Krönika

Krönika: Nya motorreglementet 2026 – en av de mest omvälvande förändringarna i sportens historia (del 1)

Krönika Magnus Berthling: Nytt motorreglementet 2026 – en av de mest omvälvande förändringarna i F1-sportens historia (del 1)

Efter 12 säsonger byter nu Formula 1 till ett i stora delar nytt motorreglemente. Dagens lösning, med 1,6-liters turbomatade förbränningsmotorer som får extra kraft via ett komplicerat hybridsystem ersätts med motorer som drivs av syntetiskt bränsle och en ny, enklare men kraftfullare hybridlösning där uppemot hälften av kraften kommer från elmotorn.

Det här rör om i konkurrensen mellan team och motortillverkare. Nya aktörer kommer in där initialt alla blir nybörjare och avståndet mellan de som lyckas bra respektive mindre bra kommer öka. Den idag väldigt höga driftsäkerheten vad gäller motorerna kommer sannolikt att bli mer instabil, vilket vi sett historiskt i samband med att sporten infört nya motorreglementen.

När F1 startade 1950 dominerades sporten av team som Ferrari, Alfa Romeo, Maserati och Mercedes, vilka alla byggde sina egna motorer. Motorernas storlek skiftade mellan säsongerna men höll sig runt 2,5 liter. 

Turbons föregångare kompressorn var tillåten i början men försvann senare. Det fanns stor frihet kring hur man byggde motorerna, och inga direkt regler kring vilket bränsle som fick användas så det blandades friskt med bla metanol och högoktanigt flygbränsle.

1959 ändrades dock förutsättningarna ganska radikalt när Cooper som första team flyttade motorn bakom föraren. Detta krävde mindre och smidigare drivkällor vilket öppnade upp för specialiserade tillverkare som till exempel Coventry-Climax vars motor satt i Jack Brabhams bil när han blev världsmästare 1959 och 1960. 

Ändring för att minska olyckorna

För att få ner farterna efter en olycksfylld period drog man 1961 också ner den maximala cylindervolym till 1,5 liter. Bilarna producerade nu mindre än 200 hästkrafter, så även om bilarna var lätta så började både förare och publik längta efter högre prestanda. 

Det ledde fram till ett nytt reglemente from 1966, som sedan i stort skulle vara intakt fram till slutet av 80-talet. Maxvolymen blev nu 3 liter men antalet cylindrar var valfritt. Redan 1966 var det möjligt att använda turbo om motorn var under 1,5 liter, ett kryphål som dock ingen utnyttjade tills Renault kom in i slutet av 70-talet.

Det nya reglementet satte fart på kreativiteten, där vissa satsade försiktigt medan andra gick all-in och utnyttjade de tekniska möjligheterna maximalt. Längst gick BRM, då ett av toppteamen i F1 som byggde en 16-cylindrig motor i form av ett H, i princip två i hopbyggda V8or med gemensamt vevhus. 

Om den fungerat hade den naturligtvis gett överlägsna prestanda, men motorn var tung, slukade mycket bränsle och väldigt otillförlitlig. Jack Brabham som startat upp ett eget F1-team valde en mer försiktig väg, satsade på en i Australien utvecklad V8 baserad på en vanlig standardmotor som hade minst effekt av alla men var väldigt tillförlitlig. Den robusta Repco-motorn gav Brabham VM-titeln 1966 och även 1967 genom Dennis Hulme.

Samma år debuterade en motor som skulle förändra Formula 1 för lång tid framåt. Engelska motorspecialisten Cosworth utvecklade med finansiellt stöd av Ford (som fick namnge motorn) en V8 som skulle bli närmast en standardmotor i F1 fram till början av 80-talet, och i modifierad form ända till 1994.

Lucka i reglementet

Totalt tog Ford-Cosworth som den kom att kallas 10 VM-titlar och sammanlagt 154 GP-segrar, och bidrog även till att jämna ut startfältet då alla team kunde köpa sig en konkurrenskraftig motor. 

Dessutom kom över tiden en stor mängd begagnade och renoverade motorer ut på marknaden. Perfekt för nya team som kunde bygga sin egen bil, åka förbi Cosworth-fabriken på vägen till första tävlingen och till rimligt pris handla upp en eller flera motorer.

Visserligen var V12:orna från främst Ferrari men också BRM, Matra och Alfa Romeo aningen starkare, men det kompenserades av att Cosworth-motorn var lättare och betydligt mer bränslesnål. Det blev sammantaget en bra period för Formula 1 där mängder av nya team med begränsade finansiella resurser kunde hoppa in i den kostsamma F1-cirkusen  

Men som nämnts fanns en lucka i reglementet, där motorer på 1,5 liter försedda med turbo kunde delta. Ingen nyttjade möjligheten innan Renault till säsongen 1977 konverterade motorn från sin Le Mans-vinnande sportbil till 1,5-liter med en turbo på toppen.

