Guide inför USA:s Grand Prix 2022 - jakten på rekord fortsätter
Efter lång väntan och stor förvirring blev det klart att Max Verstappen tog VM-guldet i Japan. Det andra raka för nederländaren. Nu återvänder F1 till Circuit of the Americas utanför Austin i Texas.
Japans GP förra helgen bjöd på mycket turbulens och dramatik. Verstappens guld blev dock inte den största snackisen eftersom två andra saker stod i vägen, den ena bokstavligen, för rubrikerna.
En stor traktor traktor stod nämligen ute på banan för att forsla bort Carlos Sainz Jr. bil efter att denne sladdat av. Trots röd flagg var det inte alla förare som uppfattade vad som hände på grund av den obefintliga sikten.
– Hade jag tappat kontrollen över min bil och kört in i en kran som väger tolv ton hade jag varit död nu, sa en mycket upprörd Pierre Gasly efter loppet och fick medhåll av i princip alla.
Med så kraftigt försämrad sikt och de dåliga förhållandena som rådde på grund av regnet var det rent av livsfarligt att köra ut en traktor för att forsla bort ett fordon medan förare är ute på banan i hög hastighet och i stort sett noll sikt.
– Du kan inte se någonting, jag har aldrig upplevt en så dålig sikt. Jag såg ingenting. Jag såg inte Carlos bil och inte heller traktorn, sa Alexander Albon.
Sergio Pérez och Leclerc gick en kamp om andraplatsen bakom Verstappen och när en trängd Leclerc genade i slutet var segern för Red Bull i hamn. Leclerc körde i mål som tvåa men drabbades av ett straff vilket medförde att han slutade bakom Pérez och därmed är Verstappens försprång ointagligt.
Topp tio såg ut såhär i Japan:
1. Max Verstappen (Red Bull) 25p
2. Checo Pérez (Red Bull) 18
3. Charles Leclerc (Ferrari) 15
4. Esteban Ocon (Alpine) 12
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 10
6. Sebastian Vettel (Aston Martin) 8
7. Fernando Alonso (Alpine) 6
8. George Russell (Mercedes) 4
9. Nicholas Latifi (Williams) 2
10. Lando Norris (McLaren) 1
Nicholas Latifi som lämnar F1 efter den här säsongen körde in sina första två poäng för säsongen. Kul för kanadensaren och säkert skönt att slippa nolla ännu en säsong, vilket han gjorde även 2020.
Alpine hade en dålig helg i Singapore med båda bilarna utanför topp 10, men båda studsade tillbaka snabbt och Esteban Ocon tog en fjärdeplats, hans bästa placering för säsongen. Fernando Alonso körde in sex poäng med sin sjundeplats.
George Russell har haft två dåliga race på slutet. Efter ha slutat plats 14 i Singapore blev det nu en åttonde plats, efter idel topplaceringar innan det. Håller han hela vägen ut eller tappar han sin fjärde plats i totalen?
TV-tider USA:s Grand Prix 2022
USA:s Grand Prix 2022 avgörs mellan den 21:e september och 23:e oktober. Så här ser TV-tiderna ut för träningar kval och lopp:
Fredagen den 21:a oktober:
kl 21:00 Träning 1, Viasat Motor, Viaplay
kl 00:00 Träning 2, Viasat Motor, Viaplay
Lördagen den den 22:a oktober:
kl 21:00 Träning 3, Viasat Motor, Viaplay
kl 00:00 Kval, Viasat Motor, Viaplay
Söndagen den 23:e oktober:
kl 21:00 USA:s GP F1 Race, Viasat Motor, Viaplay
Tidigare vinnare och snabbaste varv i USA:s Grand Prix
Lewis Hamilton har varit kungen av Circuit of the Americas de senaste säsongerna. Sedan 2007 har det körts tio race här och britten har vunnit sex av dem. Sebastian Vettel (Red Bull) vann 2013 och sen var det dubbelt finskt både 2018 och 2019 genom först Kimi Räikkönen (Ferrari) och sedan Valtteri Bottas (Mercedes).
2020 hölls inget lopp här och när man slog upp portarna igen 2021 så var det Max Verstappen som vann. Hamilton slutade tvåa och Checo Pérez gick i mål som trea.
Fastest lap har Lewis Hamilton med tiden 1.38.485 som han satte här 2021.
Vilka är favoriterna? (Inför kvalet)
Trots att guldet är i hamn finns det mycket kvar att köra om för Max Verstappen då han kan sätta rekord som den förare med flest antal segrar på en säsong (mer om det längre ner). Således finns det inga skäl i världen att tro att han kommer slå av på takten.
Charles Leclerc är allt som oftast snabbast på lördagarna och har tagit nio pole positions så här långt. Även där finns ett rekord i sikte och även där är det Michael Schumacher som ska besegras. Tysken hade som bäst elva poles under en säsong, något som Leclerc nu har alla möjligheter att tangera och gå förbi.
Att Verstappen vann i USA förra året samt hans rekordjakt gör att vi håller honom som fortsatt favorit här. Leclerc som vinnare av pole position känns nästan lika givet. Checo Pérez lämnar Asien med en seger och en andraplats och lär inte få mindre motivation och stöd nu när han geografiskt närmar sig hemmaplan.
George Russell hade en fin rad med fyra podiumplaceringar på fem race inför Singapore och Japan. Är det nerverna eller motivationen som spökar för den unge britten? Än ska vi inte döma ut honom så vi håller honom som en dark horse för helgens race.
Carlos Sainz och Lewis Hamilton däremot har tappat fart senaste tiden. Trots en fin sommar, av framför allt Hamilton, så har de nu bara två podiumplaceringar var på de senaste sju loppen.
Att ha koll på inför USA:s GP
Att Red Bull och Max Verstappen ska dra ner på takten känns inte särskilt troligt då han har ett rekord i sikte.
Rekordet för antal segrar på en säsong delas av tyskarna Michael Schumacher och Sebastian Vettel som båda har tretton segrar på en säsong. Verstappen står på tolv segrar i nuläget. Utan att förta något av nederländarens bedrift så bör vi föra till protokollet att det var betydligt färre tävlingar de åren då Schumacher och Vettel tog sina rekord, Vettel vann 13 race av 19 möjliga vilket ger en vinstprocent på 68 %.
Schumacher vann elva av 17 och 13 av 18 säsongen 2004 vilket är den högsta vinstprocenten i historien, 72 %.
Verstappen står i nuläget på tolv segrar på 18 lopp vilket ger 66 %. Fortsätter han i den här takten kommer även hans procentsats att vara riktigt fin, även om han kommer ha fler lopp än de övriga hade att nå sina tretton segrar.
Leclerc som vinnare av pole position känns som vi nämnde ovan väldigt troligt och bakom dessa två så har Checo Pérez alla möjligheter att vinna om Verstappen skulle göra en miss.
I Texas är han mycket nära hemlandets gräns och det kommer säkerligen finns en hel del mexikanska fans på plats. Ändå är det bara en viskning mot vad som väntar veckan därpå då Checo ska köra inför hemmafansen i Mexiko City.
Vårt utlåtande
Trots Verstappens guld finns det massor att tävla om i de fyra återstående racen och när guldet är klart kan man zoona ut lite från den absoluta toppen och se andra intressanta bataljer som finns kvar att fajtas om.
Bland annat finns allt detta kvar att se fram emot:
- Slår Verstappen rekord över flest segrar på en säsong?
- Vem blir tvåa av Pérez och Leclerc?
- Hur slutar kampen om plats 4-6 mellan Russell, Sainz och Hamilton?
- Håller Alpine undan för McLaren i kampen om fjärdeplatsen i konstruktörsmästerskapet?
- Tar sig Aston Martin förbi Alfa Romeo om sjätteplatsen?
- AlphaTuari och Haas har båda 34 poäng just nu, vilka lyckas undvika att sluta näst sist?
- Kan Williams nå upp till tvåsiffrigt antal poäng när säsongen är slut, de har åtta just nu?
Utöver det så kan det för Mick Schumacher och Daniel Ricciardo vara de sista racen de kör någonsin i Formel 1 om vi ska bli lite dramatiska. Fortfarande är det fullt möjligt att tysken behåller sin plats till nästa säsong, eller att de kan komma tillbaka till 2024 men även dessa båda herrar bör man hålla ett extra öga på nu i avslutningen.
Att Verstappen skulle vinna titeln i år syntes redan i slutet av sommaren. Nu har vi mycket annat spännande att följa. Även om en plats hit eller dit i konstruktörsmästerskapet inte ser ut som en livsviktig uppgift så är det enorma skillnader i prispengar. Det avgör också teamens attraktionskraft för att locka de bästa förarna till kommande säsonger.
Annat som hänt i F1
Red Bulls överskridande av budgettaket är fortfarande den hetaste potatisen inom F1. När detta skrivs så har FIA inte meddelat någon slutgiltig dom än. I stort sett samtliga som uttalar sig är kritiska till om det bara blir böter. Den utbredda känslan är att taket i så fall inte gör någon nytta och att de stora, rika teamen helt enkelt kan kalkylera med ett bötesbelopp men ändå tycka att det är värt det och bara köra på som om inget har hänt.
Samtliga kräver åtgärder som innebär mer än bara böter. Zak Brown, McLarens stallchef, skrev ett brev till FIA som BBC tog del av där han kommer med förslag som bland annat innebär att procentsatsen för grov förseelse ska minska från 5 % till 2.5 %, samt att team som döms skyldiga ska få mindre pengar att spendera nästkommande säsonger.
I övrigt har inga nya förare presenterats. Daniel Ricciardo har meddelat att han tar ett sabbatsår från Formel 1 då han “behöver ett break” men säger att han siktar på att vara tillbaka till säsongen 2024.
Mick Schumachers öde i Haas är inte definierat, i alla fall inte när detta skrivs.
Haas-chefen Gene Haas var dock minst sagt tydlig i en intervju i veckan där han pratade om Mick Schumacher.
– Mick har en stor potential, men han kostar oss en förmögenhet och han har skrotat flera av våra bilar. Det har kostat oss stora pengar, pengar som vi inte har. Om Mick vill stanna så måste han ta poäng åt oss. Det är det vi väntar på.
LISTA: Fem dramatiska ögonblick från USA:s GP