto som stallchef för Ferrari och hans ersättare blev
Frédéric Vasseur som närmast kommer från Alfa Romeo.
Leclerc och Vasseur jobbade ihop i Sauber och trivdes bra tillsammans. Nu är frågan alla ställer sig om Leclerc har vad som krävs för att utmana Max Verstappen om titeln nästa år.
Sannolikt blir det ännu fler konkurrenter i toppen i år då Mercedes med Hamilton och Russell avslutade den förra säsongen riktigt starkt.
Ur arkivet: Spegeln hänger löst — då kör Leclerc med en hand i kurvan