Krönika: Nya motorreglementet 2026 – en av de mest omvälvande förändringarna i sportens historia (del 2)
Nästa säsong pensioneras nuvarande motorreglemente som varit i bruk sedan 2014. Nog inte sörjt av vare sig teamen eller sportens supporters där få fans inte riktigt greppat hur det komplicerade hybridsystemet egentligen fungerar. Nu väntar något helt nytt som kommer göra 2026 till en mycket svårförutsägbar och oviss säsong, där mycket oväntat säkerligen kommer att hända.
De nya reglerna gör ett omtag när det gäller att få F1-teknologin ”road relevant” så att i alla fall delar av de lösningar som utvecklas inom F1-sporten så småningom kan nyttjas för vanliga personbilar. Det gör man på två sätt.
De nya motorerna, som även fortsättningsvis kommer att baseras på en 1,6-liters V6 med turbomatning kommer att drivas med s k syntetiskt bränsle (även kallat elektrobensin). Utan att gå in på teknikaliteter så produceras bränslet på industriell väg utan råolja, vilket i sin tur leder till mindre koldioxidutsläpp.
Hur mycket mindre tvistar fortfarande olika mätningar och experter om då syntetiskt bränsle är energikrävande att framställa och därmed, i alla fall i nuläget, kostsamt att producera.
Utifrån bilindustrins perspektiv kan syntetiskt bränsle framför allt vara intressant för sport- och andra prestigebilar, då man kan bevara samma körkänsla som vid en konventionell fossilbil.
Utöver Ferrari, Mercedes och Audi är därför bla Porsche väldigt angelägna om att utvecklingen av syntetiskt bränsle tar fart och att kostnaderna för bränslet så småningom kan minska. Här hoppas man att Formula 1 kan vara en drivkraft och göra syntetiskt drivna bilar till ett alternativ till batteridrivna elbilar.
Till exempel har redan Tyskland beslutat om undantag för syntetiskt bränsle från de utsläppsregler som kommer att gälla i EU från 2035, då nyförsäljning av fossilbilar helt förbjuds.
De nya F1-bilarna kommer också att ha en enklare men mer kraftfull hybridlösning, där ungefär hälften av effekten ska komma från elmotorerna.
Bilarna kommer inte längre ha en mekanisk DRS, i stället kommer förarna att aktivera extra, lagrad kraft från elmotorn på dagens DRS-zoner. Lite liknande det ”push-to-pass” system man har i Indycar.
Ny teknologi för alla tillverkare
Ingen av dagens motortillverkare har någon direkt egen erfarenhet av denna nya teknik, så här kommer både resurser och innovationsförmågan att prövas.
Tråkigt nog drar sig Renault ur som motorleverantör i F1, i stället kommer Alpine-teamet att använda Mercedes-motorer.
Lite beklagligt med tanke på att Renault verkligen tillhör innovatörerna inom F1 med mycket stora framgångar under de snart 5 decennier man varit aktiv och den som drog i gång turboeran i slutet av 70-talet och också var pionjär bakom V10-konceptet.
Hittills är det fem motortillverkare som är klara och i full färd med att utveckla de nya motorerna som måste vara klara och uttestade senast i mars nästa år.
- Mercedes var den som lyckades bäst när det tidigare reglementet lanserades 2014, vilket resulterade i fyra raka VM-titlar. Man har också ett antal kundteam som köper motorer vilka ska vara likvärdiga det egna fabriksteamet, däribland årets konstruktörsmästare McLaren, vidare Williams och från säsong även Alpine. Samtidigt tappar man Aston Martin som i stället väljer ett samarbete med Honda.
- Ferrari var inte fullt så snabba att anamma det reglementet som kom 2014 men är till nästa säsong näst intill piskade att få fram en vinnande motor. Utöver pressen från hemmaopinionen (tifosis som de kallas) vilka längtar efter framgångar så ska man även som tidigare förse Haas och nu också nya teamet Cadillac F1 med motorer. Däremot släpper man Sauber som kund som nästa år blir Audi med en helt egen motorlösning.
- Honda, vars vacklande in och ur F1 vi skrivit om i en tidigare krönika skulle egentligen lämna F1 men ändrade sig i sista stund. I det läget hade dock deras samarbetspartner Red Bull redan hunnit komma i gång med sin egen motorutveckling, så i stället inleder man nu ett snabbt framförhandlat samarbete med Aston Martin. Vilket delvis kommer vara en nystart, då väldigt mycket kunnigt folk hann lämna Honda för att gå över till nya Red Bull Powertrain.
- Red Bull – Ford. Här har vi den mest kontroversiella aktören på motorsidan. Strax innan stallets hälftenägare Dietrich Mateschitz avled hösten 2022 övertalade dåvarande stallchefen Christian Horner honom att investera i en egen motorutveckling. Ett nytt bolag bildades, Red Bull Powertrain, något som motiverades att ”fullborda teamets och varumärkets DNA” och få kontroll över alla delar av teamets verksamhet. Efter Mateschitz bortgång försökte andra krafter inom koncernen ompröva beslutet, bla diskuterades att Porsche skulle ta över motorprojektet och köpa halva stallet. Horner stretade emot, Porsche drog sig ur diskussionerna så projektet fullföljdes på egen hand. I stället lyckades Horner få in Ford som marknadsföringspartner och delfinansiär. Det kontroversiella motorprojektet blev en av flera pusselbitar som senare skulle leda till att Horner fick lämna posten som stallchef (mer om det i en tidigare krönika om Horners fall). Även juniorstallet Racing Bulls kommer använda den internt utvecklade motorn.
- Audi som nu tar över Sauber och kommer utveckla egna motorer för det nya reglementet. En satsning som egentligen var tänkt ske tillsammans med Porsche som skulle driva ett eget stall parallellt och dela motor med Audi innan man helt la ner sitt planerade F1-projekt. Audis F1-satsning är verkligen en dark horse och kan sluta i allt från succé till fiasko.
Flera osäkra delar med de nya motorerna
Det nya motorreglementet gör säsongen 2026 väldigt svår att förutsäga. Kanske kommer några motorleverantörer att likt Mercedes 2014 rycka åt sig ett försprång. Andra kommer halka på efterkälken i alla fall initialt, och kanske t o m floppa totalt. Stalltipsen handlar om Mercedes och Ferrari i kraft med att man har flera kundteam vilket ger mer testmöjligheter, men något som också kan splittra resurserna. Audi och Red Bull-Ford sätter således många frågetecken kring, medan ingen riktigt vet vilken kompetens som finns kvar hos Honda efter skilsmässan från Red Bull.
Osäkerheten handlar om dels motorernas prestanda, men kanske ännu mer om deras tillförlitlighet. Så räkna med många spännande och osäkra GP-lopp under nästa säsong.
Hur långvarigt det nya reglementet blir är även det osäkert, bla då FIA:s ordförande Mohammed Ben Sulayem i ett populistiskt utspel börjat prata om en återgång till V10-motorer efter 2030, vilket han senare ändrade till V8:or.
Men låt oss i stället hoppas att det nya reglementet fungerar som tänkt och ännu bättre om det kan locka in fler motorleverantörer och teknologin så småningom leta sig in i våra vardagsbilar. Då får alla som älskar ljud och vridmoment i dagens förbränningsmotorer ett miljövänligt alternativ till elbilen som då säkerligen hunnit bli den dominerande biltypen för oss vanliga bilister.
Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång.
[email protected]
