Carlos Sainz Jr – på jakt efter familjens tredje VM-titel
Namn: Carlos Sainz Vázquez de Castro
Team: Ferrari
Nationalitet: Spanjor
Ålder: 28 år
F1 Säsonger: 8
Tidigare team: Toro Rosso, Renault, McLaren
Titlar eller bästa meriter: Mästare i Formel Renault 3.5 och Formula 2
Fun fact: Son till föraren och rally-världsmästaren Carlos Sainz.
I en världsmästares fotspår
Carlos Sainz den äldre anses vara den bästa spanska rallyföraren genom tiderna, och bland hans många segrar kan nämnas att han vann VM-guld två gånger, 1990 och 1992. Idag är Carlos Sainz Jr. är en av de mest framgångsrika och populära idrottsmännen på den spanska idrottscenen, ihop med kollegan Fernando Alonso, tennisspelaren Rafael Nadal och det spanska fotbollslandslaget till exempel.
Carlos Sainz Jr. kör runt i nummer 55 och anledningen till det är att hans favoritnummer som liten var 5 men eftersom Sebastian Vettel redan använde det numret i Formel 1 fick Sainz lägga till en femma på hjälmen.
När han inte är på racingbanan gillar Carlos att ägna sig åt andra sporter som boxning, surfing, golf och att cykla. Som så många andra spanjorer är han också en hängiven fotbollssupporter. Carlos är tillsammans med Isabel Hernáez, en spansk journalist som arbetar på Scalpers kommunikationsavdelning.
Dessutom ägnar Carlos tid åt att sponsra och delta i sociala insatser av olika slag. Han är ambassadör för flera spanska organisationer som María de Villotas arv, Avanza ONG och Juegaterapia Foundation för att nämna några.

Barndom och uppväxt
Carlos Sainz Vázquez de Castro föddes den 1 september 1994 i Spaniens huvudstad Madrid. Han växte upp i en sportintresserad familj vilket medförde ett stort sportintresse, även utöver motorsporten.
Som liten pojke i Madrid var det omöjligt att inte lockas av fotbollen och Carlos är precis som många andra berömda Madrid-bor, exempelvis nämnde tennisstjärnan Rafael Nadal, stor supporter till Real Madrid.
Att Carlos skulle introducerades för karting och motorsport var dock givet med tanke på att hans pappa var en av Spaniens främsta inom motorsport. Utöver hans pappa så är Carlos Sainz Jr är mycket fäst vid sin mamma, Reyes Vázquez de Castro, hon är "den verkliga hjältinnan i allt detta", sa Sainz Jr en gång.
Carlos växte upp med mamma och pappa och sina två systrar, Blanca och Ana Sainz. Blanca, den äldsta av systrarna, arbetar nu med affärsutveckling på Reebok Sports Club, medan Ana arbetar med fastigheter.
Första säsongerna i F1
Efter att ha förtjänat sin plats i F1 efter sina framgångar i Formula Renault 3.5 bekräftades Carlos Sainz Jr. som ny förare i Toro Rosso i slutet av 2014, tillsammans med en annan ung och talangfull förare, Max Verstappen.
Spanjoren debuterade 2015 i Australien och tog sina första Formel 1-poäng med en niondeplats. Detta följdes upp av en åttondeplats i årets andra lopp i Malaysia och Sainz Jr såg ut att trivas i sin nya miljö. Han lyckades dock inte behålla samma jämna nivå hela året och medan stallkamraten Verstappen slutade tolva i totalen med 49 poäng under sitt debutår hade Carlos inte samma flyt i körningen. Han tog poäng i sju lopp, av totalt 18, och slutade på femtonde plats i totalen.
Sainz körde upp sig betydligt nästa år och upprepade i princip Verstappens siffror från året före, 46 poäng och en tolfte plats blev det för Sainz som året därpå kände sig redo för större utmaningar. Han valde att skriva på för Renault i slutet av säsongen 2017 och körde de fyra avslutande racen för fransmännen.
Det första hela året med Renault blev ingen märkbar förbättring. Sainz tog 53 poäng och slutade tia, jämfört med 54 poäng och den nioendeplats som han hade kört in säsongen dessförinnan.

