F1-krönika Fredrik af Petersens: McLarens taktik höll - Lando Norris blev världsmästare
Fredrik af Petersens krönika efter säsongsfinalen 2025: Det var en perfekt gridd för en final men skall jag var helt ärlig tycker jag inte att det blev en riktigt spännande tävling. Jag anser nämligen att kampen om VM-titeln avgjordes redan på första varvet.
Max Verstappen perfekt start. Lando Norris kom också bra iväg och hotade Max några meter. Förra året gjorde han många dåliga och förlorade placeringar men har nu lärt sig. Nästan jämsides men bara nästan. Oscar Piastri trea. Och australiensaren drog enkelt förbi sin stallkamrat efter drygt halva varvet.
Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att när de som bestämmer strategin, raceingenjörerna och förarna diskuterade taktiken innan loppet fick Oscar reda på sin uppgift för han hade ju ändå ingen chans att vinna titeln. Så hans roll blev enkel och det var taktiken också.
Oscars enkla uppgift? Stressa Max så mycket det gick. En mycket svår uppgift för holländaren tycks aldrig känna sig stressad så länge han har en bil som han gillar. Inte heller om han även då och då yttrar ett och annat svavelosande ord om bilen eller däcken.
Innan loppet hoppades Red Bull att Max skulle få två ”vänner”. Charles Leclerc och George Russell. Engelsmannen gjorde en dålig start och kunde inte hjälpa till. Charles däremot gjorde vad han kunde och jagade Lando men han inte han lät sig bli varken stressad eller pressad.
Han fick hela tiden info från kommandobryggan och kom monegasken lite för nära så tryckte han ner gasen och öppnade upp luckan. Charles å andra sidan tog i så mycket han kunde men däcken led.
Yuki Tsunoda, som körde sitt sista lopp för Red Bull, var heller ingen större hjälp. Visserligen försökte han hålla Norris bakom sig men gjorde det på ett sätt som fick domarna att reagera. Man får inte kryssa för att hindra att bli omkörd. Det kostar fem sekunders tidstillägg.
Lando kontrollerade sin tredje plats och den platsen räckte ju för titeln så varför ens försöka och riskera något för att köra ifatt Oscar. Vore ju synnerligen dumt så länge Charles låg några sekunder bakom. Han kunde köra lugnt och utan stress, om man nu kan skriva det när en titel står på spel.
Blev världsmästare tack vare Antonelli?
Det finns de som säger att Lando egentligen vann titeln redan i Monza. Lando hade hela tiden en lagom stor lucka till teamkompisen. Den förlorade han efter ett långt stopp. En mekaniker hade problem med vänster framdäck och Lando kom ut bakom Oscar.
De på kommandobryggan ansåg snabbt att det var orättvis mot engelsmannen och de två bytte plats. Det kan man kalla intern rättvisa och det är inte första gången. Ungern förra året. Då var det Lando som släppte förbi Oscar efter ett taktiskt depåstopp som inte var helt rätt.
Eller i Qatar där Andrea Kimi Antonelli utan avsikt körde för brett och Lando kunde dra förbi och blev fyra, 12 poäng, tre platser bakom Max, som fick 25. Femteplatsen belönas med 10. Så om man skall hårdra det så tack vare Kimi blev Lando Norris världsmästare.
Hade Lando blivit femma och efter resultatet i Abu Dhabi hade båda fått 421 poäng och Max blivit mästare för femte gången eftersom han vunnit fler lopp än Lando. Det är bara ett sätt att teoretisk räkna ut vad som hade kunnat hända. Lando vann titeln och den förste att gratulera var Max. För ett år sedan vann Max titeln med 63 poängs försprång för Lando.
-Oroa dig inte. Din tid kommer, var Maxs tröstande ord. Ett år senare fick han rätt.
Oscar och Lando turades om att leda tabellen och Max hade halkat långt efter när F1 tog en paus. Veckorna innan hade Red Bulls chefer i Österrike sparkat Christian Horner och ersatt honom med Laurent Mekies, som är en högt utbildad ingenjör.
Det tog inte många lopp innan man märkte att han gjort ändringar. När andra halvan började hade Oscar 284 poäng, Lando 275 och Max 187. Efter finalen har Lando 423, plus 148, Max 421, plus inte mindre än 234, och Oscar 410, plus 126.
Undrar vad kombinationen Laurent och Adrian Newey hade kunnat göra för säsongen 2026 då det kommer ett helt nytt tekniskt reglemente.
Lewis Hamilton årets besvikelse
Det är inte den minsta marginalen mellan mästaren och tvåan. Lewis Hamilton vann med en poäng mer än Felipe Massa, som också vann finalen, 2008. Den gången på hans hemmabana i Sao Paulo.
Är Lando Norris en värdig mästare? Ja. Och det utan diskussion.
Årets förlorare är utan tvekan Lewis Hamilton. Han ville vinna sin åttonde titel och bli historisk med det klassiska teamet Ferrari. Det gick käpprakt åt skogen.
Bara sexa i tabellen och inte mindre än 86 poäng bakom stallkamraten Charles Leclerc, som blev femma. Inte undra på att den sjufaldige mästaren var fåordig efter loppet.
-Vill inte tänka på det eller säsongen. Glad att den är över, sa han.
Och nästa år?
-Jag tänker bara på julen som jag skall fira med familjen.
En fråga som alla vill ha svar på. Varför har han så ofta kvalat dåligt men kört upp sig under loppet. Så även denna gång. Från 16:e på gridden till åtta i mål och ingen framför honom bröt.
En personlig avslutning. Det var sista loppet som vi ser namnet Sauber, som nästa år heter Audi. Det schweiziska teamet har varit med sedan 1993 och blev tillsammans med BMW 2007 tvåa i konstruktörs-VM.
När tyskarna hoppade av köpte Peter Sauber tillbaka teamet för att rädda de anställdas arbetsplatser. Många gånger satt jag med Peter under helgen och diskuterade vad som hänt.
Som jag känner honom var och är han en gentleman av den gamla skolan. Två svenska förbindelser. Marcus Ericsson körde för teamet i fyra år och under den tiden ägde en svensk stallet.
Nästa lopp? Australiens GP den 8 mars.
