Esteban Ocon - Från garaget till gridden
Esteban Ocon har tagit en lång väg för att nå Formel 1. Nu står han inför nästa utmaning, att kunna närma sig toppen och utmana de allra bästa.
Uppdatering 2023-05-30
Esteban Ocon är långt ifrån the billionaires boys club som Lewis Hamilton refererat till där han menar att många av förarna på gridden är där till stor del för pappas pengar.
Ingenting kunde vara längre ifrån Ocons. Det är svårt att föreställa sig någon annan som fått jobba lika hårt som Esteban för att nå toppen.
I Monaco i helgen blev han den första föraren utanför topp-teamen att kliva upp på podiet.
26-årige Ocon står inför något av ett vägskäl i karriären. Antingen tar den fart och han kan få chansen i ett toppteam - eller så blir han kvar i mitten med BWT Alpine F1 Team som en stabil förare i mittfältet men utan att vara med och utmana om VM-titel.
I Monaco i helgen visade han att han har en fin högstanivå. Nu är det upp till honom själv att befästa sig däruppe i toppen.
* * * * *
Namn: Esteban Ocon
Lag: Alpine
Nationalitet: Fransk
Ålder: 26
Säsonger i F1: 6
Tidigare team: Manor, Force India/Racing Point och Renault
Titlar och meriter: Mästare i den europeiska Formel 3- och GP3-serien.
Fun fact: Blev den 14:e fransmannen att vinna ett Formel 1-lopp
Fransmannen som bär det franska teamet
Esteban Ocon föddes den 17 september 1996 i staden Évreux, i regionen Normandie i norra Frankrike. Ocon är inne på sin sjätte säsong i Formel 1 efter att ha debuterat 2016 för teamet Manor där han körde 9 lopp under debutsäsongen utan att ta några poäng.
Efter två år i Force India Racing Point värvades Ocon av det franska teamet Renault 2020. Renault bytte namn 2021 till BWT Alpine F1 Team och Ocon körde 2022 sin tredje säsong hos teamet. En säsong som också blev hans hittills bästa. Efter att ha slutat tolva och elva körde Ocon in som åtta i totalen i år, efter en riktig jämn och stabil prestation över hela året.
Bland sina individuella erövringar kan han skryta med att ha varit mästare i den europeiska Formel 3 2014 och i GP3-serien 2015. I Formel 1 har Ocon vunnit ett Formel 1 GP hittills i karriären, Ungerns GP 2021.
Från garaget till gridden
Familjen Ocon härstammar från Spanien från början men Estebans föddes i Frankrike och växte upp i ett medelklasshem. Ocons pappa Laurent och hans mamma Sabrine drev ett garage som även fungerade som bilverkstad.
Ocon har berättat att "när jag gick till skolan på morgonen såg jag min pappa plocka isär en bil helt och hållet och när jag kom tillbaka från skolan på eftermiddagen så var samma bil i körbart skick igen. Min tidiga barndom bestod till stor del av att se min pappa göra underverk med bilar".
Den nu 26-årige Ocon ansågs länge vara en av de mest lovande förarna i startfältet men karriären har inte riktigt fått det lyft som han och Alpine hoppats på.
Nu återstår det att se om Ocon och Alpine kan ta ytterligare steg tillsammans eller om fransmannen behöver byta team för att få en bättre bil, och vilka skulle i så fall vara intresserade av att värva honom?
Ocon ingick i Mercedes training-program men hittills har Toto Wolff inte visat några konkreta tecken på att vilja värva honom.
Ingen vanlig barndom – tung press redan som liten
I takt med att Ocons karting gick allt bättre blev också utgifterna och uppoffringarna allt större. Ocons föräldrar sålde både huset och garaget och köpte en husvagn som de bodde i för att bokstavligen kuska land och rike runt för att stötta den unge Esteban i hans karriär och drömmar.
Pappa Laurent tog alla tillfälliga jobb han kunde få medan hans son racade; som chaufför, tekniker, planerare, hjälpte till med logistiken kring tävlingarna, mekaniker och så vidare. Detta var familjens sätt att leva under många år.
- De offrade precis allt i sina egna liv för att ge mig möjligheten att uppfylla min dröm.
Det kan låta som en sagolik tillvaro för en ung pojke att ständigt resa runt och bara tävla och ha sina föräldrar närvarande hela tiden men en ung Esteban kände allvaret i situation redan då.
- Det är egentligen ingenting jag tycker om att prata så mycket om för det väcker en hel del ganska udda minnen. Jag var ung men jag hade ingen normal, vanlig uppväxt. Jag visste vad mina föräldrar offrade för mig och det fanns ingen marginal för mig att misslyckas. Jag var tvungen att lyckas, det var en stor press på en liten kille och det gjorde att jag växte upp snabbare än jag hade gjort annars.
Som vi vet idag lyckades Ocon riktigt bra. Han klättrade snabbt i de olika kart-kategorierna och tävlade i samma juniortävlingar som Max Verstappen och Charles Leclerc men nådde Formel 1 något senare än sina två ungdomsrivaler.
Familjedrömmen gick i uppfyllelse
2014 hade han nått Formel 3 och med nio vinster och 21 pallplaceringar tog han titeln, just före Verstappen. Samma år körde han också en Formel 1-bil för första gången när han var med och testade för Lotus.
Året efter vann han även GP3 Championship och Toto Wolff i Mercedes agerade genom att skriva in den talangfulle fransmannen i Mercedes Junior program. Säsongen 2016 inledde Ocon sin F1-karriär genom att vara reservförare för Renault.
På hösten gjorde han Formel 1-debut efter att en plats öppnats upp hos Mercedes dåvarande samarbetsteam Manor.
