Stall

Williams Racing. Stolta anor, svagare nutid - är teamet på väg uppåt igen?

ANNONS

Williams Racing 

Nuvarande förare: Alexander Albon & Logan Sargeant

Teamchef: James Vowles 

Grundat år: 1977

Tidigare lagnamn: Albilad-Saudia Racing Team, TAG Williams Team, Canon Williams Honda Team, Canon Williams Team, Canon Williams Team, Rothmans Williams Renault, Winfield Williams, BMW Williams F1 Team, Williams F1 Team, AT&T Williams, Williams Martini Racing, ROKiT Williams Racing.

Titlar som vunnits som team: 9

Mästerskap vunna av förare: 7
Alan Jones, Keke Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve

UPPDATERING 2023-11-11

Williams har gjort en riktigt fin säsong och framför allt är det Alex Albon som har baxat teamet upp i tabellen, långt från den sista plats där de flesta tippade dem innan säsongen. 

För yngre generationens läsare kan det verka märkligt men Williams är en av sportens allra största giganter i ett historiskt perspektiv. 

Flera av av de största profilerna och förarna i F1-historien har passerat här. 

Med ny stallchef, spännande sponsorer i USA, Logan Sargeant som ny frontfigur i USA och en Alex Albon i toppform ser läget ljusare ut än på mycket länge för teamet som såg ut att för bara några säsonger sedan riskera att gå i konkurs. 

Här är historien om Williams - ett team med stolta anor men svagare i nutid (skrivet och publicerat december 2022).

Williams Racing Team

Williams Racing heter egentligen officiellt Williams Grand Prix Engineering Limited och grundades 1977 av Frank Williams och Patrick Head. Teamet har haft en stor historia med flera klassiska världsmästare men tiden har sen länge sprungit ifrån Williams.

Glansdagarna ligger långt bak i tiden och på senare år har de slutat i botten av konstruktörsmästerskapet. De senaste säsongerna har präglats av svag ekonomi, konkurshot och svaga resultat på banan.  

Historiskt har teamet dock sett många världsmästare från flera olika nationer. Sju olika världsmästare från fem olika nationer har Williams haft genom åren där kanadensaren Jacques Villeneuve är den senaste världsmästaren för Williams med titeln som han bärgade 1997. 

Det är också värt att nämna att trefaldiga världsmästaren Ayrton Senna körde för Williams den där ödesdigra dagen i Italien 1994. 

Williams har vunnit konstruktörsmästerskapet vid nio tillfällen. Teamet har kvar sin bas i Grove, Oxfordshire i Storbritannien. 

Till nästa säsong står det klart att Nicholas Latifi lämnar Williams efter ett par år och kommer att ersättas av nederländaren Nyck De Vries som därmed blir stallkamrat med britten/thailändaren Alexander Albon.

Foto: BIldbyrån

Starten i Formel 1 

Efter flera negativa resultat och två namnbyten, Frank Williams Racing Cars och Walter Wolf Racing, slog sig Frank Williams 1977 samman med Patrick Head och skapade Williams Racing team. 

Debutsäsongen skedde med endast en förare, belgaren Patrick Nève, samma år som teamet grundades. Säsongen slutade precis som Nicholas Latifis 2020-säsong, med 0 poäng. Nèves främsta placering blev en sjunde plats i Italiens Grand Prix.

Men förbättringen skedde snabbt. Redan två år senare, i Williams tredje säsong som F1-team kom den första segern tack vare schweizaren Clay Regazzoni som vann Storbritanniens Grand Prix.

Regazzonis stallkamrat, australiensaren Alan Jones följde upp segern med att vinna tre raka lopp, fyra av de fem nästkommande, medan Ragazzoni slutde tvåa i ett och trea i två av loppen.

Andra halvan av säsongen var Williams det överlägset bästa teamet och vann fem av de sex sista racen, vilket ledde till att de slutade på andra plats i Konstruktörsmästerskapet.

Storhetstiden inleds 

Williams storhetstid började på 1980-talet och varade fram till slutet av 1990-talet. Alan Jones följde upp sina fyra segrar från 1979 med att vinna fem lopp under 1980 och till slut titulera sig världsmästare. Dessutom vann Williams sitt första konstruktörsmästerskap någonsin samma år eftersom Jones stallkamrat, argentinaren Carlos Reutemann, körde in som trea.

Må vara att konkurrensen var annorlunda på den tiden men förvandlingen var ändå remarkabel, Williams hade gått från att debutera till att bli världsmästare på bara tre år. 

Året därpå tog man sin andra raka konstruktörs-titel 1981 med förarna Alan Jones och Carlos Reutemann, och 1982 tog finländaren Keke Rosberg VM-titeln. Rosberg är född i Solna i Sverige men tävlade för Finland och är det närmsta vi kommer en svensk världsmästare i Formel 1. Även Rosbergs son, Nico Rosberg, skulle komma att bli världsmästare i Formel 1, för Mercedes 2016. 

1986 tog Williams återigen konstruktörstiteln, för tredje gången i sin historia. Den här gången tack vare engelsmannen Nigel Mansells fem segrar och brassen Nelson Piquets fyra segrar. Det individuella guldet gick dock till Alain Prost i McLaren

1992 vann britten Nigel Mansell de fem första loppen, totalt åtta segrar på de tio första loppen och avgjorde tidigt. Mansell blev världsmästare med 108 poäng, nästan dubbelt så många som tvåan Patrese. En ung Michael Schumacher slutade trea och Ayrton Senna fyra. Med Alan Prosts ankomst blev det nya guld 1993, såväl för Prost som för teamet. 

Ayrton Senna. Foto: Bildbyrån

Farväl Senna 

Även om 1994 var deras sjunde trofé i konstruktörsmästerskapet var det ett år som präglades av något helt annat. Den trefaldiga världsmästaren Ayrton Sennas död. Brassen hade precis skrivit på för Williams och gjorde sin första säsong för teamet dit han värvats för att fortsätta sitt segertåg. Senna hade tagit pole position i samtliga tre race in på säsongen men omkom i San Marino efter en krasch tidigt i loppet. 

Damon Hill körde samtliga race för säsongen och radade upp fem segrar och fem andraplatser, men det räckte bara till silver. Han blev slagen av Michael Schumacher med en ynka poäng, 92 mot 91. Williams tog ändå konstruktörstiteln, en klen tröst med tanke på att en av teamets förare miste livet under tävling. 

Damon Hill skulle dock få sitt VM-guld 1996 och året därpå tog Jacques Villeneuve Williams sjunde VM-titel på förarsidan, fram till dags dato den senaste titeln som Williams har bärgat.  

Från 1980 till 1997 tog Williams 16 VM-guld, fördelat på nio konstruktörstitlar och sju individuella VM-titlar. Storhetstiden var imponerande men fick ett abrupt slut och det har nu gått 25 år sedan Williams var i topp i F1.

Williams under 2000-talet

2000-talet har varit en tid att glömma för Williams som fallit allt längre bakåt i resultatlistorna. De framgångar som finns att tala om är små och enstaka. Den senaste segern tog venezuelanen Pastor Maldonado i Spaniens Grand Prix 2012 och 2014 togs den senaste pole position i Kanadas GP av brassen Felipe Massa.

Lance Stroll’s tredjeplats i Azerbajdzjans GP 2017 är senaste gången en Williams-förare stått på podiet.  

Flera spännande namn har passerat här under 2000-talet men gemensamt för dem alla är att de antingen aldrig fått karriären att lyfta, eller hade sina bästa år någon annanstans - även om colombianen Juan Pablo Montoya förvisso tog två tredjeplatser under sina år här.