Under de första säsongerna gick Renault-motorn konstant sönder och blev närmast ett skämt bland konkurrenterna, men 1979 började den äntligen hålla ihop och teamet tog en efterlängtad hemmaseger i Frankrikes GP genom Jean-Pierre Jabouille.  

BMW, Honda och Porsche

Turbomotorns stora finess var att turbotrycket kunde skruvas upp rejält under främst kvalificeringarna. Olika bud om effekterna figurerar, men det talades som mest om 1 300 hästkrafter jfr med runt 650 från Cosworths V8 (dock lägre skillnad under själva loppen). 

Så snart började team efter team byta till turbomotorer där  många nya motortillverkare såg en chans att slå sig in. Utöver Ferrari fick vi se BMW, Honda, Porsche (under namnet TAG) och även små, innovativa leverantörer som Hart och Zakspeed. Keke Rosbergs VM-titel 1982 blev den sista för den legendarisk Ford-Cosworth V8 på 3 liter.

Men, snabbt ökade farter och höga kostnader både för drift och utveckling gjorde att turbon fasades ut i slutet av 80-talet, där konventionella motorer gjorde comeback, nu med maxvolym av 3,5 liter. 

Även här experimenterades med olika konfigurationer där det skulle visa sig att V10-konceptet var den optimala balansen mellan prestanda, bränsleförbrukning och smidighet även om Ferrari länge envisades med att en riktig F1-motor måste ha 12 cylindrar precis som deras häftigaste supersportbilar.

För den som gillar ljud var V10-epoken en mäktig upplevelse, där varvtalen i motorn skruvades upp till över 20 000 varv per minut (!). Motorerna närmade sig nu 1 000 hästkrafter vilket ledde till allt högre farter. Successivt skalade man av säkerhetsskäl då ner storleken till först 3 liter, sedan 2,4 liter där två cylindrar togs bort.  

Mercedes lyckades bästa - Ferrari på efterkälken

Men omvärlden förändrades, miljötänkt blev ett modeord vilket gjorde att man började titta på bränslesnålare lösningar och om inte eldrift i någon form hörde hemma i F1. Många och långa diskussioner mellan FIA och de stora teamen ledde fram till ett helt nytt och ganska revolutionerande reglemente till säsongen 2014.

Det blev slut med högvarviga motorer, i grunden fanns i stället en ganska modest V6:a på 1,6 liter med turbo vilken varvade som mest 12 000 varv per minut. Till detta kom ett väldigt komplicerat hybridsystem som tillförde ytterligare drygt 200 hästkrafter via en elmotor sammanbyggd med växellådan.

Plötsligt var alla motorleverantörer nybörjare igen, där vi initialt fick se många haverier. Den som lyckades allra bäst var Mercedes som fick ett rejält försprång. Ferrari och Renault hamnade i början på efterkälken, så även Honda som kom in 2015 vilket i och för sig jämnade ut sig något fram till dagens säsong.

Men ingen var riktigt nöjd med det nya reglementet som var tänkt att locka in nya motortillverkare, vilket dock inte skedde. Den hybridlösning som valts fjärmade sig rejält från vad som användes i vanliga personbilar, den var alldeles för kostsam och lämpade sig inte för massproduktion.

Det började omgående diskuteras ett nya reglemente, där FIA och ett antal tillverkare till slut enades om ett nytt reglemente till 2026 som åtminstone kommer att gälla fram till 2030. Oaktat om nu FIA-ordföranden Mohammed Ben Sulayem och några med honom har andra uppfattningar.

Vi återkommer i nästa krönika kring det nya reglementet och vilka konsekvenser det kommer få på kort och lång sikt för Formula 1.

Magnus Berthling har följt Formula 1 och även Indycar sedan 70-talets början, men också många andra discipliner inom internationell motorsport. Magnus har också varit förbundsordförande för Svenska Bilsportförbundet. 

Han var givetvis på plats i Anderstorp och såg premiären för Sveriges Grand Prix 1973 och håller fortfarande Ronnie Peterson som en de största F1-förarna genom tiderna. Vidare hoppas han att McLaren äntligen ska komma tillbaka som toppteam i Formula 1, något som ju känns vara på gång.  

[email protected]

Den här artikeln handlar om:

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng
×

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

8. COOKIES

ESMG använder sig av cookies för att ge dig en bättre upplevelse på ESMGs plattformar. Läs mer här: https://www.esmg.se/cookiepolicy/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till [email protected]. Om du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via [email protected]. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via [email protected]

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng
×

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på Formeldirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från FormelDirekt, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten