F1-krönika Fredrik af Petersens: Oförklarligt misstag av McLaren kan kosta titeln
Hur kan ett gäng så rutinerade racers som de som sitter på McLarens kommandobrygga göra ett sådant kapitalt fel. Varför kallade man inte in Oscar Piastri och Lando Norris - frågar sig Fredrik af Petersens i sin krönika efter Qatar GP.
Oscar Piastris manager Mark Webber hoppades att det skulle bli ett långtråkigt lopp. Vad han menade var att han hoppades att hans adept skulle leda de 57 varven från start till mål och sätta ordentligt press på stallkamraten Lando Norris.
Blev det långtråkigt? Nej. Och Max Verstappen gjorde det som han gör bäst. Inte rädd för att ta en risk i starten och attackera om han har en chans. Gjorde han och direkt om Lando Norris. På sjunde varvet avgjordes loppet. Nico Hülkenberg kraschar och säkerhetsbilen kallas ut.
Hur kan ett gäng så rutinerade racers som de som sitter på McLarens kommandobrygga göra ett sådant kapitalt fel. Varför kallade man inte in Oscar Piastri och Lando Norris?
-Vi trodde inte att så många skulle komma in och byta däck, var teamchefen Andrea Stellas försvar.
-Om vi hade kallat in Lando hade han förlorat en plats.
Mycket underlig förklaring. Det är ju nästan en oskriven regel att när säkerhetsbilen kommer ut kommer förarna in. Den här gången blev det rena rusningstrafiken och det kanske av en anledning.
Pirelli hade bestämt att på grund av slitage fick man bara köra 25 varv med en omgång däck. Några förare tappade placeringar men det berodde på att de tvingades vänta tills någon annan som var på väg ut hade passerat, som George Russell.
Undrar vad Max tänkte när han körde in och såg alla mekaniker som stod och väntade utom hos McLaren. Där var det tomt. Kanske redan då ett litet segerleende?
Två förlorare utan egen skuld
Fanns två förlorare. Inte för att de gjort något fel utan för att andra hade gjort bort sig. Lando Norris hade chansen att bli världsmästare. Oscar Piastri som snuvades på en seger.
McLaren chefen Zak Brown har sagt att Max Verstappen kommer från ett skräckkabinettet. Det stämmer. På träningen klagade holländaren på att bilen studsade. Man gjorde vissa justeringar. Inget hjälpte. Han kvalade in som fyra i sprinten och ansåg sig vara chanslös. Helt rätt då han hade samma plats i mål.
Tredje platsen på gridden i huvudloppet - men ändå vinnare tack vare McLarens underliga beslut och kanske också tack vare att man bytte, tro det eller ej, till en gammal motor och bilen höll sig på banan och hoppade inte runt längre.
Undrar vem som hade sista ordet hos McLaren? Skulle förmoda att både Oscar och Lando vill ha ett enskilt samtal med personen eller personerna. Så vitt jag vet brukar förarens raceingenjör diskutera med de eller den som bestämmer taktiken.
Den här gången gick allt snett. Pratade man för länge? Trots att man såg att säkerhetsbilen stod på banan och väntade på att samla ihop fältet. Trodde de verkligen att de två guld-kandidaterna skulle köra så snabbt och få en så stor lucka när alla andra var inne och fick nya däck?
Att den luckan skulle räcka för att när de kom in som etta och tvåa skulle komma ut på samma platser.
När de väl blev inkallade kom ledaren Piastri ut som femma efter ett långt stopp, 3,1 sekunder. Lando hade tagit över ledningen och tog också över femte efter hans stopp, 2,2 sekunder.
Hade krävts både mirakel och underverk
Även efter andra bytet stod det klart att det behövdes både mirakel och underverk för att Oscar skulle kunna vinna och Lando bli tvåa. Varv 32 Max in som ledare ut som trea efter McLaren-duon.
De som hoppades att något hända i toppen blev besvikna. Oscar var trea efter sitt stopp och även om han satte i en smått frenetisk jakt på holländaren så räckte det inte. Inte ens Oscar kan köra in en lucka på 15,5 sekunder när det bara är 14 varv kvar.
Lando fick fjärde platsen gratis när Andrea Kimi Antonelli, som länge försvarat sig perfekt, gjorde ett litet misstag och gled av banan. Nej han gjorde det inte med avsikt.
Vad tyckte Max om McLarens beslut att inte kalla in förarna.
-Intressant, sa han med ett leende.
Vad sa Oscar?
-I efterhand är man alltid klokare, var hans korta kommentar.
Lando Norris var desto fränare:
-Om de gör sitt arbete rätt så gör jag mitt. Det kan man utan tvekan kalla för kritik.
-Vi gjorde ett otroligt stor fel, erkänner chefen Zak Brown.
-Kastade bort Oscars seger och Landos andra plats. Just nu känner man sig inte som ett geni.
Bara att hålla med.
-Vi skänkte Max segern.
Och därmed ger holländaren en chans att vinna sin femte titel.
Verstappen: “Jag har allt att vinna”
Efter 23 av 24 lopp är det helt klart att Lewis Hamilton inte kan vinna sin åttonde. Hans säsong med Ferrari har varit ett enda stort misslyckande. Ett annat ord är katastrof. Utslagen igen i första kvalet och startade från en 18:e plats. I mål sex platser bättre men det är inget att skryta med.
Under nästa alla lopp den här säsongen har Lewis fått kämpa mot förare i mittfältet. Förare som han under sin storhetstid hos Mercedes ibland kunde varva. Charles Leclerc blev åtta men drygt 56 sekunder efter Max i mål.
Han var alltså nästan 1 sekunder långsammare per varv. Vad har gått snett hos det legendariska teamet? Blir det bättre nästa år med de nya reglerna? Ingen aning men tyvärr har ett par skarpa hjärnor flyttat till andra team eller på väg att göra det.
En parantes. Testföraren i simulatorn Dino Beganovic får mycket att göra under vintern.
Det som skulle bli Lando Norris stora dag och showdown har skjutits upp en vecka. Eller skall historien upprepa sig och Max vinner mästerskapet för femte gången? Den första titeln vann han ju just i Abu Dhabi 2021 efter ett mycket kontroversiellt beslut av den dåvarande race director.
Lando leder fortfarande tabellen 12 poäng mer än Max som i sin tur har fyra mer än Oscar. Australiensaren har 16 mindre än stallkamraten.
Upplagt för en mycket spännande helg.
Oddsen? Omöjligt att svara på.
-Jag har allt att vinna och inget att förlora, säger Max.
Det har däremot Oscar och Lando.