Jenson Button, Nico Rosberg, Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg och Valtteri Bottas har alla passerat här men ingen av dem uträttade några stordåd i Williams. Den senaste i raden av toppförare som kört för teamet är George Russell, som nu gått vidare och krigar på i toppskiktet för Mercedes.

2018 förlorade Williams sin huvudsponsor Martini, som gav dem elva miljoner euro per år, vilket orsakade en kraftig nedgång i prestanda och teamets fortlevnad hängde ett tag på en skör tråd.  

Grundaren Frank Williams dotter Claire Williams blev vice stallchef 2013, en post hon hade fram till 2020 men utan att lyckas vända skutan. Williams slutade sist i konstruktörstabellen såväl 2018, 2019 och 2020.  

2020 köptes William slutligen upp av den amerikanska privata investeringsgruppen Dorilton Capital.

Claire Williams. Foto: Bildbyrån

Förbättring under 2021

Förändringens vindar blåste och säsongen 2021 blev en förbättring för Williams som fick ihop 23 poäng, slutade åtta och hade både Alfa Romeo och Haas F1 Team bakom sig i konstruktörsmästerskapet. 

Nicholas Latifi körde in sju poäng medan George Russell ihop sexton, varav andraplatsen i Belgien stack ut. Det är dock värt att påminna om att det var det bisarra racet som bara varade ett varv och sedan ställdes in på grund av regn.

Russell slutade på plats femton och Latifi plats 17. I slutet av säsongen meddelades det som många haft på känn länge. Att George Russell skulle vidare till större uppgifter. Efter tre säsonger hos Williams skrev Russell på för Mercedes och lämnade en plats ledig hos Williams till säsongen 2022. 

2022, ännu ett förlorat år

Platsen som Russell lämnade bakom sig togs av Alexander Albon. Den unge britten hade fått chansen hos Red Bull som andreförare bakom Max Verstappen men inte kunnat göra något av det.

Efter ett positivt år 2021 hade Williams stora förhoppningar om att förbättra resultaten ännu mer till 2022. Utöver nyförvärvet Alex Albon så fanns Nicholas Latifi kvar. 

Säsongen blev dock ett totalt haveri.

De två första racen slutade Albon plats 13 och 14 medan Latifi gick i mål på plats 16 i säsongsstarten och sedan fick bryta i lopp nummer två.

Detta satte standarden för hela säsongen. I lopp tre i Australien lyckades Albon ta en tredjeplats och i Miami blev han nia.

Men det var också allt. Latifii hade en säsong full av 15, 16 och 18:e-platser medan Albon tog två tioendeplatser och en nioendeplats. 

Till Monza under hösten var Albon sjuk och ersattes av Nyck de Vries som i sin F1-debut körde in på nionde plats och tog poäng direkt.

de Vries beseglade samtidigt Latifis öde då kanadensaren vid den här tidpunkten som enda förare fortfarande stod på noll poäng. Sannolikt hade Latifi fått lämna F1 ändå men det faktum att en ny förare i sin F1 debut lyckades köra in poäng i exakt samma bil som Latifi misslyckades med gång efter annan hjälpte såklart inte hans case.

I mitten av december blev det också klart att teamets stallchef de senaste åren Jost Capito försvinner.

 "Vi vill tacka Jost för hans hårda arbete och engagemang när vi inledde en stor omvandlingsprocess för att påbörja resan att återuppliva Williams Racing", sa Matthew Savage, ordförande för Dorilton Capital i pressmeddelandet.

Det klassiska brittiska teamet gå en ny säsong till mötes med ny stallchef och en ny förare. Återstår att se om man kan börja klättringen och lämna sista-platsen bakom sig, som man slutat på vid fyra av de fem senaste säsongerna.

Nyck de Vries. Foto: Bildbyrån

Williams-förarna inför säsongsstarten: "Saknades bara några tiondelar"

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till kundtjanst@esmg.se. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via kundtjanst@esmg.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via kundtjanst@esmg.se

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten