Kevin Magnussen - en skandinavisk långkörare i Formel 1
Dansken Kevin Magnussen har kört för tre olika team och är en av förarna i dagens startfält med flest säsonger innanför västen.
Namn: Kevin Magnussen
Lag: Haas
Nationalitet: dansk
Ålder: 30 år
F1-säsonger: 8
Tidigare team: McLaren och Renault
Titlar eller bästa meriter: Vann mästerskapet i Formula Renault 3.5 Series.
Intressant fakta: Son till den pensionerade formel 1-föraren Jan Magnussen
En dansk långkörare i F1-cirkusen
Kevin Magnussen har gjort åtta säsonger inom Formel 1 och har tillsammans med Valtteri Bottas och Räikkönen varit ett regelbundet skandinaviskt inslag i F1 de senaste åren.
Magnussen fick chansen tidigt hos McLaren, som 21-åring, och ansågs vara ett stort löfte. Idag har Magnussen fyllt 30 år och även om han har haft en lång och regelbunden karriär inom F1 så blev den inte fullt så framgångsrik som han och hans omgivning hade hoppats på.
Det lyfte aldrig i McLaren eller Renault och Magnussen har sedan 2017 kört för Haas F1 Team, med undantag för säsongen 2021. Som bäst har det blivit en niondeplats i totalen, 2018.
Utöver att vara racerförare har Magnussen investerat i sitt eget klädmärke KM20. I en intervju nyligen nämnde dansken att vattenskidor och jetski är två av hans stora hobbies.
Kevin är gift med Louise Gjørup och tillsammans har de lilla dottern Laura, snart två år gammal, och både Louise och lilla Laura följer ofta med pappa på hans resor världen över.
Magnussen är aggressiv i sin körstil och har med jämna mellanrum fått kritik från rivalerna genom åren för att vara respektlös bakom ratten. Dansken är dock en av de förare i dagens fält som kört flest lopp inom Formel 1 utan att någonsin vinna.
Från festival till Formel 1
Kevin Magnussen föddes i Danmarks, på grund av festivalen, förmodligen näst mest berömda stad, Roskilde den 5 oktober 1992. Han är son till Jan Magnussen som gjorde tre säsonger i Formel 1 under mitten på 90-talet. Kevin började köra karting när han var fyra år gammal.
Till skillnad från andra förare gick Kevins övergång till F1 mycket snabbt. Efter några tävlingar, tyska Formel 3, Formel 3 Euro Series och brittiska Formel 3, gick Kevin över till Formel Renault 3.5 där han blev mästare 2013.
Med tanke på dessa resultat skrev Kevin 2014 på för McLaren till säsongen 2014 som ersättare för Sergio Pérez och blev därmed den tredje dansken att ta sig till Formel 1 efter sin pappa och Nicolas Kiesa.
Kevin hade testat en Formel 1-bil för första gången 2012 i Abu Dhabi på ett så kallat Young Driver test där talangfulla förare ges chansen att prova bilarna. Kevin hade imponerat och stod sedan som 21-åring på gridden när Australiens GP skulle inleda säsongen 2014.
Magnussen tar plats hos McLaren
Magnussens 1-debut i Australien blev sensationell. Han tog sig upp på pallen och slutade trea, en plats före lagkamraten Jenson Button. Dock blev hemmaföraren Daniel Ricciardo, som slutade tvåa, diskad och Magnussen flyttades upp till andraplats.
Detta är fortfarandes hans bästa resultat i Formel 1 och enda gången som han stått på podiet. Den föregående förare som lyckades med att nå podiet i sin Formel1-debut var ingen mindre än Lewis Hamilton 2007.
Det blev inga fler topplaceringar för Magnussen det året men trots allt en hel del poäng. Magnussen tog poäng i tolv av 19 lopp, vilket var en bra prestation för en nykomling. Totalt slutade han på elfte plats sin första säsong i F1.
Året efter tog McLaren in Fernando Alonso i teamet och då fanns det dessvärre ingen plats för Magnussen som trots en fin prestation sin första säsong fick ta ett steg tillbaka.
Dansken fick agera stand-in för Button och Alonso och han skulle ha kört redan i premiärloppet men på grund av motorfel så kom han inte ens till start. Efter noll körda lopp säsongen 2015 lämnade Magnussen McLaren för Renault.
Ett mellanspel i Renault
Men sejouren i Renault blev inte heller särskilt lyckad. Det dröjde in till fjärde racet innan Magnussen kunde ta sina första poäng efter en sjundeplats. Sedan tog han bara poäng vid ett enda tillfälle efter det, i Singapore i slutet av säsongen.
Renault var dessvärre inte imponerade och stallchefen Cyril Abiteboul meddelade att det inte skulle bli någon förlängning hos det franska teamet.
Magnussen råkade också ut för en olycka i Belgien 2016, då han förlorade kontrollen över bilen och slog i skyddsvallen. Olyckan var dock inte allvarligare än att Magnussen var tillbaka till nästa race.
Nytt hem i USA
Det skulle dock öppna sig en ny möjlighet för Magnussen att fortsätta i Formel 1 även om hans prestationer utöver debuten i Australien inte imponerat nämnvärt. Det nystartade amerikanska teamet Haas plockade upp Magnussen då han var en bra och relativt billig lösning för stallet som ville etablera sig i F1.
Säsongen 2017 var Haas andra inom Formel 1 och Magnussen tog poäng i fem lopp, slutade på plats 14 i totalen, en placering bakom stallkamraten, fransmannen Romain Grosjean som tog 28 poäng jämfört med Magnussens 19.
Säsongen som följde skulle bli både Magnussens och Haas bästa i karriären så här långt. Grosjean tog 37 poäng och slutade på fjortonde plats där hans bästa placering var en fjärdeplats i Österrike.
Magnussen däremot gjorde sin överlägset bästa säsong i karriären och slutade nia i totalen efter att ha radat upp poängplaceringar. Magnussen tog poäng i elva av loppen och körde in på 5:e och 6:e plats flera gånger.
De 93 poängen var det klart bästa som Haas har presterat och man slutade på en femteplats, bakom Renault men före McLaren.
Dessvärre kunde teamet inte fortsätta utvecklingen utan föll tillbaka igen och slutade nia både 2019 och 2020. Såväl bilarna som förarna underpresterade och man hade även kommersiella problem med sponsorer.
2020 var en synnerligen bedrövlig säsong där Magnussen bara tog en enda poäng. Haas som team slutade med tre poäng, näst sist i totalen och räddades av att Williams var ännu sämre med 0 poäng.
Efter den katastrofala säsongen 2020 och en trend som inte gick åt rätt håll valde Haas att byta föraruppsättning helt inför säsongen 2021.
In kom Mick Schumacher som hade gjort lysande resultat i F2, samt ryssen Nikita Mazepin som dessutom kom med fina sponsorpengar i form av Uralkali. Mazepin och Uralkalis intåg ledde också till att Haas-bilen fick ett mer ryskt utseende med blått och rött på den vita bilen.
Magnussen gick till IndyCar och körde även 24-timmars racet i Le Mans under säsongen 2021.
En hastig och lustig comeback
Efter Rysslands invasion och krigsförklaring av Ukraina sa Haas omedelbart upp såväl Mazepins som Uralkalis kontrakt och man stod därför med en förare kort precis innan säsongen skulle dra igång. Haas valde att satsa på ett säkert kort som kunde teamet och bilen och Kevin Magnussen kallades tillbaka.
Så Magnussen återvände till Formel 1, när försäsongen redan var igång och hade inte mycket tid att anpassa sig till den nya bilen.
Inledningen på säsongen blev dock bättre än förväntat där Magnussen körde in på en fin femteplats i säsongspremiären och följde upp det med en nionde plats veckan därpå.
Totalt blev det poäng i fem race under den första halvan av säsongen och Magnussen hade gjort en bra start för Haas men den andra halvan av säsongen blev en besvikelse.
Från Österrikes GP och framåt blev det bara en enda poängplacering för Magnussen på de återstående elva racen, en nionedeplats på hemmaplan i Austin. I övrigt låg Magnussen alltsom oftast runt platserna 14-17.
Skrällen i São Paulo
Men så slog blixten ned i São Paulo. Inte bokstavligt, men nästan. I regnet under Brasiliens GP fick många bilar problem att prestera optimalt och Haas och Magnussen lyckades dra maximal fördel av det.
Teamet släppte ut Magnussen med nya däck i vad som skulle visa sig vara perfekt timing och dansken lyckades ta snabbaste varvtiden och därmed pole position till lördagens sprint.
Det var såväl Magnussens som Haas första pole position i karriären. Hans största dag i karriären utöver tredjeplatsen i debuten i Australien 2007.
Under själva sprinten lyckades Magnussen dock inte hålla undan för de snabbare bilarna och blev snabbt omkörd av de stora drakarna. Samtliga topp 6-förare plus Lando Norris körde in före honom, men han lyckades i alla fall ta åttondeplatsen och ta en poäng.
Helgen i Brasilien slutado dock i moll för Magnussen som tvingades bryta söndagens GP efter en kollision med Daniel Ricciardo.
Till nästa säsong får Magnussen en ny lagkamrat i form av Nico Hülkenberg som ersätter Mick Schumacher som aldrig fick till det i Haas. Kevin och Nico har haft en del duster genom åren men säger sig nu ha begravt stridsyxan och att de respekterar varandra som förare.