Till McLaren
Efter bara ett år i Renault var relationen över och Sainz skrev på för McLaren till 2019 där han skulle ersätta sin landsman Fernando Alonso. McLaren och Sainz var en lyckad kombo från start och spanjorens femte säsong i F1 blev hans klart bästa i karriären. Han slutade på sjätte plats med 96 poäng och tog också sin första podiumplacering efter att ha slutat trea i Brasilien.
Sin andra säsong i McLaren slutade Sainz återigen sexa men han förbättrade poängskörden något och tog sig över 100-gränsen för första gången. 105 poäng blev det ock hans främsta prestation den här gången var en andraplats på Monza, där Pierre Gasly mycket överraskande vann före Sainz och Lance Stroll som trea.
Redan i maj 2020 blev det officiellt att Sainz återigen skulle byta team till nästkommande säsong. Den här gången till Ferrari, där han skulle bli stallkamrat med Charles Leclerc för säsongerna 2021 och 2022.

Debuten i Ferrari 2021
Spanjoren startade säsongen stabilt och pålitligt och för fjärde året i rad skulle Sainz komma att förbättra sitt eget resultat.
Under säsongen 2021 slutade Sainz tvåa i Monacos GP och lyckades ta tredjeplatsen såväl i Ungerns, Rysslands som Abu Dhabis Grand Prix, vilket gav honom totalt fyra pallplatser under året. Slutligen hamnade Sainz på femte plats i totalen med 164,5 poäng. Stallkamraten Charles Leclerc blev sjua på 159 poäng.
För Ferrari var det en stor lättnad att man hade två förare som presterade igen, efter det katastrofala 2020 där de slutade på sjätte plats i konstruktörsmästerskapet, deras sämsta placering sedan 1980. Med två unga och talangfulla förare som redan etablerat sig i toppen såg framtiden ljus ut för Ferrari som nu hade siktet inställt på att ta upp kampen med Red Bull och Mercedes till säsongen 2022.
2022 och fullträffen på Silverstone
Sainz inledde säsongen med en andraplats i Bahrain där Ferrari tog en dubbel efter att Charles Leclerc vunnit. Veckan efter kom Leclerc tvåa och Sainz tre innan Leclerc vann det tredje racet i Australien.
Efter tre andraplatser under säsongen, i Bahrain, Monaco och Kanada kom så fullträffen för spanjoren. I sin 150:e Formel 1-start slog Carlos Sainz Jr till med sin första seger i karriären.
Efter de första tio loppen hade Sainz en seger, tre andraplatser, två tredjeplatser samt en fjärdeplats. Tre GP hade han tvingats bryta (Australien, Imola och Azerbajdzjan).
Segern på Silverstone var givetvis höjdpunkten på säsongen för Sainz. Men därefter kunde han inte hålla samma nivå. De återstående 12 racen gav bara tre podiumplaceringar (tre tredjeplatser).
Totalt fick Sainz bryta vid sex tillfällen under säsongen, klart mest av de sex toppförarna och det kostade honom mycket.
Poängmässigt blev säsongen 2022 spanjorens klart bästa, 246 poäng var 80 fler än hans näst bästa 2021. 2019 och 2020 körde Sainz in på sjätte plats i totalen för McLaren, 2021 och 2022 blev han femma för Ferrari.
Fortsätter resan uppåt? Segern på Silverstone visade att potentialen finns och de första tio loppen var nästan idel podiumplaceringar för spanjoren. Om han är en framtida världsmästare låter vi vara osagt, men han lär definitivt tillhöra toppen av F1-cirkusen även de närmaste åren.
I spelaren här nedan kan du se några av incidenterna och misstagen som Ferrari gjorde under säsongen.
Återblick: Misstagen som grusade Ferraris titelchanser