Familjen Ocons dröm gick efter allt slit och alla uppoffringar i uppfyllelse 2016 då Manor Racing öppnade dörrarna för Esteban och han debuterade officiellt i Formel 1 den 28 augusti vid Spa.
Även om det inte blev några poäng i de nio loppen så hade Ocon visat tillräckligt för att Force India skulle signa honom. Där han ersatte Nico Hülkenberg och tog plats bredvid Sergio Pérez till säsongen 2017.
Första hela säsongen i F1
Sin första hela säsong gick riktigt bra för Ocon som tog poäng i nästan alla lopp, slutade femma i såväl Spanien som Mexiko och slutade åtta i totalen med 87 poäng. Det var en fin säsong för Force India eftersom den mer rutinerade Checo Pérez körde in på sjätteplats med 100 poäng.
Säsongen som följde blev dock ingen förbättring för Ocon som fick bryta 5 gånger under året. Han tog poäng vid tio tillfällen men slutade den här gången 12:a i totalen med 49 poäng, en klar försämring för fransmannen.
Hans mest uppmärksammade händelse från året var bråket med Verstappen efter racet i Brasilien. Verstappen ledde loppet på varv 44 när Ocon försökte hindra nederländaren att varva honom stötte de i varandra och gled båda av banan.
Tilltaget kostade Verstappen segern och Ocon tio sekunders strafftid. Verstappen blev ursinnig och sökte upp Ocon efteråt och slagsmål hängde i luften. Ocon var tydligt den passive av de två och Verstappen blev straffad av FIA efter sitt utbrott.
Stora förändringar och ny flytt
2019 skedde flera förändringar i Force India som blivit Racing Point. De tog in Lance Stroll som förare vilket ledde till att Ocon fick lämna. Toto Wolff tog Ocon under sina vingar och erbjöd honom att vara testförare för Mercedes och det spekulerades i om Ocon skulle få platsen bredvid Lewis Hamilton nästkommande säsong.
Det blev dock inga lopp för Mercedes under 2019 för Ocon och teamet valde att fortsätta med Valtteri Bottas även till 2020. Ocon fick återigen se sig om efter andra alternativ.
Renault ville gärna ha en fransman till sitt team och Ocon var det perfekta valet för dem. Mercedes satte inga käppar i hjulet för flytten och från och med 2020 skulle Ocon nu köra för sitt hemlands stall, tillsammans med Daniel Ricciardo.
Säsongens fullträff blev en andraplats i Sakhirs GP i den näst sista tävlingen för året. Det blev en märklig men minnesvärd eftermiddag i Bahrain där George Russell tog snabbaste varvet, Sergio Pérez körde upp från sista plats till seger och podiet kompletterades med Esteban Ocon och Lance Stroll.
Ny säsong och första segern
Renault bytte namn till Alpine inför säsongen 2021 och Daniel Ricciardo byttes ut mot dubbla världsmästaren Fernando Alonso.
Säsongen hade inte fått någon lysande inledning men ungefär halvvägs in, i Ungerns GP kom belöningen för allt hårt slit för såväl Ocon som teamet.
En omfattande krasch direkt i första kurvan slog ut sex förare (Stroll, Leclerc, Pérez, Bottas, Norris och Mazepin) som alla tvingades bryta. Fältet öppnades upp och Ocon som startat på plats åtta kunde snabbt köra upp till toppen.
Ocon övertog ledningen från Hamilton redan på det fjärde varvet och jagades främst av Sebastian Vettel.
Tysken lyckades dock aldrig köra om Ocon som höll undan och vann. Hamilton kom trea men befordrades senare till andraplats efter att Vettel diskvalificerats. En stor fransk eftermiddag i Ungern efter segern som var såväl Ocons som Alpine första i F1.
När säsongen summerades hade Ocon återigen hamnat i mitten, den här gången på elfte plats med 74 inkörda poäng.
Stabil körning under hela 2022
Sebastian Ocon satte tonen direkt för hur hans säsong skulle bli med att köra in på plats 7, 6, 7 under de tre först racen.
Han tvingades bryta två gånger under säsongen men annars var det bara fyra tillfällen där han inte tog poäng. 16 av 22 race under året slutade Ocon på topp 10. En mycket stabil och fin körning där fjärdeplatsen i Singapore var hans bästa resultat.
Till Lando Norris på sjunde plats var det en bit upp (Norris tog 122p) men Ocon slutade åtta med 92 poäng - hans poängmässigt bästa säsong i karriären.
Stallkamraten Fernando Alonso körde in bakom honom på plats nio och tillsammans körde de in Alpine på en fjärdeplats bakom de tre topptemen.
Alonso har dock lämnat Alpine för Aston Martin och har ersatts av Ocons landsman Pierre Gasly som kommer närmast från AlphaTauri.
Två franska tuppar i hönsgården
Det ska bli väldigt intressant att se åt vilken riktning den förändringen tar teamet. Gasly och Ocon är jämnåriga, 26 år, de är båda fransmän och har båda haft en väldigt liknande karriär.
De har båda kört 6-7 år i F1, de har båda legat i mitten med ett par platser på topp 10 (Gasly som bäst 7:a, Ocon som bäst 8:a).
Frågan är vem som blir tuppen i den franska hönsgården och om de två, inte längre så unga och så lovande, förarna klarar av att samsas om strålkastarljuset.
Där tidigare förarkonkurrenter i samma åldersspann (Verstappen, Leclerc, Russell) kört ifrån dem och alla är i toppen har Gasly och Ocon blivit kvar på perrongen.
Alpine har som målsättning att närma sig toppen och nu är det upp till Ocon och Gasly att visa att de har vad som krävs för att kunna ta dem dit.
TV: Esteban Ocons glädje efter podiet i Monaco